Gå til innhold
  • Bli medlem

Merinoull, hvem merke er best?


Lars Stenseth

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en Merino t-skjorte og lurer på deres erfaringer med de diverse merkene? Har bare brukt Devold Breeze og Ulvang fifty ett eller annet! Ulvang er uaktuelt å kjøpe igjen, kunne jo nesten sitte stille å se det blei hull i de, var så mange små hull på plasser det ikke skulle tru at jeg trodde det var ei mus hehe, men nei, da hadde den vært på Devold i samme skuffen! Slafsete/hengslete var Ulvang sine også.

Devold en god del bedre, men der fikk jeg mer stilongs følesen igjen, pakket seg helt tett på deg liksom, Breeze er jo tynt å blir naturlig nok fortere slitt en kjukkere stoff. Devold Hiking er noe kjukkere å holder sikkert lenger, men sitter den også like klistra på kroppen som en stilongs? 

Ja jeg har en liten ølmage, men jeg har da for fader T-skjorter som ikke sitter som pølseskinn på kroppen, så lurte på hva andre er fornøyd med av produsenter?

Her har Klattermusen en flott T-skjorte i en blanding av Merino&Silke (70/30) har noen vært borti denne blandingen? 1 ETT review å lese om den på nette! At det er et GOTS sertifisert produkt skader heller ikke.

https://www.fjellsport.no/klattermusen-eir-rain-s-s-tee-m-s-grey-melange.html

Så ja, hva brukes her å hva er folk fornøyd med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, Lars Stenseth said:

Her har Klattermusen en flott T-skjorte i en blanding av Merino&Silke (70/30) har noen vært borti denne blandingen?

Blanding av merinoull og silke er en flott kombinasjon! Den eneste plassen jeg har funnet plagg i den blandingen er på Sparkjøp, 85% merionoull og 15% silke. Kr 300 er en knallpris. Et familiemedlem har et slikt plagg, og hen er veldig fornøyd.

https://www.sparkjop.no/410376_Varde_trøye_i_merinoull-silke?spa_7_categories=catalog01_herre&type=product&q=silke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri testa nøstebarn, men det virker veldig bra. Og de har utrolig mye fint der. 

Har mye penull (underkjoler, undertøy ol) fra Vera & William som er 85/15 ull/silke. Mye brukt til hverdags og pent. Så den kombinasjonen er gull. Og også den mest bærekraftige vi har. 

Btw så har jeg to sommerull fra Icebreaker. Begge holder fasongen utrolig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun en T-skjorte fra Devold, alle andre plagg er med lange armer. Io Merino er favoritt med Icebreaker på en nesten tangert plassering. Io har jeg hatt i hvertfall 6 år og har ett eller to små hull, gått noen mil med tung sekk og kun det plagget på overkroppen, holder som bare det hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også Nøstebarn og er veldig fornøyd med kvalitet og holdbarhet. Pluss er at det er 100% ren ull (evnt. ull/silke), ikke superwashbehandlet (plastbelagt altså). Fant også noen Janus t-skjorter på supersalg på Sparkjøp for to år siden og de holder seg veldig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Stenseth skrev:

ikke sitter som pølseskinn på kroppen

Det er fasong og størrelse som avgjør om det blir pølseskinn. Ikke merke, eller kvalitet. Ull til tur og sportsbruk fungerer nok best om det sitter relativt tett. Og derfor vil de fleste modeller fra de fleste produsenter være designet relativt kroppsnære. likevel har jeg da både Devold Breeze, Aclima og Janus, som ikke er helt pølseskinn. Og jeg har mer enn en liten ølmage;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Gittiamo skrev:

Aldri testa nøstebarn, men det virker veldig bra. Og de har utrolig mye fint der. 

Har mye penull (underkjoler, undertøy ol) fra Vera & William som er 85/15 ull/silke. Mye brukt til hverdags og pent. Så den kombinasjonen er gull. Og også den mest bærekraftige vi har. 

Btw så har jeg to sommerull fra Icebreaker. Begge holder fasongen utrolig bra. 

Har sett på denne her fra Icebreaker 

https://www.outnorth.no/icebreaker/men-s-tech-lite-ss-crewe-la-meije

575kr takk på tilbud😁 er de så mye bedre en de norske at det er verdt det? Har pleid å kjøpe in Devold Breeze til rundt 350kr på salg, men vil som sagt prøve noe annet. Føles ullblandingen Merino/Silke glattere ut og ikke så stilongsaktig som Devold sine? Veldig keen på den Klattermusen kjenner jeg. Har ikke prøvd merket før men lest at det har meget bra produkter😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merino t-skjorter Klättermusen, Patagonia, Mons Royale og Icebreaker. Jeg går mye i dette. For meg er det ingen tvil om hvem som er best (passform), Icebreaker. Klättermusens ull og silke blir slapp og dvaskete i løpet av dagen, patagonia må man size opp i, den er pølseskinn på meg, Mons Royale er forsåvidt bra, men den har litt dilldall med påsydde lapper her og der som jeg ikke liker.

For meg er dette utelukkende basert på passform. Alle trøyene har like bra stoff. Har ingen hull i noe av dem, men en av Patagoniatrøyene har blitt nuppete i vask.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om Dovrefjell, Magasinet's eget merke? Den er jo veldig økonomisk og jeg liker min bortsett fra at den stinker når den blir fuktig. Gjort fra den var ny så jeg snakker ikke om bruk/mangel på vask men at ulla stinker. Har lurt på om det er en dårlig produksjon, skal ut der nå og tenkte spørre. 

 

https://www.magasinet.no/klaer/undertoy/t-skjorter/dovrefjell-classic-t-skjorte-i-ull

Endret av Joachim V
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet både ymse ull av Devold, Janus og Aclima. Janus gir mye for pengene. Favoritten av alt er Aclima sin Warmwool-serie. Trøyene er like fine etter flere titalls vask og mye bruk. Relativt løs passform, ikke veldig sporty og trang, men jeg liker det. Devold har jeg vært skuffet over. De klærne jeg har fra dem har fått mange hull fort. Til jul fikk jeg en ny ullbokser fra Devold, og etter 6-7 døgn i bruk måtte jeg sy ikke mindre enn tre hull. Heldigvis har jeg med sysaker i repkittet på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Joachim V skrev:

Hva tenker dere om Dovrefjell, Magasinet's eget merke? Den er jo veldig økonomisk og jeg liker min bortsett fra at den stinker når den blir fuktig. Gjort fra den var ny så jeg snakker ikke om bruk/mangel på vask men at ulla stinker. Har lurt på om det er en dårlig produksjon, skal ut der nå og tenkte spørre. 

Har samme problem med en Varde-t-skjorte. Fikk to stk samtidig, en Janus og en Varde, helt like t-skjorter i merinoull kjøpt på Spar-kjøp. Varden har jeg sluttet å bruke, mens Janus'en er en favoritt og brukes på alle turer. Den kan svettes i masse og bare henges til tørk uten at den lukter vondt, men lukter av vaskemiddelet brukt når den ble vasket.

Så her er det tommel opp for Janus, både pga god kvalitet, passform og det som nevnes over og ikke minst at de ikke er så sykt dyre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.