Gå til innhold
  • Bli medlem

Leave No Trace


Hege P.

Anbefalte innlegg

På tur ute i skog og hei er det alltid trivelig med et kaffebål når tid og forhold tillater det. Men en veldig god regel er det vi kaller "Leave No Trace". Sett ikke spor etter deg. I alle fall ikke flere enn du må.

I den forbindelse er det også en god regel å ikke lage ny bålplass dersom det finnes en fra før. :)

P6180005.thumb.JPG.57b7692914362b5bc68e32a20e949183.JPG

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg finner stadig slike bålplasser. Ofte er de full av ikke-brennbart søppel også. Det forsøker jeg i så fall å plukke med meg hjem til søppeldunken. Det er ingen ting som spolerer turfølelsen mer enn søppel. Bortsett fra en skogbrann, kanskje..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi ikke en tråd på dette i fjor en gang?

Har ingen problemer med å bruke gamle bålplasser, det sparer en jo for en del arbeid. Hender jo noen ganger at man kommer over en som ikke har vært brukt på evigheter der man må stable steinene på nytt. Heller ikke uvanlig at jeg fyrer kvistbrenneren i en bålplass hvis jeg ikke skal brenne bål, men det jeg er aller mest nøye med er å ta med ikke-brennbart materiale hjem igjen.

Men, det er en type plast som aldri blir med hjem igjen, den som henger framme på sluken når man har satt den fast i bunn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo førsteklasses idioti 🤦🏼‍♀️ 

Og dette er ikke turfolk som har gjort. 

For et par uker siden var jeg på tur men ikkesåturvant-venninne. For slike som henne er bål et must. Og det kan man fyre opp over alt liksom. Vi er begge ganske bestemte og stae og vi hørtes ut som et digert gresk bryllup uti skogen der en stund 😂 for å bare fyre opp et bål hvorsomhelst bare for å brenne noe skrot, er ikke greit. Men vi kom til et kompromiss og hun fikk svidd sin Grandiosa på bålet  😂 btw en helt herlig kveld og tur med en allerede godt etablert bålplass. 

3E3CF899-789D-4070-B1A7-E1F5FFED8FE1.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nylig hjem fra en to ukers kanotur i Rogen og Femundsmarka.

Jeg pleier å ta med det jeg finner av søppel, og denne gangen ble det to stappfulle bæreposer med ut av området. I tillegg fant jeg en sporline til hund, en termos og en plastbøtte (som jeg la igjen i ei koie). Jeg samlet også en stappfull bærepose med kun glassflasker og tom hermetikk rundt én koie, som jeg la igjen ved koia og håper Statskog kan ta med ut når de kjører scooter med ved. 

Mange plasser kunne jeg telle 5+ bygde bålplasser innen 10 m radius. 

Det er utenfor hva jeg kan fatte og begripe egentlig. Hvis man har dratt langt inni Femundsmarka setter man jo åpenbart pris på den vakre naturen, så hvorfor ikke anstrenge seg litt for å ta vare på den? Ihvertfall så enkelt søppel som ølbokser. Veier 520g og tar 5 dl av sekkevolumet på vei inn; veier 20g og tar null plass sammenklemt på vei ut. Heldigvis er det greit å se at søppelet konsentreres på noen få områder. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ChristerL skrev:

Bildet i første post. Her er det kanskje en viss sannsynlighet for at det har vært snø slik at de første bålrestene ikke var synlige? :)

Det er mulig, selvsagt, men jeg tror det eldste stammer fra ei elgjakt. Det finnes flere bålrester lenger inne, og der plukket jeg opp noen øl -og brusbokser i fjor. Det er ikke ofte jeg treffer andre turgåere i dette området, men dersom jeg treffer noen er det som regel ungdom som reker rundt med ATV langs traktorveiene. Å bruke beina er visst avlegs, hehe. Men det er jo positivt at de bruker naturen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med frykt for å spore av siden vi er inne på dette. Jeg elsker bål, min samboer også. Primus er på mange måter fint, men det vil aldri nå opp til bål. På vinterstid er det uslåelig for min del. Er det slik at folk her inne fyrer bål hele året, så lenge det er en åpenbar forsvarlig bålplass? Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området her hvor jeg bor har jeg flere gode turruter helt for meg selv. Ruter der jeg tar mine daglige turer med hundene. Møter sjelden andre. På disse turene har jeg faste bålplasser som jeg har opparbeidet gjennom mer enn 20 år. Ett "kaffekokested" på hver rute som jeg stadig kommer tilbake til, omtrent halvveis på hver rute. Men nå begynner disse bålplassene å "falme" og bli borte. De siste tre årene har jeg brukt kvistbrenner på disse turene, og dermed er det ikke spor etter at jeg har stoppet der når jeg drar videre. Om forholdene tillater det bruker jeg gjerne bål om jeg skal overnatte, for varme og hygge er et realt bål det aller beste. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, foroll skrev:

Kom nylig hjem fra en to ukers kanotur i Rogen og Femundsmarka.

Jeg pleier å ta med det jeg finner av søppel, og denne gangen ble det to stappfulle bæreposer med ut av området. I tillegg fant jeg en sporline til hund, en termos og en plastbøtte (som jeg la igjen i ei koie). Jeg samlet også en stappfull bærepose med kun glassflasker og tom hermetikk rundt én koie, som jeg la igjen ved koia og håper Statskog kan ta med ut når de kjører scooter med ved. 

Mange plasser kunne jeg telle 5+ bygde bålplasser innen 10 m radius. 

Det er utenfor hva jeg kan fatte og begripe egentlig. Hvis man har dratt langt inni Femundsmarka setter man jo åpenbart pris på den vakre naturen, så hvorfor ikke anstrenge seg litt for å ta vare på den? Ihvertfall så enkelt søppel som ølbokser. Veier 520g og tar 5 dl av sekkevolumet på vei inn; veier 20g og tar null plass sammenklemt på vei ut. Heldigvis er det greit å se at søppelet konsentreres på noen få områder. 

Takk for at du tar med søppel ! Vi tok også med litt søppel hjem fra Femundsmarka, lå noen halvbrente real poser spredd ut i lyngen. Heldigvis så vi ikke så mye søppel som deg. Litt komisk at vi fant et sted med skilt som sa "Bålfyring forbudt". 3 meter ved siden av var det en bålplass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Snakker om bålplasser: På et av våre stamsteder i nærmarka, på en liten odde ved et skogsvann, kunne jeg i dag telle intet mindre enn 9 (ni) bålplasser innenfor en trekant på 5m x 5m x 10 meter. Og 20 meter unna denne trekanten fant vi to bålplasser til. Tre av bålplassene var mindre enn en meter fra hverandre.... Rimelig spesielt. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (18 minutter siden):

Snakker om bålplasser: På et av våre stamsteder i nærmarka, på en liten odde ved et skogsvann, kunne jeg i dag telle intet mindre enn 9 (ni) bålplasser innenfor en trekant på 5m x 5m x 10 meter. Og 20 meter unna denne trekanten fant vi to bålplasser til. Tre av bålplassene var mindre enn en meter fra hverandre.... Rimelig spesielt. 

Vanlig fenomen der det jevnlig fyres bål om vinteren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.