Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut på tur eller retur?


Anbefalte innlegg

Beklager på forhånd hvis denne sekken er diskutert før. Jeg søkte litt rundt, men fant ikke ut noe. Har lest noen tester også, men de var veldig lite kritiske og bare glade for å ha blitt sponset med en sekk, tror jeg. 

Jeg har kjøpt Osprey xena 85, og lurer på om det er noen her som har den. Er du fornøyd med den, eller irriterer diu deg grønn over å hele tiden kjenne sekken i bakhodet? 

Den er jo helt fantastisk på ryggen, men jeg kan jo bare se rett frem og til siden.. En av grunnene til at jeg bytter fra Bergans Trollhetta 75 er jo nettopp for å kunne få beveget hodet mer, samt få litt mer plass å pakke i.

Veldig usikker på om jeg skal beholde denne fine grønne sekken.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du topplokket strammet for mye mot ryggen/hodet? Om du slipper opp litt på strammingen bak hue på topplokket, og strammer litt mer på motsatt side, så skal du ikke skalle i topplokket. 

Endret av Gittiamo
Autokorrektur på ville veier
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den, og den er som du sier veldig god å ha på ryggen. Greit å pakke topplokket med omhu og være litt flittig til å justere litt underveis dvs. løsne og stramme reimene som stabiliserer sekken (toppstrammerene) litt avhengig av hva slags terreng man går i.

@Tessatroll har skrevet test på denne her på forum: Osprey Xena 85 og hun er definitivt ikke av typen til å være lite kritisk ang. turutstyr. Ganske rene ord for penga der ;)  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Gittiamo said:

Har du topplokket strammet for mye mot ryggen/hodet? Om du slipper opp litt på strammingen bak hue på topplokket, og strammer litt mer på motsatt side, så skal du ikke skalle i topplokket. 

Jeg justerte litt på det du sa, og det ble litt bedre. Tror jeg har for kort overkropp for denne sekken egentlig, men jeg se på bilder at den sitter likt på flere. Jeg får liksom den plata i bakhodet. Men, det ble jo bedre. Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Heriks said:

Har den, og den er som du sier veldig god å ha på ryggen. Greit å pakke topplokket med omhu og være litt flittig til å justere litt underveis dvs. løsne og stramme reimene som stabiliserer sekken (toppstrammerene) litt avhengig av hva slags terreng man går i.

@Tessatroll har skrevet test på denne her på forum: Osprey Xena 85 og hun er definitivt ikke av typen til å være lite kritisk ang. turutstyr. Ganske rene ord for penga der ;)  

Det var en god rapport, ja! Takk! Jeg heller mot å beholde den. Jeg må fundere litt mer og pakke den enda tyngre. Kult at den ikke kjennes like tung ut som min forrige, med akkurat like mye vekt i! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset. Jeg har også en Xena (som jeg rett nok ikke har fått brukt mye) og jeg har også irritert meg over sekkelokket selv om den er så god på min rygg at jeg har tilgitt den lokket. Får prøve å justere stramming litt bedre neste gang så kanskje den blir enda bedre å ha på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har problemer med at lokket dunker i bakhodet, hvorfor ta til takke med "greit nok" istedenfor å gå for noe man blir 100 % fornøyd med?

Har selv Gregory Baltoro 75 og kan ikke få lovprist den nok. Mange oppbevaringsmuligheter, høy slitestyrke, meget god bærekomfort og generelt mange praktiske løsninger. Den bærer fint 20-25 kg uten problemer.  I tillegg har du all verdens rom for hodet til å bevege seg fritt i alle retninger. Fåes også i dameversjon, "Deva", i 60-, 70- og 80-liter. 

Hadde jeg vært deg/dere, ville jeg gitt den et solid forsøk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Fomle said:

Takker for tipset. Jeg har også en Xena (som jeg rett nok ikke har fått brukt mye) og jeg har også irritert meg over sekkelokket selv om den er så god på min rygg at jeg har tilgitt den lokket. Får prøve å justere stramming litt bedre neste gang så kanskje den blir enda bedre å ha på. 

Min har blitt ganske bra nå! Jeg vurderer å beholde den. Mye bedre enn min gamle sekk, og stor nok. Eneste minuset her er vel at jeg ikke kan pakke lokket fullt, men jeg er heldigvis typen som pakker så lite og lett som mulig, så det skal nok gå bra. Må prøve den igjen i morgen før jeg bestemmer meg. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, KS10 said:

Hvis dere har problemer med at lokket dunker i bakhodet, hvorfor ta til takke med "greit nok" istedenfor å gå for noe man blir 100 % fornøyd med?

Har selv Gregory Baltoro 75 og kan ikke få lovprist den nok. Mange oppbevaringsmuligheter, høy slitestyrke, meget god bærekomfort og generelt mange praktiske løsninger. Den bærer fint 20-25 kg uten problemer.  I tillegg har du all verdens rom for hodet til å bevege seg fritt i alle retninger. Fåes også i dameversjon, "Deva", i 60-, 70- og 80-liter. 

Hadde jeg vært deg/dere, ville jeg gitt den et solid forsøk :)

Jeg nøyer meg ikke med grei nok sekk, det er derfor jeg spør her og fikk tips. Spurte på Instagram også og fikk flere tips og tilbakemeldinger. Jeg har justert og det ble bedre. Den er nå på alle måter bedre enn sekken jeg hadde før, og det var det jeg var ute etter. Jeg jakter på den perfekte sekken, men jeg kan jo ikke prøve alle sekker i verden før jeg bestemmer meg. Den du foreslår ser ikke dum ut, men jeg fikk denne på tilbud og siden budsjettet er litt stramt akkurat nå, så må jeg ta hensyn til det og. Hvis det blir retur på denne, så vil jeg prøve Gregory. Flere som har anbefalt den. Takk! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Miss Winther said:

Den du foreslår ser ikke dum ut, men jeg fikk denne på tilbud og siden budsjettet er litt stramt akkurat nå, så må jeg ta hensyn til det og. Hvis det blir retur på denne, så vil jeg prøve Gregory. Flere som har anbefalt den. Takk! 😊

Forstår. Med rabatt på fjellsport får du dog sekken til 2699,- for 80-literen. Fortsatt en del penger, men for en sekk du potensielt vil kunne ha i flere tiår fremover er det muligens ikke så ille 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, KS10 said:

Forstår. Med rabatt på fjellsport får du dog sekken til 2699,- for 80-literen. Fortsatt en del penger, men for en sekk du potensielt vil kunne ha i flere tiår fremover er det muligens ikke så ille 😊

Ja, det er den nok sikkert verdt. Ble kåret til beste sekk i Fjell og Vidde, så jeg. Jeg skal finne ut av dette i morgen. 😊

Har du noen formening her @Tessatroll? Har du prøvd Gregory Deva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Miss Winther skrev:

Ja, det er den nok sikkert verdt. Ble kåret til beste sekk i Fjell og Vidde, så jeg. Jeg skal finne ut av dette i morgen. 😊

Har du noen formening her @Tessatroll? Har du prøvd Gregory Deva?

Ja :) og som du kan lese i artikkelen over var den ikkje optimal for meg, hverken passform eller bruksområde. Men dei to faktorane er jo ulike for folk.

Det eg ikkje synes var bra nok var slitestyrken, og eg er ikkje den einaste som har fått erfare at den er dårleg.  @Sig Man enda også opp med å bytte ut sin Baltoro (herremodellen) pga låg slitestyrke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tessatroll said:

Ja :) og som du kan lese i artikkelen over var den ikkje optimal for meg, hverken passform eller bruksområde. Men dei to faktorane er jo ulike for folk.

Det eg ikkje synes var bra nok var slitestyrken, og eg er ikkje den einaste som har fått erfare at den er dårleg.  @Sig Man enda også opp med å bytte ut sin Baltoro (herremodellen) pga låg slitestyrke. 

Ja, supert å lese. Godt skrevet og vurdert. Det blir så jeg beholder Osprey. Liker den bare mer og mer. 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/16/2019 at 11:40 AM, Tessatroll said:

Ja :) og som du kan lese i artikkelen over var den ikkje optimal for meg, hverken passform eller bruksområde. Men dei to faktorane er jo ulike for folk.

Det eg ikkje synes var bra nok var slitestyrken, og eg er ikkje den einaste som har fått erfare at den er dårleg.  @Sig Man enda også opp med å bytte ut sin Baltoro (herremodellen) pga låg slitestyrke. 

En liten ting til. Jeg fikk sekken med 25% avslag. Det viser seg å være den gamle modellen. Hadde det vært bedre å velge å kjøpe den et annet sted og få oppdatert versjon? Jeg kjenner ikke Osprey så godt, så vet ikke hva som er bedre med den nye modellen. Jeg vet bare at med Berganssekken min, så liker jeg den gamle modellen bedre enn den nye.

Endret av Miss Winther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 11.40, Tessatroll skrev:

Det eg ikkje synes var bra nok var slitestyrken, og eg er ikkje den einaste som har fått erfare at den er dårleg.  @Sig Man enda også opp med å bytte ut sin Baltoro (herremodellen) pga låg slitestyrke. 

Jeg fikk refundert hele beløpet, og beholde sekken, problemet var at der bedre del av skulderstroppene ligger mot magebelte så ble det slitasje. Denne slitasjen er ikke bare kosmetisk da det ender med at plastikkavstivningen i magebelte sliter mot skulderstroppene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/19/2019 at 11:36 AM, tubbs said:

Jeg har den gamle (Xenith 105) og på den kan topplokket brukes som rumpetaske.
Har skjønt det slik at det ikke går på den nye.
Veit du forskjellen på ny og gammel modell mer spesifikt ?

Nei, jeg finner ikke noen informasjon om den gamle vs. den nye modellen. Ser ikke ut som min kan brukes som rumpetaske. Kanskje jeg har den nye! 😅 Det var ei som var på besøk hos meg som trodde det var den gamle, men kanskje hun tok feil? Jeg har uansett valgt å beholde denne og har nå vært på tur med den. Veldig fornøyd så langt. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Miss Winther skrev:

Nei, jeg finner ikke noen informasjon om den gamle vs. den nye modellen. Ser ikke ut som min kan brukes som rumpetaske.

Min Xena ble kjøpt for to år siden og har iallfall "rumpetaskelokket". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.