Gå til innhold
  • Bli medlem

Husk båndtvangen!


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/troms/reinkalv-jaget-ut-pa-tynn-is_-_-hundeeiere-ma-respektere-bandvangen-1.14582689

Tragisk sak med manglende respekt for båndtvangen - der en reinkalv ble jaget ut på tynn is.

Nwf0g4yikFtx7EF4b4JJ7wcf2heyenKsRiPbcu5Q

Jeg er noe usikker på om alle hundeeiere respekterer båndtvangen desverre. Det er alt for ofte løse hunder - og det er jo ikke hundene sin feil, men hundeeieren som tror han har full kontroll.

 

  • Liker 3
  • Takk 1
  • Trist 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Kjell Iver skrev:

https://www.nrk.no/troms/reinkalv-jaget-ut-pa-tynn-is_-_-hundeeiere-ma-respektere-bandvangen-1.14582689

Tragisk sak med manglende respekt for båndtvangen - der en reinkalv ble jaget ut på tynn is.

Nwf0g4yikFtx7EF4b4JJ7wcf2heyenKsRiPbcu5Q

Jeg er noe usikker på om alle hundeeiere respekterer båndtvangen desverre. Det er alt for ofte løse hunder - og det er jo ikke hundene sin feil, men hundeeieren som tror han har full kontroll.

 

Godt oppsummert. Altfor mye sløvt hundehold. 

Hilsen hundeeier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være usikker på det... det forekommer hele tiden. 

Prøver å være flink her, vi bruker mye langline for tiden og han dro nesten armen min ut av ledd da en flott rådyrbukk hoppet ut i åkeren rett foran oss på tur her om dagen. 

234260B0-35D2-4893-9BE0-5F12F48FDF8B.thumb.jpeg.8782f27d16f9bb1927d9c9f2a4b103cc.jpeg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist sak, og. Det er altfor mange av dem. Jeg er imidlertid en av dem som mener den generelle båndtvangen burde avvikles. Den er smør flesk. Den generelle aktsomhetskravet i hundeloven gjelder hele året:

Sitat

§ 3.Generelt aktsomhetskrav

En hundeholder skal vise aktsomhet for å unngå at hunden volder skade på folk, dyr, eiendom eller ting. Hundeholderen skal sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, miljø eller andre interesser. Blant annet skal hundeholderen søke å avverge at hunden eller hundeholdet skaper utrygghet for andre.

Den som er berørt, kan kreve overfor hundeholderen at en varig tilstand eller varige forhold som ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, eller som volder urimelig ulempe, blir rettet.

Det er de som ikke er bevisst dette grunnleggende kravet som skaper kaos uansett årstid. Her hvor jeg bor vasser jeg i rein, rype og elg året rundt. Det ville vært absurd å tro at jeg gjorde noe lovlig om hunden min sprengte rein 31. mars, men ikke 1. april. Like absurd er det å skulle sette bånd på hunden 1. april bare fordi kalenderen sier det, på en plass uten hverken vilt eller folk og med en hund man kjenner ut og inn.

Så jeg bryter båndtvangen daglig og med god samvittighet. Jeg har en hund som må få brukt seg slik den er tenk å brukes, noe annet ville vært dyreplageri. Aldri hvor som helst eller når som helst, og hunden er vesentlig mer i bånd enn uten hele året. Men på en liten håndfull oversiktlige steder som jeg kjenner godt. Stedet i NRK-saken er jeg ofte, og det er et sted jeg aldri ville sluppet hunden. Jeg kjører samme linja enten det er januar eller mai, men i mai er utvalget av plasser enda mer innskrenket grunnet hekkende fugl.

Hvis man hadde håndhevet det generelle aktsomhetskravet i hundeloven klarere så tror jeg det hadde fått ned antall hendelser året rundt. Da måtte hundeeiere ta et helt annet ansvar enn de gjør nå - uansett årstid. Det er heller ikke et ubetydelig antall skader som skjer selv om hunden er i bånd - 15 meter langline betyr ikke på noen måte at man nødvendigvis har kontroll på hunden.

  • Liker 4
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn som er hysterisk redd hunder, det er bare blitt sånn. De får helt panikk når de ser løse hunder og blir nærmest desperat redde. Utrolig slitsomt for oss, spesielt de hundeeierne som mener de har «snille hunder» som går løse - de gjør alt bare ti ganger værre...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olav Nilsen skrev:

 Jeg har en hund som må få brukt seg slik den er tenk å brukes, noe annet ville vært dyreplageri.

Spent på å høre hvordan rase dette er da jeg selv har eid brukshund og jakthunder i 28 år og klart å opprettholde båntvangen
med samtlige. Uten at noen rundt meg har kalt det dyreplageri!
Det har også kompiser med fuglehunder, harehunder,elghunder,trekkhunder og folk jeg kjenner med gjeterhunder.
De eneste jeg kjenner som slipper hund i båndtvangstiden er de som trener/utfører redningshundoppdrag.
Og de har jo dispensasjon!

Endret av tubbs
  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig alltid båndtvang, men siden jakthunder skal gjøre en jobb, så oppheves reglene litt i jaktperioder. Det er ikke omvendt. 

Jeg hadde en gjetende jakthund med motor, fart og utholdenhet en hver toppidrettsutøver trakter etter. Et helvetes rabalder av en hund. Jeg fikk alltid latt den hunden få brukt seg skikkelig. Man må jobbe litt ekstra selv og være litt kreativ, men det er fult mulig å ha en lykkelig hund med noen få restriksjoner. 

Hun kunne skremme enhver stakkar så jeg var uhyre nøye på at hun aldri skulle være til plage for andre mennesker. Jeg er ikke redd hunder men liker ikke at andres hunder kommer løpende til meg når jeg er ute og går. All kontakt skal foregå kontrollert. 

Shit. Jeg savner å ha hund.  Spesielt dette buskmonsteret 💕 

 

 

D4AC38A3-5DFE-480E-95F2-717EADD3BF96.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare vilt som kan bli skadelidene når hunder slippes løs i tide og utide. Når jeg er ute med min hund, en dachs, i bånd. Kommer det ofte lausbikkjer bort og skal slikke eller 'ri' Jeg kjenner både puls og blodtrykk kommer i ulage. Nå er dacsen heldigvis av den godmodige typen dersom den ikke blir utsatt for agresjon. En gang ble den angrepet av en strihåret forster, mens den var i band, og det gikk 2 sekunder før dachen hang i strupen på udyret. Da ble det liv i eigeren skal jeg si. Jeg forstår ikke at folk vil seg selv og hunden så vondt. Det kan godt være at hunden i bånd er ilsint på andre hunder som vil 'leke.

Vis respekt og hold hunden i bånd selv om den er 'snill'

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tubbs skrev:

Spent på å høre hvordan rase dette er da jeg selv har eid brukshund og jakthunder i 28 år og klart å opprettholde båntvangen
med samtlige. Uten at noen rundt meg har kalt det dyreplageri!
Det har også kompiser med fuglehunder, harehunder,elghunder,trekkhunder og folk jeg kjenner med gjeterhunder.
De eneste jeg kjenner som slipper hund i båndtvangstiden er de som trener/utfører redningshundoppdrag.
Og de har jo dispensasjon!

Jeg har en golden retriever avlet for jakt. Ja, jeg kjenner også mange med jakt- og brukshunder. De aller fleste bryter den generelle båndtvangen litt på samme måte som jeg gjør, og av samme grunn.Noen burde ikke gjøre det, da hunden stikker av, men det er like ugreit resten av året også - det er det som er poenget mitt. Spesielt i reinbeitedistrikt som her hvor jeg bor. Og så kjenner jeg noen som rett og slett ikke kan slippe hunden sin, poff, den er borte - gjerne type harehunder. Trekkhunder (feks polarhundene, vorsteh) bør absolutt ikke være løse. Det er en grunn til at det ikke gis bevis på aversjonsdressur mot sau eller rein på dem.

Det er jo supert at du har klart å holde dyrevelferden til hundene dine vedlike og samtidig overholde båndtvangen. Jeg kunne ikke klart det med den jeg har nå. Ikke optimalt, i alle fall. En hund er ikke bare en hund. En jakt/brukshund er ikke bare en jakt/brukshund. Det er åpenbare forskjeller både mellom raser og individer. Det er slettes ikke sikkert jeg kan holde på slik jeg gjør nå med neste hund. Men da vil det gjelde hele året og ikke bare det som, i mange tilfeller, føles som en merkelig paragraf i loven. Jamfør eksempelet mitt med hva man, etter loven, kan gjøre 31.mars og 1.april, mens man jo faktisk skal være like aktsom hele året.

Det er mage flere unntak i loven enn bare for redningshunder, og kommunene kan også legge til rette for dressurområder. Noen plasser er de flinke til det, andre plasser ikke.

3 timer siden, Gittiamo skrev:

Det er egentlig alltid båndtvang, men siden jakthunder skal gjøre en jobb, så oppheves reglene litt i jaktperioder. Det er ikke omvendt. 

Dette stemmer ikke helt. Den generelle båndtvangen gjelder fra 1. april til og med 20. august. Ellers i året gjelder, ut over aktsomhetskravet, at "Hunder kan være løse bare når de a)blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b)er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.". I tillegg kommer det jo en rekke muligheter for den enkelte kommune til å innføre båndtvang feks i tettbebygd strøk, skoler, barnehager, turstier, turområder osv. I praksis klarer ikke kommunene å innføre båndtvang hele året i hele kommunen på bakgrunn av loven. Man må altså skille mellom den generelle båndtvangen og annen type båndtvang. Det kunne imidlertid aldri falt meg inn å bryte denne type spesifikk båndtvang. Det kunne forsåvidt ikke falt meg inn å ha hunden min løs i et populært turområde uansett hva kommunen har bestemt.

Men du har rett i at for feks jakthunder så gjelder en evt kommunalt pålagt helårs-båndtvangen i noen tilfeller ikke. Feks under trening av jakthund i et rekreasjonsområde som kommunen ellers har båndtvang for. Dette gjelder imidlertid bare utenfor den generelle båndtvangsperioden.

3 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg hadde en gjetende jakthund med motor, fart og utholdenhet en hver toppidrettsutøver trakter etter. Et helvetes rabalder av en hund. Jeg fikk alltid latt den hunden få brukt seg skikkelig. Man må jobbe litt ekstra selv og være litt kreativ, men det er fult mulig å ha en lykkelig hund med noen få restriksjoner. 

Hun kunne skremme enhver stakkar så jeg var uhyre nøye på at hun aldri skulle være til plage for andre mennesker. Jeg er ikke redd hunder men liker ikke at andres hunder kommer løpende til meg når jeg er ute og går. All kontakt skal foregå kontrollert

Shit. Jeg savner å ha hund.  Spesielt dette buskmonsteret 💕

D4AC38A3-5DFE-480E-95F2-717EADD3BF96.jpeg

Nydelig hund :) Ja, livet uten hund blir ikke helt det samme. 

 

1 time siden, Tor Magne skrev:

Det er ikke bare vilt som kan bli skadelidene når hunder slippes løs i tide og utide. Når jeg er ute med min hund, en dachs, i bånd. Kommer det ofte lausbikkjer bort og skal slikke eller 'ri' Jeg kjenner både puls og blodtrykk kommer i ulage. Nå er dacsen heldigvis av den godmodige typen dersom den ikke blir utsatt for agresjon. En gang ble den angrepet av en strihåret forster, mens den var i band, og det gikk 2 sekunder før dachen hang i strupen på udyret. Da ble det liv i eigeren skal jeg si. Jeg forstår ikke at folk vil seg selv og hunden så vondt. Det kan godt være at hunden i bånd er ilsint på andre hunder som vil 'leke.

Vis respekt og hold hunden i bånd selv om den er 'snill'

 

100% enig i det du sier, men det er ikke slike tilfeller den generelle båndtvangen er til for. Det er andre lover som regulerer dette, og de kommer jeg aldri til å bryte med overlegg. Og det er så vanvittig mange grunner til at det er en dårlig idé å la hunden sin oppsøke andre hunder på eget initiativ. 

Jeg kjenner igjen dette med pulsen, ja. Var på et mye brukt turområde her om dagen, selvsagt med hunden i bånd. Så kommer det en hund med eieren 30m bak seg. Jeg roper vennlig at hun må kalle inn hunden. Jeg hater å sette min i en situasjon hvor en løs hund oppsøker henne og jeg holder min i bånd. Det er aldri noen god situasjon, og nå hadde min blitt angrepet to ganger nylig av en annen hund, samme rase til og med, siste par uker i akkurat samme situasjonen. Uansett, dama reagerte ikke. Ruslet forferdelig sakte bak der. Den fremmede hunden begynte å snuse min foran og bak, min stivnet og ble ukomfortabel. Jeg sa litt strengere at hun måtte kalle inn hunden. Hun reagerte ikke. Ruslet ufattelig sakte videre. Begynte å lure på om hun kanskje ikke snakket norsk eller at det ikke var hennes hund. Men hun var både norsk og det var hennes hund. Når hun omsider kom bort sa jeg bare at dette ikke var greit, at det var båndtvang her hele året. Da klarte hun å spørre "Hva gjør du her da? Her hvor folk slipper hundene sine?". Det var MIN skyld, faktisk. Jeg så nesten rødt før hun omsider fikk tak på hunden sin (min var begynt å murte litt).

Har mange slike eksempler og det kan altså være så ødeleggende. En ting er krangling og evt skader med påfølgende redsel, men om man har en vel sosial hund som man trener livet av seg for å få til å overse andre hunder, så er det et også ekstremt uheldig. 

Endret av Olav Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Olav Nilsen skrev:

Jeg har en golden retriever avlet for jakt.

Må innrømme at jeg kun har vært borti 3 stk jaktgolden men jaktlabbis har jeg vært endel borti da jeg har endel svenske venner som har de.
Ut i fra møter og jakter med de hundene så stiler jeg meg ett ennå større spørsmål ang. det med dyreplageri om hunden er i bånd!
Men det er jo en god "unnskyldning" for å slippe merarbeidet med å ha en hund i koppel under båndtvangstiden.
 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Olav Nilsen skrev:

Jeg er imidlertid en av dem som mener den generelle båndtvangen burde avvikles. Den er smør flesk. Den generelle aktsomhetskravet i hundeloven gjelder hele året

Ja, men kun med den så vil det bety at det er opp til hver enkelt å avgjøre om hunden kan slippes løs i yngletiden.
Dvs. at eier av hund bare kan bøtelegges etter at en hund har brutt regelverket.
Den generelle båndtvangen er krystallklar og gir ikke hundeeiere mulighet til egenvurdering!
Saken om å droppe båndtvangen og la aktsomhetskravet være eneste gjeldende regel var oppe i høring hos Norsk Kennelklubb for endel år siden. Det var da 100% enighet i fagkomitèene om at båndtvangregelen måtte beholdes da aktsomhetskravet gir rom for altfor mye egentolkning. (I en fagkomitè sitter det meget erfarne personer anbefalt av raseklubbene og godkjent av NKK) av egen hund og situasjon. Går hunden i bånd så er sjansen minimal for skader på andre dyr.
Det hjelper veldig lite for reinsdyret i første innlegg at eier etter hendelsen innrømmer at han/hun tok feil ang. egen hund !

Endret av tubbs
  • Liker 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Olav Nilsen skrev:

Så jeg bryter båndtvangen daglig og med god samvittighet. Jeg har en hund som må få brukt seg slik den er tenk å brukes, noe annet ville vært dyreplageri.

Da håper jeg du blir annmeldt, for brudd på båndtvangsreglene! Båndtvangsreglene skal følges, selv om en har jakthund! Det er ikke noe større grunn til at din hund og rase ikke skal vært i bånd, enn de stående fuglehundene. Seriøse eiere av stående fuglehunder respekterer båndtvangen, samme gjør miljøet for Nordiskse trekkhunder. (Og de fleste andre jaktmiljøer i området). Dette er løpsmaskiner som trenger trening, det meste av året. Men det er da ikke noe problem å trene hunder, mens de er i bånd. :)

Har hatt hunder rundt meg, det meste av livet. Og siden begynnelsen av 80-tallet har jeg hatt div. vorsteh hunder, frem til den siste ble avlivet for snart 2 år siden. De har vært trent med sykling (og noe svømming) på sommerhalvåret og snørekjøring vinterhalvåret, når jeg ikke har jaktet. Fuglehundmiljøet rundt meg (sentralt på Østlandet) er stort og det blir sett på som en styggdom å ha hundene løse, hvis det ikke er i en "hundpark" eller et godkjent "vilttomt område".

Så selv om jeg kunne stoppe 1 (el. 2) kattedrepere i fullt firsprang etter ei katte (gjelder også andre dyr) på kommando, har jeg hatt hundene mine i bånd. Det bør du også!

  • Liker 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er klar over båndtvangen, eller ikke har tenkt å respektere dette, har man kanskje undersøkt litt for dårlig før man skaffet seg hund? 🤷‍♂️

Og hvis man ikke synes noe om å gå med hund i bånd, og ferdes steder/tider/i situasjoner som krever bånd, har man kanskje valgt seg feil hobby? 🤷‍♂️

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne hendelsen fra noen dager tilbake viser at selv langline kan være risikolfylt på tur i naturen nå. Jeg har to jaktivrige buhunder, og denne dagen bruke jeg bare to vanlige leiebånd (180 cm.), men det gikk nesten galt likevel:

Vi skulle bevege oss et stykke over myr og lyng mellom to traktorveier. Hundene var selvsagt i band. Unge Freki ledet an over det smale dyretråkket vi fulgte. Jeg i mellom, og gamle Nero like bak meg. Nero har det med å vimse en del, å gå på linje er ikke noe for ham.

Plutselig hørte jeg et skremt skrik fra gamlingen. Ikke et bjeff, men et skrik av sjokk. Hva pokker skjer? Hoggorm var naturlig nok i mine tanker der jeg gikk og fulgte med på hva som var foran oss.

Samtidig med skriket fra Nero hørte jeg noe tumult baki der, og da jeg raskt snudde meg rakk jeg å se en middels stor brun fugl som kan ha vært ei orrhøne flakset hastig av sted bortetter busker og trær. Nero må ha fått fugger'n rett opp under snyteskaftet, så sjokkert som han ble.

Jeg ble stående helt stille noen sekunder og se meg rundt, og fikk øye på et reir med fire egg så nært at jeg nær hadde tråkket på dem. Nero, som gikk bak og ørlite til høyre for meg må ha hatt kurs rett på dem. Og fuglen lå og trykket helt til det siste, og stakk da Neros nese kom farlig nær.

Nero hadde helt sikkert ikke sett fuglen, godt kamuflert som de er nedi lyngen.

Samtidig som jeg fikk øye på eggene oppdaget også Nero og Freki dem. Ja, Frekis nese rakk faktisk å berøre eggene før jeg fikk hundene vekk.

Jeg fikk med meg hundene og trakk raskt videre, i håp om at eggenes eier ikke var skremt bort for alltid.

Her kunne det veldig lett endt med eggerøre i hundemager.

Denne tildragelsen viser hvor viktig det er å overholde båndtvangen nå i yngleperioden, men den viser også at det uansett kan gå galt.

Vi sender våre tanker til eggenes eier, i håp om at alt ender godt. Vi kom ikke med vilje inn på reiret ditt, og vi fjernet oss så raskt som mulig uten å røre..

Edit: Legger til at det like gjerne kunne vært en liten trykkende rådyrkalv og ikke et reir med egg. Hva om jeg hadde brukt langline, og hundene hadde funnet kalven først?

Endret av Hege P.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, tubbs skrev:

Må innrømme at jeg kun har vært borti 3 stk jaktgolden men jaktlabbis har jeg vært endel borti da jeg har endel svenske venner som har de.
Ut i fra møter og jakter med de hundene så stiler jeg meg ett ennå større spørsmål ang. det med dyreplageri om hunden er i bånd!
Men det er jo en god "unnskyldning" for å slippe merarbeidet med å ha en hund i koppel under båndtvangstiden.
 

Nå grenser du opp mot å være usaklig. Dette har INGENTING med merarbeid å gjøre, jeg kan ikke se at blir noe merarbeid overhodet. 

5 timer siden, tubbs skrev:

Ja, men kun med den så vil det bety at det er opp til hver enkelt å avgjøre om hunden kan slippes løs i yngletiden.
Dvs. at eier av hund bare kan bøtelegges etter at en hund har brutt regelverket.
Den generelle båndtvangen er krystallklar og gir ikke hundeeiere mulighet til egenvurdering!
Saken om å droppe båndtvangen og la aktsomhetskravet være eneste gjeldende regel var oppe i høring hos Norsk Kennelklubb for endel år siden. Det var da 100% enighet i fagkomitèene om at båndtvangregelen måtte beholdes da aktsomhetskravet gir rom for altfor mye egentolkning. (I en fagkomitè sitter det meget erfarne personer anbefalt av raseklubbene og godkjent av NKK) av egen hund og situasjon. Går hunden i bånd så er sjansen minimal for skader på andre dyr.
Det hjelper veldig lite for reinsdyret i første innlegg at eier etter hendelsen innrømmer at han/hun tok feil ang. egen hund !

Nei, det vil være åpenbart uansvarlig å slippe hunden løs i områder hvor det er hekkende fugl, hvor reinen kalver eller hvor rådyrkalv ligger. Det bør straffes. I den grad det ikke er klart nok i gjeldende lovverk (jeg mener det er det, men det er ikke så nøye), så bør man presisere det i loven. En lovendring på evt til uansett. NKK jobber som helhet for vesentlig mindre båndtvang og bakgrunnen er dyrevelferd, blant annet ved å gi kommunene vesentlig mindre anledning til å bestemme båndtvang og krav om frislippområder.

At sjansen for skade er "minimal" med hund i bånd er også en sannhet med modifikasjoner. Jeg har ikke tall på hvor mange måse og rypereier, egg og unger, jeg har sett ødelagt av "ansvarlige" eiere med hunden i 15-20 meter langline. Jeg har sett rådyrkalver skambitt og hareunger drept. Og kalvingsklar rein skremt vettet av. Og jeg har sett sau med hunder etter seg, med båndet sitt på slep. Flere ganger. Slik går det når man tenker at man har fulgt loven ved å bare sette på et bånd, dropper grunnleggende lydighetstrening og ikke kommuniserer med hunden når man er på tur.

Du har fremdeles ikke sagt noe om om en lignende episode (dyr jaget på tynn is av løs hund) ville vært OK 31. mars. Og evt hvorfor det skulle ses mildere på 31. mars enn 1. april.

3 timer siden, Tiur3 skrev:

Da håper jeg du blir annmeldt, for brudd på båndtvangsreglene! Båndtvangsreglene skal følges, selv om en har jakthund! Det er ikke noe større grunn til at din hund og rase ikke skal vært i bånd, enn de stående fuglehundene. Seriøse eiere av stående fuglehunder respekterer båndtvangen, samme gjør miljøet for Nordiskse trekkhunder. (Og de fleste andre jaktmiljøer i området). Dette er løpsmaskiner som trenger trening, det meste av året. Men det er da ikke noe problem å trene hunder, mens de er i bånd. :)

Har hatt hunder rundt meg, det meste av livet. Og siden begynnelsen av 80-tallet har jeg hatt div. vorsteh hunder, frem til den siste ble avlivet for snart 2 år siden. De har vært trent med sykling (og noe svømming) på sommerhalvåret og snørekjøring vinterhalvåret, når jeg ikke har jaktet. Fuglehundmiljøet rundt meg (sentralt på Østlandet) er stort og det blir sett på som en styggdom å ha hundene løse, hvis det ikke er i en "hundpark" eller et godkjent "vilttomt område".

Så selv om jeg kunne stoppe 1 (el. 2) kattedrepere i fullt firsprang etter ei katte (gjelder også andre dyr) på kommando, har jeg hatt hundene mine i bånd. Det bør du også!

Stående fuglehunder er notoriske rømmere og vorsteh er vel verstingene.Når det er avisskriverier om at reinsdyr er angrepet eller hunder forsvunnet i reinbeitedistrikt, så er det stort sett vorsteh det er snakk om. Om du virkelig mener du kunne stoppet din vorsteh i fullt firsprang etter katter (jeg ville aldri stolt på en vorsteh der) så lurer jeg på om du håndterer slikt forskjellig 31. mars og 1. april? Det sentrale Østlandet er ellers ikke sammenlignbart med feks Nord-Norge hverken i folk-, hunde- eller vilt-tetthet. Inkludert rådyrene som er spesielt sårbare og som vi ikke har i nord. Og tettheten husdyr på beite. Og ikke minst klima. Det full vinter her 1. april. Det kan ligge en meter snø, det er ikke noe hekking på gang, det er minst to måneder til gresset er så grønt at dyr slippes på beite. Rype, rein og elg treffer vi hele året - jeg må være like forsiktig, oppmerksom og ha like mye kontroll på hunden hele året. Det er ikke noe magisk som skjer 1. april. 

Hør her. Jeg er ekstremt opptatt av dyrevelferd. Selvsagt også for vilt og bufe. Jeg går med hunden i bånd der hvor andre slipper sin, også utenfor båndtvangsperioden. Så har jeg funnet meg en 3-4 små, avsidesliggende, oversiktlige områder hvor jeg aldri har sett hverken vilt eller folk, hvor jeg trener med hunden, i full kontakt, en halvtimes tid om gangen. Jeg lever godt med at du håper jeg blir anmeldt. Mens du venter på at jeg blir anmeldt så kan du jo heller forsøke å argumentere for hvorfor du mener hundeloven, slik den er i dag, fungerer så bra. Mitt forslag innebærer en vesentlig strengere håndheving av selve kjernen i hundeloven. Uavhengig av om det er 30. mars eller 1. april. Slik det er nå stopper man ikke tullingene. De som tror at ikke-båndtvang betyr at hunden kan være ute av syne. Eller at de ikke er noe problem at hunden er på vift eller løper bort til andre hunder fordi "den er jo så snill". At langline er synonymt med at hundeloven er overholdt eller at flexiline er perfekt for da kan man lett slippe hunden sin bort til andre hunder og likevel ha kontroll. Det er disse som er problemet, ikke de som er nødt til å omgå regelverket, på en aktsom måte, for å få trent hunden sin. Og det er disse som bør ansvarliggjøres på en helt annen måte i loven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Olav Nilsen skrev:

Nå grenser du opp mot å være usaklig. Dette har INGENTING med merarbeid å gjøre, jeg kan ikke se at blir noe merarbeid overhodet.

Å, da er det vel bare å ha hunden i bånd da og ikke komme med usaklighet at der er dyreplageri at hunden ikke får løpe løs 365 dager i året.
Når så veldig mange andre klarer å holde mye mer aktive hunder enn en Golden i bra kondisjon selv om det er båndtvang så skjønner jeg ikke hvorfor ikke du klarer det!
Som @Tiur3 også nevnte så er det mange muligheter, men de tar bare litt mere tid enn å la hunden løpe løs.
Og de som ikke har den tiden får enten ha en hund i dårligere fysisk form eller kvitte seg med den.

Og nei, det er ikke greit om hunder jager uønsket vilt når det ikke er båndtvang.
For at hunder skal ha lov til å jage vilt i det hele tatt så skal det foregå med grunneiers tillatelse.
 

Endret av tubbs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hobbydyr (hund i dette tilfellet) er i utgangspunktet en egoistisk greie man gjør for egen del (eieren).

Og å ha hundehold som potensielt eller reelt går ut over omgivelsene når det kan unngås er enda mer egoistisk. (Inkludert å la hunden din gå løs når du er sikker på at den er lydig, uten omtanke at det kan være for andre som tidligere har blitt skremt/er redd hunder/osv.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tubbs skrev:
2 timer siden, Olav Nilsen skrev:

Nå grenser du opp mot å være usaklig. Dette har INGENTING med merarbeid å gjøre, jeg kan ikke se at blir noe merarbeid overhodet.

Å, da er det vel bare å ha hunden i bånd da og ikke komme med usaklighet at der er dyreplageri at hunden ikke får løpe løs 365 dager i året.

Les om igjen. Jeg har ikke sagt et ord om andre hunder eller hundeeieres vurderinger av sine hunders behov. Det var et bevisst valg, for uansett hva jeg kan mene på generell basis, så aner jeg ikke filla om deg, dine hunder eller den spesifikke kombinasjonen av deg og dine hunder. Så her er det du som fortsetter å være usaklig. Jeg diskuterer ikke med folk på slike premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Olav Nilsen skrev:

Les om igjen. Jeg har ikke sagt et ord om andre hunder eller hundeeieres vurderinger av sine hunders behov. Det var et bevisst valg, for uansett hva jeg kan mene på generell basis, så aner jeg ikke filla om deg, dine hunder eller den spesifikke kombinasjonen av deg og dine hunder. Så her er det du som fortsetter å være usaklig. Jeg diskuterer ikke med folk på slike premisser.

Nei, du har jo ikke spurt om hva slags hunder jeg har hatt/har, har brukt de til og kombinasjonen av meg og hundene, om jeg har vært hundetrener/dommer mm.så skjønner at det er vanskelig å gjøre seg opp sin mening da ja!
Og diskutere en lov som du offentlig går ut og sier at du bryter så blir dette litt vrient å diskutere med deg også :)
Blir jo litt som å diskutere med en tyv om det å stjele er riktig eller galt!
Ihvertfall i en tråd som heter: Husk båndtvangen der åpningsinnlegget viser til noe tragisk!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2019 den 15.28, Olav Nilsen skrev:

Stående fuglehunder er notoriske rømmere og vorsteh er vel verstingene.

Det sentrale Østlandet er ellers ikke sammenlignbart med feks Nord-Norge hverken i folk-, hunde- eller vilt-tetthet. Inkludert rådyrene som er spesielt sårbare og som vi ikke har i nord. Og tettheten husdyr på beite. 

Skal kommentere bare noe av dette, ellers blir det bare en gjentagelse av hva som allerede er nevt , samt en uendelig lang diskusjon. Det meste er vel "sagt"/skrevet. Vet ikke om vorsteh rømmer mer, enn andre andre hunder. Men alle jakthunder med litt "tæl", vi søke ut på egenhånd hvis de rømmer. Gjelder også de fleste polarhunder. De fleste "kontenitale" stående- og støtende fuglehunder, er også hårvilt-hunder. Samme er alle drivende hunder, viltsporhunder og polarhunder. I lavlandet ser en også boksere og mange andre raser, som jager og skader bl.a. sau. Bl.a. i min kommune drepte en bokser (samt en annen ikke-hund) ca 35 sauer. Og polarhunder har flere ganger jaget og drept i samme område. Og det er ikke det eneste tilfellet med hunder, som ikke er typiske jakthunder. Så båndtvang er viktig, for alle hunder! Men jegere med jakthunder, burde gå forann som et godt eksempel! Selv om noen alltid ødelegger for flertallet. :(

Ser du vet lite om folketall her i Norge, det samme med hårvilt rundt i Norge. Ditt nærområde, er vel ikke hele Nord Norge. :) Å sammenligne en hel landsdel, mot et begrenset område på Østlandet blir vel noe feil. :( Jeg har også jaktet over det meste av Sør Norge, noe i Sverige og til og med noen ganger i Finnmark. Men alt dette, er da ikke mitt nærområde, eller sentralt på Østlandet. At det finnes mye vilt i Norg Norge er det liten tvil om, men en skal nok granske nøye, før en finner den landsdel som har mest vilt. Til din opplysning, så er det også bra med rådyr i Norland (1360 ble felt siste sesong). Av hårvlit så kan ikke Nord Norge konkurere i noen fellingsstatestikk mot Syd Norge (det meste sentralt på Østlandet, bortsett fra hjort) og vi har noen at de beste områdene for rype og som til og med overgår gode år i Finnmark i ant./km2.  Selv om de beste områdene oftest er er bortleid (og hemmlige takseringer), så er de her.  :) Og kommer det til skogsfugl, så er nok Sør Norge en dominerende landsdel. 

Er ikke så sikker på om dere har mer husdyr i natuen heller, selv om dere tar med tamrein. Det er over 1 mil. sau på beite i Norge, samt ganske mange tusen kreatur. De fleste, er nok her i Sør Norge. Og vi har tammrein, selv om anntallet ikke kan sammenlignes med det i Nord Norge. (Samt villrein). Bare i min mini kommune (Lier kommune), er det et område med 6 - 7 tusen sau og et utall av kreatur.  Hvor mye sau og kreatur det går i Nordmarka (like utenfor Oslo, Bærum og Asker) aner jeg ikke, men det er store anntall. Og det er sau på hele Hardangervidda. Samt i skog- og fjellområdene ellers i Sør Norge.    

Nordland har ca 243 tusen innbyggere  og hele Nord Norge har 485 tusen. :(Bare Oslo, har 681 tusen innbyggere og tar en med Akershus, så er det 1.305 mil. innbyggere. Buskerud som jeg bor i, har 283 tusen innbyggere. Drammen kommune, samt 4 - 5 av de tilgrensende kommunene, så er det ca 170 tusen innbyggere (uten Asker). Skal ikke store radiusen rundt Oslo, før en har 2 - 2, 5 mil. innbyggere. Så tror folketettheten her på Østlandet, overgår hele Nord Norge.

Tviler også sterkt på om Nord Norge her mer jakthunder (eller hunder), enn Sør Norge. :)Det er nok ganske mange, hunder bare i Oslo. Glem dette med antall. :) Det er vilt, husdyr, hunder og folk i hele Norge. Og jeg håper du respekterer båndtvangen i fremtiden og trener hunden din på annen måte. :) Kan da ikke være vanskelig med en "golden".

 

Endret av Tiur3
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.