Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS sporing


tailit

Anbefalte innlegg

Hei alle turfolk!

Vi er en gjeng i Trondheim som har utviklet noen GPS sporingsenheter, som nå ser etter tilbakemeldinger fra erfarne turfolk. Hva er viktig for deg om du skal bruke GPS sporingsenheter. Har du noen sporingsenheter og evt hva er det som er bra/ mindre bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sporingsenheter har man ofte rikelig av. Gode verktøy til å bruke sporingen er det heller svakt med. 

Dere begynner i feil ende, som alle andre. Jeg har flere GPS'er, jeg har GPS klokke og jeg har en slik sporingssak som kan henge på en nøkkelring. Men Verktøy til å jobbe med sporene jeg har, enkelt overføre fra mobil, til web til enhet. Redigere ruter hvor jeg bruker deler av tidligere spor osv... I et program som fornuftig å bruke? Det mangler vi 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tshansen skrev:

Sporingsenheter har man ofte rikelig av. Gode verktøy til å bruke sporingen er det heller svakt med. 

Dere begynner i feil ende, som alle andre. Jeg har flere GPS'er, jeg har GPS klokke og jeg har en slik sporingssak som kan henge på en nøkkelring. Men Verktøy til å jobbe med sporene jeg har, enkelt overføre fra mobil, til web til enhet. Redigere ruter hvor jeg bruker deler av tidligere spor osv... I et program som fornuftig å bruke? Det mangler vi 

Du snakker om Mapsource. Tilgjengelig omtrent siden EDB-maskinene kom til Norge ;-)

Du må bare slå på riktig verktøylinje...

 

maps.png


Da kan man fort lage andre enkle og kule presentasjoner som dette: https://earth.google.com/web/@70.74913,23.3619385,174.91844651a,1380d,35y,0h,60t,0r/data=KAI

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tshansen skrev:

Sporingsenheter har man ofte rikelig av. Gode verktøy til å bruke sporingen er det heller svakt med. 

Dere begynner i feil ende, som alle andre. Jeg har flere GPS'er, jeg har GPS klokke og jeg har en slik sporingssak som kan henge på en nøkkelring. Men Verktøy til å jobbe med sporene jeg har, enkelt overføre fra mobil, til web til enhet. Redigere ruter hvor jeg bruker deler av tidligere spor osv... I et program som fornuftig å bruke? Det mangler vi 

Jeg har forresten laget en tutorial i vinter om hvordan legge alle spor inn i Google Earth, men rakk aldri gjøre den ferdig før det ble vår. Dermed mangler det kommentarer osv, men det er jo en screengrabber-sak så det skal være fullt mulig å skjønne gangen i det likevel ut fra videoen...
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tailit skrev:

Hei alle turfolk!

Vi er en gjeng i Trondheim som har utviklet noen GPS sporingsenheter, som nå ser etter tilbakemeldinger fra erfarne turfolk. Hva er viktig for deg om du skal bruke GPS sporingsenheter. Har du noen sporingsenheter og evt hva er det som er bra/ mindre bra?

Er det "dumme" enheter ala en brikke eller er det en skjermbasert sak hvor man kan gjøre innstillinger osv? Om det er en brikke, er det da muligheter for å logge inn på settinger og styre f.eks loggefrekvens i minutter eller meter osv? 

Jeg har et par forskjellige enheter i dag. Det ene er helt enkel sporing med GPS eller mobil som jeg normalt likevel har med på tur. Det andre er satelittbasert hvor man kan kjøre onlinesporing ifm f.eks ekspedisjonsaktige turer utenom dekning osv. 

Tror dere må fortelle litt mer om hvor i lendet dere ligger for å kunne få mer innspill. Det er ganske stort sprik mellom både metoder og ambisjonsivå for sporing blant brukerne her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Du snakker om Mapsource. Tilgjengelig omtrent siden EDB-maskinene kom til Norge ;-)

Du må bare slå på riktig verktøylinje...

 

maps.png


Da kan man fort lage andre enkle og kule presentasjoner som dette: https://earth.google.com/web/@70.74913,23.3619385,174.91844651a,1380d,35y,0h,60t,0r/data=KAI

Mapsource er bare tilgjengelig for Windows... å de sluttet vel å støtte dette programmet/oppdatere det så langt tilbake som i 2010 om jeg ikke husker feil? 

Garmin har gitt ut BaseCamp til Mac, som også de har sluttet å støtte/utvikle... som igjen fungerer ekstremt dårlig på 64-bits systemer som jeg har på min mac. Som igjen gjør Basecamp opplevelsen heller irriterende og forbanna tungrodd. Det er merkelig at Ingen kommer på banen å lager et godt program i samme gate! Selv om jeg har en mistanke om at Garmin har planer om å lansere noe digitalt greie for å sikre mer inntekt og lukket bruk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tshansen skrev:

Mapsource er bare tilgjengelig for Windows... å de sluttet vel å støtte dette programmet/oppdatere det så langt tilbake som i 2010 om jeg ikke husker feil? 

Garmin har gitt ut BaseCamp til Mac, som også de har sluttet å støtte/utvikle... som igjen fungerer ekstremt dårlig på 64-bits systemer som jeg har på min mac. Som igjen gjør Basecamp opplevelsen heller irriterende og forbanna tungrodd. Det er merkelig at Ingen kommer på banen å lager et godt program i samme gate! Selv om jeg har en mistanke om at Garmin har planer om å lansere noe digitalt greie for å sikre mer inntekt og lukket bruk 

Kjører Mapsource 6.16.3 på Windows 64-bitsystem. At man har valgt å pålegge seg handicap ved å basere seg på Eple-produkter må i grunn sies å være selvforskylt ;-) 

Man MÅ jo ikke bruke nye programmer når man har steinalderprogrammer som fungerer knall. Bruker Mapsource opp mot karthåndtering for alle kompiser selv med helt nye Garmin-GPS i alle størrelser. Men jeg vet de sliter med noe spor og ruteopplegg med BaseCamp osv som de bruker selv. Her er det sjelden noe problem. Henter også ut GPX-filer fra mobilens tur-/treingsapp og håndterer i Mapsource. 


At de ikke har utviklet programmet siden 2010 betyr jo ikke at det slutter å virke ;-) 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Er det "dumme" enheter ala en brikke eller er det en skjermbasert sak hvor man kan gjøre innstillinger osv? Om det er en brikke, er det da muligheter for å logge inn på settinger og styre f.eks loggefrekvens i minutter eller meter osv? 

Jeg har et par forskjellige enheter i dag. Det ene er helt enkel sporing med GPS eller mobil som jeg normalt likevel har med på tur. Det andre er satelittbasert hvor man kan kjøre onlinesporing ifm f.eks ekspedisjonsaktige turer utenom dekning osv. 

Tror dere må fortelle litt mer om hvor i lendet dere ligger for å kunne få mer innspill. Det er ganske stort sprik mellom både metoder og ambisjonsivå for sporing blant brukerne her...

Takk for tilbakemelding. Jeg tenkte mer på en "dum" enhet som mottar satellitt signaler og sender disse live til telefonen din. Hvor alt av innstillinger styres i en APP på telefon. 

Her tenker vi på hvilke funksjoner som er viktig i en APP,  eller om det foretrekkes en egen enhet som viser kart etc. Videre på funksjoner i APP'en /kartet. Som historie, GeoFence, Rute, topografisk/ satellitt kart osv osv. Om vi plass alt for mye i selve visningen av lokasjon så blir det rotete. I tillegg er det mye regler rundt personvern og GDPR når det kommer til oppbevaring av lokasjonsdata, deling av lokasjon etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tshansen skrev:

Sporingsenheter har man ofte rikelig av. Gode verktøy til å bruke sporingen er det heller svakt med. 

Dere begynner i feil ende, som alle andre. Jeg har flere GPS'er, jeg har GPS klokke og jeg har en slik sporingssak som kan henge på en nøkkelring. Men Verktøy til å jobbe med sporene jeg har, enkelt overføre fra mobil, til web til enhet. Redigere ruter hvor jeg bruker deler av tidligere spor osv... I et program som fornuftig å bruke? Det mangler vi 

Her trenger du et sted å lagre ruten i ettertid av turen eller å dele ruten før en tur? evt eksportere historie etc slik at du enkelt kan se hvor du har vært eller planlegge en rute på pc/mac for så å importere denne inn i et kart på mobilen? Supert om du utdyper litt mer av hva du ser etter. Veldig gode tilbakemeldinger :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen innspill,  men kan forklare hva jeg gjør.

 

Ved bruk av Garmin fenix så lastes jo turen opp i garmin connect.   Deretter er det bare å gå på innstillinger og der kan man velg om man vil overføre turen til Gogle earth, gpx.

Enkelt som bare det.

 

Har også appen GeoViewer.  Brukte denne i helgen for å finne min nåværende posisjon.  det virker som om den fungerer uten ( eller bare med 1 liten stolpe) mobildekning. Synes denne er super.

 

Bruker også appen Eartmate ved bruk av Garmin inreach mini for å legge inn veipunkter . disse overføres så til mini som da kan brukes til navigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar igjen. Har du noen erfaringer med "live" GPS'er. Altså GPS trackere som du ser lokasjon til "live". f.eks til en ryggsekk. Om denne forsvinner så finner du igjen ryggsekken ved å se lokasjonen til GPS'en. Hvor brukere dere i såfall slike trackere? 

Mest utbredt i dag er vel til hunder, katter og biler etc. Men er det noe som blir brukt aktivt av dere for å finne igjen teltet eller utstyr om det skulle mistes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tailit said:

Takk for svar igjen. Har du noen erfaringer med "live" GPS'er. Altså GPS trackere som du ser lokasjon til "live". f.eks til en ryggsekk. Om denne forsvinner så finner du igjen ryggsekken ved å se lokasjonen til GPS'en. Hvor brukere dere i såfall slike trackere? 

Mest utbredt i dag er vel til hunder, katter og biler etc. Men er det noe som blir brukt aktivt av dere for å finne igjen teltet eller utstyr om det skulle mistes?

Kan ikke se for meg at det skulle være nyttig på tur. For det første er det et litt rart behov, kanskje mer saklig for folk som er på lange ekspedisjoner og vil finne tilbake til camp. Og med mindre det er basert på en form for lavenergikommunikasjon (som Bluetooth LE eller lignende) får man jo problemet med dekning og ikke minst batterier. Virker som en upraktisk ide på meg...

Jeg har GPS-sporing på stort sett alle turer jeg går. Opplever det som veldig nyttig å kunne ta opp spor på stor skjerm og vite hvor man har gått, ikke minst hvis man har rotet og valgt feil rute.

Jeg bruker Trails (https://trails.io/en/). Med telefonen i flightmode spiser den nesten ikke batteri. Denne kan eksportere en og en GPX-fil. Mer praktisk er at du kan ta sikkerhetskopi av hele databasen. Den eksporteres som en SQLite-database som kan åpnes i de fleste GIS-programmer, for eksempel QGIS. 

Jeg kan sterkt anbefale QGIS. Programmet har en viss brukerterskel, og man bør ha litt kunnskaper innen kart og projeksjoner for å få nytte av det. Man kan legge til bakgrunnskart fra Kartverket eller laste ned n50-kartdataene til kartverket som nå er frigitt. NVE har også frigitt sine kartdata slik at man kan se regulerte vann, inntak osv. For de mer avanserte kan man også bruke Kartverkets høydedata for å lage egne høydekurver om man ikke er fornøyd med kotene på standardkartene. Detaljerte høydekurver kan være veldig nyttig i ulendt terreng og utenfor merket sti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterlevetid og dekning vil ikke være noe problem. Vi vil levere GPS'er til blant annet produsenter av telt. Om du mister teltet før turen så finner du det igjen. Når du skal på tur kan du dele lokasjon med venner og familie hjemme automatisk og du kan varsle med lokasjon om du er snødd inne, blir skadet eller noe annet skjer. Det er dette som er motivasjonen for de som lager teltene til å legge inn GPS-trackere som standard i sine telt. Selve GPS'en er på størrelse med en 5-krone og veier kun 23g, så det er ikke snakk om særlig ekstra vekt.

Grunnen til at vi er på dette forumet er for å høre litt mer fra folk på tur om hva de kunne tenkt seg av funksjoner på slike typer enheter. Altså en enhet som viser live lokasjon på ting, som igjen kanskje kan settes opp mot rute på hvor tingen har vært etc :) 

Vi har fått mange gode tips allerede på hvordan dere bruker GPS til å navigere å sette opp ruter etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, tailit skrev:

Her trenger du et sted å lagre ruten i ettertid av turen eller å dele ruten før en tur? evt eksportere historie etc slik at du enkelt kan se hvor du har vært eller planlegge en rute på pc/mac for så å importere denne inn i et kart på mobilen? Supert om du utdyper litt mer av hva du ser etter. Veldig gode tilbakemeldinger :) 

Personlig har jeg brukt og hatt et større kartotek i Garmin Basecamp. Hvor jeg kategoriserer spor som jeg har kjørt/gått til senere bruk, eller deling i form av turreferat eller anbefaling av ruter/turer til folk jeg kjenner eller som ønsker det. 

Jeg bruker myrouteapp som sporing på mobilen når jeg kjører sykkel og Topokart appen når jeg går på tur/fenix 5 klokken min! Her kan jeg enkelt legge til punkter av interesse underveis. Grillplasser, campinger, fotosteder, fiskeplasser osv osv. Når jeg da kommer hjem, kan jeg knytte alt sammen, redigere og lage det som en del av en større rute, eller redigere ned å få små interesse punkter på framtidige ruter. 

Også en enkel måte å overføre dette til alt av enheter, om det så er mobil, gps, eller klokke! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tshansen skrev:

Det ser jo veldig bra ut fra hjemmesiden deres, men hva er det man betaler for i abbonementet? Kan man skru av og på tracking eller sporer den hele tiden? 

Takk takk. Våre enheter sender lokasjonen "live" over GSM nettet. De er altså inkludert et SIM-kort som har data-kostnader som man betaler for. Du kan skru på trackingen når du ønsker. Vi har derfor satt opp slik at du kan fryse abonnement kostnadsfritt slik at du kun betaler når du bruker den. Alt er veldig basic i det du finner på nettsiden, hvor det er ment for å finne igjen ting om det mistes eller blir stjålet. Til de produsentene som lager ting inkludert denne teknologien, så vil brukerne kunne velge å aktivere dette ved et nødstilfelle, om enheten er mistet eller for å kunne bruke tjenesten som en kul greie. Det er derfor vi er her nå, for å motta tips til å påvirke hvordan vi kan få dette til å bli en kul greie i disse tingene som du tar med deg på tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Live over GSM-nettet? Min erfaring er at i flere av mine turområder her i Finnmark så har det knapt nok vært dekning på radio og ganske langt unna dekning over GSM... Tanker?

Det er min erfaring også. Mange av mine turer går der det ikke finnes GSM dekning. Så for å berolige de hjemme, ble InReach anskaffet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GSM ja, herregud. Redningsselskapet lanserte nettopp en sånn "nødknapp", en kompis anskaffet seg den. Har vært på én tur med han etter det, hadde vel ikke snev av mobildekning på mer enn kanskje 1/3 av turen. Helt vanlig dagstur her.

Men det tenker de vel ikke så mye på  bak et skrivebord ett eller annet sted rundt Oslofjorden. 🙄

Sørg i hvert fall for at den går på Telenor sitt GSMnett, ikke Netcom - for det er enda verre. Men så snart man er avhengig av GSM-nett så blir dingser nokså uinteressant for meg, det er for store deler av mange turer det blir ubrukelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke langt inn i marka i Oslo før det er dårlig eller ingen dekning. Ser ingen grunn til å ha produkt som baserer seg på GSM på tur. Sisttur i Femundsmarka var jeg utenfor dekning de fleste dagene. At man kan ha en app med forhåndslastede kart og navi muligheter på en mobil er greit. Men det finnes jo i dag og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Miamaria skrev:

Men det tenker de vel ikke så mye på  bak et skrivebord ett eller annet sted rundt Oslofjorden. 🙄

Sørg i hvert fall for at den går på Telenor sitt GSMnett, ikke Netcom - for det er enda verre. .

Om det er til noen trøst @Miamaria så fungerer ikke Netcom mange steder i Oslomarka heller 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tailit skrev:

Om du mister teltet før turen så finner du det igjen. :)

Folk glemmer vel ikke igjen ryggsekken, teltet o.l.? :) Og skulle de gjøre det, så husker de nok på utstyret neste gang de skal på tur. :)

Og skulle en sikre seg mot alt som kan glemmes, må det jammen mange brikker til for å dekke alt av smått og stort, som kan være vitalt for turen. Hvordan plassere denne brikka i en kniv, på et tennstål, kokeapparatet, kompasset, kartet, gps/mobil, m.m? Og alt dette er avhengig av, at det er mobildekkning? :(

Er og har ofte vært i områder uten mobildekkning, over det ganske land, fra sør til nord. Selv i mine nærområder (ca 3 mil fra Oslo og 1,5 mil fra Drammen), er det nok av områder med marginal, eller uten mobildekkning. Og derfor basserer jeg meg aldri på mobilen, den ligger normalt hjemme, eller i bilen.  Har testet nok og mobilem bare søker og søker og forbruker batteri. Ikke har jeg bruk for den i naturen heller. Godt å være uten. :)

Tenker en på trygghet ved skade, så er det bare sattelittbassete systemer som forngere de fleste steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 2.7.2019 den 20.13, tshansen skrev:

Mapsource er bare tilgjengelig for Windows... å de sluttet vel å støtte dette programmet/oppdatere det så langt tilbake som i 2010 om jeg ikke husker feil? 

Garmin har gitt ut BaseCamp til Mac, som også de har sluttet å støtte/utvikle... som igjen fungerer ekstremt dårlig på 64-bits systemer som jeg har på min mac. Som igjen gjør Basecamp opplevelsen heller irriterende og forbanna tungrodd. Det er merkelig at Ingen kommer på banen å lager et godt program i samme gate! Selv om jeg har en mistanke om at Garmin har planer om å lansere noe digitalt greie for å sikre mer inntekt og lukket bruk 

Jeg DIGGER basecamp. Veldig enkelt å bruke. Intuitivt og praktisk for å arkivere og systematisere sporinger. Siden dette funger så bra har jeg aldri prøvd MapSource siden jeg starta sporing i 2012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Egrab skrev:

Jeg DIGGER basecamp. Veldig enkelt å bruke. Intuitivt og praktisk for å arkivere og systematisere sporinger. Siden dette funger så bra har jeg aldri prøvd MapSource siden jeg starta sporing i 2012

Ja, etter mye roting i egne filer, fant jeg en gammel fil jeg har kopiert fra gamle maskinen over på min nye mac, å dermed gjorde programmet ubrukelig og ikke støttet 64bit.

Men etter å ha slettet alt av filer, ryddet vekk alle filer som hadde med Basecamp å gjøre, og installerte det fra Appstore, fungerer det igjen som "normalt" og går an å bruke. Basecamp er et fantastisk verktøy på sin måte, men det er forbanna tungrodd og lite brukervennlig for folk som aldri har brukt det før. 

Spent på hva Garmin kommer med (digitale plattformen) ved neste oppdatering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.