Gå til innhold
Skogstoken

Hva bør man tenke på når man overnatter i områder hvor det er bjørn?

Anbefalte innlegg

Takk for alle tilbakemeldinger. Både av det jeg har lest på nett og ut i fra kommentarene fra dere som har erfaring med turer i områder med bjørn er ganske like: gjør som normalt og nyt turen må vel være konklusjonen 🙂

Turen starter i dag og jeg gleder meg stort! Jeg har tilgang på hytte i natt, men lurer på om hengekøye blir valgt uansett. Da får jeg testet både utstyr/temperatur og hvordan første natt i bjørneland føles. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Her er en liten historie fra et nestenmøte med bjørn fra egen blogg: Skjult lenke - logg inn for å se den

Får ikke åpnet linken, feil med link eller nettside?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Skogstoken skrev:

Får ikke åpnet linken, feil med link eller nettside?

Kortversjon: Er fra da jeg jobbet som tilsyn i fjellet i nord for noen år siden. En natt jeg akkurat hadde fisket i et lite vann, ble en sau slått av bjørn noen hundre meter unna. Gikk for å inspisere kadavret og ta noen bilder. Bjørnen trykket i krattet, og selv ikke i en situasjon med mat inne i bildet viste den seg. Først ut på ettermiddagen ble bjørnen observert da den sprang vekk fra området. 

Så ingen grunn til å være nervøs. Men har full forståelse for at det kan være litt ekstra tanker i hodet før første turene i område med bjørn. Det er naturlig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare et spørsmål, HVIS man skulle møte på en nysgjerrig bjørn - enten man har hund eller ikke, men ikke noe våpen. Er et knallskudd eller en litt stor "kinaputt" noe å vurdere å ha i sekken når man ferdes i skandinavisk bjørneterreng? 

Varselskudd virker ofte som det som til slutt får en nysgjerrig bjørn til å stikke av i Nord-Amerika. Så noe som gir et "smell" har vel samme effekt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skrevet (endret)

På 7.6.2019 den 12.36, Vallers skrev:

Varselskudd virker ofte som det som til slutt får en nysgjerrig bjørn til å stikke av i Nord-Amerika. Så noe som gir et "smell" har vel samme effekt. 

Skjult lenke - logg inn for å se den.. Men det blir god stemning, da... :-)

Endret av Erlend Gudvangen Bjørkeng

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider