Gå til innhold
  • Bli medlem

Turfilmer - hva slags innhold ønsker man å se?


André Pedersen

Anbefalte innlegg

På ‎18‎.‎06‎.‎2019 den 12.39, tshansen skrev:

Jeg lager litt film fra motorsykkelturene mine og deler de erfaringer jeg støter på der. Det er lettere å fange kjemi når man er flere på tur, selv om det da ofte er mye vanskeligere å rigge opp forskjellige kameravinkler. God flyt, variasjon og korte sekvenser er ofte veien å gå. Man må ikke bruke alt materialet man har, men jeg vet hvor utrolig vanskelig det kan være å sile ut! De fleste som lager turvideo bruker samme teknikkene... å vi ser mye det samme opp og opp igjen. Jeg feiler også på dette feltet. Det er vanskelig å være kreativ i en så utprøvd verden. 

Men det som ofte skiller deg fra resten er det å være ærlig, treffe noe som andre kan kjenne seg igjen i og holde det til amatør nivå. Med en gang man tar steget over en viss grense, begynner folk å henge seg opp i alle de små detaljene og da skal du være bra proff for å fenge! 

En ting man kan bli bedre enn andre på, siden så mye er utprøvd er jo selve fortellingen og budskapet. En god fortelling kan ofte spenne bein på mange flotte dronefilmer :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er ikkje god på slikt, men har eit kriterie/parameter på god lesnad/titting; eg er (i hovudsak) ikkje interessert i dine kjensler, eg er interessert i kva kjensler du kan bringe fram i meg gjennom formidlinga di :)

(No er "du" og "deg" ikkje TS altså, men whoever det er som prøver formidle opplevingar til meg). 

Altså, gjentakende "smiletryne" med "livet er best ute" og dei samme superlativa med ropeteikn gang på gang gir meg sjeldan noko som helst, og eg hiv frå meg boka eller slår av. Om store delar av innholdet består av å konstatere eigne kjensler framfor å formidle, så vert det rett og slett uinteressant. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det med budskap og fortellerevne kan overskygge kavlitet på både lyd og bilde helt. Det er liksom den x faktoren i en film som ofte trigger meg. Ikke kvaliteten i seg selv. Jo flere ting man nailer samtidig, jo lettere blir jeg engasjert og vil se mer, men jeg kan ha det mye fint på tur med dårlig kvalitet på hva jeg ser. 

Monsen minutt for minutt er vel i utgangspunktet noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg på forhånd, men herregud så jeg satt klistra til tv eller var ute på tur selv. De mestret å engasjere noe helt enormt. Selv om teknikken, kvaliteten på bildene osv var så som så til tider. Så er det noe med hele settingen, oppleget og det behagelige tempoet som fenget meg. 

Så ikke overprøv det for mye, Å en annen ting, øvelse gjør mester :-) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke mye på youtubefriluftsliv, i så fall spoler jeg mye over lange sekvenser med fyren/hen som filmer seg selv og prater intetsigende om seg selv og hva han ser og opplever. De aller fleste jeg har sett er lite spennnende. Alt for lange sekvenser og alt for mye trynet til filmeren og selvforherligelse på film. Mange overdriver dronebruken. Det må jo være en grense for både det ene og andre. Korte sekvenser og stram klipping, minimalt med villmarkstryne tett på kamera, ja da kikker jeg kanskje på.

;)

 

EDIT! Jeg har nettopp brukt en liten halvtime på å kikke på hva som ligger øverst på Fjellforums forside akkurat nå, av videoer. Jeg er IKKE imponert! Lite spennende og engasjerende. Masse villmarkstryner i evindelighet. Mye kjedelig derav. Alle videoer øverst på FF nå kunne lett og BURDE vært klippet ned til det halve, MINST. Fjern 50% av "tåka". Da blir det severdig, kanskje...

Endret av Bjarne H.S.
  • Liker 5
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg ser ikke mye på youtubefriluftsliv, i så fall spoler jeg mye over lange sekvenser med fyren/hen som filmer seg selv og prater intetsigende om seg selv og hva han ser og opplever. De aller fleste jeg har sett er lite spennnende. Alt for lange sekvenser og alt for mye trynet til filmeren og selvforherligelse på film. Mange overdriver dronebruken. Det må jo være en grense for både det ene og andre. Korte sekvenser og stram klipping, minimalt med villmarkstryne tett på kamera, ja da kikker jeg kanskje på.

;)

 

EDIT! Jeg har nettopp brukt en liten halvtime på å kikke på hva som ligger øverst på Fjellforums forside akkurat nå, av videoer. Jeg er IKKE imponert! Lite spennende og engasjerende. Masse villmarkstryner i evindelighet. Mye kjedelig derav. Alle videoer øverst på FF nå kunne lett og BURDE vært klippet ned til det halve, MINST. Fjern 50% av "tåka". Da blir det severdig, kanskje...

Det fine med at vi er så forskjellige i hva vi liker å se på er at det blir produsert et vidt spekter av innhold :)

Blir jo naturlig nok en jungel å navigere gjennom da selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 13.45, Tessatroll skrev:

Eg er ikkje god på slikt, men har eit kriterie/parameter på god lesnad/titting; eg er (i hovudsak) ikkje interessert i dine kjensler, eg er interessert i kva kjensler du kan bringe fram i meg gjennom formidlinga di :)

(No er "du" og "deg" ikkje TS altså, men whoever det er som prøver formidle opplevingar til meg). 

Altså, gjentakende "smiletryne" med "livet er best ute" og dei samme superlativa med ropeteikn gang på gang gir meg sjeldan noko som helst, og eg hiv frå meg boka eller slår av. Om store delar av innholdet består av å konstatere eigne kjensler framfor å formidle, så vert det rett og slett uinteressant. 

Ja enig med deg i at det ikke er så interessant med formidling av følelser og det å gjøre friluftsliv til en motegreie hvor man "lever best ute" osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 17.34, tshansen skrev:

Vel, det med budskap og fortellerevne kan overskygge kavlitet på både lyd og bilde helt. Det er liksom den x faktoren i en film som ofte trigger meg. Ikke kvaliteten i seg selv. Jo flere ting man nailer samtidig, jo lettere blir jeg engasjert og vil se mer, men jeg kan ha det mye fint på tur med dårlig kvalitet på hva jeg ser. 

Monsen minutt for minutt er vel i utgangspunktet noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg på forhånd, men herregud så jeg satt klistra til tv eller var ute på tur selv. De mestret å engasjere noe helt enormt. Selv om teknikken, kvaliteten på bildene osv var så som så til tider. Så er det noe med hele settingen, oppleget og det behagelige tempoet som fenget meg. 

Så ikke overprøv det for mye, Å en annen ting, øvelse gjør mester :-) 

Gode poenger her! fortellerevne og godt budskap er viktig i en film, og for egendel så prøver jeg å få frem dette, men du skal jaggu være bra god og naile mange ting på rappen om
du skal klare å gjøre alle happy. Men ja, øvelse gjør mester og det er bra noen lager disse litt lengre, noen ganger for lange filmene også, ikke bare et "se på meg jeg er på en fjelltopp" snuttene som det er mange av i sosiale medier og andre steder. Flott at mange prøver, og det er jo tilbakemeldinger som kan hjelpe til å bli bedre også. Så er det mange ulike type formidlere der ute, noen snakker mye til linsa, noen snakker kanskje til "han bak kamera" og noen ønsker å lage et lite tv program. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2019 den 18.56, Bjarne H.S. skrev:

Jeg ser ikke mye på youtubefriluftsliv, i så fall spoler jeg mye over lange sekvenser med fyren/hen som filmer seg selv og prater intetsigende om seg selv og hva han ser og opplever. De aller fleste jeg har sett er lite spennnende. Alt for lange sekvenser og alt for mye trynet til filmeren og selvforherligelse på film. Mange overdriver dronebruken. Det må jo være en grense for både det ene og andre. Korte sekvenser og stram klipping, minimalt med villmarkstryne tett på kamera, ja da kikker jeg kanskje på.

;)

 

EDIT! Jeg har nettopp brukt en liten halvtime på å kikke på hva som ligger øverst på Fjellforums forside akkurat nå, av videoer. Jeg er IKKE imponert! Lite spennende og engasjerende. Masse villmarkstryner i evindelighet. Mye kjedelig derav. Alle videoer øverst på FF nå kunne lett og BURDE vært klippet ned til det halve, MINST. Fjern 50% av "tåka". Da blir det severdig, kanskje...

Godt innspill av en av de virkelig gode turformidlerne. Det er ofte jeg har tenkt når jeg leser dine blogg innlegg at dette kunne blitt en flott video, men du deler jo bra bilder også så det veier opp. Ja for lange klipp kan det nok bli for de som ikke kjenner vedkommende i filmen eller ikke ønsker å se dette. og prate for mye om seg selv kan nok være en felle det er lett og havne i. samtidig så har jo noen gitt utrykk for at det er fint også. At man må filme seg selv hører litt med, men det må jo som regel klippes sammen med både nært og avstands video for og få den rette flyten. Det er ikke bare bare å lage en god video, selv har jeg flere videoer jeg ikke har delt fordi det rett og slett ikke ville vært noe interessant for noen å se på, men gøy for familien, så får man dele de videoene man føler og ønsker at andre skal se, hvor du kanskje har gjort en liten behovs analyse på hvorfor dette kan være interessant for andre. 

God tur i Sommer Bjarne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå kom jeg på noe som er verre enn de som fyller hele ruta og babler i vei. De som gjør det samme mens de går, så man hører like mye pesing som snakking! Gud forby.

Synes summen i tråden her er ganske fint grunnlag. Gleder meg til filmene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miamaria skrev:

Åh, nå kom jeg på noe som er verre enn de som fyller hele ruta og babler i vei. De som gjør det samme mens de går, så man hører like mye pesing som snakking! Gud forby.

Synes summen i tråden her er ganske fint grunnlag. Gleder meg til filmene.

Joda, men nå må vi kke glemme at veldig mange liker episodene til Lars Monsen og Jens Kvernmo for og ta to av de som fikk noe ut av å levere en pose med digitalmedia til NRK og de filmer seg selv både når de smiler og drikker kaffe og når de går og puster og peser, MEN man skal ikke bli servert for mange sekunder før man må videre i filmen :) så enig i at man ikke skal gå og legge ut om hvor tungt og slitsomt det er i for store mengder av gangen :) Enig, veldig mange bra innspill her og det gir inspirasjon når man skal lage neste video med litt tanke på at man kan gjøre den mere seer vennlig basert på ønsker og meninger, så jeg er veldig takknemmelig for tilbakemeldinger :) Lets make villmarksfilmer great again.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Truant76 skrev:

Noen som har sett filmene til Rune Malte Bertram-Nielsen

Han har flotte videoer. Han har jo en litt egen kategori også da,  bushcraft har jo veldig fokus i filmene hans og han har valgt en egen linje der, veldig bra syntes jeg. 
en av flere typer kategori filmer. veldig bra klipping! fin flyt i filmene.

bra med folk som lager andre typer video også. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sum for meg trur eg det handlar om eit spm; ynskjer vedkommende å formidle (ekte formidlingsglede) eller å merkevarebygge seg sjølv? Det siste er forsåvidt også greit, men vert då lite interessant for meg, kanskje fordi eg opplever det som lite autentisk? 

Autensitet tur eg rett og slett er stikkordet for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, André Pedersen skrev:

Han har flotte videoer. Han har jo en litt egen kategori også da,  bushcraft har jo veldig fokus i filmene hans og han har valgt en egen linje der, veldig bra syntes jeg. 
en av flere typer kategori filmer. veldig bra klipping! fin flyt i filmene.

bra med folk som lager andre typer video også. :)

 

Det er sant, det er ikke så mye om selve turen i de filmene jeg har sett, det handler mye om en camp og hvordan han lager ting. Veldig avslappende å se på, definitivt en fyr som ikke stresser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, André Pedersen skrev:

Joda, men nå må vi kke glemme at veldig mange liker episodene til Lars Monsen og Jens Kvernmo for og ta to av de som fikk noe ut av å levere en pose med digitalmedia til NRK og de filmer seg selv både når de smiler og drikker kaffe og når de går og puster og peser.

Nei, men det er egentlig et fint bilde på hva jeg mener. For jeg har ikke noe problem med at det brukes på den måten, som et grep unntaksvis i filmen. De gjør dethelst når det er nødvendig, fordi nå skjer det noe som er verdt å formidle, så da filmer de selv om de peser - og da er det greit. Men de går ikke lange strekninger pesende og babler i vei, som regel.

Nå er jeg riktignok allerede lei han Kvernmo fordi han babler for mye til kamera om de samme tingene (klining med hunder, skal tro om der er noen damer - funker én gang, så er jeg lei.), men det er nå så. Funker nok bedre for de som tar en episode i slengen, ikke en som sitter sjuk og sur og ser alle på rad og husker forrige gang det ble sagt. 😂  Han er nå uansett ett av de bedre eksemplene, enig der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å lage film er noe som krever mye... spesielt om man skal ha litt resultat. Man må tenke på hovedhistorien i hva budskapet er. Hva formidler man og hva skal gå som en rød tråd gjennom det hele. Så skal man tenke på alt av B-roll som de kaller det på fagspråket. Hva skal man ha med av overganger, hvor fancy skal det være. ikke bare kaste inn random materiale i et program å forvente å få noe spennende ut i andre enden. 

Å herregud så mye prøving og feiling som ligger bak. Hvem er det man skal underholde? Venner som har interesse av å se deg på en lengre tur? Massivt publikum for å få mest mulig likes? Ja da må man klippe der etter. Det er et forferdelig oppmerksomhetshoreri rundt dette med blogg, vlogg osv. Det er MEG MEG MEG MEG i fokus hele veien. Hva kan man få av sponsorer, hvor mange følgere kan man få. Hvor kjent kan JEG BLI!!! å det ser man dessverre igjen i alt for mange filmer. 

Jeg er på ingen måte noe mester, jeg er i en fase hvor jeg bestemte meg for å drive med film/foto og skal bruke det neste året på å lære meg hvordan dette gjøres. Jeg legger ut å eksponerer meg selv på nette for å få mest mulig ærlige tilbakemeldinger som jeg kan strekke meg etter. Slike hyggelige venne "gud så flink du er" facebook kommentarer har lite eller ingen verdi for å utvikle seg. Man må få den harde sannhet, justere og gjøre det bedre neste gang. Også lærer man underveis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

I sum for meg trur eg det handlar om eit spm; ynskjer vedkommende å formidle (ekte formidlingsglede) eller å merkevarebygge seg sjølv? Det siste er forsåvidt også greit, men vert då lite interessant for meg, kanskje fordi eg opplever det som lite autentisk? 

Autensitet tur eg rett og slett er stikkordet for meg :)

Enig, Hvordan er det og hva kan man gjøre og hvordan, akkurat der man er på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, tshansen skrev:

Vel, å lage film er noe som krever mye... spesielt om man skal ha litt resultat. Man må tenke på hovedhistorien i hva budskapet er. Hva formidler man og hva skal gå som en rød tråd gjennom det hele. Så skal man tenke på alt av B-roll som de kaller det på fagspråket. Hva skal man ha med av overganger, hvor fancy skal det være. ikke bare kaste inn random materiale i et program å forvente å få noe spennende ut i andre enden. 

Å herregud så mye prøving og feiling som ligger bak. Hvem er det man skal underholde? Venner som har interesse av å se deg på en lengre tur? Massivt publikum for å få mest mulig likes? Ja da må man klippe der etter. Det er et forferdelig oppmerksomhetshoreri rundt dette med blogg, vlogg osv. Det er MEG MEG MEG MEG i fokus hele veien. Hva kan man få av sponsorer, hvor mange følgere kan man få. Hvor kjent kan JEG BLI!!! å det ser man dessverre igjen i alt for mange filmer. 

Jeg er på ingen måte noe mester, jeg er i en fase hvor jeg bestemte meg for å drive med film/foto og skal bruke det neste året på å lære meg hvordan dette gjøres. Jeg legger ut å eksponerer meg selv på nette for å få mest mulig ærlige tilbakemeldinger som jeg kan strekke meg etter. Slike hyggelige venne "gud så flink du er" facebook kommentarer har lite eller ingen verdi for å utvikle seg. Man må få den harde sannhet, justere og gjøre det bedre neste gang. Også lærer man underveis :-)

Fantastisk bra! ja, B-roll er viktig stemningsbilder også videre. jeg vet at man kan slippe mye Pm's og epost/kommentarer om man f.eks i videoen kan si litt om bekledning eller utstyr og da må man ikke glemme å fortelle hvorfor, "skoene jeg går med nå er sånn og sånn, og veldig fornøyd" helst dersom det passer seg i filmen, jeg har fått en del spørsmål i ettertid, både "hva fikk du fisken på" "hvorfor har du så mye i lommene" ja mye rart, men spent på dine filmer for du virker å ha en bra tilnærming til dette med å lage videoer, har du en egen kanal? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, André Pedersen skrev:

Fantastisk bra! ja, B-roll er viktig stemningsbilder også videre. jeg vet at man kan slippe mye Pm's og epost/kommentarer om man f.eks i videoen kan si litt om bekledning eller utstyr og da må man ikke glemme å fortelle hvorfor, "skoene jeg går med nå er sånn og sånn, og veldig fornøyd" helst dersom det passer seg i filmen, jeg har fått en del spørsmål i ettertid, både "hva fikk du fisken på" "hvorfor har du så mye i lommene" ja mye rart, men spent på dine filmer for du virker å ha en bra tilnærming til dette med å lage videoer, har du en egen kanal? 

Det med å si noe kort om det som for meg selv er helt opplagt er kjempeviktig. Veldig mange, om ikke de aller fleste bruker youtube filmer til å "undervise" seg selv, eller kikke på andre som har gjort det samme så man slipper å være helt uforberedt. Derfor så mange "how to" filmer. Er du på fisketur, fortell litt om sluk, hvorfor du valgte den senen, den stangen kanskje? Hvorfor du velger å fiske på gitt tid av døgnet osv. Det som for deg er kjedelig og helt opplagt er helt nødvendig for meg. 
Men det er ofte vanskelig å få dette til uten å ha et lite manus i forkant. Ha en liten notisblokk som du skriver ned noen korte stikkord som du gløtter på underveis når du driver filming. Så får du med deg den røde tråden og kan justere deg inn etter det. 

Å la for gud's skyld publikum få lov å lage litt sin egen historie i filmen. Man trenger ikke formidle alt, da blir det bare kjedelig. Det er utrolig hva noen klarer å oppfatte å danne seg et bilde av på 0.5 til 1.0 sekund! Sekvenser mellom klippene (b-roll) har jeg erfart bør ikke overskride 3 til 5 sekunder. avhengig av tempo og formidling i filmen. Er det hurtig og mye action er 1 - 3 sekund mer riktig. 

Ja har en egen kanal på youtube, men pr dags dato går det mest i motorsykkel filmer og adventure filmer. Regner med at det blir litt friluftsliv etterhvert, da jeg må ha noe å fylle på med om vinteren :-P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tidligere podcast av Randulf Valle's "Uteliv", snakker han om temaet "Fra tur til Tv" med gjestene Kjartan Ovesen og Eva Laukøy som har klippet "Helt alene" og "Jens i villmarka".

Kan være kjekt å høre på, da de forteller litt om dette med å ha en historie, samt litt tips og triks. Og ikke minst slitet med å drive å filme seg selv hele tiden :P

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 16.23, Kristian J. Vabø skrev:

I en tidligere podcast av Randulf Valle's "Uteliv", snakker han om temaet "Fra tur til Tv" med gjestene Kjartan Ovesen og Eva Laukøy som har klippet "Helt alene" og "Jens i villmarka".

Kan være kjekt å høre på, da de forteller litt om dette med å ha en historie, samt litt tips og triks. Og ikke minst slitet med å drive å filme seg selv hele tiden :P

Ja de episodene av Uteliv (veldig bra podcast) hvor de snakker om formidling av turopplevelser er bra! denne du refererer tilsynets jeg var spennende fordi da fikk vi høre litt hvordan deltakerne skulle forberede seg til "helt alene" opptakene, men 3 ulike utsnitt når man henter ved, fyrer bål osv. det er jo detaljer som gjør videoene artigere å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk liker er forskjellig har jeg skjønt, noen liker å se på noen prate om ting og noen liker at det ikke er noe prating i det hele tatt. Jeg er liker at det er en god kombinasjon med alt dette. Passe mengde filming av både intime og mektinge landskap fra bakkenivå og med drone der reglene tillater det, god fortellende stemme, fiske, laging av leir, packrafting, vise frem noen triks, vise frem noe av utstyret og skape den gode stemningen. God passende musikk er også med på skape en god film syns jeg. Er det lengre turer så er det ålreit å vise frem flere sider med å være på tur psykisk sett, oppturer og nedturer med slit og gevinst. Et par av filmene fra De store skogseventyrene av Peter Persson som Pärlälvens fjällurskog, Ultevis Fjällursko og Hotagsfjällen syns jeg er ganske gode på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Martin HJ skrev:

Hva folk liker er forskjellig har jeg skjønt, noen liker å se på noen prate om ting og noen liker at det ikke er noe prating i det hele tatt. Jeg er liker at det er en god kombinasjon med alt dette. Passe mengde filming av både intime og mektinge landskap fra bakkenivå og med drone der reglene tillater det, god fortellende stemme, fiske, laging av leir, packrafting, vise frem noen triks, vise frem noe av utstyret og skape den gode stemningen. God passende musikk er også med på skape en god film syns jeg. Er det lengre turer så er det ålreit å vise frem flere sider med å være på tur psykisk sett, oppturer og nedturer med slit og gevinst. Et par av filmene fra De store skogseventyrene av Peter Persson som Pärlälvens fjällurskog, Ultevis Fjällursko og Hotagsfjällen syns jeg er ganske gode på akkurat dette.

Her er jeg veldig enig med deg! og det er jo fint at det finnes ulike ønsker der ute, var det jeg ville sjekke litt, samtidig så er det artig å lese tilbakemeldingene jeg får her, vs tilbakemeldinger på facebook grupper og instagram. DET er jo to ulike verdner, det gjelder også spørsmål rundt utstyr og tur generelt, har inntrykk av at folk på fjellforum er litt eldre og mer erfarende folk enn de som er på instagram og facebook forum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.