Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til helgetur med overnatting i sørlige deler av landet


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Ønsker turtips til en helgetur man kan ta i sørlige deler av landet, type Ryfylkeheiene og Setesdalheiene. Fredag til søndag. 

Enten en rundtur der man starter og ender opp samme plass, da med overnatting på hytter der hund er tillat. 

Eller frem og tilbake samme vei. Her gjerne med telt, som kan stå oppslått i to netter, og lørdagsturen er typisk til en topp. 

Greit turvante mennesker og hund, men ikke så vant med mye oppakning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen konkrete tips, men har begynt å kikke litt på Setesdalsheiene selv siste uka siden jeg bor i sørnorge og det frister lite å kjøre timesvis i bil alene for å komme seg plasser. Måten jeg finner nye plasser på er at det blir mye kikking på kartet og satelittfoto på 1881.no etter mulige teltsteder ved vann, elver osv. Samt en grei rute fra vei der man kan parkere bilen. DNT-hytter og stier er markert på 1881, men vil man se det bedre så ligger det jo på UT.no. For å lete fram steder er det jo gode muligheter ved å følge veien opp Sirdal, eller Riksvei 9 oppover Evje, Byglandsfjorden og mot Hovden. Og evt krysse over Brokke/Suleskard. Forløpig har det siste blitt alternativet mitt, så man bare kan parkere bilen og gå rett ut på fjellet, uten masse oppoverbakke først :P 

Har funnet en "liten" sandstrand som et delmål på en mulig tur jeg kommer til å ta der oppe etterhvert :D 

strand.jpg.c87b644ad15d55764eabadbc13b7452e.jpg
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, awesomevicc skrev:

Ønsker turtips til en helgetur man kan ta i sørlige deler av landet, type Ryfylkeheiene og Setesdalheiene. Fredag til søndag. 

Enten en rundtur der man starter og ender opp samme plass, da med overnatting på hytter der hund er tillat. 

 

en helt vanlig to-dagers tur i Frafjordheien (mellom Hunnedalen og Lysefjorden) er overnattinger på Sandvatn og Blåfjellenden. Begge hyttene med hunderom (som kan bestilles på nettet.)

Ulempen er at to av "dagsmarsjene" bare er på 3 timer. Startsted og sluttsted på samme plass - Høgaleitet i Hunnedalen.

Mellom Blåfjellenden og Sandvatn går stien over toppen på Stutaheia - over 1000moh. Det er også mulig å ta en avstikker til Blåfjellenden (fjelltoppen) som har flott utsikt nedover Fidjadalen og utover Frafjordheia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den "lille" sandstranden din @Kristian J. Vabø så virkelig fin ut. Er den noenlunde langs Suleskarveien den også? Driver og samler mot til å prøve alenetelting ute i naturen i løpet av sommeren og er på jakt etter et område som er noenlunde lett tilgjengelig. Suleskarveien og Setesdalen er innen min rekkevidde. Jeg er riktignok ikke alt for imponert over mulighetene til å sette fra seg bilen langs Suleskarveien. Det er langt mellom parkeringsmuligheter som ikke er reservert for hyttefolket der oppe. 

 

Kan visst besvare mitt eget spørsmål. Den stranden var relativt lett å finne på 1881 når jeg bare fikk snoket litt. 

Endret av Fomle
Tillegg i teksten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fomle skrev:

Kan visst besvare mitt eget spørsmål. Den stranden var relativt lett å finne på 1881 når jeg bare fikk snoket litt. 

Ja ligger ganske lett til den, så enkel å finne. Og parkering kan det se ut som det er på veien mot nord-øst, forbi Øyuvsbu-hytta. Og da har man jo enkelt gange ut i fjellet fra P-plassen.
Evt kanskje mulighet ved veien ned til Håheller-hytta. Men alltid litt skeptisk når jeg ser en p-plass med to kjempesteiner ved innkjøringa, fort at det henger en kjetting mellom..

Denne stranden ser jo flott ut på satelittfoto, men kan kanskje være under vann med mye vannføring nå tidlig på sesongen, eller at det er veldig steinete der. Og det som ser ut som relativt flatt gress, kan være myr eller mye busker. Har brent meg på slikt før ved å se på 1881. Men bare en måte å finne det ut på, det er jo å dra dit :D

Googlet faktisk nå mens jeg skrev, og da kom jeg over et blogg-innlegg fra akkurat denne plassen. Og det er bilder av den tuppen som stranda ligger på. Dvs den store stranda er ikke synlig på bilde nr5, men på bilde nr 8 derimot kan det være den store stranda som er avbildet, så ser jo greit ut:

https://www.fjellfedre.no/2018/07/setesdalsheiene-pa-sitt-vakreste/

Ser ut som en fin plass, med flott terreng. Blir nok en tur dit om ikke så lenge for min del :D 

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott link (og flott strand). Ikke helt sikker på om jeg våger meg på den som førstegangsreisende. 1,5 -2 timer høres jo overkommelig ut, men som fjellwannabe uten erfaring så tenker jeg at jeg får rådføre meg med knærne underveis. Ser uansett ut som det er greit terreng å vandre i der så om jeg går i den retningen så kan jeg sikkert bare stoppe når jeg føler for det hvis knærne ikke vil helt fram. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.