Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt i høyfjellet vår/sommer/høst - tunnel eller kuppel?


øyvindl

Vår, sommer og høst på Hardangervidda - ville du valgt kuppel- eller tunneltelt av ca. samme kvalitet?  

26 stemmer

  1. 1. Vår, sommer og høst på Hardangervidda - ville du valgt kuppel- eller tunneltelt av ca. samme kvalitet?

    • Kuppeltelt
      16
    • Tunneltelt
      10


Anbefalte innlegg

Jeg og damen ser etter et nytt telt til bruk i høyfjellet (Hardangervidda og lignende). 

Telt til vinterbruk prioriteres ikke i denne omgang. 

Vi har et Unna fra før, men ønsker oss et telt med litt mer plass (minstekravet er 130 cm liggelengde i bredden pga 2x Exped UL7 LW á 65 cm). 

Går gjerne for Hilleberg denne gangen også, og er klar over at det vil gjøre at vi fort må opp mot 3-4kg for teltet. 

Spørsmålet er hva dere ville valgt av kuppel- og tunneltelt? Har tunneltelt noen åpenbare fordeler i de 3 stort sett snøfrie sesongene som jeg ikke har fått med meg? Tunnelteltene blir ofte veldig lange, og jeg er litt redd for at jeg vil slite med å finne gode teltplasser til telt som er såpass lange. Hilleberg Kaitum 3 er f.eks. 4,3 meter langt etter de oppgitte målene. På snøen går dette fint, men sommerstid vil det kanskje by på større utfordringer? 

Har kuppeltelt noen ulemper kontra tunneltelt når det ikke er snø? Jeg ser for meg at et Allak vil tåle tilnærmet alt et snøfritt Hardangervidda har å by på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker både allak og keron 3gt på hardangervidda. 

Allak er nok litt lettere å plassere enn et tunnelltelt, samtidig er det jo liggeflaten som er det viktigste, og den vil være tilnærmet identisk.

Som Terka sier er behovet for fortelt det avgjørende.  Hvis du lager 90% av maten utendørs hadde jeg gått for allak.

Hvis du har behov for stort fortelt ville jeg sett på kaitum 2gt eller nallo 2/3gt.

Personlig syntes jeg det er lite som slår å ligge å dra seg i allak mens man nyter utsikten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å plassere tunneltelt på Hardangervidda, eller andre steder i den norske fjellheimen, hverken  sommer eller vinter.

Slik jeg ser det har kuppeltelt to fordeler og det er at de gjerne er litt høyere og noen modeller tåler skiftende vindretning bedre. 

Tunneltelt er ofte litt lettere, har større fortelt og er enklere å slå opp (I alle fall de modellene jeg har vært borti).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smak og behag. Det fins knallgode telt i begge kategoriene. Dette med lengde på teltplass for tunnneltelt er ikke noe å bekymre seg for. Man trenger god liggeplass der hvor innerteltet er, men det gjelder jo begge typer. Om det er litt mer humpete og ujevnt i forteltet er ikke så farlig. Jeg har ligget i skog og fjell med tunneltelt i hundretalls netter, og det har ikke vært noe større problem å finne leirplass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre ovenfor skriver, det er ikke noe problem å finne plass til tunneltelt i den norske fjellheimen, og ihvertfall ikke på Hardangervidda!
Jeg har satt opp mine Kern telt overalt, det er aldri noe problem, men man leter jo selvsagt alltid litt for å finne den "ultimate" plassen, men det gjør jeg med Unna også. Til og med mitt kjempedigre Helsport Gimle Family 4+ finner jeg alltid plass til.

Som Anders_G skriver, fordelen med tunneltelt er at de ofte er lettere for samme plass.

Med en bredde i teltet på 130 cm så passer jo f.eks. Helsport Fonnfjell Superlight 2 (2,0 kg) og Helsport Fjellheimen Superlight Camp (2,1 kg).

Endret av Arcticpeak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som sagt fordeler og bakdeler med begge typer. Men noe av det beste jeg vet med kuppeltelt (fks. Helsport Reinsfjell SL 3 som er mitt telt) er det og kunne åpne opp begge inngangene og ha full utsikt til naturen utenfor. Er det mye blodsugere og fint vær drar jeg opp myggnettingen i begge åpningene og har maks gjennomlufting i teltet uten plagsomme insekter og samtidig får følelsen av å sove åpent under himmelen. Og det å slå det opp og plassere det rundt der man vil ha det mtp. terreng og vindretningen er gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, trådtittel er "Valg av telt i høyfjellet vår/sommer/høst - tunnel eller kuppel?", litt usikker på hva som ilegges definisjonen "høyfjellet" her men iflg. min oppfatning så ville ikke et SL telt fra Helsport vært førstevalget. (Kun hatt Fjellheimen SL selv.)

Ang. det å ligge inne og se på utsikten så kan jeg kun komme på et fåtall ganger jeg har gjort det. Er det finvær så vil jeg opp og ut av teltet  Og i høyfjellet så er det sjelden jeg har  vært plaget av mygghelvete.

Det koker ned til brukervennlighet tenker jeg. Noen prioriterer vekt, andre god takhøyde i innertelt, eller fortelt.

Mulig Nallo 3 / 3GT er et alternativ å vurdere? 2.6 kg / 3,1 kg)

H13-Details-NalloNalloGT-AdobeRGB-Small.jpg.77e1395dc25037e9eded2a907c37d926.jpg

 

Om du ønsker mindre fotavtrykk og robust telt så har jeg selv prøvd ut 2 stk Exped Downmat 9 LW i Hilleberg Nammajt 2 (2.9 kg og Exped Orion II Extreme (3.5 kg, 2 gode fortelt). Av disse så er nok det totale fotavtrykket på tunnelteltet Nammajt mindre en kuppelteltet Orion.

Igien.. Hva er dine prioriteringer/preferanser. Jeg bruker både kuppel- og tunneltelt i høyfjellet uten å nøle, så lenge jeg vurderer de som robuste nok for været.

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.