Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny fiskesnelle til skog og hei - 500 eller 1000?


Kikut

Anbefalte innlegg

Da har tida kommet til å påkoste seg en ny snelle til sortimentet. Har fra før en 7 år gammel Shimano Technium "str." 1000 og er superfornøyd med den. Hadde egentlig tenkt å kjøpe en ny Shimano-snelle i samme str, men ser at str 500 også kan være interessant. Jeg fisker mye i mindre vann på 500-700 meters høyde med en 6-fot stang (Beastmaster), hvor snittvekta ligger rundt 200 gram. Er derfor gøy med "ultralett utstyr" Men jeg har den årlige turen på vidda hvor vekta (forhåpentligvis) går oppover og fisker da med 9-fotstang...

Noen her med tanker pro/con 500 vs 1000? Kaster man lenger med en av dem? Setter også pris på tips til type snelle og stang. Jeg er Shimano-fan og det skal mye til for meg å velge et annet merke. Betaler gjerne litt for en ordentlig snelle.

 

God fiskesommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe...

Her har du meg! Jeg har en Shimano 500-snelle (Sahara) med i reserve til 1000- og 2500-snella i sommer. Den er satt opp med 0,10 mm. Fireline. Den er reserve ut fra vekt og nok ikke kjent kvalitet. Jeg har nemlig ennå ikke prøvd snella (derfor vet jeg lite). Derimot er både 1000- og 2500-Shimanosneller med på sommerturene i år, allerede på første tur fra søndag av. 1000- og 2500-snellene går jeg god for, Stradic CI4. Høy kvalitet og brukt i flere år.

Hvilke sneller man kaster lengst med er nok litt subjektivt og hva man har i enden av snøret + fortom og sluk. Jeg kaster lenger med 10-fotstanga og 18g sluk med 0,10mm. multisnøre enn tilsvarerende på 9-fot stang og 1000-snelle. Noe har med snellespolens diameter å gjøre, garantert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken snelle du bør velge kommer jo mye an på hva slags stang og snøre du skal bruke. Vekta på snelle og stang bør harmonere sånn at settet er balansert. En del av disse nyere snellene som f.eks. Shimanos CI4 er veldig lette. Prøvde en Stradic CI4 1000 snelle på 9 fots speedmaster stanga mi og syntes den var for lett, og gikk derfor over til en Exsence ci4+ c3000m som gir mye bedre balanse.

På 6 fots UL stanga derimot har jeg en Soare 500s, hele settet veier bare 220 gram. Syns også det er en fordel med grunn spole så jeg slipper å fylle opp med backing siden jeg bruker 0,06 nanobraid på den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endte opp med Stradic'en anbefalt i tråden over her. Endelig sommerferie for min del og "Jomfrukastet" blir i morgen kveld!

Men! Hva i all verden har skjedd med "revers-bryteren" som jeg har på mine andre sneller? Den er i flittig bruk hos meg; når jeg monterer stanga for å gå mellom vann, når jeg har bunnapp og må gå langs bredden, når jeg skal kaste ut og vil justere fortommen osv....hvem tulling kom på at det er en overflødig funksjon???

  • Liker 1
  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, da kan vi avslutte søket! Vi har funnet han som bruker reversfunksjonen! Jeg synes den er helt unødvendig, jeg, og har teipet den fast på mange sneller. Er jo bare å løsne litt på bremsen eller åpne bøylen for å få ur litt snøre. Uten revers slipper man å slå den på ved uhell og lage fuglereir fra helvete. 

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, foroll skrev:

Aldri trengt å backwinde. Bare trengt å få ut 2-3 n snøre i ny og ne. 

Og da er det passende å nesten idioterklære folk som faktisk bruker funksjonen?
Tror de fleste sportsfiskerne jeg kjenner benytter seg av den. Og det er endel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tubbs said:

Og da er det passende å nesten idioterklære folk som faktisk bruker funksjonen?
Tror de fleste sportsfiskerne jeg kjenner benytter seg av den. Og det er endel

Har ikke kalt noen idiot. Jeg kjenner mange og vet ikke av noen som bruker selv. Avhenger kanskje litt av hva slags fiske. Litt spøk håper jeg det er takhøyde for. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn det skal være og glad du tålte spøken! 

For å faktisk besvare trådens tema så foretrekker jeg selv litt ofte litt tyngre/større sneller enn mange. Delvis fordi jeg bruker mono og må ha plass til litt snøre, og delvis fordi jeg synes for lett snelle gir litt dårlig balanse. 

Til ferakvannsfiske kjører jeg 5,5 fot UL 1-11g + 500-snelle, 6 fot 3-14g og 1000-snelle, og 9 fot 3-14g og 2500-snelle. Det synes jeg er passe komboer som gir god balanse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.