Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva tror dere om denne? Marmot Phase 20


Anbefalte innlegg

Jeg kikker litt etter en pose med komfort temp -6 til -8. Har ikke hastverk med å kjøpe, men ser litt på nett nå og da. Synes denne så ut til å ha en svært fordelaktig vekt/varme ratio, og ble litt fristet. De reviewene jeg finner er stort sett positive, med unntak av at glidelåsen lett henger seg opp og at noen synes det er litt lite plass rundt anklene. 850 fill power, 820 grader, -5,7. 

Noen som har erfaringer med denne, eller eventuelt synspunkter på specs? 

https://www.outdoorexperten.no/p-34781-marmot-wms-phase-20.aspx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvor mye du er villig til å betale for å slippe å bære de 500 grammene + det ekstra volumet, men jeg har ramlet ned på denne til tidlig vår og sen høst: 

Edit: Fant den på tilbud et annet sted til svært fordelaktig pris: 

https://www.addnature.no/476041.html?gclid=Cj0KCQjwpPHoBRC3ARIsALfx-_KykZjrzFqnwcoCm6BobZTZ2NupZzJgLOXTg8394a5l8tJ68LMq6IIaAhQWEALw_wcB&_cid=21_1_-1_9_2001_476041_{creative}_{ifpla:pla}&ef_id=Cj0KCQjwpPHoBRC3ARIsALfx-_KykZjrzFqnwcoCm6BobZTZ2NupZzJgLOXTg8394a5l8tJ68LMq6IIaAhQWEALw_wcB&ev_chn=shop
 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Vet ikke hvor mye du er villig til å betale for å slippe å bære de 500 grammene + det ekstra volumet, men jeg har ramlet ned på denne til tidlig vår og sen høst: 

Edit: Fant den på tilbud et annet sted til svært fordelaktig pris: 

https://www.addnature.no/476041.html?gclid=Cj0KCQjwpPHoBRC3ARIsALfx-_KykZjrzFqnwcoCm6BobZTZ2NupZzJgLOXTg8394a5l8tJ68LMq6IIaAhQWEALw_wcB&_cid=21_1_-1_9_2001_476041_{creative}_{ifpla:pla}&ef_id=Cj0KCQjwpPHoBRC3ARIsALfx-_KykZjrzFqnwcoCm6BobZTZ2NupZzJgLOXTg8394a5l8tJ68LMq6IIaAhQWEALw_wcB&ev_chn=shop
 

Ja, det var en veldig bra pris. Synes kanskje den litt utenfor komfort tempen jeg vil ha, siden jeg må legge på seks kvinnegrader. Men bra deal, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, varmtvann skrev:

Ja, det var en veldig bra pris. Synes kanskje den litt utenfor komfort tempen jeg vil ha, siden jeg må legge på seks kvinnegrader. Men bra deal, da. 

Skjønner ikke hva du skal legge på av grader for øvrig? Den du linker har konf= -5,7 ,mens den jeg linker har konf= -9


Den er dog syntetisk, men jeg har alt i synt og trives med det. (Har dunallergi så har ikke så mye valg... ;-) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Skjønner ikke hva du skal legge på av grader for øvrig? Den du linker har konf= -5,7 ,mens den jeg linker har konf= -9


Den er dog syntetisk, men jeg har alt i synt og trives med det. (Har dunallergi så har ikke så mye valg... ;-) )

 

Nei er jo ikke stor forskjell. Men den du lenker til er unisex så da går jeg ut i fra at minus 9 er for menn. Og jeg pleier å legge til seks grader for kvinner, så da blir det minus tre. Den jeg lenka til har minus 5,7 komfortgrense for kvinner. Men helt ideelt kunne jeg tenke meg - 8 ca for kvinner... så dermed er jo heller ikke Phase midt i blinken. 

Ikke noe i mot syntet :) har dun i dag men har ingen sterke preferanser for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er veldig fan av denne posen:

https://featheredfriends.com/collections/flicker-series/products/feathered-friends-flicker-yf-down-quilt-sleeping-bag?variant=20745452978230

Du kan kjøpe den i den temperaturen du ønsker. Den er veldig fin siden den kan åpnes helt opp som et pledd på varme netter. Den kan også brukes som underpledd på en hengekøye. Du vil spare en del vekt og prisen blir ca den samme (pluss frakt da).

Den er forresten best i test på en av sidene jeg bruker mest når jeg kjøper utstyr:

 

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/ultralight-sleeping-bag/feathered-friends-flicker-40-ul

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, varmtvann skrev:

Jeg kikker litt etter en pose med komfort temp -6 til -8. Har ikke hastverk med å kjøpe, men ser litt på nett nå og da. Synes denne så ut til å ha en svært fordelaktig vekt/varme ratio, og ble litt fristet. De reviewene jeg finner er stort sett positive, med unntak av at glidelåsen lett henger seg opp og at noen synes det er litt lite plass rundt anklene. 850 fill power, 820 grader, -5,7. 

Noen som har erfaringer med denne, eller eventuelt synspunkter på specs? 

https://www.outdoorexperten.no/p-34781-marmot-wms-phase-20.aspx

 

Har brukt Marmot Phase 20 i to år. Ser det er litt forskjell på herre og dame i vekt - ekstra dunvekt på dame for samme komf temperatur (?). Herre i regular veier 700g i vanntett pakkpose, og funker godt ned til -5-6 som oppgitt. 

Liker soveposen svært godt. Dunspensten gjør at den knapt kjennes når du sover, samtidig som det er godt og varmt. Har den mest behagelige hettekonstruksjonen jeg har prøvd på en sovepose, så ikke behov for å snurpe igjen for å holde tett. God plass i selve fotboksen, men kan oppleves trang i anklene for den som liker på bevege beina litt. Har ikke hatt problemer med at glidelåsen henger seg opp/kjører seg fast, men greit å ta det rolig når den skal lukkes.

Om prisen er grei er det en god sovepose. Er en dunpose i toppklassen, og angrer ikke på kjøpet selv. 

En alternativ sovepose med litt mer vekt fra Marmot kan være Hydrogen eller Helium. Også gode soveposer, selv om dunspensten (og prisen) er lavere. 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MagnusKJ skrev:

Hei,

Jeg er veldig fan av denne posen:

https://featheredfriends.com/collections/flicker-series/products/feathered-friends-flicker-yf-down-quilt-sleeping-bag?variant=20745452978230

Du kan kjøpe den i den temperaturen du ønsker. Den er veldig fin siden den kan åpnes helt opp som et pledd på varme netter. Den kan også brukes som underpledd på en hengekøye. Du vil spare en del vekt og prisen blir ca den samme (pluss frakt da).

Den er forresten best i test på en av sidene jeg bruker mest når jeg kjøper utstyr:

 

https://www.outdoorgearlab.com/reviews/camping-and-hiking/ultralight-sleeping-bag/feathered-friends-flicker-40-ul

 

 

Ja, den var fin! Og veldig lett. Har sett den anbefalt på nett men ikke undersøkt den nærmere. Men her er det ikke noe å trekke over hodet, stemmer det? Så liksom ut som om den stoppet ved halsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

Har brukt Marmot Phase 20 i to år. Ser det er litt forskjell på herre og dame i vekt - ekstra dunvekt på dame for samme komf temperatur (?). Herre i regular veier 700g i vanntett pakkpose, og funker godt ned til -5-6 som oppgitt. 

Liker soveposen svært godt. Dunspensten gjør at den knapt kjennes når du sover, samtidig som det er godt og varmt. Har den mest behagelige hettekonstruksjonen jeg har prøvd på en sovepose, så ikke behov for å snurpe igjen for å holde tett. God plass i selve fotboksen, men kan oppleves trang i anklene for den som liker på bevege beina litt. Har ikke hatt problemer med at glidelåsen henger seg opp/kjører seg fast, men greit å ta det rolig når den skal lukkes.

Om prisen er grei er det en god sovepose. Er en dunpose i toppklassen, og angrer ikke på kjøpet selv. 

Takk, supert med førstehåndserfaring! Fint å høre at glidelåsen er ok. Jeg tror ikke dette med anklene er et problem for meg. 

Ja, de dytter nok litt mer dun inn i kvinnemodellen for å få samme komfort-temp. Men 820 gram er uansett topp. Ble litt fristet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, varmtvann skrev:

Ja, den var fin! Og veldig lett. Har sett den anbefalt på nett men ikke undersøkt den nærmere. Men her er det ikke noe å trekke over hodet, stemmer det? Så liksom ut som om den stoppet ved halsen. 

Hei, det stemmer at den ikke dekker hodet. Personlig foretrekker jeg det siden jeg heller kan bruke lue/hals og dunjakke hvis det blir kaldt (det finnes også dunbalaklavaer). For meg føles det mindre klaustrofobisk å ha isolasjon på hodet som følger kroppen. Det blir en annen sak med skikkelige vinterposer (-20 og varmere), da synes jeg at posen burde dekke hodet for å holde mest mulig på varmen. 

 

En annen fordel med denne type poser er at de har dunkammer som går hele veien rundt posen. Det gjør at man enkelt kan flytte dunen dit man vil ha den: over seg hvis det er kaldt eller under seg hvis det er varmt.

 

For å slenge meg på diskusjonen om kjønnsforskjeller i tykkelsen på pose: kona og jeg har vært på veldig mange turer med samme temperaturrating på posene (hun har Western Mountaineering). Vi har ikke merket noen nevneverdig forskjell for når vi begynner å fryse. Det som har mest å si er at man ikke ligger helt inntil vannkanten (hvor de fleste teltplassene er). Jeg synes dette kan oppleves 10 grader kaldere enn hva det egentlig er pga luftfuktigheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, MagnusKJ skrev:

Hei, det stemmer at den ikke dekker hodet. Personlig foretrekker jeg det siden jeg heller kan bruke lue/hals og dunjakke hvis det blir kaldt (det finnes også dunbalaklavaer). For meg føles det mindre klaustrofobisk å ha isolasjon på hodet som følger kroppen. Det blir en annen sak med skikkelige vinterposer (-20 og varmere), da synes jeg at posen burde dekke hodet for å holde mest mulig på varmen. 

 

En annen fordel med denne type poser er at de har dunkammer som går hele veien rundt posen. Det gjør at man enkelt kan flytte dunen dit man vil ha den: over seg hvis det er kaldt eller under seg hvis det er varmt.

 

For å slenge meg på diskusjonen om kjønnsforskjeller i tykkelsen på pose: kona og jeg har vært på veldig mange turer med samme temperaturrating på posene (hun har Western Mountaineering). Vi har ikke merket noen nevneverdig forskjell for når vi begynner å fryse. Det som har mest å si er at man ikke ligger helt inntil vannkanten (hvor de fleste teltplassene er). Jeg synes dette kan oppleves 10 grader kaldere enn hva det egentlig er pga luftfuktigheten. 

Tusen takk for detaljert svar! Interessant at du flytter rundt på dunen. 

Jeg er VELDIG frysen, så jeg har et veldig konservativt forhold til komfortgrensene samme hvilket kjønn de er for... og fryser lenge før mannen min. Men helt enig i at det blir mye kaldere i vannkanten, lærte meg den the hard way. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at EN standard er en QA/måle standard. Vi har hatt flere her som er skuffet fordi de fryser i nyinnkjøpt sovepose som sier f.eks -10 mens de fryser ved -3. Det er selvfølgelig store individuelle variasjoner. Jeg har tre dun poser så jeg dekke et stort temperaturområde, men jeg fryser lett, så sier EN målingen -8 så betyr det for meg 0 til -2. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Espen Ørud skrev:

Ok, opplevet ikke at det hadde "herretemp" når de oppgir det slik: 

 

 

Temperatur:
T Limit (Mann): -16°C
T Comfort (Dame): -9°C
(Temperaturene er basert på EN-standarden 13537) 

Hmm. På nettsiden du lenket til fant jeg informasjon i vedlagte screen shots. Hvor er info du nevner i ditt innlegg? 

Blir veldig glad hvis det er - 9 for dame :)

 

Screenshot_20190705-103445.png

Screenshot_20190705-103425.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Per Fredrik skrev:

Ikke glem at EN standard er en QA/måle standard. Vi har hatt flere her som er skuffet fordi de fryser i nyinnkjøpt sovepose som sier f.eks -10 mens de fryser ved -3. Det er selvfølgelig store individuelle variasjoner. Jeg har tre dun poser så jeg dekke et stort temperaturområde, men jeg fryser lett, så sier EN målingen -8 så betyr det for meg 0 til -2. 

Ja, enig. Jeg fryser som regel over komf temp og forholder meg til det når jeg handler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel EN 13537 en standardisert test. Den tester for 4 forskjellige temperaturer og tar ikke hensyn til kvinne-, herre- eller unisexpose. T-comf i en pose som er oppgitt til å være testet etter EN 13537 angir laveste temperatur der en "standard" kvinne kan forvente å få en god natts søvn avslappet liggende på ryggen.  T-limit angir laveste temperatur hvor en "standard" mann får en god natts søvn, liggende i fosterstilling (funderer på hvorfor menn skal ligge i fosterstilling og kvinner sove avslappet på ryggen :P )

Så vet vi jo at det er fryktelig individuelt hvor lett man fryser og jeg vil tippe at det i bunn og grunn er omtrent med "standardkvinnen" i soveposetest som "standardkvinnen" i moteindustrien, det er ikke så fryktelig mange som treffer "standarden" sånn in real life. Og det er det jo både påpekt og tatt høyde for hos TS, men så lenge det henvises til EN 13537 er det ingen måling som heter t-comf menn eller t-comf unisex såvidt jeg har forstått. 

Kilde: 
https://randulfvalle.no/en-13537-noen-ankepunkter/
https://www.oslosportslager.no/magasinet/temperaturgrenser---temperaturmerking-av-soveposer-331.aspx
      

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, varmtvann skrev:

Hmm. På nettsiden du lenket til fant jeg informasjon i vedlagte screen shots. Hvor er info du nevner i ditt innlegg? 

Blir veldig glad hvis det er - 9 for dame :)

 

Screenshot_20190705-103445.png

Screenshot_20190705-103425.png

https://www.hektapatur.no/mountain-hardwear-hyper-lamina-torch

 

Det var den jeg opprinnelig linket til, men så fant eg den veldig prisgunstig et annet sted og byttet ut linken...

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 5.7.2019 den 11.18, Heriks skrev:

(funderer på hvorfor menn skal ligge i fosterstilling og kvinner sove avslappet på ryggen :P )

😂

På 5.7.2019 den 11.47, Espen Ørud skrev:

https://www.hektapatur.no/mountain-hardwear-hyper-lamina-torch

 

Det var den jeg opprinnelig linket til, men så fant eg den veldig prisgunstig et annet sted og byttet ut linken...

 

Takk! 😊 Der står det jo veldig tydelig. 

Jeg skal avvente litt og kikke mer, men har puttet hyper lamina på lista over potensielle kjøp. Ellers fikk jeg lyst på Petrel 10 etter å ha kikket litt rundt på FF-siden som @MagnusKJ lenket til. Men de er jo dyre, da. Og Marmot Phase er fremdeles på lista, tilbudet til under 4000 er borte men ligger til 4499 på Outnorth. 

Ellers lånte jeg WarmPeace-posten til Bedre Halvdel med -9 komf-temp i forrige uke. Den var virkelig varm og god. Kanskje jeg bare kan legge en plan for å overta den 😁 

Endret av varmtvann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, varmtvann skrev:

😂

Takk! 😊 Der står det jo veldig tydelig. 

Jeg skal avvente litt og kikke mer, men har puttet hyper lamina på lista over potensielle kjøp. Ellers fikk jeg lyst på Petrel 10 etter å ha kikket litt rundt på FF-siden som @MagnusKJ lenket til. Men de er jo dyre, da. Og Marmot Phase er fremdeles på lista, tilbudet til under 4000 er borte men ligger til 4499 på Outnorth. 

Ellers lånte jeg WarmPeace-posten til Bedre Halvdel med -9 komf-temp i forrige uke. Den var virkelig varm og god. Kanskje jeg bare kan legge en plan for å overta den 😁 

Altså, er jo veldig fan av FF. Har jakke, fotposer og sovepose derfra. Men den Petrel-posen så kanskje litt smal ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 12.40, MagnusKJ skrev:

Altså, er jo veldig fan av FF. Har jakke, fotposer og sovepose derfra. Men den Petrel-posen så kanskje litt smal ut?

Sjekket målene igjen nå og jeg tror det skal gå greit. Jeg er relativt spinkel, så det er egentlig greit å ikke ha for mye luftrom. 

De fotposene ser veldig digg ut. Er du fornøyd med dem? Første gang jeg ser fotposer med "dobbelt lag", det er jo et veldig bra konsept. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 10.57, varmtvann skrev:

Sjekket målene igjen nå og jeg tror det skal gå greit. Jeg er relativt spinkel, så det er egentlig greit å ikke ha for mye luftrom. 

De fotposene ser veldig digg ut. Er du fornøyd med dem? Første gang jeg ser fotposer med "dobbelt lag", det er jo et veldig bra konsept. 

Ja, de fungerer bra! Fint å kunne ha de på i camp og ta av ytterlaget og ha de inn i soveposen. Gjør også toalettbesøk mye enklere. Western Mountaineering, Enlightened Equipment osv, lager nok lettere dunsokker, men de kan man jo bare bruke i soveposen.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg trålet ganske mange nettsider og jeg finner ikke Long-utgaven av Marmot Phase 20 Wm, kun 168 cm som blir for kort for meg. Men jo mer jeg ser på Feathered Friends-posene, jo mer tenker jeg at det er en utmerket langtidsinvestering. Og siden jeg er frysen, så tror jeg at jeg faller ned på en 10 og en ordentlig pose (i motsetning til quilt):

https://featheredfriends.com/collections/womens-down-sleeping-bags/products/feathered-friends-petrel-10-yf-womens-down-sleeping-bag?variant=20317580820534

Og så ser de fotposene veldig digge ut. 

Men dette er jo ikke i budsjettet nå så her må det spares først (eller noe må selges)... 😶😄 noen som vet om FF pleier å ha Black Friday-tilbud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ser at Rab Neutrino 800 er på tilbud på fjellsport nå. RAB-limit er jo veldig vanskelig å bli klok på (synes jeg). Når det står RAB-limit på -22 (unisex), er det rimelig å forvente en T-comf på rundt minus 8? Jeg skjønner at dette er veldig individuelt, men som en omtrentlig pekepinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.