Gå til innhold
  • Bli medlem

Usikker på valg av sovepose


karlF

Anbefalte innlegg

Hei, har sett litt på valg av sovepose i de siste dagene men er fortsatt veldig usikker. Skal bruke soveposen primært på sommer sesongen i telt. Problemet jeg har er i valg av temperatur, tenker å både bruke soveposen til neste uken (og flere ganger i sommer) på Skrim her ligger temperaturen denne uken på rundt 7 grader om natten. Men skal også en tur til Jotunheimen i sommer (start av juli) her var den laveste temperaturen i juni måned 2018 på -4.2 grader.

(21 juni, lom, 1844moh https://www.yr.no/sted/Norge/Oppland/Lom/Jotunheimen/statistikk.html  er selvfølgeligelig sikkert andre steder i jotunheimen der det var enda kaldere). 

De to soveposene jeg har sett mest på er:

https://www.hektapatur.no/warmpeace-viking-600 ,  Denne har T-Limit -9 grader, føler den blir for varm nå på sommeren, noen erfaringer?

https://www.hektapatur.no/warmpeace-viking-300  , denne har T-limit 0 grader, føler den blir perfekt for bruk i skrimfjellet, men kan hende den blir for kald i Jotunheimen, hva tenker dere om dette?

 

Hva tenker dere om de ulike soveposene? Hvis dere har noen andre anbefalinger så setter jeg også veldig pris på det spesielt hvis de passer til en mann på 187cm og veier under 1.5kg, samtidig som den koster under 2500 kr:)

Takk for all hjelpen!:)

Endret av karlF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv warmpeace viking 600,og er strålende fornøyd. 300 er sikkert like fin til sitt område. Men jeg gikk for 600, selv med mangel på sommerpose. Da bruker jeg den bare som en dyne over meg, og kan fint stikke føttende utenfor om jeg blir for varm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Bendikb skrev:

Jeg har selv warmpeace viking 600,og er strålende fornøyd. 300 er sikkert like fin til sitt område. Men jeg gikk for 600, selv med mangel på sommerpose. Da bruker jeg den bare som en dyne over meg, og kan fint stikke føttende utenfor om jeg blir for varm :)

Takk så mye for tilbakemelding!:) lener mot 600 nå også så har jeg en sovepose for 3 sesonger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backcountry Edge er et selskap som har mye tester på youtube. En som heter Luke sier når han tester soveposer at han for eget bruk legger på 10 grader for å være helt sikker på ikke å fryse. Gradene som produsentene oppgir er et internasjonalt test system, men det er jo store individuelle variasjoner. Noen av oss er frysepinner som meg andre klarer langt lavere temperaturer før de fryser. Så jeg endte opp med en dun pose som skulle klare -2 grader, denne kan jeg ikke bruke den hvis det er kaldere enn + 5,.        i tillegg har jeg en tre sesongs dun pose som skal klare -9, den holder hvis det ikke er kaldere enn -1. Det er vel bare erfaring fra egne turer som kan gi et svar på hvilken sove posen en skal velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Backcountry Edge er et selskap som har mye tester på youtube. En som heter Luke sier når han tester soveposer at han for eget bruk legger på 10 grader for å være helt sikker på ikke å fryse. Gradene som produsentene oppgir er et internasjonalt test system, men det er jo store individuelle variasjoner. Noen av oss er frysepinner som meg andre klarer langt lavere temperaturer før de fryser. Så jeg endte opp med en dun pose som skulle klare -2 grader, denne kan jeg ikke bruke den hvis det er kaldere enn + 5,.        i tillegg har jeg en tre sesongs dun pose som skal klare -9, den holder hvis det ikke er kaldere enn -1. Det er vel bare erfaring fra egne turer som kan gi et svar på hvilken sove posen en skal velge.

Stemmer bra med egne erfaringer.

Warmpeace Viking er ok til noen få minus, supplert med ullundertøy, lue og gode tykke sokker.

Og hva skjer etter 50 bruksdøgn? Man taper nok litt varme med tid og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.