Gå til innhold
  • Bli medlem

24 timer på Aurlandsfjellet


meisal

Anbefalte innlegg

Planlagt tur:
Fredag kveld, mål 1: Gå til foten av Bleia og overnatte.
Lørdag, mål 2: Gå på toppen av Bleia.
Lørdag, mål 3: Hente sekk på vei ned fra Bleia. Deretter gå til noen vann for å fiske og overnatte.
Søndag morgen: Hjemtur.

Har aldri vært i området før. Derfor skrev jeg ut kart over området på papir (og laminerte det da jeg var redd det skulle bli ødelagt av regn). Fiskekort ble kjøpt på Inatur.no.

Kjørte direkte fra jobb i Oslo til Lærdal (ca. 29 mil), og videre opp mot Aurlandsfjellet (ca. 15 km). Veien opp til fjellet er veldig smal og mange svinger, noe utfordrende med møtende biler og ikke minst bobiler.

Gåturen begynte ca. 18:00. Etter å ha gått i ca. 60 min uten sti, begynte jeg å bli veldig usikker på hvor jeg var i forhold til dit jeg skulle. Stoppet mange ganger for å se på kart, men greide ikke å se hvor jeg var og hvor jeg skulle gå. Første gangen jeg har hatt problemer med navigeringen. Ikke noe mobilsignal, og ingen app med nedlastet kart på mobilen.
Fortsatte å gå, med mange stopp for å prøve å finne ut hvor jeg var på kartet, men til ingen nytte. Etter å ha gått i to timer, begynte jeg å bli lei og sliten i ryggen. Mørke skyer gjorde også at jeg ønsket å sette opp camp raskt.
Etter hvert så jeg ett vann ved å gå litt lengre ned. Gikk ned og fant en grei plass til teltet. Skyene ble mørkere rundt om. Det ble noe regn i løpet av kvelden og natten.

01-compressor.thumb.jpg.c264fe01bc898ebedbf7e79f51188fc8.jpg

Lørdag morgen våknet jeg til det peneste fjellværet man kan ønske seg. Utsikten fra teltet viste en fjelltopp. Bestemte at det var toppen jeg skulle på.

02-compressor.thumb.jpg.f0c0fcb430cdaa564f8ffe95402e2f10.jpg

03-compressor.thumb.jpg.69be6986dd5770a9bf55de7fab3b56c8.jpg

04-compressor.thumb.jpg.e860598dc94e0f5d52cfc5203b10d81a.jpg

Mange snøflekker å gå over. Det verste var stein/grus som så trygg ut til å gå på, men som ikke var det. Gang på gang endte jeg opp med sko dekt av gjørme.

05-compressor.thumb.jpg.3d752e0193c653bf0d89f258025471cb.jpg

Brukte et par timer opp. Norgeskart sier at toppen heter Grånosi, men litt usikker på om det er korrekt. Der fikk jeg god utsikt til området, og fjelltoppen Bleia som var mitt opprinnelige mål. Det var også mobildekning på toppen, og da fikk jeg sjekket været for neste dag. Det var meldt overskyet/regn hele natten og neste dag (søndag).

06-compressor.thumb.jpg.658d3daeee0b65d0e915c8cc37c72658.jpg

08-compressor.thumb.jpg.f5f88bfcb378dd55ed4a0d324a8e5056.jpg

11-compressor.thumb.jpg.e8d55bc16ad3e48cf38df1c60a5547dc.jpg

12-compressor.thumb.jpg.97e28fc1910ad0f5d2a768935d95793b.jpg

13-compressor.thumb.jpg.50029bbe2e5d0301e5f6a0ded9a12fef.jpg

17-compressor.thumb.jpg.312dd112674bc27fbcf0349ab200dee3.jpg

Da jeg var tilbake i camp, var det godt å slappe av i et glovarmt telt. Tid til å plastre gnagsår på begge bein. Tanken på å stå opp neste dag og gå tilbake til bilen i regnvær, gjorde at jeg bestemte meg for å pakke sammen og dra hjem i finværet. Turen tilbake til bilen gikk greit, siden jeg nå hadde "lagret" oversikten over området i hodet. Men brukte likevel mye tid, da ryggen var veldig sliten og gnagsårene skrek ut i smerte.

Dette var første gang jeg hadde kraftig undervurdert hvor langt jeg skulle gå første kveld, og høyden på "småtoppene" jeg egentlig skulle gå over for å nå første mål. Jeg hadde også gått veldig, veldig sakte, og var ikke i nærheten av der jeg trodde jeg skulle være. Men likevel en fin tur.

Endret av meisal

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.