Gå til innhold
  • Bli medlem

Husky vs. Dansk Svensk Gårdshund


VillmarksHuldra

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er ny på forumet, utrolig informativt sted!🙂

Vi(familie på 4, barn på 9+ år) er på jakt etter ny hund. Begge har erfaring med hund fra før, både små og store. Vi har nå hatt miniatyrhund som ikke egner seg til noe lengre turer, og ønsker nå en mer robust hund som kan være med på lengre turer i fjell og mark, med overnatting i telt m.m.

Det skal sies at vi er helt grønne på skikkelig friluftsliv med overnevnte turer, vi har et ønske om å lære mer og komme oss ut på tur med overnattinger osv.

Vi har sett på dsg, hadde egentlig falt for den. Men så ble jeg litt betenkt, jeg har stor interesse for siberian husky også. Jeg har ikke noe erfaring med noen av rasene fra før, inbiller meg at dsg'en er mer 'hyper' og mer leken og spretten enn husky? Har hørt mye positivt om dsg. Ang. Husky er det delte meninger har jeg forstått.

Er redd for at en dsg blir for lik slik vi har nå, dvs må passes på mtp kulde(ha klær), lett blir kald og ikke kan gå så lange turer. Og at den ikke kan /vil trekke noe/løpe foran i magebelte på ski o.l. Pluss er at de ofte kan gå løs, ikke så utpreget jaktinstinkt som huskyen. Og de er mer hjemmekjære, dvs ikke stikker av.

Huskyene har jo mye jaktinstinkt, og er ofte beskrevet som 'gærne bikkjer som stikker ut av huset så fort de har muligheten', og vil spise/jskte alt på sin vei. Og så røyter de en hel del har jeg forstått. Men de er gode turhunder og kan trekke både ski/pulk/akebrett m.m. 

Har noen her erfaring med disse rasene..? Er huskyen så krevende som det sies? Er dsg tøffe nok mtp turlengde og kulde(mye snø feks.) Jeg mottar gjerne tips og råd! 🙂

(Bosituasjon pr nå er enebolig med kort avstand til skog, det blir nok småbruk på oss etter hvert håper jeg. Vi ser etter en fsmiliehund som bor inne med oss og er del av "flokken".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville glatt valgt DSG over en husky (vet det er skummelt å si noe slikt her inne). 

Har hatt en del med de å gjøre men aldri eid selv. Typisk stallhund så jeg kjenner flere. Jeg har ridd avgårde i full spikergalopp med en dekkenløs DSG på slep på vinteren mer enn en gang. Klarte aldri bli kvitt bikkja 🤪😂 selv ikke om vi var ute i høyt tempo i to-tre timer. Gått flere timer i fjellet i nysnø med en også. Går på uten sutring.

Og jeg ville mye heller kledd på en kald bikkje på vinteren, enn å kjøle ned en varm hund om sommeren. Og å ha hund som kan gå løs er for meg viktig. 

Og fordele med en liten hund med lite pels, er at den funker som varmeflaske uten at man selv ser ut som en lodott etterpå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husky og gårdshund er jo så langt fra hverandre som man nesten kommer (ok, Malamute og Chihuahua er mer)
Det finnes jo mange raser som er "tammere" enn Husky og større og tåler mer kulde enn gårdshunden.
Ser jo at det er mange som har Shiba Inu som turhund og som er mye ute om vintern.
Alma til @Sovjetunionen f.eks :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil støtte opp om at Huskyer er krevende, veldig krevende, men de gir også mye tilbake. De krever en aktiv friluftsliv familie. De kan aldri slippes eller læres til å gå "pent" i bånd. Datteren min har to stykker familien hennes er også medlem av en trekkhund klubb så det anbefaler jeg. Om de røyter? Yes, de bringer ny mening til begrepet røyting. I disse dager skifter disse to under pelsen, å støvsuge tre ganger om dagen hjemme holder ikke. Han lille karen som sitter på ryggen min på profilbildet mitt er barne barnet, han har vokst opp med disse, det er familiekjære hunder, men hvorfor de alltid skal sitte i sofaen når jeg er på besøk er jeg ikke helt med på.Her er barne barnet med My og Fenris.

345418307_Trym.MyogFemriss.thumb.jpg.87ec598b6a614140935087e2f75e8aa3.jpg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye annet gøy å velge mellom der ja.  Jeg har en sbina inu som heter Alma, du kan se henne på @psykolog.med.sovepose. Hun er en helt nydelig turhund og kan lett funke som varmeflaske i soveposen, den har teflonpels, så det meste av skitt og søle preller av hvilket er ekstremt praktisk i telt, de markerer når ukjente og dyr nærmer seg leiren, men kan oppdras til ikke å bjeffe i leilighet. Er rolig inne og et fyrverkeri ute, skikkelig arbeidsjern.Vår er helt nydelig med barn og kan gå løs når det ikke er snø og ikke båndtvang. Ganske sta rase, så man må oppdra de ganske konsekvent, men det er vår første hund og vi fikk det til fint. 

For å ta en annen ting: Jeg vil anbfale deg å se på individet, ikke rasen. Det er veldig stor forskjell på individene innenfor rasen og selv om en rase skal være det ene og det andre, kan den valpen du får være helt annerledes.

Shibaen har for eksempel veldig god og varm pels, men akkurat Alma har deilig myk, men dessverre litt kald pels. Hun må derfor ha ekstra dekken på om vinteren hvis vi er på telttur der hun blir stående stille. Det vil si: til "normalt bruk", for eksempel ta med shibaen på et skitur med bålpause, vil ikke være noe problem, men når den står ute i et par timer på kvelden mens vi sitter ved bålet, da fryser hun. Hvis jeg var mye ute, så ville jeg aldri valgt en hund som har dårlig pels, det er slitsomt å passe på at de hele tiden har det varmt nok. 

image.png

Endret av Sovjetunionen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring med DSG men har hatt husky. Hvor vanskelig de er har mer med individet å gjøre enn rasen generelt. Slik er det blant andre raser og folk for den saks skyld. Hu jeg hadde var stille og rolig. Snill med unger og katter. En rase som kan lage mye lyd men som oftest er de stille alene. Litt brumming og pipelyder for å snakke litt men bjeffer veldig lite. Hu jeg hadde merket jeg knapt var i huset, lå og hvilte et sted. Mer leven så klarr da bånd eller trekksele kom frem. Hu jeg hadd3 gikk pent i bånd, men var da ikke så flink til å trekke. Det henger sammen. Jaktinnstinkt har de helt klart, jakter mus med "revesprang", ekorn er en av favorittene, en due som kommer for nære gjlr det bare en gang. Jeg hadde min mye løs. Funker fint når man er i bevegelse. Men kunne ikke ha henne løs når jeg var i ro, da kunne hun ta seg en tur. Kom hun unna og ikke fant meg gikk hun til kjent punkt på turen, feks tilbake til hytta, tilbake til bilen etc og ventet der. Røyte gjør de helt klart så børster og en god støvsuger trengs. 

En kompis hadde også husky og de var ganske forskjellig. Kompis sin trakk uansett på tur, var mer til å stikke av,så,den var sjelden løs, var matvrak noe min ikke var, den hatet katter. Ikke likte de spise det samme heller. Har en mistanke om at det blir en SH hvis jeg skaffer meg hund igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per Fredrik skrev:

Vil støtte opp om at Huskyer er krevende, veldig krevende, men de gir også mye tilbake. De krever en aktiv friluftsliv familie. De kan aldri slippes eller læres til å gå "pent" i bånd.

345418307_Trym.MyogFemriss.thumb.jpg.87ec598b6a614140935087e2f75e8aa3.jpg

 

Med all respekt @Per Fredrik så er det feil.
Jeg har venner/bekjente som har Husky, Grønlender og Malamutes og de er mer lydige enn det du beskriver.
En kompis er oppdretter av Malamutes og han tok bronsemerket i lydighet med en diger Malamute hanne kun
for å vise at det går an.  Problemet ligger hos eier, ikke rase !

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tubbs skrev:

Med all respekt @Per Fredrik så er det feil.
Jeg har venner/bekjente som har Husky, Grønlender og Malamutes og de er mer lydige enn det du beskriver.
En kompis er oppdretter av Malamutes og han tok bronsemerket i lydighet med en diger Malamute hanne kun
for å vise at det går an.  Problemet ligger hos eier, ikke rase !

 

Absolutt. Uten tvil. 

Men det er enklere å trene en mer førerorientert hund fremfor en selvstendig rase. Men langt ifra umulig. Men ingen hund kommer ferdig opplært uansett rase. All programvare må installeres nøye og i riktig rekkefølge fra start. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

54 minutter siden, tubbs skrev:

  Med all respekt @Per Fredrik så er det feil.
Jeg har venner/bekjente som har Husky, Grønlender og Malamutes og de er mer lydige enn det du beskriver.
En kompis er oppdretter av Malamutes og han tok bronsemerket i lydighet med en diger Malamute hanne kun
for å vise at det går an.  Problemet ligger hos eier, ikke rase !

 

Feil er det vel kanskje ikke. De referansene jeg har, har jeg bare fra de to i familien og fra den erfaring datteren min deler med meg. . Så her passer beskrivelsen min. Disse to er også selvfølgelig forskjellige individer. Fenris en diger han hund som er helt propell. Lille My er mye roligere. Hun er en omplasserings-hund som datteren min fikk da My var ca to år. Det jeg må fastholde er at denne type hunder er ikke for alle. Jeg vil ikke si som deg at feilen ligger hos eieren, det blir for lettvint.  Denne rasen har sine særtrekk som er krevende. Jakt instinktet ligger der, mange dyretragedier er vitne om det. Jeg har ikke sett det selv, men datteren min som bor i et saueområde opplevde det da Huskyen til naboen rømte. Datter min gjør en kjempe jobb med hundene, ikke bare sine egne, men da hun skulle prøve å berge et lite lam ble hun skikkelig redd naboens hund som hun egentlig kjente godt og trodde hun skulle få roet ned. Klart kompisen din roser rasen opp i skyene, men be om å få låne en hund av han og prøv sjø så skal du få se. Da unga bodde hjemme hadde vi Berner. Den gangen måtte kjøper godkjennes av avlsrådet før vi fikk kjøpe. Det var strengere før. Vi var veldig heldig med vår, savner han ennå. Huskyer er flotte dyr og her avles det på bruks egenskaper og ikke utsende, heldig vis. det gir friske hunder. Onsdag blir det telttur med datterens familie i Nordmarka. Huskyer er flotte familie hunder, men noe annerledes en hunden til sønnen min Messi, en Bichot Havanese, 

 

spacer.png

 

 

 

Endret av Per Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at en rase ikke kan lære enkle lydighetsøvlerser basert på 2 individer som bor hos samme eier blir jo helt feil @Per Fredrik :)
Jeg fikk vite av "eksperter" på 90 tallet at Tysk jaktterrier måtte bo i hundergård. Min sov på puta i senga mi hver natt.
Og den bikkja var bedre på alt av jakt og sosialt enn bikkjene til de som fortalte meg akkurat det !
Ett kompetent hundemenneske kan få en medium hund meget bra.
En ukompetent kan få ett meget bra individ til å bli ett under medium eksemplar pga. inkompetanse!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tubbs skrev:

Å si at en rase ikke kan lære enkle lydighetsøvlerser basert på 2 individer som bor hos samme eier blir jo helt feil @Per Fredrik :)
Jeg fikk vite av "eksperter" på 90 tallet at Tysk jaktterrier måtte bo i hundergård. Min sov på puta i senga mi hver natt.
Og den bikkja var bedre på alt av jakt og sosialt enn bikkjene til de som fortalte meg akkurat det !
Ett kompetent hundemenneske kan få en medium hund meget bra.
En ukompetent kan få ett meget bra individ til å bli ett under medium eksemplar pga. inkompetanse!

 

Det var vel ikke det jeg sa, poenget jeg prøvde å få fra var at Huskyer er mer krevende enn mange andre raser. Selvfølgelig kan de lære enkle øvelser. Barne barnet på 6 år får begge disse Huskyene både til å sitte og ligge, men som jeg prøvde å få fram denne rasen er ikke for alle. Det er kritisk hvis en eier her ikke gjør jobben sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Det var vel ikke det jeg sa, poenget jeg prøvde å få fra var at Huskyer er mer krevende enn mange andre raser. Selvfølgelig kan de lære enkle øvelser. Barne barnet på 6 år får begge disse Huskyene både til å sitte og ligge, men som jeg prøvde å få fram denne rasen er ikke for alle. Det er kritisk hvis en eier her ikke gjør jobben sin.

Slik er det jo med de fleste jakt/brukshundraser :)
Det jeg stussa på var at du skreiv at de aldri kan slippes løs eller gå pent i bånd.
Det kan alle raser så lenge eier er kompetent !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi vel konkludere med at vi er uenige om Huskyer kan slippes eller ikke. Jeg har sett mange eksempler på det du kaller kompetente eiere som prøver å rope bikka si til bake, men bikkja kommer ikke. De som har fuglehunder som de ikke bruker på jakt er vel et brukbart eksempel. Berner'n jeg hadde slapp jeg når vi var på tur, han kom alltid tilbake med en gang jeg ropte. Mye premier vant vi også med han. Takk for praten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husky er kanskje ikke de som hører best i en del tilfeller. Er det noe veldig spennende de ser så kan det å være håpløst å rope. Hu jeg hadde fikk øye på rev på hytta et par ganger, de fleste gangene i bånd heldigvis. Men et par ganger var hu løs og satte full fart etter den, sikkert for å kverke den. Samme reaksjon på grevling, men da var hu aldri løs. Men sau derimot gikk greit, skulle gjerne lukta de på snuta når vi passerte. Dog flytaa sauen seg unna de fleste gangene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg skjønner at det er tildels sterke delte meninger ang husky. For vår del blir det DSG, hovedsaklig pga 3-5 grunner;

-Vi har hauger med frittgående sauer rundt hytta, med små lam. Vil ikke måtte stå i en situasjon der hunden har smettet ut og spist lam til frokost..med barna som forskrekkede tilskuere. Det er også rev og hjort på nevnte område.

- Ekstremrøyting😶

- Må stort sett være i bånd/alltid i bånd.

- Våre katter/naboens katter..og deres kaniner.

- Barn i hus som aldri klarer å holde dørene lukket. Jeg hadde nok fått grå hår av mindre..ser for meg panikken når hunden er stukket ut døra og spiser på gud vet hos naboen.

Så vi tar til fornuft og velger DSG, tror det blir mest rett til vårt bruk🙂

 

 

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult. Lykke til med ny hund :) 

Bare husk at DSG også har jakt i seg. Dere får musefritt hus selv, men påse at naboens kaniner ikke blir frokost. Men når det er sagt så er det ikke uvanlig eller umulig med vennskap kanin/hund. Det kommer mye an på hva dere gjør med hundens egenskaper. 

Teller litt selv på knappene ang en liten/medium size hund nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips Gittiamo🙂

Litt jakt er bare greit om de har i seg, min far er jæger så vi vil nok (mest for moro skyld) trene hunden på spor o.l. så den også får brukt nesa og hodet. Vi gleder oss og er veldig spent på valp! Tror det er helt rette valget for oss. Jeg er også aktiv rytter, så det var avgjørende for meg at jeg kunne ha hunden med på tur løs bak hesten. Å styre med hund i line fra hesteryggen er no go for min del😳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polare raser er vel ofte mindre førerorientert enn ein del andre raser. Dei er sjølvstendige og hardføre, på godt og vondt, og så er det sjølvsagt ulikskapar også desse rasene mellom, forskjell på en SH og en Grønlender til dømes. Opplever dei som oftest som folkekjære og sosiale dyr, men det finnast sjølvsagt individuelle forskjelar og ulik avl. Det siste er det eg ville lagt mest tid i, å finne god avl som vektla dei rette tinga, og sette denne opp mot avlsstrategien til avlsrådet.

Ein brukshund er ikkje berre ein brukshund, og medan enkelte kennelar driv sin aktivitet tett opp mot det rasen er meint for, så driv enkelte, ehm, ganske langt borte, med mykje fokus i showring. Godt mogleg dei avlar godt fordiom, men for meg mister dei då kredibilitet. 

Så er jo resten opp til ein sjølv :) ein brukshund som ikkje vert brukt blir jo ofte noko krevjande same kva rase :)

No ser eg at du har kjøpt ein DSG, så eg kunne spart meg svaret, men det får stå. 

Gratulerer, og lukke til :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 8.7.2019 den 21.44, Per Fredrik skrev:

Huskyer er flotte dyr og her avles det på bruks egenskaper og ikke utsende, heldig vis.

Det skal ikke mer enn et enkelt googlesøk til for å se at de færreste siberians er avlet for å jobbe. Alaska Husky er ofte avla for å trekke. Det er ikke så mange som avler siberian husky som arbeidshuns lenger, de fleste er mer opptatt av utseendet.

https://www.trekkhundregisteret.no/statistics/

DSG og Siberian eller Alaska Husky er to ytterpunkter i forhold til hva å kle på en hund angår. Det finnes mye mellom husky og DSG ;-)

Endret av hundepatruljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG er virkelig fantastiske hunder å eie! Liker du vinterfriluftsliv, trekking på ski, kløvbæring etc. da er det derimot helt feil hund. Men til alt annet, så er ihvertfall min far sin DSG helt eksemplarisk å ha med å gjøre! :) 

De kan fryse lett, og er for puslete til arbeid i snø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hundepatruljen skrev:

Det skal ikke mer enn et enkelt googlesøk til for å se at de færreste siberians er avlet for å jobbe. Alaska Husky er ofte avla for å trekke. Det er ikke så mange som avler siberian husky som arbeidshuns lenger, de fleste er mer opptatt av utseendet.

https://www.trekkhundregisteret.no/statistics/

DSG og Siberian eller Alaska Husky er to ytterpunkter i forhold til hva å kle på en hund angår. Det finnes mye mellom husky og DSG ;-)

Hvis du hadde tatt med  i det enkle Goolesøket ditt, Husky klubben så hadde du kanskje kommet til et annet resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg gråter når jeg tenker på hva Borga betyr for meg, en ting i de aktive år atti fjello men også nå med dialyse og f..skap. 

så langt ti herlige år og vi glemmer lett de instendige røyteperiodene, de lemen til lunsj og sauene som nesten. Borga har aldri vært løs, alltid tjora til meg

så det går bra. og Borga sier ingenting, jeg trodde hunder bjeffet?

 

Et godt liv, et godt hundeliv

55D6FBF0-F556-4F3A-B3AB-818B7582D1F8.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.