Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage veggkart av flere 1:50000 turkart.


Anbefalte innlegg

Hei fjellfolk. 

Jeg har gått til innkjøp av 6 stk 1:50000 turkart i norges serien. 

Har tenkt å lage et veggkart av disse som måler 186 cm x 184 cm ish. 

Blir jo et bra kart som skal pryde veggen dette, som skal bidra til inspirasjon og planlegging av turer. 

Noen her som har laget lignende? 

Vurderer å lage en slags ramme og lime det fast på.... Noen som har tips til hvordan jeg kan lage denne, eventuelt hvilken type lim jeg bør velge osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
35 minutter siden, Nils Kåre Molnes skrev:

Har alt kjøpt inn kartene og trimmet kantene, så nå er det bare å lime dem sammen og få laget til en slags ramme til dem.

Lime de rett på veggen måtte jo vært det enkleste og utrolig kult og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Da bestemte jeg meg for løsningen...

Jeg kjøper inn 2 kart til, deler opp veggkarter i 2 deler, limer 4 og 4 kart på 2 kryssfinerplater....

Smokk smokk.... Så da var det bare for meg å bestille 2 nye kart trimme dem, finne ut hvilken lim som egner seg best og lime fast kartene til finerplatene.

IMG_9370.JPG

IMG_9371.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Nils Kåre Molnes skrev:

Ok... Da bestemte jeg meg for løsningen...

Jeg kjøper inn 2 kart til, deler opp veggkarter i 2 deler, limer 4 og 4 kart på 2 kryssfinerplater....

Smokk smokk.... Så da var det bare for meg å bestille 2 nye kart trimme dem, finne ut hvilken lim som egner seg best og lime fast kartene til finerplatene.

IMG_9370.JPG

IMG_9371.JPG

Pass bare på at platene er helt tørre så de ikke vrir seg, mulig kryssfiner ikke gjør det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tberg4 skrev:

Drøye priser...

Det har du jammen rett i. Beklager dårlig research...

Jeg var helt sikker på at de printet turkart til "normale" priser, men disse kartene kan en jo ikke ta med på tur heller...
Så da får det være nyttig info at Allkopi er alt for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sofasliter skrev:

Det har du jammen rett i. Beklager dårlig research...

Jeg var helt sikker på at de printet turkart til "normale" priser, men disse kartene kan en jo ikke ta med på tur heller...
Så da får det være nyttig info at Allkopi er alt for dyrt.

Null stress :) ja var stive priser dessverre..vet du om andre som printer kart? Gjerne der man kan få printet flere kart på samme papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foamboard eller kapaskiva (vet inte vad det heter på norska) fungerar bra om du vill ha en stor slät yta innomhus. Du kan limma på kartorna eller nåla fast dem. Det är ju lätt att nåla i kapaskiva.

Kan vara värt att ta reda på om pappret dina kartor är tryckta på tål syra, samt att undersöka noga vilket lim man använder. Jag har några bilder hemma jag har slarvat med, där man nu tydligt ser hur limmet / häftmassan har gjort gula fläckar igenom pappret. Jag vet inte hur det fungerar riktigt men det har nått med syra att göra, och på konstnärsbutiker brukar de ha grejer för säker montering.

Kul idé. Jag håller på med något liknande själv. Jag kommer dock nåla upp kartorna, så att jag kan ta ner dem och använda dem vid behov. Alltså inte klippa dem så att de passar utan låta dem överlappa. Kommer ha en grund av sammansatta kartor men kan även nåla upp en annan karta överst om jag vill kunna titta på den istället. Det blir ju lite hål efter nålar i kartorna om man håller på sådär men jag bestämde mig för att det inte spelar någon roll.
Det var visserligen efter att jag kollat hur dyrt det skulle bli att faktiskt trycka upp karta som täckte hela väggen jag ville täcka som jag bestämde mig för att använda mina vanliga turkartor..

Kul projekt, lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.