Gå til innhold
  • Bli medlem

Barduner og mønesnor til tarp


karfil

Anbefalte innlegg

Hva mener forumfolket er fornuftig lengde på mønesnor og barduner til tarp?

Selv tenker jeg at 12 meter til mønesnor og 3 og 4 meter til barduner burde være passe.

Jeg vil helst ikke dra med for mye, men for lite er for lite..

Kom med innspill da jeg mangler erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 10 meter ridgeline og minns det er 2,5 meter lange barduner på min Hilleberg 3x3. Har klart meg med de lengdene. Men er greit å ha med litt ekstra bardun så man kan skjøte på hvis det trengs på noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10m mønesnor, 3mm statisk tau,  på min Ly Tarp, som jeg mener er ca. 4 x 3m. I hvert av de 4 hjørnene har jeg byttet ut de originale snorene med 2mm statisk tau som jeg bestilte i 3.5m lengder, hvor effektiv lengde antagelig er ca. 3m siden jeg har knytt løkker med litt vandring som kan brukes til å plugge hjørnet rett i bakken om den skal henge lavt. Prøvde disse modifikasjonene for første gang i går og var godt fornøyd, og hjørnesnorene på 3m er mer enn lange nok til å henge den opp med ståhøyde for meg på 197cm og likevel ha tarpen i relativt flat vinkel.

Men som @Martin HJ påpeker så er det greit å ha med ekstra, tarpen er ikke nødvendigvis stabil nok med kun mønesnor og feste i 4 hjørner, jeg har faktisk med meg 6 ekstra barduner på ca. 2.5m, selv om det kanskje er litt overkill. Men, jeg vil heller ha for mye enn for lite til den gangen det er langt mellom trærne og mye vind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

Da ser jeg for meg 10m mønesnor, og 2x3m + 2x4m barduner. (Med løkker og bardunstrammere blir effektiv lengde noe kortere) Har skaffet statisk snor på 1.8mm som ikke trekker vann til det formålet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans tarpen har ferdige barduner på alle 8 punktene, ca 3+ meter tror jeg. Jeg synes faste barduner er greit, så slipper man kroker og løse deler.

Har med en 12 meter snor i tillegg,  som brukes til alt mulig i den forbindelse

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ca 8 meter mønesnor på tarpen jeg bruker til hengekøye. Jeg har Amok-køye som ligger på maks ca 6 meter mellom trærne og det har derfor lite hensikt med noe lengre. Hadde en periode en hel lengde med nesten 30 meter av tauet mitt, men etter å ha fuinnet ut hva jeg i praksis bruker det mest til så har jeg kuttet ned til minimum. 

Har hatt DD-HAmmock Tarp hvor jeg synes bardunene er noe korte. Det ser bedre ut på min nye Hegn Tarp fra Revir hvor bardunene er ca 3 meter. (Den har også 8 barduner totalt hvor jeg ser for meg å ha med c6 når den benyttes med hengekøye. Til annen type tur er det greit å ha med alle for fleksibilitet). 

Jeg tror opplegget med 2x3 meter og 2x4 meter barduner vil funke bra. Min erfring er at jeg har savnet lengre barduner i frontenden ved godvære slik at man kan løfte den enden og få bedre utsikt. Det vil jeg oppnå ved å ha med 6 av 8 barduner på Hegn. Da kan jeg enten skjøte for å heve fronten mye eller benytte de som forsterkning på midt ved mye vind osv... Fordelen med lange barduner io front er at man enten kan bardunere lengre unna for å løfte eller ved å kjøre stenger (årer, stokker, stenger) i hjørnene og deretter bardunere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill!

Jeg ser at jeg har lengde nokk til å lage 3x3m og 3x4m i tillegg til 10m mønesnor. Dvs 6 barduner + mønesnor.

Etter det jeg forstår kan 4 barduner bli litt lite.

Ideen med å ha 4m på ene siden er for å ha mulighet til å løfte den litt i ene enden.

Barduner som fulgte med dd hammoc på 2 meter er for korte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.