Gå til innhold
  • Bli medlem

Småfisk


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Har prøvd å fiske litt i vannene i kommunen. Vanlig sluk og spinner, dere vet, den sølvfarga med røde prikker :P 

Resultatet er 15cm store ørret i de vannene jeg har prøvd. Og et vann (som for 10 år siden hadde fisk man med god samvittighet kunne ta livet av og steke til middag) uten napp. 

Spørsmålet er da, slipper man ut disse småfiskene? Eller knerter man de, og satser på at de som er igjen får litt mer mat og blir litt større? Eller slipper man de ut igjen?

Nå er det sikkert vanskelig for dere å vite, men kan disse vannene ha store fisk som ikke biter? Hvordan få dem på kroken?

Har lett i guider på kommunen sine hjemmesider og inatur.no, men alt av beskrivelser og guider er gammelt og sier at det er mye bitevillig fisk i alle vann der det er fisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
54 minutter siden, awesomevicc skrev:

Har prøvd å fiske litt i vannene i kommunen. Vanlig sluk og spinner, dere vet, den sølvfarga med røde prikker :P 

Resultatet er 15cm store ørret i de vannene jeg har prøvd. Og et vann (som for 10 år siden hadde fisk man med god samvittighet kunne ta livet av og steke til middag) uten napp. 

Spørsmålet er da, slipper man ut disse småfiskene? Eller knerter man de, og satser på at de som er igjen får litt mer mat og blir litt større? Eller slipper man de ut igjen?

Nå kaster jeg sikkert inn en brannfakkel, men jeg knerter alltid småfisk jeg får i vann jeg vet er overbefolket. Det blir en dråpe i havet, men jeg tenker at det er mye bedre å ta opp og spise småfisk enn de større slengerne.
Veldig mange som fisker mye tar opp de store og slipper ut de små. Helt bakvendt i mitt hode ;-)

Når det gjelder spørsmålet om å få større fisk er det vanskelig å svare på, men stor sannsynlighet for at du fisker i vann som er overbefolket og i disse vannene vil det være mye småfallen fisk. Det finnes selvfølgelig større eksemplarer her også, men det blir vanskeligere å lure dem når det går 1000 100-grammere for hver halvkilos. Jakt på andre vann. Gjerne de litt mindre vannene som ligger litt utenfor stiene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, whistler skrev:

Nå kaster jeg sikkert inn en brannfakkel, men jeg knerter alltid småfisk jeg får i vann jeg vet er overbefolket. Det blir en dråpe i havet, men jeg tenker at det er mye bedre å ta opp og spise småfisk enn de større slengerne.
Veldig mange som fisker mye tar opp de store og slipper ut de små. Helt bakvendt i mitt hode ;-)

Når det gjelder spørsmålet om å få større fisk er det vanskelig å svare på, men stor sannsynlighet for at du fisker i vann som er overbefolket og i disse vannene vil det være mye småfallen fisk. Det finnes selvfølgelig større eksemplarer her også, men det blir vanskeligere å lure dem når det går 1000 100-grammere for hver halvkilos. Jakt på andre vann. Gjerne de litt mindre vannene som ligger litt utenfor stiene.

Forskjell på røye og ørretvann. Røyevann som har større sjangs for å bli overbefolket. Her slipper jeg sjelden og aldri ut småfisk. For vannet sin del bør den heller ha store predatorfisker.

Ørretvann blir sjeldnere tusenbrødrevann, men slipper sjelden ut småfisk her heller. Men det skjer. Kommer an på vannet og kvaliteten på fisken. Er det super klvalitet på fisken, kan det hende jeg slipper ut i røyevann også.

Endret av In reach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.