Gå til innhold
  • Bli medlem

Rappellering i fjellet - Hva trenger jeg?


Entusiast

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg trenger litt hjelp fra forumet. Jeg er ikke en klatrer (Foreløpig) men jeg beveger meg mye i høyfjellet i form av fjelløping. I flere situasjoner blir jeg stoppet av at "ruta" videre krever en rappell og denne sommeren har jeg tenkte til å gjøre noe med det ved å først lære meg teknikken og deretter skaffe utstyr. Som regel er jeg alene på disse turene.

Så, hvordan bør jeg gå frem for å lære meg rappellering? Holder det å kjøpe bøker, se videoer og prøve hjemme?
Og hva slags utstyr trenger jeg? Da jeg løper lengre turer er vekt ganske vesentlig, så har siktet meg inn på dette tauet:
Tau Hva er mest hensiktsmessig, 30 eller 60m?

Hva er det minimalet (Men trygge) oppsettet jeg må ha utover tau?

Setter stor pris på tilbakemeldinger, så skal jeg selvsagt bruke mye tid til å sette meg  inn i dette fremover før jeg drar på tur.

Takk
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet anbefaler jeg deg å klatre litt først, enten ta kurs eller klatre med folk som har erfaring.

Å rappellere i fjellet krever mer en å rappellere på faste forandringer (toppfeste på boltede ruter etc), du må kunne vurdere område/hvordan etc for å bygge et sikkert rapellfeste.

 

1 time siden, Entusiast skrev:

Tau Hva er mest hensiktsmessig, 30 eller 60m?

Vær obs på at dette tauet har mindre diameter en de fleste taubremser/rapellbremser er garantert for. Antar det derfor brukes karabiner på rapell i stedet for brems, vist her: https://www.thealpinestart.com/2016/05/01/first-look-review-petzl-rad-system/

Et 30m tau gir mulighet for <15m rapell, og 60m tau muliggjør intill 30m rapell. Bruksbehovet avgjør lengden.

Jeg har 2 stk 30m halvtau og 2 stk 60m halvtau for fjellbruk (noen ganger brukes et enkelt tau, enten da dobbelt ved klatring, eller enkelt på "enkel" klyving. Disse kan ta fall under klatring opp, og dobles eller parres 2 stk for rapell. I tillegg er det en del situasjoner hvor du vil ha tau ekstra tau som backup slik at du ikke "går tom" for tau ved uventede situasjoner.

 

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Truant76 skrev:

Har ingen kompetanse på dette, men vil man ikke være nødt til å la toppankeret bli igjen på toppen når man har rapellert ned? 

Det korte svaret er ja.

Det har vært flere ulykker pga folk har benyttet gamle fester/slynger som ligger igjen etter andres tidligere rappeller og disse har røket.

På enkelte populære topper er det satt opp fast rapellfeste. Uten å gå inn i diskusjonen om uberørt natur så er fordelen med det at det ikke blir liggende igjen mange gamle slyngebånd etc. på område for naturlig rappellfeste. (Det skjer selv om oppfordringen er at "nestemann" tar med ned og kaster gammelt utstyr.)

Står litt om rappellfeste under avsnitt 8.3.3. her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Jeg håper ikke jeg fremstår som en cowboy som skal ut å herje i fjellet uten erfaring. Jeg er svært metodisk og setter meg nøye inn i noe før jeg starter med det. Derfor tenker jeg å starte hjemme i hagen, ned fra pipa osv. og gå stegene.

Ut ifra det jeg leste fra linken din Terka, tenker jeg at RAD blir litt drøyt å begynne med da jeg er såpass fersk. Men vil dere si at det å lære seg rappellering selv (Selv med dagens bøker, nettressurser og egentesting) er så krevende at det er uforsvarlig? I så fall får jeg melde pass. Jeg bor ikke i nærheten av noen som holder klatrekurs, så får ble en fremtidsvisjon.

Dog, om dere men det kan gjøres, hvilke lettvektspakke vil dere sydd sammen for slike aktiviteter, da med trygghet (Derav ikke noe RAD tau) som førsteprioritet, men vekt som andreprioritet.

Igjen, takk for at dere tar tid til å svare :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. det vet du best selv.

Teoretisk kunnskap + evne til å sette deg inn i praktisk rigging og utføring.

Selve rapellen er enkel, øv gjerne fra verandaen, pipa osv. ut fra hva du vurderer som trygt. Skrenter/berg med solide trær på toppen er også fine for det. 

Men er stor forskjell på å øve hjemme og sette opp og gjennomføre en rapell i fjellet. Risikovurdering, backup sikring, vurdere hvor solid rappellfestet er, trasé videre fra bunn av rappell, hva gjør du om du må avbryte rappell/klatre opp igjen, osv. Her kjenner du deg selv best ift din erfaring og kompetanse, så jeg vil ikke komme med noen form for anbefaling.

Selv så leker jeg og barna innimellom med rigging og gjennomføring av diverse klatrerelarierte teknikker i risikofritt miljø hjemme. (Og jeg snikinnfører litt kunnskap og praksis hos barna 😄.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.