Gå til innhold
  • Bli medlem

Koker vann på 9.5 minutter istedenfor 3.5


redcreek

Anbefalte innlegg

På MSR sine nettsider står det at den velkjente MSR XGK EX brenneren deres skal koke en liter vann på 3.5 minutter med riktig type brensel. Etter å ha forsøkt å koke en liter vann på full flamme, med både bensin og Coleman, med to ulike kjeler, så ender jeg alltid opp med 9.5 minutter.

Brenneren er nesten helt ny, og jeg har dobbeltsjekket at ingen rør og kanaler er tette. Flammen er stabil og blå når jeg koker, og det er null vind i området. Jeg sørger også for at flaska alltid har godt med trykk, og at brenneren er godt forvarmet.

Jeg hadde regnet med at det skulle ta en smule lenger å koke enn hva de tilsier, men ikke nesten ti minutter! Dette er jo en av de kraftigste brennerne på markedet, som blant annet brukes til snøsmelting på Mt. Everest, og jeg ser jo folk på YouTube koke tilsvarende mengde vann på under fire minutter i kaldt vær.

Er det noen som vet hva som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres litt ut som det ikke kommer nok brensel ut, siden det virker som du har full forbrenning. Kanskje det er noe som forhindrer brenstoffet i enten pumpen eller leddene ut mot dysa? Jeg ville prøvd å tatt den helt fra hverandre og satt den sammen igjen. Om ikke annet blir du godt kjent med brenneren :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med eller uten lokk på kjelen? Lav og brei, eller høy og tynn kjele? Brei er betydelig bedre. 

Edit: Vanlig kjøkkenkjele med tykk bunn, bruker også betydelig lenger tid.

Noen bilder hadde vært fint.

Ellers er for lite trykk i flaska, feil dyse i forhold til drivstoff, rens av dyse typiske ting. 

Ved bytte av drivstoff, la den brenne seg sikkelig varm, før du teste noe. 

Endret av Memento mori
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat en dårlig boks coleman som brukte tilsvarende evigheter på å koke vann. Testet den igjen hjemme på komfyren i romtemperatur akkurat det samme. Byttet til en full primusboks og vips kokte det på null komma svisj.. Forstå det den som kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Med bensin mener jeg faktisk blyfri bensin fra bensinstasjonen. Vet det er dårlig brensel, men testet for moroskyld. Merk likevel at jeg også testet med skikkelig Coleman brensel.

Vil tro at det kommer nok brenstoff ut, siden det spruter ut igjennom dysa idet jeg skal til å forvarme. Har sørget for at riktig dyse er brukt. Det er også godt med trykk i flaska, flammen er klar, og det blir skikkelig varmt. Brenneren er jo også relativt ny og lite brukt.

Se vedlagte bilder. Testet både med standard bålkjele og kjøkkenkjele. Bruker lokk. Dersom det finnes andre kjeler som reduserer koketiden med 6 minutter så si gjerne ifra! :D

IMG_20190707_123146.jpg

IMG_20190707_123120.jpg

IMG_20190707_123009.jpg

IMG_20190707_123133.jpg

IMG_20190707_123056.jpg

IMG_20190707_123034.jpg

Endret av redcreek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, redcreek skrev:

Vil tro at det kommer nok brenstoff ut, siden det spruter ut igjennom dysa idet jeg skal til å forvarme. Har sørget for at riktig dyse er brukt. Det er også godt med trykk i flaska, flammen er klar, og det blir skikkelig varmt. Brenneren er jo også relativt ny og lite brukt.

Veldig mange nye primuser gir ikke full effekt eller brenner ikke rent. Det som skjer er at produksjonsrester setter seg i dysa. 

Så første tips er å rense dysa/hele primusen. Link til hvordan det gjøres Flushing av primus og Denne tråden har mye tips.

Maksimalt effekt er av påvirket av trykket i tanken. Jo høyere trykk jo mere effekt. På noen primuser greier ikke den byggede pumpa å lage nok trykk. Så FFI har i noen tilfeller koblet på en trykkkilde. 

Så hvordan vet du at det er nok trykk på flaska? Veldig viktig å pumpe hele slaget også, ellers øker ikke trykket. 

Andre tips: Så jeg hadde tent den som du pleier og pumpet mere trykk, du hører på lyden at den gir mer effekt. 

Endret av Memento mori
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Memento mori skrev:

Veldig mange nye primuser gir ikke full effekt eller brenner ikke rent. Det som skjer er at produksjonsrester setter seg i dysa. 

Så første tips er å rense dysa/hele primusen. Link til hvordan det gjøres Flushing av primus og Denne tråden har mye tips.

Maksimalt effekt er av påvirket av trykket i tanken. Jo høyere trykk jo mere effekt. På noen primuser greier ikke den ikkebyggede pumpa å lage nok trykk. Så FFI har i noen tilfeller koblet på en trykkkilde. 

Så hvordan vet du at det er nok trykk på flaska? Veldig viktig å pumpe hele slaget også, ellers øker ikke trykket. 

Andre tips: Så jeg hadde tent den som du pleier og pumpet mere trykk, du hører på lyden at den gir mer effekt. 

Takk for svar! Jeg pumper 20-30 ganger, inntill pumpa gir sterk motstand. På den måten merker jeg at det er høyt trykk i pumpa (rett meg hvis jeg tar feil). Pumper også 4-6 ganger imens det brenner.

Skal ta en titt på linken du sendte meg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Hvis du har fyra med blyfri bensin fra bensinstasjonen så vil du få mye avleiringer i systemet og må antagelig plukke fra hverandre og rense. 

EDIT: Den @tubbs linka til selvsagt!

IKKE bruk 2-takts. (var litt for kjapp ifbm 2 badeklare småtroll her i sted.)

Endret av Terka
  • Hehe 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Joachim V skrev:

Jeg hadde akkurat en dårlig boks coleman som brukte tilsvarende evigheter på å koke vann. Testet den igjen hjemme på komfyren i romtemperatur akkurat det samme. Byttet til en full primusboks og vips kokte det på null komma svisj.. Forstå det den som kan. 

Var det en full Coleman gassboks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Truant76 skrev:

Var det en full Coleman gassboks?

Den har uten at jeg er helt sikker sannsynligvis vært sånn fra den var full ja. Årets første tur så jeg så nok litt gjennom fingra først før jeg ble mer oppmerksom på det. 

Fikk tips på melding her om Gassboks, sjekk at den virker før du går! og at det trolig er snakk om 1/10mm toleraranser på gjenger/ventilen på boksen som gjør dette. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, redcreek skrev:

Jeg pumper 20-30 ganger, inntill pumpa gir sterk motstand. På den måten merker jeg at det er høyt trykk i pumpa (rett meg hvis jeg tar feil). Pumper også 4-6 ganger imens det brenner.

Antall pump blir påvirket av hvor full drivstoff-flaska er, samt at det er viktig at du pumper hele slaget. Hvis ikke du pumper fullt slag, får du ikke inn den ekstra lufta når mottrykket blir høyere. Litt vanskelig å forklare, funker best med egen direkte opplæring.

Men som prinsipp, kan du ikke greie å lage for høyt trykk med den innebygget pumpa. 

Etterpumping er også veldig viktig om du vil ha full effekt. 

Primus sin ETA pot på 3 liter med varmevekselribber er den komboen med XGK som gir minst CO, og er den mest effekt ved snøsmelting som jeg har testet. Ligger en tråd her på forumet om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joachim V skrev:

Den har uten at jeg er helt sikker sannsynligvis vært sånn fra den var full ja. Årets første tur så jeg så nok litt gjennom fingra først før jeg ble mer oppmerksom på det. 

Fikk tips på melding her om Gassboks, sjekk at den virker før du går! og at det trolig er snakk om 1/10mm toleraranser på gjenger/ventilen på boksen som gjør dette. 


 

Jeg har selv en liten Coleman boks som jeg har hatt i flere år, brukt både på Eta Power brenner med vanlig kobling og testet på min nye EasyFuel med duo kobling. Husker ikke lenger koketid på Eta'en men selv når den nå ikke er mer enn ca. 20-25% full så kokte den vel 0,7 L på relativt kort tid utendørs i ca. 18 grader. Begge brennerne har forvarmingsrør men har kun forsøkt med boksen opp ned på EasyFuel og da var det en relativt dramatisk forskjell på effekten.

Neste boks blir nok fra Biltema som er de rimeligste jeg finner og disse har visstnok en blanding som er på høyde med Primus sin powergas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjør en rens på primusen og forsøk igjen. Skru av dysen, og skyll gjennom litt, sånn som i instruksjonsvideoen på Youtube.

Forvarmer du med rødsprit, og bruker renset bensin, trenger den kanskje aldri vedlikehold ;) 

Ikke heng deg opp i disse 3,5 minuttene, men 9,5 var for mye. Under 5 minutter tenker jeg er OK på kjøkkenbenken med vindskjerm. Det er store variasjoner på kjeler, og man vet ikke helt nøyaktig hvordan MSR kom fram til 3,5 minutter. Bare en liten trekk i luften har mye å si, så gjør det på kjøkkenbenken eller i garasjen.

EDIT: Kjører du med bensin på tanken, og bruker parafindysen, så får du lavere effekt og vannet tar lengre tid å koke opp.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statusoppdatering:

Jeg plukket fra hverandre absolutt hele brenneren og pumpa - vasket, blåste, renset og tørket alt av kanaler, dyser, o-ringer og deler. Har erfaring med dette fra tidligere av, og fulgte også instruksjonsvideoene til MSR på YouTube. Fant noe smuss i pumpa som jeg fjernet - ellers så den strøken ut. Lot også Coleman drivstoff gå igjennom både pumpa og slangen inn til brenneren for å rense ut skikkelig. Etter alt dette så den tilnærmet ny ut.

Fylte Coleman drivstoff på ren flaske og forvarmet godt. Sørget for maks trykk på flaska, og pumpet jevnt under fyring. Fyrte med kraftig blå flamme, nå mye større og mer synlig enn tidligere.

For å utelukke kjelen forsøkte jeg først å koke en liter vann på MSR PocketRocket 2. De sier det tar 3.5 minutter - det tok 4.5 minutter - greit nok. Dermed forventet jeg noe tilsvarende på XGK EX brenneren min.

Resultatet ble 7 minutter, altså 2.5 minutter bedre enn tidligere, men fortsatt dobbelt så lang tid som foreskrevet av MSR. Jeg forsøkte to ganger. Etter mine erfaringer med PocketRocket, og basert på hva folk sier her på forumet, og ifølge YouTube, burde jeg minst forvente noe i underkant av 5 minutter.

Er slaget tapt? Burde jeg benytte garantien og levere den tilbake? Eller er det noe jeg kan gjøre for å kutte bort de to siste minuttene? På forhånd takk for hjelpen!

@Lars L@Memento mori@Tor-Erik-L-77@Marius Engelsen

photo_2019-07-08_01-50-20.jpg

Endret av redcreek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, redcreek skrev:

Er slaget tapt?

Nei. 

For meg ser det ut som den ikke brenner for fullt. Men et bilde tatt litt mer fra siden hadde hjulpet.

Det jeg hadde gjort i dette tilfelle er:

7 timer siden, redcreek skrev:

Fyrte med kraftig blå flamme, nå mye større og mer synlig enn tidligere.

Renset den en gang til. Tatt ut wiren og vasket den nøye. Har du funnet noe i pumpa kan det ligge noe i den. Du kan også ta ut wiren og teste uten, men den bør være der til vanlig. Finner du noe i pumpa er det alltid mere i systemet. Det er vanlig å måtte rense flere ganger da. 

Ta ut dysa og sjekke den igjen, er den 100 % ren? Vil gjerne også hatt et bilde av dysa fra undersiden og oversiden. Det kan være feil på dysa, eller at du bruker feil dyse. Det er fremgang å spore. Det er bra👍

Ikke sett igjen dysa, men snu brenneren opp ned og flush igjennom slangen et par spiseskjeer. Gjør dette i et kar. Kommer det så mye som et lite fnug med partikler er den ikke bra nok renset. Da må du rense enda en gang. Du ser da også om du har nok flow i systemet.

Det kan være feil på drivstoffet du bruker. Det brenner utrolig rent på bilde. Hadde kjøpt inn 4 takt miljøbensin for å teste med dette. Coleman Fuel brenner renest, men blir for dyrt syns jeg. 

Du kan også teste med parafin og parafindysa. Det gir korteste tid. Da utelukker du dysa også. Har du flere bensindyser, test med de.

Hvilke av kjelene brukte du? Tar gjerne et bilde av kjelen med brenneren fra undersiden. (Oppned)

Kjelen bør være tynnvegget og helst like stor som kjelestøttene, og med lokk. 

D665EBBC-3B03-46A5-9FFC-324630BAE658.thumb.jpeg.281816fffe604523eb76b59183189d07.jpeg

Her brenner min på lav effekt. Jeg har 2 stk av disse, og begge har vært ekstremt snille, uten tvil beste brenneren til snøsmelting. De har brent mange liter.

Som trøst kan jeg si at vi har fått til alle brennerne vi har jobbet med her inne. I noen tilfeller har jeg fått de hjem til meg. Det er faktisk en fordel med litt brennerproblemer, du blir kjent med brenneren. Men nye brennere kan ha produksjonfeil. 

Har den brent bedre når den var helt ny?

Hvor bor du? Er du i nærheten av Sundvollen? I så fall kan jeg sikkert hjelpe deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Memento mori skrev:

Nei. 

For meg ser det ut som den ikke brenner for fullt. Men et bilde tatt litt mer fra siden hadde hjulpet.

Det jeg hadde gjort i dette tilfelle er:

Renset den en gang til. Tatt ut wiren og vasket den nøye. Har du funnet noe i pumpa kan det ligge noe i den. Du kan også ta ut wiren og teste uten, men den bør være der til vanlig. Finner du noe i pumpa er det alltid mere i systemet. Det er vanlig å måtte rense flere ganger da. 

Ta ut dysa og sjekke den igjen, er den 100 % ren? Vil gjerne også hatt et bilde av dysa fra undersiden og oversiden. Det kan være feil på dysa, eller at du bruker feil dyse. Det er fremgang å spore. Det er bra👍

Ikke sett igjen dysa, men snu brenneren opp ned og flush igjennom slangen et par spiseskjeer. Gjør dette i et kar. Kommer det så mye som et lite fnug med partikler er den ikke bra nok renset. Da må du rense enda en gang. Du ser da også om du har nok flow i systemet.

Det kan være feil på drivstoffet du bruker. Det brenner utrolig rent på bilde. Hadde kjøpt inn 4 takt miljøbensin for å teste med dette. Coleman Fuel brenner renest, men blir for dyrt syns jeg. 

Du kan også teste med parafin og parafindysa. Det gir korteste tid. Da utelukker du dysa også. Har du flere bensindyser, test med de.

Hvilke av kjelene brukte du? Tar gjerne et bilde av kjelen med brenneren fra undersiden. (Oppned)

Kjelen bør være tynnvegget og helst like stor som kjelestøttene, og med lokk. 

D665EBBC-3B03-46A5-9FFC-324630BAE658.thumb.jpeg.281816fffe604523eb76b59183189d07.jpeg

Her brenner min på lav effekt. Jeg har 2 stk av disse, og begge har vært ekstremt snille, uten tvil beste brenneren til snøsmelting. De har brent mange liter.

Som trøst kan jeg si at vi har fått til alle brennerne vi har jobbet med her inne. I noen tilfeller har jeg fått de hjem til meg. Det er faktisk en fordel med litt brennerproblemer, du blir kjent med brenneren. Men nye brennere kan ha produksjonfeil. 

Har den brent bedre når den var helt ny?

Hvor bor du? Er du i nærheten av Sundvollen? I så fall kan jeg sikkert hjelpe deg.

Den blå flammen synes ikke så godt på bildet, men den er nokså kraftig og høy. Likevel må den vel bli enda kraftigere skal det koke raskere?

Ønsker å understreke at jeg renset pumpa ekstremt godt - den så ny ut etterpå. Når jeg renset brenneren fulgte jeg oppskriften til MSR, som også innebærer å vaske wiren og flushe systemet. Likevel skal jeg følge rådet ditt og gjøre det én gang til i kveld.

Jeg bruker ikke feil dyse - har sjekket flere ganger. Feil dyse ville vel vært den det står X på, som jo er for diesel osv. Dysen er mer eller mindre ubrukt, da jeg har fyrt med diesel helt siden brenneren var ny. Sjekket dysen likevel grundig, vasket den, og brukte nåla som følger med settet - lyset skinner fint igjennom hullet.

Vedlagt ser du kjelen jeg bruker (må sende flere bilder senere). Det er en helt vanlig kjøkkenkjele med lokk. Som du ser på bildet er den et par centimeter smalere enn brenneren. Kjelen er kanskje ikke perfekt, men merk at det tok 4.5 minutter å koke en liten vann med den samme kjelen på gassbrenneren min. Kom gjerne med kommentarer eller tips til kjelen.

Det var likevel én ting jeg stusset over da jeg flushet systemet: Jeg fjernet jo wiren, plasserte brenneren opp ned over en beholder, og åpnet pumpa. Da hørte jeg en del "pustelyder" fra slangen, og det kom null drivstoff ut av brenneren. Men da jeg snudde den tilbake i stående posisjon, dukket det plutselig opp noe drivstoff der hvor dysa skulle ha stått. Forstår ikke helt hva dette kan være? Jeg "renset" jo slangen 20-30 ganger med wiren.

Skal gå over hele greia på nytt i kveld, men kom gjerne med kommentarer i mellomtiden! Jeg bor dessverre ikke i nærheten, og jeg er usikker på om brenneren fungerte bedre da den var ny, siden jeg ikke tok tiden da. Den har likevel alltid vært ganske treg etter min oppfatning.

På forhånd takk! @Memento mori

IMG_20190707_123120.thumb.jpg.71844066525f982ce69f1cea0a6d5d12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, redcreek skrev:

Vedlagt ser du kjelen jeg bruker (må sende flere bilder senere). Det er en helt vanlig kjøkkenkjele med lokk. Som du ser på bildet er den et par centimeter smalere enn brenneren. Kjelen er kanskje ikke perfekt

Ikke så mye å si, men er usikker på om kjelen blir for liten/passer dårlig til brenneren da den har et mye større flammebilde en din PR2 brenner som er utrolig smal i flammebilde. 

Har ikke testet med en liten kjøkkenkjele, så da må jeg i så fall gjøre noen tester her hjemme, og ta tida. Jeg kan gjøre det hvis du ikke finner noe annet. Men har ikke mulighet i dag. 

Hadde sjekket at det står GK på dysa. 

06FA4BA5-08DD-43D1-A2DD-6CC5B0443E14.thumb.jpeg.b2e152408b0b4cf79fca7296f8971c51.jpeg

Du har jo en teoretisk mulighet at du har to X dyser. 

Ellers så syns jeg slike problemer er litt interessante og lærerike. Heldigvis er feilen konstant og ikke periodisk. Så vi finner ut av dette. I værste fall kan du sende den til meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, redcreek skrev:

Den blå flammen synes ikke så godt på bildet, men den er nokså kraftig og høy. Likevel må den vel bli enda kraftigere skal det koke raskere?

Ønsker å understreke at jeg renset pumpa ekstremt godt - den så ny ut etterpå. Når jeg renset brenneren fulgte jeg oppskriften til MSR, som også innebærer å vaske wiren og flushe systemet. Likevel skal jeg følge rådet ditt og gjøre det én gang til i kveld.

Jeg bruker ikke feil dyse - har sjekket flere ganger. Feil dyse ville vel vært den det står X på, som jo er for diesel osv. Dysen er mer eller mindre ubrukt, da jeg har fyrt med diesel helt siden brenneren var ny. Sjekket dysen likevel grundig, vasket den, og brukte nåla som følger med settet - lyset skinner fint igjennom hullet.

Vedlagt ser du kjelen jeg bruker (må sende flere bilder senere). Det er en helt vanlig kjøkkenkjele med lokk. Som du ser på bildet er den et par centimeter smalere enn brenneren. Kjelen er kanskje ikke perfekt, men merk at det tok 4.5 minutter å koke en liten vann med den samme kjelen på gassbrenneren min. Kom gjerne med kommentarer eller tips til kjelen.

Det var likevel én ting jeg stusset over da jeg flushet systemet: Jeg fjernet jo wiren, plasserte brenneren opp ned over en beholder, og åpnet pumpa. Da hørte jeg en del "pustelyder" fra slangen, og det kom null drivstoff ut av brenneren. Men da jeg snudde den tilbake i stående posisjon, dukket det plutselig opp noe drivstoff der hvor dysa skulle ha stått. Forstår ikke helt hva dette kan være? Jeg "renset" jo slangen 20-30 ganger med wiren.

Skal gå over hele greia på nytt i kveld, men kom gjerne med kommentarer i mellomtiden! Jeg bor dessverre ikke i nærheten, og jeg er usikker på om brenneren fungerte bedre da den var ny, siden jeg ikke tok tiden da. Den har likevel alltid vært ganske treg etter min oppfatning.

På forhånd takk! @Memento mori

IMG_20190707_123120.thumb.jpg.71844066525f982ce69f1cea0a6d5d12.jpg

Grunnen til at du hørte «pusting» når du flushet er at du sammsynligvis snudde flasken også ;) Da kommer drivstoffinntaket til pumpen i luften i flasken.

Vanlig kjøkkenkjele bruker lengre tid enn turkjele. Prøv med en turgryte med brukbar diameter og lokk, og ha diameter på vindskjermen ca 2-4 cm større enn kjelen.

Jeg har MSR XGK II med stivt rør (ikke slange). Denne har litt høyere effekt enn dagens MSR XGK EX, men MSR Simmerlite er allikevel ett knepp raskere (men bruker mer drivstoff per kokte liter vann).

Gassbrenneren er sikker bra så lenge det er mye gass i beholderen og relativt varmt der den brukes. Prøv igjen når det nærmer seg null grader ute og litt mindre på tanken, så vil den nok bruke mye lengre tid.

Når det er sagt, så plasserer jeg alltid kjelen på brenneren under forvarming. Blir fort pisslunkent vann av rødspriten, og det er bensin på tanken spart :)

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter!

Jeg renset og flushet brenneren nok en gang. Takk for flushetips @Marius Engelsen Pumpa renset jeg så godt i går at den lot jeg være. Deretter fyrte jeg brenneren uten å sette inn wiren. Nå virket flammen en smule høyere, og det kom også noen "poffe"-lyder (vet ikke om det er bra eller dårlig). Slukket brenneren og satte deretter inn wiren igjen (etter å ha vasket den grundig).

Deretter fant jeg en kjøkkenkjele tilsvarende den jeg brukte sist, bare med eksakt samme diameter som brenneren (altså en del større enn den andre kjelen). Se bilde nedenfor. Fylte på én liter vann i romtemperatur og satte på lokket.

Koketid: 4.5 minutter!

Det er altså helt klart at den reduserte koketiden var en kombinasjon av både smuss i pumpa og/eller brenneren (muligens etter mye diesel-fyring og noe bilbensin) OG for liten diameter på kjelen. Skikkelig rens av brenner og pumpe reduserte koketiden med 2.5 minutter. Riktig diameter på kjelen reduserte koketiden med ytterligere 2.5 minutter. Til sammen ble dette 5 minutter redusert koketid.

Takk til alle som har vært med og gitt tips og råd! Spesielt takk til @Memento mori og @Marius Engelsen

photo_2019-07-08_22-26-36.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, redcreek skrev:

Dysen er mer eller mindre ubrukt, da jeg har fyrt med diesel helt siden brenneren var ny.

Diesel er og blir nødfuel. Det lager mye krøll i hele systemet. Selv om XGK er den eneste brenneren som faktisk klarer å bruke diesel med fornuftig resultat! Hadde du skrevet at du har brukt mye diesel på den hadde nok råden vært - rens - rens - rens fra første stund

Veldig bra at saken er løst, og både du og vi har lært litt i prosessen. 

På 7.7.2019 den 14.21, Tor-Erik-L-77 skrev:

Følg @Memento mori sine råd han er tilnærmet ekspert :) 

Håper at jeg med dette er et step nærmere målet😂 - Fjellforum holder utrolig høy standard på primuser! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2019 den 22.38, redcreek skrev:

 Riktig diameter på kjelen reduserte koketiden med ytterligere 2.5 minutter.

photo_2019-07-08_22-26-36.jpg

....gryter med større diameter (brede og lave) vil være mer effektive enn de med mindre diameter (smale og høye) - gitt samme volum.  Se: "Koketid, flammeform og kjelestørrelse".  Dette tror jeg ofte faller utenfor i vurderingen hos de som vil optimalisere for lav vekt ved å velge toppmontert gassbrenner og gryte/kopp med diameter som er akkurat stor nok til å romme gassboksen. ..

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.