Gå til innhold
  • Bli medlem

Bidrag og erfaringer til ny bok om norske tollekniver


Novice Northman

Anbefalte innlegg

Folkens! Jeg er helt fersk på forumet her – et herlig sted! (dersom jeg gjør noe feil, gi meg beskjed:)

For tiden jobber jeg med en bok om norske tollekniver, fortrinnsvis kniver laget av norske knivsmeder og knivmakere. Boken er planlagt på Kagge forlag en gang før jul i år :)

Norge har en lang og rik tradisjon på kniver – og vi har et forhold til kniven som fredelig verktøy få andre land kan sammenligne seg med. I arbeidet med boken er jeg særlig ute etter å samle opplysninger om folketro og overtro når det gjelder knivbruk. Etter litt research har jeg selv for eksempel hengt en tollekniv over inngangsdøren vår hjemme – da tør ikke haugfolket eller de underjordiske å trå over terskelen, de frykter nemlig stålet i kniven. (Før la man også kniver i krybben til nyfødte, slik at ikke troll skulle komme og bytte barna med sine egne trollunger. Det synes min kone var å gå litt lang...)

Uansett – er det noen av dere hardbarka turfolk som bruker håndlagde tollekniver når dere er ute? Eller velger dere fabrikk-kniver? Og ikke minst, kjenner noen av dere til skikk og bruk og tradisjon og overtro i forbindelse med knivbruk her i landet? Noen som har noen egne ritualer knyttet til kniven?

PS: Hvis noen skulle finne på å bruke kniven sin til manikyr, er det viktig å skjære i tre straks etterpå! Ellers risikerer du et folketomt gravfølge ;) Jo flere, trefliser, dess flere møter til begravelsen...

PPS: Jeg legger tidvis ut bilder av antikke norske tollekniver på instagram med noen artige opplysninger om knivene. En liten forsmak på deler av bildematerialet til boken.

Tusen hjertelig takk for alle svar og innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Bruker alltid denne kniven på tur. Laget den selv for lenge siden, bladet er smidd av Arne Skogli på Løten. Har laget mange kniver opp igjennom og har gitt bort nesten alle sammen til folk jeg kjenner eller har møtt underveis. Blant knivmakere veit jeg at det er en regel om at man ikke skal gi bort en kniv men at man skal ha litt penger for den. Har ikke noe spesielt forhold til overtro og bryter denne regelen hver gang.

20180621_175914382_iOS.thumb.jpg.bcf4e6e14ced2a7f0734f05eaf9fe04c.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lars Erik Moen skrev:

Blant knivmakere veit jeg at det er en regel om at man ikke skal gi bort en kniv men at man skal ha litt penger for den. Har ikke noe spesielt forhold til overtro og bryter denne regelen hver gang.

Flott kniv! Du er heldig som kan lage noe selv det faktisk er mulig å bruke på tur! Har fusket såvidt i faget, men stoler ikke nok på egne ferdigheter til turbruk ;) Og tusen takk for innspill! Som du sier, ja, man skal ikke gi bort en kniv, da kan den skjære vennskapet i to, eller ekteskapet – dersom det er bryllupspresang. Vi fikk en samekniv til bryllupet og da betalte jeg minste valør. 1 krone. Vi er fortsatt gift.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttar kniv frå fabrikk, men har lenge hatt ein avtale med ein kjenning som er flink å lage knivar, som skal lage kniv til meg. 

Eg er på flyttefot, og har lurt på kva eg skal gjere med nokre av tinga etter ungane. Noko kan ein ta vare på, men ikkje alt. Vi snakka om å ta litt av desse tinga og legge inn i knivskjefte, til dømes lær frå dei første skoa deira, kanskje tre frå høgstolen, dersom han får til å bearbeide det til at det kan brukast. 

Kanskje får ein også til å nytte små blad frå babysøljene på eit eller anna dekorativt vis. 

Eg har også ein gammal flensekniv arva etter min far, som har hatt eit betydelig antall sesongar både i austisen, vesterisen og ved Newfoundland. Eg veit at blandt fangst-og sjøfolk har det vore ein del overtru, også knytt til kniv. Eg skal jammen ta og spørje han. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje brukskniv, men bunadskniven som blei laga til meg.

20190619_084309.thumb.jpg.499af941aa6b8a408ca8acbaed006bf9.jpg

Akkurat dette bladet av ein annen smed, skaft og slire laga onkel til far min, i Hardanger.

Av andre kniver som nyttes på tur så bruker eg Dyre Vaa frå Helle, eller ein liten foldekniv, Petzl Spatha, avhengig av tur. Men desse går ikkje under definisjonen tollekniv.

20171017_204005.thumb.jpg.c920b44c36fd1652baa9b1f6f3c6e5e5.jpg.ebbcbd0ba03dac8300ec8b79738ee511.jpg

Ellers brukes diverse tollekniver med plastskaft når det jobbes litt på hus og heim, sjøfiske, osv.

Ei oversikt over norske knivsmedar med beskrivelse av kjennetegn på kniv finn man her. (Usikker på kor oppdatert den er.)

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Vi snakka om å ta litt av desse tinga og legge inn i knivskjefte, til dømes lær frå dei første skoa deira, kanskje tre frå høgstolen, dersom han får til å bearbeide det til at det kan brukast. 

Kanskje får ein også til å nytte små blad frå babysøljene på eit eller anna dekorativt vis. 

Eg har også ein gammal flensekniv arva etter min far, som har hatt eit betydelig antall sesongar både i austisen, vesterisen og ved Newfoundland. Eg veit at blandt fangst-og sjøfolk har det vore ein del overtru, også knytt til kniv. Eg skal jammen ta og spørje han. 

For en knakende god ide å bruke gjenstander fra ungene i en ny kniv – det kom plutselig på listen min over kniv jeg ønsker meg i fremtiden! Har du hørt om andre som også har gjort det – eller er dette pionerarbeid?

 

Jeg kjenner til noe overtro knyttet til fiske –handler mye om at kvinner ikke må låne kniven før man dro på fiske, da ble det ikke fangst. Det hadde vært superinteressant om du kunne vidreformidle noe førstehåndskunnskap fra din far. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Terka skrev:

Ellers brukes diverse tollekniver med plastskaft når det jobbes litt på hus og heim, sjøfiske, osv.

Veldig fint slirearbeid av onkelen til faren din! Er det hardangerbunad du også bruker til kniven?

Jeg bruker også gjerne plasttollekniv av typen mora til jobb i heimen – men prøver nå å la plasten ligge og heller gi plassen til en av de håndlagde. Gjør jo samme jobb, men gir en hakket bedre følelse :) 

Og takk for link til oversikt over smeder og makere – har brukt litt tid på den tidligere og forsøkt å finne ut hvem som kan ha laget en og annen kniv. Egentlig litt artig, nesten som detektivarbeid!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

12 minutter siden, Novice Northman skrev:

Er det hardangerbunad du også bruker til kniven?

Stemmer. Dvs det er ein Kvinnheradsbunad, litt meir lokal variant. Om eg ikkje tek feil så er det i hovedsak saumane pluss eit par småting til som skiller seg litt frå Hardangerbunaden.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Terka skrev:

Dvs det er ein Kvinnheradsbunad, litt meir lokal variant.

Fine bunader! Skulle gjerne hatt bunad selv, og helst flere – så kunne jeg samlet lokale staskniver som passet til. Men det får vente til jeg blir rik, knivene kan jo koste mer enn bunaden...😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Novice Northman skrev:

For en knakende god ide å bruke gjenstander fra ungene i en ny kniv – det kom plutselig på listen min over kniv jeg ønsker meg i fremtiden! Har du hørt om andre som også har gjort det – eller er dette pionerarbeid?

 

Jeg kjenner til noe overtro knyttet til fiske –handler mye om at kvinner ikke må låne kniven før man dro på fiske, da ble det ikke fangst. Det hadde vært superinteressant om du kunne vidreformidle noe førstehåndskunnskap fra din far. Tusen takk!

Nei eg har ikkje hørt om det før, det var igrunn noko som kom til meg fordi eg meldte fram og tilbake med ein knivmakar på same tid som eg rydda i dei gamle tinga :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.