Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommersovepose


Anbefalte innlegg

Har drøyt 10 netter på ulike DnT-hytter fra tidlig vår til sein høst siste årene. Ikke sovet i telt siden 1996, men nå er det ut på tur. 

Foreløpig står det mellom:

http://tiny.cc/wehx8y  (kom fram til denne med karen på SL etter min tenkte bruk.) eller http://tiny.cc/aehx8y (fikk anbefalt en av bekjent)

Jeg har lyst til å bli en telter, på sommerstid. (mai-august) utenom det  frister det mer med en DnT-hytte. 

RAB-posen vil være greit den da. (skal ikke på fjellet med det første, primært skogsturer på sentrale Østland, når det ikke er meldt for kaldt og vått. 

(har en Bergans superlight 195, som jeg har brukt på hytteturer, uti fra beskrivelse hos Bergans er den ganske lik RABen, men den er jo mye tynnere)

Finnes jo også sånn pose man kan supplere med om det blir for litt for kjølig (eventuelt ha på noe ull)...

Noen som har noen råd eller synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjøpt telt og ryggsekker på Outlet siden til Helsport. I dag fikk jeg også nye sovepose Helsport Rago superlight. vekt 0.78 kg. Det er ofte mange gode tilbud på denne Outlet siden. Ting som Helsport har brukt på messer og til fotografering som de så selger ut til redusert pris. Kanskje du kan finne noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser RAB posen har sleep-limit 6,5 grad. Skal jo ikke så mye til før 6,5 grad gjennom natta ikke slår til. Jeg hadde sett etter en pose med t-lim såvidt på minussiden eller deromkring som sommerpose. Det er mye enklere å lufte ut overskuddsvarme enn å gjøre andre tiltak (kle på seg ekstra etc.)  Helsportposen er bedre temperaturmessig, men den veier jo litt.  

Jeg sverger til mountain hardwear soveposer, synes de fungerer helt utmerket og har denne som sommerpose ser at xxl også har tatt inn mountain hardwear nå, og det forenkler jo muligheten til å reise å fikle litt på dem :) Ellers har jo Fjellsport et utvalg, f.eks denne Mammutposen som kanskje kan være verdt en nærmere titt

nb: husk varmt nok liggeunderlag.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For norske forhold er den Rab-posen ubrukeleg spør du meg. Søstra mi har den og ho fryser kanskje halvparten av sommarturane vi er på. Så følg med på Finn i næraste framtid om du vil ha ein god pris, haha.

På varmare dagar brukar eg ein EE quilt med komforttemp på ca -3 grader og den blir aldri for varm her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes den RAB blir for "tynn", den har tlimit -1. Ville valgt en med litt lavere T-limit. Selv om det er fint vær blir det ofte litt rått om kvelden og natta ved vann. I mai kan det fort bikke under null selv om det er fint på dagen. Har en lett pose selv som har tlimit -2. I tørt vært har jeg brukt den rundt 0 ganske greit, men i rått vær har det noen ganger vært kjølig selv om det var noe varmere. Så mister de jo litt isolasjonseffekt også etter noe bruk. 
Alta posen er en bra pose men den blir en del tyngre da. 
Vile f.eks sett på denne https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/3-sesongsposer/warmpeace-viking-600
Da har du en 3 sesong så du kan bruke både i marka og evt på fjellet etterhvert. Tåler et par minus så turer fra mai til utpå høsten går fint. Grei pris på den og den er ikke så tung heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Helsport Rago dun-pose... den har komfort på 0. 

Og sea to summit comfort air..underlag etter tips fra bekjent. (R-verdi på 5)

Tror det blir bra jeg... og da kan jeg telte litt lenger...om jeg blir hekta. 

Endret av Egrab
Mer innhold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.