Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny 6-8 fots stang


Kikut

Anbefalte innlegg

Har en 9-fot Shimano speedmaster samt en 6-fot beastmaster. Begge er godt over 10 år gamle. Vil utvide repertoaret med ytterligere en kort stang til lett innlandsfiske - men jeg synes virkelig fiskestang-utvalget er blitt en "jungel" siden sist. På diverse sportsbutikker har de mye Abu, Fenwick etc...men lite Shimano. Jeg er skeptisk til å prøve et nytt merke - "why change a winning team". Men hvis jeg får noen gode anbefalinger på en kort og nett fiskestang her inne, vil det hjelpe mye!

God fiskesommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KJøpte selv en Shimano STS minitele tidligere i år. Synes den kaster bra til å være tele. Ikke så mye forskjell på den og en 4 delt jeg har. Liten og lett og med et futeral så snelle kan sitte på. Gjøre at jeg ofte har den rigget ferdig med bomber så slipper jeg rigge opp det hver gang.
Tenkte på den siden du har andre stenger fra før så den supplerer det du allerede har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Shimanofantast, men det Shimano mangler er en ordentlig 4 delt stang. Var innom Gero på Lillestrøm ifjor, og nå er jeg lykkelig eier av to Daiwa stenger. Disse to stengene er nesten like bra som den tredelte speedmaster serien til Shimano.

https://www.gero.no/produkt/daiwa-exceler-seatrout/daiwa-silvercreek-trout-4-delt/

Har både Trout og seatroutversjonen. Så langt er jeg strålende fornøyd.

Har kjent på, og fisket med femdelte stenger, Berkley, Abu, Lawson og flere andre, men det er få som matcher Speedmaster og Silvercreek for min del. For meg skal stengene dekke både behovet for lange og presise kast, samt en god opplevelse når først fisken sitter på. Mange stenger dekker lange kast, men kan  oppleves som tunge/stive i kjøring av fisk.

Lykke til med valg av stang!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til stenger som er mer enn 2-delte...spesielt når vi snakker stenger på 6-8 fot er det vel egentlig ikke nødvendig med flere deler enn to...også er jeg redd for hva dette gjør med stangens egenskaper. Men jeg ser jo dere skriver at dere er veldig fornøyd, så jeg får tygge litt på denne... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2019 den 12.31, borgern skrev:

KJøpte selv en Shimano STS minitele tidligere i år. Synes den kaster bra til å være tele. Ikke så mye forskjell på den og en 4 delt jeg har. Liten og lett og med et futeral så snelle kan sitte på. Gjøre at jeg ofte har den rigget ferdig med bomber så slipper jeg rigge opp det hver gang.
Tenkte på den siden du har andre stenger fra før så den supplerer det du allerede har.

Så på den stanga nå, det er jo veldig praktisk og ble litt fristet! Men jeg har bare så eeeelendig erfaring med teleskopstenger - de er stive og knotete og kjedelige å fiske med. Men da må jeg legge til at jeg kun har vært borti "billigløsninger". Du kan gå god for denne stanga altså? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kikut skrev:

Takker for svar alle sammen! Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til stenger som er mer enn 2-delte...spesielt når vi snakker stenger på 6-8 fot er det vel egentlig ikke nødvendig med flere deler enn to...også er jeg redd for hva dette gjør med stangens egenskaper. Men jeg ser jo dere skriver at dere er veldig fornøyd, så jeg får tygge litt på denne... :) 

Fra anerkjente produsenter skal du ikke ha noen betenkeligheter. 

Fluestenger er det veldig viktig har en jevn spenst, ellers forplanter "feil" seg ut i snøret under kast. Jeg har kasttet med og spent opp stenger helt opp i 9 deler der det ikke er mulig å se noe avbrekk i spenst og kurve verken ved oppspenning eller i snørebuene ved kast. 

Likevel handler jeg ikke stenger med flere deler enn det som er "nødvendig". Og nødvendigheten ser for min del ut til å dreie seg om fornuftig transport. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.