Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111 bråkebrenner


Gjest

Anbefalte innlegg

Heisann 

Jeg strekker meg ut til dere optimus 111 entusiaster. Trenger hjelp å til å skjønne hva jeg gjør feil med primusen. Jeg kjøpte en så å si ubrukt optimus 111 som sikkert ikke har vært vært brukt på 30 år. Når jeg fikk den var lærpakninga på pumpa tørr så jeg smørte den med litt olje. Helte parafin i tanken og fyrte opp. Brann nogen lunde greit. Men fikk liksom ikke optimalt trykk i tanken. Skiftet lærpakning uten å ha brukt den noe særlig mer. Denne var dynkt i olje over natta. Fikk presset den inn. Men nå fikk jeg ikke til å bygge opp noe trykk i det hele tatt. Har skiftet pumpeventil, og tank lokk pakning. Men det virker fortsatt ikke som jeg får noe trykk. Skjønner ikke helt hva som kan vær problemet. Prøvde etterpå å fyre opp med god forvarming men den spruter bare parafin ut som brenner urent. Får altså altså ikke noe slags trykk ved hjelp av pumpa virker det som. Jeg skylte ikke ut av tanken før jeg fyrte den opp, kan det være at brennerfilteret er tett? Det virker heller ikke som om det leker noen steder. 

Takker for alle mulige tips om hva problemet kan være! 

Endret av Gjest
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Høres ikke ut som om den er tett i filteret, men det kan være noe galt med parafinen som var på.  Pumpelæret skal være ganske mykt og blir etterhvert glatt. Gamle stive pumpelær bløtes i parafin eller tynn olje.  smøres med noen dråper olje/matolje/motorolje ... et par ganger i året.
Når du ikke får trykk så kan det være at påfyllingslokket lekker.  Ny gummipakning evt o-ring om du ikke finner rett pakning. Sikkerhetsventilen i lokket lekker skjelden, men såpevann test avslører evt lekkasjer som skaper bobler.

Tilbakeslagsventilen er tett hvis det ikke kommer parafin opp i pumperøret når det har blitt trykk på tanken, en annen sak er om den slipper inn luft, eller har satt seg fast.   Du skal ha ganske høyt trykk for få full guffe på primussen, langt over 1 bar.

Bruksanvisning ++ https://tinyurl.com/y5z9muu7

Er litt sporadisk på nett om sommeren, men det hadde vært gøy å få den til å virke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.