Gå til innhold
  • Bli medlem

Padletur i Femundsmarka - Vindhastigheter


Anbefalte innlegg

En kompis og jeg skal reise til Femundsmarka, kommer til å lande på Käringsjön på svensk side på Lørdag. Har planer om å padle langs Rogen på Lørdag / Søndag.
Ser på pent.no at spådde vindhastigheter varier mellom 2,3 og 6,2 m/s. Vi har en 16.5 fot Ally kano med sikkert 230 kg vekt med utstyr, sekk og oss selv.

Usikker på hvordan den vinden ser og føles ut i praksis, hva slags vindhastigheter er det forsvarlig å padle i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vind er en ting, bølgehøyde og retning er også noe som spiller inn. 
I små vann vil det ha lite å si men Rogen er såpass åpen og stor at bølger kan bygge seg opp i størrelse. Siden du sier langs Rogen så renger jeg med dere ska l padle mot Norge. Hvis det blåser er det et alternativ og ta alle småvann langs Rogen bort til Rødviken i første omgang. Vind pleier være noe roligere mot kvelden. Mener Bjarne H.S har hatt en tur over Rogen i en del vind, så kanskje han skriver en kommentar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er forsvarlig handler vel litt om erfaring med kano vil jeg tro. Det skal ikke rare helningen på en elv før det blir relativt uforsvarlig for meg å padle den siden jeg ikke har noen erfaring med det...

Vi var på tur i 2017 og startet i Käringsjön og skulle krysse over til vestsiden et stykke i sør der sjøen svinger litt mot vest og det ligger en litt stor øy, brukte 2 dager på å kommer oss ned der da det blåste fra nord-vest og det gikk hvitt utpå. Kom oss ikke over det vel 550m lange stykket før i 23 tiden om kvelden da det roet seg litt og vi kunne padle rett mot bølgene. En annen ting er at det kan endre seg ekstremt fort, da vi skulle hjem fra helt nord i Vonsjøen og padlet sørover kom vi rundt et nes der vi kunne spare litt tid ved å krysse over til neste nes på samme side og da vi var midt utpå blåste det opp og etter noen minutter var det så ikke at kanoen surfet med bølgene og jeg hadde et svare strev med å bare holde kanoen rett, padlet ikke et eneste tak brukte kun årer som ror. Da var jeg ikke høy i hatten kan du si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogen er alltid spennende. Som sagt lenger oppe så er som regel vindretningen mer og si enn vindstyrken på Rogen. Å padle "Labyrinten" vestover fra Käringsjön kan være lurt blåser det mye fra vestlig og nordvestlig retning. Da er det surt nede på Rogen. Turen min sist sommer var flott, der vi fikk Rogen nesten helt stille da den etappen ble gjort. Man skal ha respekt for Rogen padler man kano.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Rogen er alltid spennende. Som sagt lenger oppe så er som regel vindretningen mer og si enn vindstyrken på Rogen. Å padle "Labyrinten" vestover fra Käringsjön kan være lurt blåser det mye fra vestlig og nordvestlig retning. Da er det surt nede på Rogen. Turen min sist sommer var flott, der vi fikk Rogen nesten helt stille da den etappen ble gjort. Man skal ha respekt for Rogen padler man kano.

 

Jeg har lest bloggen din før, men ikke den posten du linket til der. Skal lese igjennom, fikk mange gode tips på den forrige jeg leste i alle fall :) 
Planlegger å ta rød rute, men blå rute er kanskje bedre da hvis det blåser mye fra vest / nord-vest ?

1091629033_rogenpadling.JPG.80fdbe72cca3b9b890d6bb232fe8fb5e.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå rute er jo egentlig bare en omvei. Ser ut som vind kommer fra syd-sydvest til helgen. Da vil jo vind kommer over vannet før den når dere, som kan gi bølger. På strekket mellom KLäppnäset og Reva er det noen lange grunner utover, med en del stein helt opp til overflata. Kalles ofte skvalpeskjær på sjøen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må bare nevne at veien ned til Käringsjön var stengt med bom ca 5 km fra vannet. Det sto en lapp om at den åpnet 14. Juni..
I steden for å bære utstyr og kano 5km over to vendinger så valgte vi en annen rute via Östra Vingarna. Vi kom oss ikke ned i røa vassdraget uheldigvis, men ble en fin tur likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.