Gå til innhold
  • Bli medlem

elendig lim på telt


Klimaflyktning1

Anbefalte innlegg

Jeg har et Mountain Hardwear Trango 4 Telt hvor et vindu har falt av ytterduken pga elendig lim. Også i sømmene på ytterduken faller limen av (men sømmene holder heldigvis). Skremmende dårlig kvalitet på et ekspedisjonstelt. Det er lite brukt og har lagt tørt. Har noen gode forslag til reparasjon? valg av lim? særlig til sømmene.

20190609_102658.jpg

20190609_102636.jpg

Endret av Jens Leirvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
47 minutter siden, Jens Leirvåg skrev:

Jeg har et Mountain Hardwear Trango 4 Telt hvor et vindu har falt av ytterduken pga elendig lim. Også i sømmene på ytterduken faller limen av (men sømmene holder heldigvis). Skremmende dårlig kvalitet på et ekspedisjonstelt. Det er lite brukt og har lagt tørt. Har noen gode forslag til reparasjon? valg av lim? særlig til sømmene.

20190609_102658.jpg

20190609_102636.jpg

Heia!

 

Jeg lappet et telt jeg hadde med repkit som følgte med et underlag fra Exped, fulgte bruksanvisningen til punkt å prikke, ble et veldig godt resultatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hadde ett Mountain Hardware Kiva lite som gikk i søppla grunnet samme problemet. 

Limet som holdt vinduet på plass og seamtapen på alle sømmene gikk i oppløsning. (I tillegg var teltduken begynt å bli klissete.. Usikker på hvilken duk det var på teltet?)

Jeg og ungene fikk jo ett morsomt minne av det da var på tur i Østmarka . Ble vekt tidlig på morgenen av yngste jentungen som sa "Pappa det flyter i teltet" 
Var sikkert kommet inn 10 liter vann i løpet av natten igjennom vinduet som på ett eller tidspunkt hadde løsnet. (Kan tenkes ungene hjalp til kvelden før uten at jeg merket det..)
Hun hadde ligget nesten rett under vinduet, posen var kliss våt, men hadde ikke merket at det regnet inn før hun våknet må morgen.  Delen av innerteltet som lå lavest var fylt med vann. Fotenden på underlagene våre fløt faktisk på vannet :D 
Siste gang teltet var med på tur...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på vinduet, men ville kanskje prøvd med Aquasure, som nevnt over. At tapen flasser av bør ikke være et problem da sømmene kan tettes med sømtetter som du kjøper, eller du lager det enkelt og billig selv. Kan hende at du får vinduet til å sitte også ved å vaske anleggsflatene på vinduet med rødsprit før du påfører hjemmelagd sømtetter og legger vinduet på duken.

Her er et eksempel på hvordan jeg sømtetter telt.

Det er verd å prøve siden teltet er ubrukelig slik det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rayun skrev:

Er litt usikker på vinduet, men ville kanskje prøvd med Aquasure, som nevnt over. At tapen flasser av bør ikke være et problem da sømmene kan tettes med sømtetter som du kjøper, eller du lager det enkelt og billig selv. Kan hende at du får vinduet til å sitte også ved å vaske anleggsflatene på vinduet med rødsprit før du påfører hjemmelagd sømtetter og legger vinduet på duken.

Her er et eksempel på hvordan jeg sømtetter telt.

Det er verd å prøve siden teltet er ubrukelig slik det er nå.

Silicon limer vel sammen ting heller dårlig? 🤔 (Eller tar jeg feil?).

Aquasure limer ganske bra, det samme gjør Tec7 til sitt bruk.

Hva med å sy vinduet fast, eller en kombinasjon av sy/lime?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Silicon limer vel sammen ting heller dårlig? 🤔 (Eller tar jeg feil?).

Aquasure limer ganske bra, det samme gjør Tec7 til sitt bruk.

Hva med å sy vinduet fast, eller en kombinasjon av sy/lime?

Ja jeg er litt usikker hva vinduet gjelder. Er ikke sikkert at det sitter på selve vinduet, men på duken bør det ikke være noe problem. Kan hende at løsningen er å sy vinduet fast i duken og så sømtette sømmen på lik linje med sømmene forøvrig i teltet.

Silikon limer egentlig (med litt forarbeid) bra på mange materialer og selv bruker jeg det til både liming, sømtetting og impregnering av tøy og utstyr. Ved tilpasse blandingsforholdet til tenkt bruk er det brukandes til det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.