Gå til innhold
  • Bli medlem

Frustrert ang ny sekk


Vimsehue

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg trenger litt hjelp for å finne ut hva jeg bør gjøre nå.

Jeg fikk endelig ut fingern til å kvitte meg med den bergans sekken jeg hadde i noen år, men som gir gnag på hoftene ved tyngre bører enn 11kg.. Gikk på gmax og kjøpte Gregory Deva 80 for noen uker siden. Ifølge rygglengden som er 48cm så skulle jeg ha medium, men fyren på gmax mente jeg skulle ha small. Så jeg prøvde den litt med vekt i (fyren fant noen treningsveker og pakka sekken baktung), sekken kjentes grei ut.

Kjøpte den, men kjenner atter etter noen turer med 18kg i, så blir jeg veldig øm i skulderne og den presser uansett hvor mye jeg løsner og stiller om her og der.. Siden rygglengden egentlig sier medium, så tenkte jeg at jeg går å bytter den for å prøve. Da jeg dro opp blir jeg bare møtt av personer som ikke er intr i å hjelpe annet enn å gi meg et hoftebelte i XS fordi medium hoftebeltet på sekken blir altfor stort... Tok den med hjem, pakker den helt likt som den andre, for så å gå tur.. Syns denne pressa en del på korsryggen på første turen, neste tur fjerna jeg den plata som sitter bak ryggen på sekken (nede ved korsryggen), den ble noe bedre, men kjenner den ikke er helt god enda.. Kjenner kroppen min liker bedre skulderproblematikken fremfor korsryggen gitt 😅

Ser jo i ettertid at man kunne sette de skulderreimene lenger opp.. kunne det ha hjulpet på den small sekken tror dere? Eller er det så atter jeg bare må innse at deva sekken ikke passer meg? 

Kjenner jeg er veldig usikker på dette og hva jeg bør gjøre videre nå.. Vet liksom ikke helt hvor man kan gå for å finne noen som faktisk kan tilpasning av sekk heller her i Fredrikstad-området 🤷‍♀️

Setter stor pris på alle innspill og råd her, skulle liksom ha dratt på telttur på fredag, men spørs om ikke vi må pakke super lett og bruke dagstursekken på 30L istedet 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket på nett i forhold til tips på innstilling av sekk. Er jo en del reimer og justeringer som kan gjøres. Det bør jo og gjøres i en viss rekkefølge.
Der ser du f.eks hvordan sekk skal se ut fra siden i forhold til hvordan skulderreimene ligger over skuldre. Er de satt opp feil(feil lengdejustering på rygg) så belaster du deler av skuldrene mer enn du skal.
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke stikke innom XXL i Fredrikstad. Har ikke kjenskap til hvor mye betjeningen der har greie på sekketilpassning, men man får kanskje et inntrykk hvis man gjør et forsøk (?).

Det kan jo hende at den sekken rett og slett ikke passer deg. Selv har jeg alltid hatt en forkjærlighet for Hagløfs' sekker og vil foreslå at du prøver en OXO 80. XXL Fredrikstad ser ut til å ha den på lager.

https://xxl.no/haglofs-oxo-80-ryggsekk/p/1081297_4_style

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 kilo på ryggen kan jo gi øm rygg og skuldre uansett hvilken sekk man bærer om man bærer den i tilstrekkelig antall timer. 😊

Høres ut som at for mye av belastningen kommer på skuldrene; at hoftebeltet tar av for lite og at skulderreimene må justeres høyere på sekken og slakkes litt. De skal optimalt kun "hvile" på skuldrene. Er ikke hoftebeltet stramt nok så vil jo sekken skli ned og gi nesten all belastning på skuldrene. 

Endret av RoyN
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, borgern skrev:

Har du sjekket på nett i forhold til tips på innstilling av sekk. Er jo en del reimer og justeringer som kan gjøres. Det bør jo og gjøres i en viss rekkefølge.
Der ser du f.eks hvordan sekk skal se ut fra siden i forhold til hvordan skulderreimene ligger over skuldre. Er de satt opp feil(feil lengdejustering på rygg) så belaster du deler av skuldrene mer enn du skal.
 

 

Jeg har prøvd å Google litt, men helt ærlig så må jeg si atter jo mer jeg googler, jo mer forvirra blir jeg. Syns det er liksom litt forskjellig ang åssen skuldereeimer sitter å 🤔

4 timer siden, r.u.mad skrev:

Hvorfor ikke stikke innom XXL i Fredrikstad. Har ikke kjenskap til hvor mye betjeningen der har greie på sekketilpassning, men man får kanskje et inntrykk hvis man gjør et forsøk (?).

Det kan jo hende at den sekken rett og slett ikke passer deg. Selv har jeg alltid hatt en forkjærlighet for Hagløfs' sekker og vil foreslå at du prøver en OXO 80. XXL Fredrikstad ser ut til å ha den på lager.

https://xxl.no/haglofs-oxo-80-ryggsekk/p/1081297_4_style

 

Jeg fikk ikke mye hjelp da jeg spurte der heller dessverre 🙈 Men hagløfssekken syns jeg skulderreimene var i veien bare, da jeg prøvde den hvertfall 😕

4 timer siden, RoyN skrev:

18 kilo på ryggen kan jo gi øm rygg og skuldre uansett hvilken sekk man bærer om man bærer den i tilstrekkelig antall timer. 😊

Høres ut som at for mye av belastningen kommer på skuldrene; at hoftebeltet tar av for lite og at skulderreimene må justeres høyere på sekken og slakkes litt. De skal optimalt kun "hvile" på skuldrene. Er ikke hoftebeltet stramt nok så vil jo sekken skli ned og gi nesten all belastning på skuldrene. 

Joda, men den andre sekken min føltes ikke såå trang over skulderne (føltes rett og slett låst ut) 🤔 Men så du tenker jeg bør prøve small igjen og bare heve skulderreimene på den? 

4 timer siden, Tessatroll skrev:

Ta bilder frå sida når du har på sekken så er det enklere å sjå :)

Eg fekk au vondt i ryggen av Deva. Skulderreimer måtte ha høgste innfesting for å få den breiare. 

Prøvde å ta bilde med stativ og selvutløser, så ja 😅 er str Medium jeg har nå på der

Ah, da må jeg kanskje prøve igjen på small da 🤔

A09E6DFC-1ACC-4C09-AABB-4A264447EAB4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte ny storsekk for første gang på ca 25 år leste jeg side opp og side ned på nettet, og endte opp med en Gregory Baltoro i str L. Alle målinger tilsa at den skulle passe. Sikkert en kjempebra sekk, men jeg måtte innse at den ikke passet meg. Ble solgt til fordel for en med justerbart bæresystem(osprey xenith 105) og føler at jeg endelig har fått riktig sekk. Jeg synes det er vanskelig å "prøvegå" sekk i butikk, for selv med riktig vekt i butikken blir det noe helt annet når den blir pakket for tur og prøvd i terrenget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Vimsehue skrev:

Jeg har prøvd å Google litt, men helt ærlig så må jeg si atter jo mer jeg googler, jo mer forvirra blir jeg. Syns det er liksom litt forskjellig ang åssen skuldereeimer sitter å 🤔

Jeg fikk ikke mye hjelp da jeg spurte der heller dessverre 🙈 Men hagløfssekken syns jeg skulderreimene var i veien bare, da jeg prøvde den hvertfall 😕

Joda, men den andre sekken min føltes ikke såå trang over skulderne (føltes rett og slett låst ut) 🤔 Men så du tenker jeg bør prøve small igjen og bare heve skulderreimene på den? 

Prøvde å ta bilde med stativ og selvutløser, så ja 😅 er str Medium jeg har nå på der

Ah, da må jeg kanskje prøve igjen på small da 🤔

A09E6DFC-1ACC-4C09-AABB-4A264447EAB4.jpeg

Ok, innfesting skulderreim ser ut som den sitt litt høgt oppe på skulderbladet, prøv small igjen med reima e innfesta på øverste om du kan. 

Kor høg er du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ok, innfesting skulderreim ser ut som den sitt litt høgt oppe på skulderbladet, prøv small igjen med reima e innfesta på øverste om du kan. 

Kor høg er du? 

Ok, takk :) har foresten et kjapt bilde jeg tok på turen med small sekken, sånn ang skulderreimene

Er 176

 

74AA9F6D-9539-46FB-845A-C9D7B4681E6F.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss har flere sekker, noen ganger pga av det du opplever og kanskje like ofte at man hele tiden leter etter noe som er bedre. Min erfaring er som nevnt ovenfor at tunge sekker blir vonde uansett. Det er bare et spørsmål om tid og smerteterskel. Men jeg har opplevd sekker som absolutt ikke passer. For meg er det bergans hvor hoftebelte ble for bredt. Fikk motstand når jeg løftet føttene i motbakke. Ellers er det nok viktig som andre sier ovenfor at ingen er like. Det som passer for en passer ikke for andre. Kanskje vi skulle lagd en bytteklubb her på fjellforum. Da kunne man kanskje fått testet flere typer og modeller. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygglengden ser jo noenlunde korrekt ut i fra bilde på Gregorys hjemmesider. Personlig liker jeg at skulderreimene justeres ut såpass ved hoftene/ blir så lange at de kun hviler mot forsiden av skuldrene slik at jeg kan styre bevegelsen på sekken med skuldrene(strammer du for hardt her så presses skuldrene fort bakover og nedover noe som blir ubehagelig). 

Men kanskje avstanden mellom skulderreimene er for liten siden du føler at det blir trangt rundt skuldrene? Gmax har vel en 100% prosent fornøyd-garanti du kan bruke om det ikke løser seg med justeringer? 

Som andre nevner så er å pakke lett den beste garantien mot øm rygg :)

Endret av RoyN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, borgern skrev:

Av bildet ser det ut som rygg er for lang. Vet ikke om det er mulig på korte den ned eller om det er fast lengde på den. Av bildet får du for mye av skulderreimene nedover brystet. 

Det er desverre fast lengde på den.. Men så da ser det ut til at jeg må bytte den inn igjen i small og heller prøve høyere fester på skulderreimene, er det lureste her? 

5 timer siden, Admiralen skrev:

Start med lettpakking du så slipper du vondt i skuldrene :)

 

Problemet er ikke vondt i skulderne, men atter de låses. Bærte tyngre bører med gamle sekken, uten å slite så vanvittig med låste skuldre ;) 

4 timer siden, torese skrev:

Noen av oss har flere sekker, noen ganger pga av det du opplever og kanskje like ofte at man hele tiden leter etter noe som er bedre. Min erfaring er som nevnt ovenfor at tunge sekker blir vonde uansett. Det er bare et spørsmål om tid og smerteterskel. Men jeg har opplevd sekker som absolutt ikke passer. For meg er det bergans hvor hoftebelte ble for bredt. Fikk motstand når jeg løftet føttene i motbakke. Ellers er det nok viktig som andre sier ovenfor at ingen er like. Det som passer for en passer ikke for andre. Kanskje vi skulle lagd en bytteklubb her på fjellforum. Da kunne man kanskje fått testet flere typer og modeller. 

Tore

Ja, men jeg vil helst likevel slippe å gå fra gnagsår sekk, til en som låser skulderne mine istedet eller trykker for mye på korsryggen 😛 Men ja hadde vært gull med en bytteklubb ja :P 

1 time siden, RoyN skrev:

Rygglengden ser jo noenlunde korrekt ut i fra bilde på Gregorys hjemmesider. Personlig liker jeg at skulderreimene justeres ut såpass ved hoftene/ blir så lange at de kun hviler mot forsiden av skuldrene slik at jeg kan styre bevegelsen på sekken med skuldrene(strammer du for hardt her så presses skuldrene fort bakover og nedover noe som blir ubehagelig). 

Men kanskje avstanden mellom skulderreimene er for liten siden du føler at det blir trangt rundt skuldrene? Gmax har vel en 100% prosent fornøyd-garanti du kan bruke om det ikke løser seg med justeringer? 

Som andre nevner så er å pakke lett den beste garantien mot øm rygg :)

Tenker du på 1 eller 2 bildet nå? Får teste det å justere litt mer på lengden på reimene :) 

Det heller litt mot det nå ser det ut som. Kan ikke huske å ha slitt så vanvittig med låste skuldre på noen sekker oppigjennom heller.. Men de var jo inne fungerbare på andre områder igjen da.. Men kanskje jeg får dra tilbake og bytte i small, evt ta med en kompis som er god på å krangle til seg å stappe sekken ordentlig på stedet der, så jeg slipper å bytte 3 ganger unødvendig :P 

Øm rygg er greit nok, kan leve med den, siden det bare er å trene opp 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsner du på toppstrammeren? Altså den reima som sitter oppå skulderen og går fra skulderreim til toppen av sekken. Denne reima styrer hvor stramt toppen av sekken sitter inntil overkroppen. For stram vil tvinge vekten vekk fra hoftebeltet og over på skuldrene og kan også låse skuldrene. For løs, og sekkeposen dingler løst.  På det øverste bildet ser reima veldig stram ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, RoyN skrev:

Ville testet å la hoftebeltet sitte stramt og la skulderreimene kun sitte løst over skuldrene i den størrelsen du har nå :-) 

Jeg syns den pressa enda mer på korsryggen da 🙈

9 timer siden, ost skrev:

Løsner du på toppstrammeren? Altså den reima som sitter oppå skulderen og går fra skulderreim til toppen av sekken. Denne reima styrer hvor stramt toppen av sekken sitter inntil overkroppen. For stram vil tvinge vekten vekk fra hoftebeltet og over på skuldrene og kan også låse skuldrene. For løs, og sekkeposen dingler løst.  På det øverste bildet ser reima veldig stram ut. 

Ja, har prøvd den både løst og stramt, føler den aldri ble noe grei uansett 😕

33 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg tenker du skal prøve ein small med høgare innfesting. 

18 kg skal ikkje vere for tungt for eit ungt, sprekt menneske, men med sekk som ikkje høver kan det vere eit mareritt. 

Du får ikkje tatt den på 100% fornøyd garanti? 

Ok, da stikker jeg innom gmax etterpå og prøver :) Føler meg passe dum som ikke fikk med meg denne muligheten for å endre innfestingen 🙈

Sånn forutenom at den låste skulderne mine, så kjenner jeg 18kg i nye sekken som om den skulle vært 10kg i gamle sekken 😅

Jo, fikk bytta den andre på 100 dagers garanti siden jeg ikke har tatt av lapper og brukt den veldig veldig pent rundt dørene her hjemme, så får vel denne på samme tenker jeg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vimsehue skrev:

Jeg syns den pressa enda mer på korsryggen da 🙈

 

Eg har ein Gregory Deva, og sleit med vondt i korsryggen/hoftene heilt til eg fann ut at det er ulike hakk for å justere vinkelen på hoftebeltet. Min modell er rett nok nokon år gamal, veit ikkje om det er mogleg å justere dette på dei nye modellane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, marihøna skrev:

Eg har ein Gregory Deva, og sleit med vondt i korsryggen/hoftene heilt til eg fann ut at det er ulike hakk for å justere vinkelen på hoftebeltet. Min modell er rett nok nokon år gamal, veit ikkje om det er mogleg å justere dette på dei nye modellane?

Har du noen bilde av dette? For jeg klarer ikke å se noen muligheter for slikt sånn umiddelbart 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vimsehue skrev:

Har du noen bilde av dette? For jeg klarer ikke å se noen muligheter for slikt sånn umiddelbart 😕 

Meiner å hugse at det sat i overgangen mellom rygg og hoftebelte, og var litt knotete å kome til.

Eg er på jobb no, men kan prøve å ta bilete når eg kjem heim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vimsehue skrev:

Jeg syns den pressa enda mer på korsryggen da 🙈

Ja, har prøvd den både løst og stramt, føler den aldri ble noe grei uansett 😕

Ok, da stikker jeg innom gmax etterpå og prøver :) Føler meg passe dum som ikke fikk med meg denne muligheten for å endre innfestingen 🙈

Sånn forutenom at den låste skulderne mine, så kjenner jeg 18kg i nye sekken som om den skulle vært 10kg i gamle sekken 😅

Jo, fikk bytta den andre på 100 dagers garanti siden jeg ikke har tatt av lapper og brukt den veldig veldig pent rundt dørene her hjemme, så får vel denne på samme tenker jeg 😊

Prøv med small, og om ikkje så hadde eg testa Osprey Xena om eg var det. Langt betre hoftebelte til meg i alle fall. 

Evt Lowe Alpine som har sjukt komfortable bæresystem for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så frustrerende.. 

Har du spurt på G-Sporten om å få hjelp av noen som faktisk kan disse sekkene?

Og har du sett her? Ser for meg ikke ut som du har for stor sekk, tvert i mot. Skulderstroppa skal starte 3» lavere enn topp skulder. Lavere enn det sier de opp i størrelse! Forutsetter jo at hoftebeltet sitter riktig. Medium ser mye mer riktig ut.

Husk og at en ny sekk må gåes inn, jeg blir øm i skuldra av min nye men den er så god på alle andre måter at det trur jeg går seg til. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vimsehue skrev:

Har du noen bilde av dette? For jeg klarer ikke å se noen muligheter for slikt sånn umiddelbart 😕 

Her er bilete av justeringa på sekken min, Deva 85. Etter eit lite arkeologisk dykk i mailboksen ser eg at den er frå 2012.

2019-06-21 17.42.25.jpg

2019-06-21 17.44.02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tessatroll skrev:

Prøv med small, og om ikkje så hadde eg testa Osprey Xena om eg var det. Langt betre hoftebelte til meg i alle fall. 

Evt Lowe Alpine som har sjukt komfortable bæresystem for meg. 

Takk for tips! 

Fikk prøvd small med høyere skulderfeste, usikker på hva jeg synes.. bytta ikke idag. Tenkte jeg tenker over helga, om jeg bare prøver xena istedet 

bildet kommer nederst

4 timer siden, Joachim V skrev:

Så frustrerende.. 

Har du spurt på G-Sporten om å få hjelp av noen som faktisk kan disse sekkene?

Og har du sett her? Ser for meg ikke ut som du har for stor sekk, tvert i mot. Skulderstroppa skal starte 3» lavere enn topp skulder. Lavere enn det sier de opp i størrelse! Forutsetter jo at hoftebeltet sitter riktig. Medium ser mye mer riktig ut.

Husk og at en ny sekk må gåes inn, jeg blir øm i skuldra av min nye men den er så god på alle andre måter at det trur jeg går seg til. :)

 

 

De kunne ikke gi meg svar noen av dem 🙈 Jeg fikk prøvd small med høyere feste av skulderreimene og usikker på hva jeg syns men 🙈 heller litt mot å bare bytte helt merke og prøve osprey xena nå

15 minutter siden, marihøna skrev:

Her er bilete av justeringa på sekken min, Deva 85. Etter eit lite arkeologisk dykk i mailboksen ser eg at den er frå 2012.

2019-06-21 17.42.25.jpg

2019-06-21 17.44.02.jpg

Ah, deva jeg har, har ikke noen slik 😕

A3EFE3F5-350C-42FA-A346-48CDEC610D08.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.