Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips og Telting i Lofoten/Vesterålen


Joachim Næss

Anbefalte innlegg

Litt på sparket så blir ferien i år elbil-tur til Lofoten og/eller Vesterålen. 

Vi trenger tips til turer det er mulig å ta der oppe hvor vi kan telte litt, samt komme oss frem med hund som bærer kløv (med andre ord ikke de luftigste turene). 

Tanken er å finne ett par steder der vi kan gå inn, sove en natt i telt og gå tilbake til bilen. Alternativt rundturer hvor vi ender opp på samme utgangspunkt. Kan selvsagt ta mer enn en natt ute på samme tur, men vi har ikke mer enn 4-5 dager til rådighet før vi må vende snuta tilbake til Oslo.

Vi har godt med vanlig turutstyr, men er ikke i kjempeform og har som sagt med oss hund, så det bør ikke være for bratt og urete. 

Bilde av nevnte hund på tur for oppmerksomhet :D

IMG_0941.jpg.2c372990a543b779972c7a1e65e82947.jpgIMG_0719.jpg.8c90b44efd3c0d1f347d08fb2825ca10.jpgIMG_0657.jpg.fb479997a019af62d87803b875bd3958.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, Espen Ørud skrev:

I følge bildene jeg har fått fra kompis som er i Lofoten så er det bare å følge etter de andre så finner dere veien? Tror jeg talte 170+ mennesker på vei til samme topp på det ene bildet og 28 telt ved samme stranda på det andre....

Vel. Eg har vore i Lofoten både i og utanfor sesong, med familien til tidligere sambo buande i Stamsund. 

Ja, det er mykje folk der på sommaren, tidvis eit mareritt langs vegane, men mange er på same stadane og same toppane. Med andre ord kan ein fint finne stader utan kø, om ein gidd bruke kartet litt. Å gå i kø i Lofoten kan minne om latskap ;) 

Til ts; med det terrenget de ynskjer og for å få litt mindre trafikk, ville eg trekt austover i Lofoten. Evt dersom pent ver, aller lengst vest. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du kan velge mellom Lofoten og Vesterålen er sistnevnte langt å foretrekke nå på sommeren. Det er bare trist i Lofoten nå, det er blitt en turistfelle av dimensjoner. Jeg har tidligere bodd flere år i Lofoten, og de siste årene dratt dit minst to ganger årlig, men er sluttet med det - jeg blir bare lei meg.

Vesterålen derimot - det er nesten like spektakulær natur der, og ikke i nærheten så turistifisert og latterlig folksomt. Stort sett stille og fredelig, så hvis du er ute etter å finne ro og få ned pulsen er Vesterålen et bedre alternativ enn Lofoten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Vi har forstått at Lofoten kan være litt folksomt, så det kan hende det blir med en overnatting der før turen går videre til Vesterålen og Andøya. 

Vi har fått ett par tips på steder der det skal gå fint å ha med hund og og sove i Lofoten fra www.stineogjarlen.com . De har masse bra på nettsidene sine også. 

I Vesterålen kommer vi nok til å droppe innom Stave Camping i hvertfall, i tillegg til å se om vi klarer å legge inn en tur på Dronningruta med overnatting enten mens vi er oppe, eller i nød nede på stranda. 
Ellers så vinger vi det litt. Om været ikke er dårlig blir det nok en kjempetur uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg tror det er litt ulikt hva man definerer som overfylt. Dersom man må ha 3 km til nærmeste telt så er nok Lofoten nå om dagen problematisk. Men om man går utenom de mest typiske stedene (Reinebringen, Kvalvika, Ryten, Unstad - Eggum, Hauklandsstranda, fjelltoppene Mannen, Glomtind, Tjeldbergtind for å nevne noen) og ellers beveger seg minst 15 min unna bilvei så tar det gjerne en time eller tre mellom hver gang du ser folk. 

Et par konkrete tips er Strømøyvatnet via Andopen på Flakstadøya, Smortvarden i Valberg, Trolldalen i Valberg (fine fiskevann), inn Olderfjorden på nordsida og videre til Botnvatnet og / eller andre vatn øst for Olderdalen (vel oppe der treffer dere neppe folk, på de andre turene må dere regne med å hilse på folk på stien innimellom). Ellers er fjellområdene mellom Kringlebotnvatn (Gammen) og Valbergsdalen på Vestvågøy relativt lite besøkt. Kommer bevisst med korte tips siden dere neppe blir så lenge i områder. 

Til andre friluftsfolk som er skeptiske til Lofoten om sommeren: Det er enormt mye folk langs veiene og på de mest kjente plassene men jeg har stort sett til gode å dele teltplass med andre, så lenge jeg går minste en halvtime fra veien. Det er utrolig vakkert her tross noe kronglete kjøring før du får tatt føttene i bruk. God tur! 

  • Liker 5
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var nettopp én uke i Vesterålen og én i Lofoten. Fantastisk flott begge steder, men ca 40x flere folk i Lofoten. Det eneste store minuset for oss var at det krydde av fluer overalt i Vesterålen, så mange at vi gikk mesteparten av dronningruta med minst 100 fluer kretsene rundt hver av oss, noe vi ikke så noe av i Lofoten. Noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er vi tilbake etter en drøy uke nordpå. Vi kjørte som nevnt Elbil oppover, noe som hemmet oss litt i valg av steder å besøke/overnatte. Til tross for drøye 350km rekkevidde var vi nødt til å planlegge litt i forhold til tilgjengelige ladere. I tillegg fikk vi litt dårlig vær da vi var i Vesterålen, noe som gjorde at det ble ett par netter i campinghytte for enkelhets skyld.  Etter noe dager i Vesterålen satte vi kursen for Lofoten og fikk bekreftet at det er laaaangt mer folk der 😛

Vi fikk ikke realisert drømmen om å telte på dronningruta eller Måtind, men fikk likevel flere fine dagsturer og sett masse fin natur :) 

IMG_1085.thumb.jpg.bb64a49cf68ca2e51dbe043324580cbb.jpg

Tacotirsdag i regnvær på Bleik

KR8C9720.thumb.jpg.d9d2bb52eaf242f22b38fc2388b82c83.jpg

Ved Bukkekjerka i Vesterålen

LIMG9738.thumb.jpg.976db27748e19aa9c379b64c9341e9d5.jpg

Camp på Bleik

LIMG9779.thumb.jpg.738521898017895e60d84e1b0a2ff7ca.jpg

High five for pannekakefrokost!

LIMG9829.thumb.jpg.43f428c916e8f32e6944526802fb8ee4.jpg

Måtinden med utsikt over Bleik

IMG_1118.thumb.jpg.4af6d5f631f7e9a868a4d61e26e6d11c.jpg

Hund i solnedgang på Uttakleiv, Lofoten

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 21.23, Joachim Næss skrev:

Takk for tips. Vi har forstått at Lofoten kan være litt folksomt, så det kan hende det blir med en overnatting der før turen går videre til Vesterålen og Andøya. 

Vi har fått ett par tips på steder der det skal gå fint å ha med hund og og sove i Lofoten fra www.stineogjarlen.com . De har masse bra på nettsidene sine også. 

I Vesterålen kommer vi nok til å droppe innom Stave Camping i hvertfall, i tillegg til å se om vi klarer å legge inn en tur på Dronningruta med overnatting enten mens vi er oppe, eller i nød nede på stranda. 
Ellers så vinger vi det litt. Om været ikke er dårlig blir det nok en kjempetur uansett. 

Hei, Vi er en familie som akkurat var 14. dager i Lofoten (se bilder på instagram: @fjellmann77)

Vi lese oss opp mye og leste om avføring, turistbusser, mange folk, osv. 

 

Men fasiten vår er en helt annen, du kan se av bildene våre at vi var mye alene på tur, vi brukte appen ut.no, der står det merket turløyper (mange fine med utgangspunkt fra Moskenes) 

vi var på et par topper, samt gikk over til flere strender. Vi tok den ene dagen en båt fra Reine, veldig mange hoppet av på første stopp, men vi gikk av på stopp nr 2. sammen med EN annen person, vi hadde en knallfin dag. telte kan man gjøre mange steder langs de ulike fjellstiene ikke noe problem. vi var i Lofoten fra 15-29 juli, vi var over hode ikke plaget av turister. 

du får se på bildene og dømme selv :) vi var nå kjempefornøyd! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, André Pedersen skrev:

Hei, Vi er en familie som akkurat var 14. dager i Lofoten (se bilder på instagram: @fjellmann77)

Vi lese oss opp mye og leste om avføring, turistbusser, mange folk, osv. 

 

Men fasiten vår er en helt annen, du kan se av bildene våre at vi var mye alene på tur, vi brukte appen ut.no, der står det merket turløyper (mange fine med utgangspunkt fra Moskenes) 

vi var på et par topper, samt gikk over til flere strender. Vi tok den ene dagen en båt fra Reine, veldig mange hoppet av på første stopp, men vi gikk av på stopp nr 2. sammen med EN annen person, vi hadde en knallfin dag. telte kan man gjøre mange steder langs de ulike fjellstiene ikke noe problem. vi var i Lofoten fra 15-29 juli, vi var over hode ikke plaget av turister. 

du får se på bildene og dømme selv :) vi var nå kjempefornøyd! 

Det er helt sikkert mulig, og ikke mistforstå meg; Det var ikke lofoten det var noe galt med, det var formen vår 😛 Hadde vi vært i bedre form der så er jeg sikker på at vi også hadde klart å komme oss litt unna folk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Joachim Næss skrev:

Det er helt sikkert mulig, og ikke mistforstå meg; Det var ikke lofoten det var noe galt med, det var formen vår 😛 Hadde vi vært i bedre form der så er jeg sikker på at vi også hadde klart å komme oss litt unna folk :)

 

Men saken er at vi ikke gikk langt for å komme unna folk :) vi gikk bare ikke der hvor alle de andre antakeligvis var. Høyeste toppen vi var over var på 540moh, og ellers var det et par på 200moh for å komme seg over på nordsiden til et par strender, mange fine stier og turmuligheter for de som ikke ønsker å gå så høyt eller langt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, André Pedersen skrev:

Men saken er at vi ikke gikk langt for å komme unna folk :) vi gikk bare ikke der hvor alle de andre antakeligvis var. Høyeste toppen vi var over var på 540moh, og ellers var det et par på 200moh for å komme seg over på nordsiden til et par strender, mange fine stier og turmuligheter for de som ikke ønsker å gå så høyt eller langt :) 

 

Ahh, skjønner :) Vi tar det neste gang. Da er stiller vi både bedre forberedt og i bedre form, så forutsetningene burde være tilstede :)

Fine bilder på instagram forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.