Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt enmannstelt


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Første natt i telt nå, og dette må gjøres mer. 

Trenger telt til en, vår-sommer-høst. Hovedsaklig i marka. 

Kan ikke noe om telt (til tross for nærmere 15 år med markavandirng som lidenskap)

Leser jo om, dem, men vil gjerne ha tips og innspill

Kan dette være noe:

http://hopp.xyz/MUydo

2  http://hopp.xyz/xa2Jr

http://hopp.xyz/Un94G Er desidert billigst, en del tyngre, fått anbefalt av bekjent. Står at det lett å sette opp alene (skal jo være alene) Hvordan er de andre på det punktet?

Er et ofte at lettere betyr dårligere? 

Fra Oslo Sportslager har vi

http://hopp.xyz/tgfpj

http://hopp.xyz/S8TkM

Noen alternativer her. 

Vil helst kjøpe over disk. Pris er ikke så utrolig viktig. Betaler gladlig en 1000 lapp mer ved å spare 5 min på opp/nedpakking f.eks. Komfort og vekt er selvsagt også viktig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1-manns telt er små. Særlig hvis du er over snittet høy bør du se på høyde. Jeg ville aldri hatt noe mindre enn Ringstind 2 men har heller ikke prøvd nye modellen (som er lavere).. 

Hvis du ikke vil ha det så trangt kan du se på Reinsfjell 2 (SL) veldig fornøyd med mitt så langt. :)

Nordmarka teltet er nok mye telt for pengene. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmarka-teltet er mye telt for pengene, men innvendig er høyden 90 cm på det meste. Hvis jeg skal kjøpe telt vil jeg gjerne kunne sitte oppreist innvendig, ikke bare ligge. 

Skal du sjekke rygglengden din når du sitter på gulvet må du huske å tenke på tykkelse på liggeunderlag også. 

Hvis pris ikke er et kriterie og du skal kjøpe over disk ville jeg sett på Helsport Lofoten SL i 2manns utgaven, eller Hilleberg Anjan 2. Sportsnett har det siste. Alternativt Hilleberg Niak 1,5.  Dyrt, men spesielt svenske Hilleberg er kjent for fantastisk kvalitet. Det som tiltaler meg i Anjan og Lofoten er muligheten til å brette inngangen helt vekk. For markabruk har jeg ofte behov og ønske om å nyte sene solnedganger, gjerne fra teltet. Da må man ha utsiktmulighet. Samtidig er jeg av den typen som sparer vekt. Over 2 kg telt for tre-sesongs alene i marka er unødvendig tungt. 

Personlig ville jeg gått for hengekøye eller bare presenning og myggnetting. Her er ett bilde fra sist natt i Lillomarka fra innsiden av hengekøya mi (Hennessy explorer Deluxe).

20190629_230925.thumb.jpg.b654cc31469ff969e85ced9bb3d5ee51.jpg 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ost skrev:

Nordmarka-teltet er mye telt for pengene, men innvendig er høyden 90 cm på det meste. Hvis jeg skal kjøpe telt vil jeg gjerne kunne sitte oppreist innvendig, ikke bare ligge. 

Skal du sjekke rygglengden din når du sitter på gulvet må du huske å tenke på tykkelse på liggeunderlag også. 

Hvis pris ikke er et kriterie og du skal kjøpe over disk ville jeg sett på Helsport Lofoten SL i 2manns utgaven, eller Hilleberg Anjan 2. Sportsnett har det siste. Alternativt Hilleberg Niak 1,5.  Dyrt, men spesielt svenske Hilleberg er kjent for fantastisk kvalitet. Det som tiltaler meg i Anjan og Lofoten er muligheten til å brette inngangen helt vekk. For markabruk har jeg ofte behov og ønske om å nyte sene solnedganger, gjerne fra teltet. Da må man ha utsiktmulighet. Samtidig er jeg av den typen som sparer vekt. Over 2 kg telt for tre-sesongs alene i marka er unødvendig tungt. 

Personlig ville jeg gått for hengekøye eller bare presenning og myggnetting. Her er ett bilde fra sist natt i Lillomarka fra innsiden av hengekøya mi (Hennessy explorer Deluxe).

20190629_230925.thumb.jpg.b654cc31469ff969e85ced9bb3d5ee51.jpg 

Ikke så viktig med over disk egentlig..... og pris betyr litt.... føler ikke for 6-7000 lissom.... men heller 4000 en 2000 om det til 4 er såpass mye bedre at det er verdt dobbel pris... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg kan ikke så mye om de MSR-teltene du nevner. Et vekjent aber med dem er at du må sette opp innertelt først. Hvordan det er i pissregn aner jeg ikke, men de selger såpass bra at det sikkert går greit. Andre her kan kanskje si noe om det. 

Ringstind er også populært. 

Jeg ville med din pris vektlagt vekt, og enkelhet i oppsett. 

Selv bruker jeg noe helt annet, søk opp Lunar Solo på forumet så ser du det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger et Fonnfjell superlight i outleten til Helsport, det kan jo være verdt en kikk. Jeg hadde også kikka på 2 mannstelt og vært litt obs på dette med takhøyde. Kjedelig å måtte tilbringe all tid i telt i liggende stilling. 

Har Elixirteltet (2mannsutgave, veier 2,7 kg) Er ålreit telt det altså, minuset er at man må sette opp innertelt først og deretter yttertelt. Det betyr jo forsåvidt bare noe når man absolutt må ha opp teltet i regn. Man skal jo kunne bruke bare footprint og yttertelt, har alltid fundert på om det ikke kunne gå an å få knota på innerteltet etterpå på et vis, men har ikke fått testa det. Er vel en viss fare for at det blir akkurat knot.

Et annet minus med elixirteltet er at jeg syntes det er for liten plass til å kokkelere i "forteltene", nå er jeg riktignok ganske pinglete når det gjelder ting som kan ta fyr så holder det ikke for helt umulig at andre mener de skal få det til helt fint.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at jeg i utgangspunktet ikke tenker å telte når jeg vet at det skal bli regn. (då går jeg heller en dagstur fra hjemmefra (bor rett ved marka) Man vet jo aldri med været selvsagt. Men sier YR regn... blir det ikke noe telttur den dagen på meg, men selvsagt fin om teltet tåler en skevtt. Men mange fine tips jeg skal studere nærmere. 

 

Det med høyde. Er 1,73... så er jo ikke kjempe stor akkurat. Ca 80 cm når jeg sitter til der huet slutter. 

Nordmarka-teltet på XXL ser jo fristende ut. Veier jo en del i forhold til andre ja... 

 

Endret av Egrab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jokke synger; Hvis jeg var deg så ville jeg... tenkt meg litt om.

  • Innvendig høyde (ikke bare høyeste punkt) mtp å bevege seg inne i teltet, er dette viktig? 
  • Innvendig volum, hva er du komfortabel med? (Grunnflate er ikke alltid lik bruksvolum.)
  • Vekt, hva er akseptabel vekt for ditt bruk?
  • Ønsker/Trenger du fortelt? (Lagre sko og sekk inne i teltet, og annen bruk))

Ut fra det du skriver så er 3 sesongs telt dekkende. Dersom det er aktuelt å telte tidlig vår/høst og i mye vind så ville jeg også tenkt over om det er greit med telt dom har store nettingpaneler i innertelt som standard/Ikke kan dekkes til (kan bli i overkant luftig.)

Personlig så trives jeg ikke i "åleskinn" som HelsportRingstind og tilsvarende pga høyde (mulig du vil trives med det).

20190630_223651.jpg.5a41f8961c2e630cfe55cc2c20aeb6fa.jpg

Men f.eks Hilleberg Soulo kan jeg leve med.

soulo-2D-EN-sm.jpg.e46e184068dc9e515e0aad39ce244e44.jpg

Solgte nylig et Salewa Litetrek II, mikroskopisk fortelt men plass til en person pluss utstyr inne i teltet.

20190501_122442.thumb.jpg.afd89afef5ccf4d38a847c1d9275f8b3.jpg

 

Altså, null anbefalinger herfra, men noen punkter å reflektere over ift dine behov/ønsker på hva som fungerer som ditt telt. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Egrab skrev:

Enkelt å sette opp alene (og lære seg å sette det opp alene?)

Tre i to stenger, sett to plugger i hver ende og vipps - så står det. Det kan selv bestemor på 80 greie. Og der tror jeg ikke du er enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Egrab skrev:

Første natt i telt nå, og dette må gjøres mer. 

Trenger telt til en, vår-sommer-høst. Hovedsaklig i marka. 

Kan ikke noe om telt (til tross for nærmere 15 år med markavandirng som lidenskap)

Leser jo om, dem, men vil gjerne ha tips og innspill

Kan dette være noe:

http://hopp.xyz/MUydo

2  http://hopp.xyz/xa2Jr

http://hopp.xyz/Un94G Er desidert billigst, en del tyngre, fått anbefalt av bekjent. Står at det lett å sette opp alene (skal jo være alene) Hvordan er de andre på det punktet?

Er et ofte at lettere betyr dårligere? 

Fra Oslo Sportslager har vi

http://hopp.xyz/tgfpj

http://hopp.xyz/S8TkM

Noen alternativer her. 

Vil helst kjøpe over disk. Pris er ikke så utrolig viktig. Betaler gladlig en 1000 lapp mer ved å spare 5 min på opp/nedpakking f.eks. Komfort og vekt er selvsagt også viktig. 

 

 

Vil helst kjøpe over disk. Akkurat dette var viktig for meg også.  På Oslo Sportslager praktiserer de dette, og en ting til - kanskje det viktigste.  De hadde plass inne til å slå opp teltet.  Og glad kunne jeg der og da konstatere at Hillebergs Akto var akkurat stort nok for meg, hund og sekk inne i teltet.  Så vandret jeg ut 1,5 kg tyngre og med kontoen 5000 kroner lettere (2005).  Og siden har vi trofast holdt sammen, riktignok ikke med samme hunden,. 

Det som, hvert fall var, Hillebergs store force var  kvaliteten.  Jeg har slått opp teltet på mange underlag, og da jeg i fjor tok en generalsjekk av bunnduken, fant jeg bare noen få knappenålsstore hull, som effektivt ble tettet med  

Og nå venter Hardangervidda.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normarka teltet fra XXL er ok, litt lavt inni og litt dårlig lufting.
Det ble gitt bort til jentungen på 11 år etter 2 turer.

Jeg hadde sett meg om etter et 2 mannstelt hvis det kun er du som skal bruke det. Da blir det litt plass til å bevege seg på og ha utstyr inne i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett på et lett 2 manns telt. Har selv mye erfaring med telt hvor innertelt normalt slås opp først(ala Elixir teltet du linket til). Liker den typen telt da det blir mer spenn i innertelt. Har ekstra bunnduk hvis jeg vil sette opp yttertelt først eller bruke det uten innertelt. Alternativ har jeg spent opp tarp først og satt opp teltet etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra innspill. Takker.

 

Og går nok fir tomanns ja. Greit med litt tumleplass, og ha mulighet for en gjest.

En bekjent mer at det er viktig med frittstående også. Enklere å sette opp, og om man finner ut at man vil flytte.. er det null stress. Korrekt?

Endret av Egrab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tom42 skrev:

Om jeg skulle ha valgt nytt telt i dag ville jeg nok som gammel (77), litt stiv, støl og pga et kne, ganske handikappet.  (15% invalid ifølge legerapport)

1629297082_Tom(2).JPG.9bc154dcffe63d2334b9ad7f40e71fbf.JPG

 

@Tom42 du er ett levende bevis på at frasen "The older the bull, the stiffer the horn" stemmer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er nøye på vekt, og prøver å unngå regn, vil jeg slå et slag for min foretrukne overnatting: Soveposetrekk i goretex. Du får det ikke lettere, omtrent kondensfritt, sovepose og underlag ligger fast i overtrekket, og er superraskt å pakke ut, og ned (i kompresjonstrekk). Hvis det regner, står jeg med ponchoen rett over åpningen og åler meg ned i posen uten å få regn i åpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, tubbs skrev:

@Tom42 du er ett levende bevis på at frasen "The older the bull, the stiffer the horn" stemmer :)

Er ikke helt sikker på hva du mener med påstanden.  Jo, jeg er gammel, stiv og støl, men fruen er ennå fornøyd.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker og tenker, 

Fikk et lite tips om dette, salewa litetrek pro 2

Skal få låne et Nordmarks 2 (XXL-teltet) og teste ut i helga (om det ikke er møkkavær)... om det er OK, tenker jeg kanskje jeg kjøper det som en start, for å se om jeg lar meg rive med, og heller kjøpe et skikkelig ett og buker litt mer penger neste sesong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon for 4 år siden, hadde vært borte fra friluftslivet i mange år. Tenkte å begynne forsiktig og ikke bruke så mye penger så da ble det Helsport Nordmarka 2. Jeg er 187 cm så det kan bli litt lavt under taket, men det har fungert greit for meg. Teltet har en god vind profil, har prøvd det da det blåste opp til kuling. Uansett, lykke til.

826149496_HVkano2.thumb.jpg.341c12014154a3ddfd8b3afc5f3fb09c.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1,73 så da vil det kanskje funke? 

Selv har jeg vært en glad vandrer i over 10 år, og har vel "runna" Nordmarka, Østmarka, Romeriksåsen og mere til, men ikke tatt steget til å bli en telter, men føler at tiden er inne. Ble veldig inspirert av turen i helga og håper virkelig det blir så bra som jeg egentlig visste at det ville bli.

Viser det seg at det "ikke funker"  vil jeg uansett ha et dypt og inderlig, kjærlig forhold til "skauen".  Tanken på en dagsmarsj på tre-fire mil med Kjentmannsposter, matpakke og middag på JetBoilen ved ett lite tjern eller en fin utsikt gjør meg utrolig lykkelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.