Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin GPSMAP 66i (Inreach)


Anbefalte innlegg

Garmin har lansert en ny enhet med både satellitt meldinger og støtte for skikkelige Topo kart. Dette virker veldig spennende. På tide å bytte ut Gps og Inreach? 

https://explore.garmin.com/nb-NO/inreach/?utm_source=EMEA&utm_medium=email&utm_campaign=nb-NO Delivery%2C EMEA%2C GPSMAP 66i Announcement%2C12533

https://youtu.be/c0ZnVZ7hgKc

Endret av Anders_G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
28 minutter siden, Anders_G skrev:

Garmin har lansert en ny enhet med både satellitt meldinger og støtte for skikkelige Topo kart. Dette virker veldig spennende. På tide å bytte ut Gps og Inreach? 

https://explore.garmin.com/nb-NO/inreach/?utm_source=EMEA&utm_medium=email&utm_campaign=nb-NO Delivery%2C EMEA%2C GPSMAP 66i Announcement%2C12533

Nope!

Jeg kommer aldri til å blande sikkerhetsutstyr og navigasjonsutstyr. Jeg vet hvor ofte jeg .feks under nattforflytninger på vinteren blir så gira på å få opp camp osv når jeg kommer frem at jeg glemmer så slå av GPS og tømmer den for batteri. 

Så jeg klarer meg med 2 enheter i mange år til. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er enheten mange har ventet på lansert. Mange har trodd Inreach Explorer skulle dekke behovet for både navigasjon og kommunikasjon, men dårlige kart har satt en stopper for det. 

Nå ser det ut til at Garmin har tatt det beste fra begge verdener og laget en snasen enhet. Mer info her

Litt stiv pris, men jeg tror det blir aktuelt for min del etterhvert.. Hva tenker fjellforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så kommer min inreach se av litt eldre modell til å holde en stund til. Gps delen har jeg på mobilen med gode kart. Har også fenix 5x plus klokke med GPS. Men skulle jeg kjøpt ny i dag, så tror jeg at den hadde vært den jeg hadde kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AmundJS skrev:

Ser at 66i har svært dårlig batteri kapasitet sammenlignet med Inreach Explorer +, med mindre jeg ser helt feil da.

Ja den har vel rundt regnet 1/3 av batterikapasiteten. Jeg vil tro dette kommer hovedsaklig av større skjerm, men også fordi den har en del flere funksjoner og dermed også en mer strømkrevende hardware. Dette er selvsagt høyst ukvalifisert synsing...

Nå må Garmin få ut fingeren og lage en hundepeiler i Inreach serien, da har man virkelig alt man trenger i en enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fightingfalcon

Jeg holder meg til min gamle Inreach SE og har en garmin oregon 450 på siden. Greit å separere de da gps'en brukes oftere enn inreachen. Da kan inreachen ligge trygt i sekken full av batteri :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at flere er kritiske til apparatenes batterikapasitet - sikkert med rette - men gir samtidig ingen indikasjon om at de opererer med annet enn "single shot" av batterier i villmark.

Det kan være mange ulike meninger om dette, og mange faktorer og hensyn spiller nok inn. Min vurdering er at slik praksis fortsatt har stor risiko, og forsøker selv å eliminere min egen løpende risiko, som følger:

Navigasjon - Jeg bruker p.t. en helt grei Garmin 64-serie, men drar aldri ut med kun EN batteripakke i ryggsekken. Selv har jeg fire NiMH-batteripakker for Garmin, som er fulladet fra bilen eller hjemmefra, og bærer alltid ett ekstra i sekken. Jeg drar på lengre turer (feks Troms-Finnmark-Finland 40-50 dager), og derfor har jeg behov for flere dagers batteribruk før lading (4 stk, nå). Jeg har også sol- og lademuligheter, på reisen. Disse NiHM-pakkene koster under kr 200/stk på eBay, og de veier lite, så hvorfor i all verden bare ha ETT batteri til navigasjon?  For ikke å glemme: jeg bærer papirkart og kompass, og bruker dette for å ha navigasjon "i fingrene". Så har man naturtegn, urvisere mot sol, tar méd (posisjoner i horisonten og høyder), osv... Det skal temmelig mye til før jeg er helt tom for navigasjonsmuligheter.

Nød - kun den absolutt sikreste nødløsningen får være min siste nødløsning. Den er ikke basert på kommersielle (leide) tjenester, som Spot og InReach, men kun de kapasiteter som er absolutt tryggest av alle: det satelittnettverkene som er internasjonalt forpliktet på statsnivå, ikke selskapsnivå. COSPAS-SARSAT sender på 406 MHz, over flere amerikanske, europeiske og russiske GEO-, MEO- og LEO-satellittnettverk - noen dedikert for SAR, noen kombinert med navigasjon, som Gallileo, men poenget er at de er MANGE nettverk og gir stor redundans og største trygghet. Den operative driften er i tillegg eksepsjonell: nasjonal, ofte militær og organisert redundant for full failover. På sjø betyr det en 406 MHz EPIRP-sender registrert på fartøyet, og på land en 406 MHz Personal Locator Beacon (PLB) registrert på personen (og nærmeste pårørende) ...og 406 Mhz ELT, for dere innen luftfart. De fleste av disse transceiverne er IP-X7 sertifisert, har 5-7 års batteri og batteri-testbutton som gir deg visshet om batterinivå (OK betyr ingen flate batterier det nærmeste året). Disse nødpeilesenderne brukes kun i nød, men sikrere blir det ikke. COSPAS-SARSAT har holdt i 40 år, og moderniseres stadig - såpass sterkt er samarbeidet at det ble besluttet av USA og Sovjetunionen under Den kalde krigen... Norges Hovedredningssentralen i Bodø (HRS N-N) er ett av 31 kontrollsentere for dette kombinerte SAR-nettverket, og jeg vet de passer godt på mitt liv når jeg virkelig er ute og trenger det.

De kommersielle - Spot og Inreach, den siste noe bedre enn første (og leier trafikkapasitet over nyeste Iridium versjon 2, lansert som Iridium NEXT i 2019, har 66 topp moderne LEO-satellitter, med 6 flere stand-by, og dekker godt, spesielt i polområdene), kan nok fint brukes til dagligkommunikasjon som feks "Mor, jeg er framme ved leir lat/long, alt OK". Jeg forkaster dem slett ikke, og kunne nok tenke meg å bruke disse for å sende slik melding til min gamle Mor - men de vil aldri bli rangert som siste nødløsning for meg. Den jobben gjør PLB og de nasjonale tjenestene best.

Jeg vandrer fortsatt ikke risikofritt, men har redusert den betydelig og til et akseptabelt nivå - for meg.

 

Endret av RonOne
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.6.2019 den 16.30, Espen Ørud skrev:

Nope!

Jeg kommer aldri til å blande sikkerhetsutstyr og navigasjonsutstyr. Jeg vet hvor ofte jeg .feks under nattforflytninger på vinteren blir så gira på å få opp camp osv når jeg kommer frem at jeg glemmer så slå av GPS og tømmer den for batteri. 

Så jeg klarer meg med 2 enheter i mange år til. 

Tenker det samme som deg! Direkte farlig spør du meg,, kommer garantert til å høre om episoder i fretiden der folk med en sånn ikke har fått sendt meldinger eller enda være SOS fordi man har brukt opp strømmen på GPS bruk eller glemt å slå den av, En slikt produkt burde ha en sperre sånn at du ikke kunne bruke opp strømmen ved gps bruk og en kraftig alarm når bateriet var ved feks 20 %.

 

Kommer til å holde meg til deikert nødepeile sender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.