Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøhettatips anyone?


ArveS

Anbefalte innlegg

Hei.

Fjorårsturen ble fantastisk, og jeg er på jakt etter et nytt område der jeg kan gå alene, over tregrensen, langt fra vei og tekniske installasjoner. 

Jeg synes Snøhetta virker som et fint turmål, men det virker litt kort fra Kongsvoll, se https://ut.no/turforslag/115647/topptur-til-snhetta-2286-moh

Noen som kjenner til noen "runder" i området slik at en får gått jevnt i tre dager, uten å tråkke frem og tilbake i de samme stiene altfor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan jo synse litt?  Tenkte du gå med full oppakning eller ta inn hos DNT? Forskjellen er vel bare hva man gidder bære med seg ut i fra de to rutene jeg tenkte på umiddelbart.

1. Tog til Hjerkinn - Buss til Snøheim - Snøhetta - Åmotdalshytta - Dindalshytta - Taxi eller buss fra Lønset til Oppdal og tog hjem. Regionsbussen gjennom Sunndalen til Oppdal brukte i hvert fall å korrespondere med togene.

(Alternativ til alternativ 1. er at man fra Åmotdalshytta går via Loennechenbua til Gjøra og busser til Oppdal derifra)

2. Tog til Hjerkinn - Buss til Snøheim - Snøhetta - Åmotsdalshytta - tilbake til Snøheim via Langvatnet og stien på vestsiden av Snøhetta - buss til Hjerkinn og tog hjem

Tar man inn på Åmotdalshytta eller slår opp nylonslottet i nærheten og har en dag ekstra å rutte med så vil jeg anbefale dagstur til Storskrymten 1985. Flott topp som er grensefjell til tre fylker, høyeste topp i Trøndelag og Oppdal kommune, samt nest høyeste topp i Møre- og Romsdal og dermed høyeste topp i Sunndal kommune.

 

Helt alene blir du nok ikke, men etter strekket Snøheim - Snøhetta så er det ikke plagsomt mye folk

Et altnernativ kan være å ta ekspressbussen fra Oslo til Stryn, hoppe av på Grotli og ta en rundtur i Tafjordsfjella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag! Jeg skal sjekke ut dette på kart senere. Men vet du om det er gode grunner til å ikke gå fra Kongsvoll (bortsett fra at det er noen høydemeter på starten?)

Tenker helt klart telt, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja går jo an å ta en rundtur fra Kongsvoll også. Enten gå mot Reinheim og så mot Lønset eller rundt vestom for Snøhetta til Snøheim, for begge deler er det jo greit å gå via Snøhetta. Eller bare finne sin egen rute utenom stinettet. Starter man fra Snøheim så starter man mer innpå fjellet synes jeg. Begge deler funker jo finfint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fortsatt litt tvil mht hva det blir av. Det er mulig jeg overvurderer egne prestasjoner, men runden Kongsvoll - Reinheim - Åmotsdalshytta - Snøhetta -Snøheim virker akkurat litt knapp, og alternativene blir litt lange (dersom jeg skal få med meg selve Snøhetta).

Jeg har også begynt å lure på om det er teknisk (fysisk) mulig å gå Bygdin rundt på tre dager? UT.no viser mer enn 20 km dagsetapper - tilsvarende fjordårsturen rundt Hardangerjøkulen, men kanskje tøffere terreng?

Hadde håpet at det var mer enn én som kunne bidra med forslag her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ArveS skrev:

. Det er mulig jeg overvurderer egne prestasjoner, men runden Kongsvoll - Reinheim - Åmotsdalshytta - Snøhetta -Snøheim virker akkurat litt knapp, og alternativene blir litt lange (dersom jeg skal få med meg selve Snøhetta).

Du snakker om 3 dager til rådighet og så skal du gå Kongsvoll - Reinheim (16 km), Reinheim - Åmotdalshytta (10 km) og fra Åmotdalshytta til Snøheim via Snøhetta. Jeg tror du vil trenge den tiden og du er rimelig lei av steinur når turen er ferdig. Det er vel ellers ikke noe i veien for å traske ned til Hjerkinn igjen også..?

Det er ikke akkurat ubetydelig stigning, og det er lett å ta noen ekstra omveier om man syns det blir for kort...

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Du snakker om 3 dager til rådighet og så skal du gå Kongsvoll - Reinheim (16 km), Reinheim - Åmotdalshytta (10 km) og fra Åmotdalshytta til Snøheim via Snøhetta. Jeg tror du vil trenge den tiden og du er rimelig lei av steinur når turen er ferdig. Det er vel ellers ikke noe i veien for å traske ned til Hjerkinn igjen også..?

Det er ikke akkurat ubetydelig stigning, og det er lett å ta noen ekstra omveier om man syns det blir for kort...

Jeg kjenner ikke terrenget der, så det kan hende det er mer enn nok :) Men mye steinur å forvente der altså... Betyr det at en ikke får slått opp telt på "normalt" pluggbart underlag der oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ArveS skrev:

Jeg kjenner ikke terrenget der, så det kan hende det er mer enn nok :) Men mye steinur å forvente der altså... Betyr det at en ikke får slått opp telt på "normalt" pluggbart underlag der oppe?

Det burde gå bra men selve Snøhetta er bare ur. Du kan jo gå Snøhetta t/r fra Reinheim (lett sekk og kjapp tur uten oppakning.)og deretter gå Åmotdslshytta og følge stien rundt hele Snøhettamassivet og følge dalførene og gå til Hjerkinn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kjell Iver skrev:

Det burde gå bra men selve Snøhetta er bare ur. Du kan jo gå Snøhetta t/r fra Reinheim (lett sekk og kjapp tur uten oppakning.)og deretter gå Åmotdslshytta og følge stien rundt hele Snøhettamassivet og følge dalførene og gå til Hjerkinn. 

Evt korte ned distansen enda litt mer og gå fra Kongensvoll til området rundt Reinheim, telte der med påfølgende tur på Snøhetta og gå samme vegen tilbake.. Da forsvinner kanskje litt dette med rundtur da, menmen.

Evt evt gå fra Kongsvoll og telte ved Reinheim, bære med seg storsekken opp til krysset Snøhetta/Snøheim, gå toppen, gå ned på flatene mot Snøheim og telte, stikke innom Snøheim for noe leskedrikk før man busser til Hjerkinn

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes turen Snøheim - Åmotsdålshytta - Snøhetta - Reinheim - Kongsvoll høres fin ut på 3 dager. Gir mange muligheter for å korte ned på turen underveis. Du kan ta den andre veien og, men da går du mest oppover totalt sett.

Kneika opp fra Kongsvoll er ikke så fryktelig gal. Tar ca en halvtime med noen pauser oppover med mellomstor oppakning. Bred og fin sti.

Hvis du skal gå mellom Reinheim og Kongsvoll/Grønnbakken vil jeg anbefale å gå på nordsiden av Stropla/Kaldvella. Det er finere sti der i min mening. Mye ur siste 3-4km den andre siden.

Hvis du skal gå akkurat nå, og vurderer andre planer i området, spesielt Hjerkinn-området, bør du sjekke med den årlige ryddeaksjonen militæret gjennomfører der nå. Et stort område vest for Snøhetta Viewpoint er utilgjengelig ut uka. Apropos akkurat nå, så er et hett tips Stroplsjødalen om du vil se moskusdyra. Minst 40 dyr som romsterer i området der i dag. 

Endret av Lars L
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tenkte en kort oppdatering til alle som kom med velmente råd - det blir muligens et senere år. Litt forskjellige grunner til det, men i år blir det... Bygdin-området som har følgende værvarsel: :D 

image.png.e0be47826f216b1018576a35bc6400a2.png

 

Jeg har mer eller mindre slått fra meg å gå rundt hele Bygdin - det blir for kort tid fra fredag 13:00 til søndag 18:00 å gå alle etappene (i alle fall om en skal stoppe og spise litt av og til). Så det blir sannsynligvis inn til Torfinnsbu og opp i fjellet og campe ved Slettmarkpiggen, dag to ned uskedalen og videre til Gjendebu og opp i fjellet igjen, campe i Svartdalen og så rusle tilbake langs vannet til Bygdin og Valdresekspressen.

Med mindre noen klarer å snakke meg inn i et ordentlig stunt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.