Gå til innhold
  • Bli medlem

Objektiv tips til Canon 5D


Tom B

Anbefalte innlegg

Kjøpt et Canon 5d mark 2, skal bruke dette til naturfotografering, landskap, nordlys, kommer til å bli mye brukt til ørne bilder og til fotografering i Arkitsk og Antarktis bla, kommer til å kjøpe en Canon 100-400 telelinse, hvilke andre objektiv er bra og ha? Også tips til et godt stativ.

 

Har et ganske romslig budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
17 minutter siden, Vandrefalk skrev:

Har kikket en del på dette, lurer også på om jeg vil ha en ultravidvinkel fast objektiv i tillegg.

Endret av tberg4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vandrefalk skrev:

Sikkert bra stativ men liker ikke sånn skru greier på beina..bedre med klippa når man er ute i kulden.. Takk for tipsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde og vurdert 24-70mm f2.8L II om jeg skulle handlet, det kan hvertfall ikke slå feil!

Men til turbilder, natur og nattfoto så er jeg veldig glad i min gode gamle 16-35mm f2.8L mkII, da på et 5D mkII, som jeg også har.

På et eldre kamera som Canon 5D mkII så er nok f2.8 veien å gå. Hadde det vært et nyere 5D mkIII eller mkIV med gode ISO-egenskaper, så kunne man jo vurdert å gått ned til f4-optikken, og kjøpt to objektiv til prisen av ett f2.8-objektiv for å få å dekke et større spekter fra vidvinkel og overlappe til 100-400mm-objektivet. Jeg tenker da på 16-35mm f4L IS og 24-105mm f4L IS mkII.

Sigma og Tamron har jo tilsvarende optikk om man vil kikke den veien. Men det er litt trygghet i den røde ringen hos Canon ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tberg4 skrev:

Sikkert bra stativ men liker ikke sånn skru greier på beina..bedre med klippa når man er ute i kulden.. Takk for tipsene.

Hmm.. jeg har gått over fra klippa, som du kaller det, til skruer. Her oppe kan det fort bli -20, og jeg har ikke hatt problemer med det. Mitt problem er at jeg behandler utstyret mitt litt røft, så "klippan" på mitt gamle Manfrotto 055 knakk innimellom, og det er faktisk ikke helt problemfritt å finne deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vandrefalk skrev:

Hmm.. jeg har gått over fra klippa, som du kaller det, til skruer. Her oppe kan det fort bli -20, og jeg har ikke hatt problemer med det. Mitt problem er at jeg behandler utstyret mitt litt røft, så "klippan" på mitt gamle Manfrotto 055 knakk innimellom, og det er faktisk ikke helt problemfritt å finne deler!

Ser den, Bor i finnmark :)  Er vellheller ikke helt snill med utstyret mitt så du har et godt poeng der, plast og streng kulde er ofte ne drlig combo, får gi skruing en sjanse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

Jeg hadde og vurdert 24-70mm f2.8L II om jeg skulle handlet, det kan hvertfall ikke slå feil!

Men til turbilder, natur og nattfoto så er jeg veldig glad i min gode gamle 16-35mm f2.8L mkII, da på et 5D mkII, som jeg også har.

På et eldre kamera som Canon 5D mkII så er nok f2.8 veien å gå. Hadde det vært et nyere 5D mkIII eller mkIV med gode ISO-egenskaper, så kunne man jo vurdert å gått ned til f4-optikken, og kjøpt to objektiv til prisen av ett f2.8-objektiv for å få å dekke et større spekter fra vidvinkel og overlappe til 100-400mm-objektivet. Jeg tenker da på 16-35mm f4L IS og 24-105mm f4L IS mkII.

Sigma og Tamron har jo tilsvarende optikk om man vil kikke den veien. Men det er litt trygghet i den røde ringen hos Canon ;) 

Takk for tipsene, er mye av det samme jeg tenker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i min 16-35 til natur og nordlys. Det av bilder jeg har på Flickr med dette objektivet er: https://www.flickr.com/search/?sort=date-taken-desc&safe_search=1&tags=ef1635mmf28liiusm&user_id=45603889%40N03&view_all=1

24-70`en er god, men jeg har lenge klart meg med den litt mindre dyre og lyssterke 24-105 som allround turobjektiv. Holder imidlertid på å bytte over til 24-70 pga noe bryllupsfoto osv da den ekstra lysstyrken kommer veldig godt med innendørs i kirke.

Mine 24-70: https://www.flickr.com/search/?sort=date-taken-desc&safe_search=1&tags=ef2470mmf28lusm&user_id=45603889%40N03&view_all=1

Mine 24-105: https://www.flickr.com/search/?sort=date-taken-desc&safe_search=1&tags=ef24105mmf4lisusm&user_id=45603889%40N03&view_all=1

 

I teleenden er ting såpasss dyrt at der blir det å spesialisere så gå for det som er best egnet ut fra bruken du ønsker og som passer lommeboken. 

Jeg har for øvrig veldig mye moro med muligheten for smal fokus og innendørs uten blitz med en 50mm f 1,4 som er gratis i forhold til f1,2

Jeg har i tillegg en 24mm f1,2 som jeg gjerne bruker på nordlys som skal syes sammen til panorama osv. Da trenger jeg raskere lukkeritder for kort tid mellom hvert bilde og mindre mørke hjørner osv. Fungerer selvsagt også topp innendørs i dårlig lys.


Skal du macrofotografere noe i natur så er jeg veldig veldig fornøyd med Sigma sin 70mm som tidligere i hvert fall var et veldig prisgodt alternativ til Canon sine og ikke minst sylskarp Jeg har både 150 og 70mm macro fra Sigma og har hatt mye glede av detaljbilder med dem (Flickr oppfatter de feil pga at de ikke er Canonobjektiver, så ikke bry deg om betegnelsen)

70mm: https://www.flickr.com/search/?sort=date-taken-desc&safe_search=1&tags=ef50mmf25compactmacrolsc&user_id=45603889%40N03&view_all=1
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode tips fra dere, Dere har gjort denne prosessen mye lettere! Har fått ganske bra bilde av hva jeg skal handle nå, ser ut som det blir følgende:  Canon EF 16-35mm F/2,8 L III USM -  Canon EF 24-105 f/4L II USM  -  Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM.

På sikt kan det også kanskje bli: Sigma 14mm f/1,8 DG HSM Art til Natt/Nordlysfoto.

Har i fra før Canon EF 50mm f/1.8 STM

Vil tro jeg skal være godt skodd med dette.

Endret av tberg4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal du være godt dekket for det meste ja! :) 

Men ikke 24-105mm f4L IS altså? Men ser igrunn at f3.5-5.6 IS STM og er et fornuftig valg. Lettere og billigere, og får man lyst på fast blender og enda bedre byggkvalitet samt værtetting, så kan man jo evt oppgradere senere.

Har selv 50mm f1.8 STM, og der har man mye optikk for lite penger, og her er den alltid med på tur uansett hvilket kamera jeg velger å ta med, EOS M10 eller 5D.
Hadde Canon sin 50 f1.4 for mange år siden, og ble ikke helt glad i den, så skal 50mm oppgraderes så blir det en f1.2, men beholde f1.8 STM for evt turbruk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tberg4 skrev:

Fundert litt etter jeg skrev siste innlegget og landet på at det blir EF 24-105f/4L 2 USM i stede,har et godt budsjett nå så kjøper det "beste"

hehe sikkert like greit. L-optikken holder seg nok bedre i pris om du evt skal selge den senere en gang :)

Blir spennende å se om du kommer til å bruke 16-35 og 24-105 like mye, eller om du får en favoritt av de to.
Kunne tenkt meg 24-105 selv, men det er fordi jeg syntes 16-35 blir noe kort med tanke på andre fotosituasjoner og arrangementer jeg tar bilder av, og en 24-105 overlapper fint med 70-200mm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

hehe sikkert like greit. L-optikken holder seg nok bedre i pris om du evt skal selge den senere en gang :)

Blir spennende å se om du kommer til å bruke 16-35 og 24-105 like mye, eller om du får en favoritt av de to.
Kunne tenkt meg 24-105 selv, men det er fordi jeg syntes 16-35 blir noe kort med tanke på andre fotosituasjoner og arrangementer jeg tar bilder av, og en 24-105 overlapper fint med 70-200mm :)

16-35 kommer til å bli mye brukt, spessielt neste tur ned til Anatrktis, kommer til å bli mye landskaps fotografering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16-35mm på fullformat er perfekt allround objektiv til landskap, kan ikke bli feil med det.
 

Du nevner også litt rundt nordlys og potensielt litt nattfoto. For dette ville jeg vurdert et raskt og rimelig manuelt fastobjektiv! På kveld og natt har du uansett ikke bruk for autofokus.
Jeg har brukt i mange år et Samyang 14mm f2.8 manuelt fastobjektiv til dette. Det fungerer glimrende og gir mange muligheter. samtidig som det koster lite. Nattfoto med månelandskap, stjernehimmel eller nordlys er perfekt for dette objektivet. 

21327129613_74205675d1_k.thumb.jpg.a4e9f7b73a66cf73eef0f466453d8eb0.jpg19967089484_3983b92f84_k.thumb.jpg.a262d77d8fa5b9f83aeeb2791e0a3284.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

16-35mm på fullformat er perfekt allround objektiv til landskap, kan ikke bli feil med det.
 

Du nevner også litt rundt nordlys og potensielt litt nattfoto. For dette ville jeg vurdert et raskt og rimelig manuelt fastobjektiv! På kveld og natt har du uansett ikke bruk for autofokus.
Jeg har brukt i mange år et Samyang 14mm f2.8 manuelt fastobjektiv til dette. Det fungerer glimrende og gir mange muligheter. samtidig som det koster lite. Nattfoto med månelandskap, stjernehimmel eller nordlys er perfekt for dette objektivet. 

21327129613_74205675d1_k.thumb.jpg.a4e9f7b73a66cf73eef0f466453d8eb0.jpg19967089484_3983b92f84_k.thumb.jpg.a262d77d8fa5b9f83aeeb2791e0a3284.jpg

Har tenkt på dette og kommer nok til å bli et Sigma 14mm f/1,8 DG HSM Art til Natt/Nordlysfoto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.