Gå til innhold
  • Bli medlem

Begynnerspørsmål ang åpen haspelsnelle


Bendikb

Anbefalte innlegg

Dette er nok for mange et åpenbart spørsmål, men ikke for meg :) Har akuratt forstått hva som er bremsen på snella, og ikke minst hva som er forskjell på frontbrems og bakbrems.

Jeg har en Shimano Sahara 2500 FI. 

Kan noen forklare eller gjerne linke en video som forklarer hvordan man bruker bremsen aktivt under fisking? Skal den være løs, strammet etc? 

Jeg husker også at før så var det alltid en liten spak bak på snella som gjorde at den kunne gå andre vei, kan ikke se denne nye snella har det. Noen årsak til det? 

Takk på forhånd :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrev nettopp i en annen tråd også ang sneller, men tar det her. Google påstår at den aktuelle snella har frontbrems. (Kjenner ikke snella mer enn det og at jeg utelukkkende har hatt Shimanosneller selv de siste 20 årene.)

Jeg bruker ikke bremsen aktivt under fiske som regel, med mindre den har bakbrems og såkalt fightingbrems. Denne kan jeg justere lynhurtig ved å slå borti den med lillefingeren. Det jeg gjerne bruker den til er å redusere bremsestyrken betraktelig i landingsøyeblikket da man gjerne har kort snøre og liten demping om fisken gjør noen sprell. 

Ellers bruker jeg den kun sjelden. Jeg bruker mer å legge en finger på spolen dersom jeg må legge hårfint mer press på enn bremsen er stillt inn på. 



Jeg har vært såpass på nerdenivå at jeg gjerne har sørget for å ryke av snøret noen ganger (på land uten å fiske, kun for kontrollen sin skyld) slik at jeg vet hvor mye snøret faktisk tåler. Til kraftigere fiske enn innlands ettter ørret osv har jeg gjerne brukt ikke stille inn bremsen på mer enn ca 1/3 av hva snøret tåler. Tåler snøret 9 kg så har jeg gjerne stilt inn bremsen på maks 3 kilo. (3 kilo brems er MYE). Så lenge man holder seg til at bremsen er stilt inn på 1/3 av bruddstyrken eller mindre vil man aldri få broblem med snørebrudd. Selv om man må legge litt ekstra finger på spolen eller faktisk stramme de litt under fiske. 

Årsaken til at denne baksperrebryteren ikke finnes på en del sneller er at det er veldig få som faktisk benytter den til noe. (Jeg kan ikke se at det er en slik bryter på bildene på Google på den aktuelle snellen). Derfor fjerner produsentene den på noen modeller rett og slett for å ta vekk kostnader på unødige ting mange ikke benytter....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bendikb skrev:

Så da var det helt feil av meg å stramme bremsen nesten fult når jeg fiska sist ihvertfall! 😁 Takk for svar, da vet jeg hva den bør sånn ca ligge på og heller stramme den mer om jeg får en kubbe på kroken :)

 

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er ekspert men jeg liker å ha bremsen ca. slik at du kan trekke ut snøret med litt kraft, også heller justere dersom det skulle dukke opp en skikkelig kubbe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Tåkefyrsten skrev:

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er ekspert men jeg liker å ha bremsen ca. slik at du kan trekke ut snøret med litt kraft, også heller justere dersom det skulle dukke opp en skikkelig kubbe. 

Jeg benytter også den metoden for å sjekke bremsen. Det er til mer alvorlig fiske at jeg er såpass nøye at jeg bruker vekt til å sjekke hvor mye bremsekraft bremsen er på. Om man ryker snøret med hendene noen ganger så vet man fysisk omtrent hvor mye det tåler. Da har men en grei pekepinn på at bremsen ikke er stilt for hardt når man trekker snøre av snella på denne måten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil fraråde å ha bremsen på full kraft ja. Som Espen og Tåkefyrsten skriver over, så er det lurt å dra i sena for å kjenne etter hvordan motstanden er. Jeg bruker på min Stradic 2500 å ha medium brems på til enhver tid, og da kan man justere både opp og ned. Det er en feeling man får litt etterhvert som man får mer og mer fisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører såpass løs brems at det holder til å kroke fisken. Å justere bremsen når man har fisk på er vel sjeldent noe problem :)
Endel erfarne sportsfiskere har bremsen på fullt men strax fisken er kroket så slår de over baksperrebrytern og bruker backwinding.
Altså holder i sveiva og kontrolerer fisken ved å sveive forover og bakover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tubbs skrev:

Jeg kjører såpass løs brems at det holder til å kroke fisken. Å justere bremsen når man har fisk på er vel sjeldent noe problem :)
Endel erfarne sportsfiskere har bremsen på fullt men strax fisken er kroket så slår de over baksperrebrytern og bruker backwinding.
Altså holder i sveiva og kontrolerer fisken ved å sveive forover og bakover.

Ja, denne baksperren har jeg ikke lenger på denne snella, så får heller løsne litt på bremsen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.