Gå til innhold
  • Bli medlem

Betjent hytte på budsjett


Dyrånatur

Anbefalte innlegg

Heisan,

Jeg lurer litt på hvordan det er att kun betale for overnatting på DNTs betjente hytter. Blir man skjyvet ut av spisesalen eller blir man henviset till fattigkroken når det er tide for middag? ;) Er det mange andre som også gjør dette? 

Jeg skjønner godt hvorfor reglene er som de er og tanken er att også att respektere både dem og de som drifter i hytten. Men pleier da de som har medbrakt mat å gå bort utenfor syn for hytten og tillage/spise maten der for å komme tilbake? Blir det da sedt ned på?

Prisen ~800 kr for full logi er jo egentlig veldig rimelig men da turselskapet i sommer er av en internasjonal karakter som ikke har de samme økonomiske forutsetninger som oss nordmenn er det ikke mulig att betale for full logi vær kveld i løpet av turen.

Det hade føltes kjipt hvis vi hele tiden måtte planlegge turen i forhold till hvor de betjente hyttene er og ikke er bare fordi matbespingen der blir en stor "greie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanlig at noen lager mat selv ute. Vertskapene reagerer ikke på dette. Ikke der jeg har vært i alle fall. Det er imidlertid dårlig stil å rigge seg til med kokeapparat og matlaging på sovesal eller peisestue. Det har jeg sett eksempler på. Om man går ut og finner seg et greit sted å sitte i le av en vegg e.l. så er det i mine øyne helt OK å lage mat der.

Det er egne spisesaler på de betjente hyttene, så det er bare å la være å gå inn der. Ingen vil reagere på det. Kos dere i peisestua å lenge :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et større turfølge anser jeg det som ufint å spise borti steinrøysa for hytta. Selv om DNT sitt monopol på steinrøyser også er ufint 🤪 

Jeg alene, eller i lag med en annen, har ved flere anledninger både spist frokost og middag utenfor betjente hytter. Men aldri større lag. Og alltid diskret. Men da har jeg også valgt ett av de andre måltidene inne på hytta. Litt fordi man er påtvunget DNT’s egen mat til deres pris (lite valg av meny og pris) og jeg heller ønsker en lengre ferie fremfor en kort «luksus». 

Men skulle jeg lagt opp en tur med et større turfølge, og økonomi var en issue, så ville jeg prøvd å benytte så mange ubetjente hytter som mulig. Og heller starte og avslutte med betjent hytte, men bodd ubetjent resterende av turen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvsi dere skal gå en lang tur over flere dager og flere hytter ville jeg satt meg ned og regnet på hva prisen på hyttene hadde blitt med og uten medlemskap i DNT for det internasjonale følget. Kan være det lønner seg å betale medlemskap for dem på forhånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig! På betjente hytter kan man få treretters middag, oppredde senger, alkoholservering og fandens oldemor, men man trenger slett ikke benytte seg av dette. Ingen trenger å føle seg forpliktet til å benytte seg av dette når de bor der. Det har aldri vært turistforeningens intensjon. De aller fleste slike DNT-hytter ligger slik til at de har fått dispensasjon fra vernekrav og restriksjoner for å få bygge noe som skal være et gode for allmenheten, og de hadde neppe heller fått lov til å bygge dem om de hadde hatt slike hotellkrav.

I forbindelse med jobb har jeg bodd i kanskje et par måneder på betjente hytter på Hardangervidda, og det er veldig ofte noen som ordner matlaging selv ute. Ingen har reagert på det, men det ville være rart om man satte seg og ordnet sånt på trappa. Og jeg er enig i at det kan være litt annerledes om man er en større gruppe. Da bør man kanskje trekke litt lenger unna enn bare "rundt hjørnet".

Er også enig i at det ville være lurt å heller velge selvbetjente/ubetjente hytter. De er som regel koseligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lompa hva med det at de selv sier medbrakt ikke er lov? Anders la ut link til et dokument der det står at man ikke kan gjøre dette. 

Det er ganske diffust hva som er lov på ekte, og hva private aktører lager av egne regler. Hvilken lover skal man egentlig følge? Skal man oppføre seg dannet og høflig eller brøyte igjennom sine rettigheter? (Et generelt hjertesukk herfra)  

Samtidig undres jeg over flere svar her. For nå er mange enige i at man fint kan kokkelere noe nær/ved hyttene. Men tidligere har en bruker her fått huden full for ikke å ha råd til å spise alle måltider inne på hyttene 🤔 det er faktisk dyrt med flere netter og flere måltider inne på hyttene. Før var DNT noe folkelig. Nå skal det være low key luksus. Hva skjedde med lapskaus på boks liksom? 🤔 jeg elsker god mat, men på tur så er jeg sulten uansett og spiser det jeg får. Jeg velger glatt bokslappskaus fremfor entrecôte på tur for heller å bruke pengene på flere overnattinger eller transport. Ooops. Skar litt ut her.... 🚗💨

Endret av Gittiamo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er stor forskjell på de forskjellige hyttene. I Marka rundt Oslo er det tett mellom hyttene, og man "må" ikke bo på betjente hytter. Andre steder ligger de betjente som naturlige ledd i en hytte-til-hytte-tur, og det vil sannsynligvis være større forståelse for at lavbudsjetturister også overnatter.

Det er også stor forskjell på dem som driver hyttene. Noen få er jo direkte utrivelige uansett om du legger igjen en femmer eller en månedslønn, men de fleste er hyggelige folk som ønsker å drive hytten som en service for de som ferdes i fjellet. Svært få betjente hytter er pengemaskiner, så det er neppe grådighet som gjør at de tilbyr "dyre" middager. Det er rett og slett det som må til for at det i det hele tatt skal gå rundt.

 

Jeg ville sjekket de aktuelle hyttene på nett, og eventuelt ring og forklart saken. Er de vanskelig så velg en annen rute, men mest sannsynlig får du et hyggelig svar og er hjertelig velkommen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd dette som noe problem, de fleste har tilbud til teltere og om man for mat oppfører seg som om man var telter bør det være greit, reglene varierer fra hytte til hytte.

Det å gjemme seg bort i kriker å kroker i eller ved hytta har ikke jeg sansen for, men da mest av brannhensyn.  Kanskje bør man da heller planlegge annen rute eller telte? 

 

 

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎06‎.‎2019 den 14.06, Gittiamo skrev:

@Lompa hva med det at de selv sier medbrakt ikke er lov? Anders la ut link til et dokument der det står at man ikke kan gjøre dette. 

Medbrakt INNE er ikke lov. De skriver at kokeapparat ikke er tillatt ved hytta. Det er jo vanskelig å si eksakt hva som er "ved hytta", og da har det vel "gått seg til" ulike praksiser her og der. Er man i tvil kan man jo holde seg til allemannsrettens 150 meter da, hvis noen protesterer. Jeg vet av erfaring at mange synes det er helt OK at man fyrer primusen på baksiden. Det er jo bare å spørre når man sjekker inn.

Turistforeningens formålsparagraf handler om å fremme det enkle friluftslivet, og det er på dette grunnlaget de har fått bygge hyttene sine. Nå har mange av dem fått hotellstandard (med mulighet for å bestille enkeltrom osv), og skal de presse alle til å bo på fullpensjon har de gått ut over den kontrakten de opprinnelig hadde og utnytter en monopolsituasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lompa skrev:

Medbrakt INNE er ikke lov. De skriver at kokeapparat ikke er tillatt ved hytta. Det er jo vanskelig å si eksakt hva som er "ved hytta", og da har det vel "gått seg til" ulike praksiser her og der. Er man i tvil kan man jo holde seg til allemannsrettens 150 meter da, hvis noen protesterer. Jeg vet av erfaring at mange synes det er helt OK at man fyrer primusen på baksiden. Det er jo bare å spørre når man sjekker inn.

Turistforeningens formålsparagraf handler om å fremme det enkle friluftslivet, og det er på dette grunnlaget de har fått bygge hyttene sine. Nå har mange av dem fått hotellstandard (med mulighet for å bestille enkeltrom osv), og skal de presse alle til å bo på fullpensjon har de gått ut over den kontrakten de opprinnelig hadde og utnytter en monopolsituasjon.

Den regelen er vel så diffus at betjeningen selv velger hva som passer de best. Når man selv hører betjeningen si «vi kan se teltet ditt og da må du betale oss» uten å vurdere avstand, så skjønner mat at det er vanskelig å anta noe på forhånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.