Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til Lightroom


tshansen

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt god erfaring med bruk av Lightroom og Photoshop tidligere, men den abonnent tjenesten til Adobe er jeg ikke noe fan av. Er det noen her som bruker eller har brukt Capture One? Noe jeg anser som kanskje det beste alternativet? 

Jeg har funnet fullgodt alternativ til Photoshop, jeg har gått over til Affinity photo, det er ikke like rikt på funksjoner, men har alle de funksjonene jeg trenger til mitt bruk. 

Men noe alternativ til Lightroom har jeg ikke funnet meg enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
10 minutes ago, tshansen said:

Jeg har hatt god erfaring med bruk av Lightroom og Photoshop tidligere, men den abonnent tjenesten til Adobe er jeg ikke noe fan av. Er det noen her som bruker eller har brukt Capture One? Noe jeg anser som kanskje det beste alternativet? 

Jeg har funnet fullgodt alternativ til Photoshop, jeg har gått over til Affinity photo, det er ikke like rikt på funksjoner, men har alle de funksjonene jeg trenger til mitt bruk. 

Men noe alternativ til Lightroom har jeg ikke funnet meg enda.

Lightroom har to hovedfunksjoner. Den ene er database/katalogiseringsfunksjonen, den er kraftig og funksjonell, og er fin til å sortere og holde orden på bildene dine. Den andre delen av Lightroom er råfilkonverteren - den er lett å bruke, men er ikke den beste på markedet. Men gir helt OK resultater på råfilene fra noen kameraer.
Så hvilket alternativ til Lightroom du finner kommer an på om det er råfilkonverteren eller databasefunksjonen du prioriteter høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Truant76 skrev:

Raw Therapee kanskje?

Det er så tregt at jeg får vondt i sjela av å bruke det.... 

28 minutter siden, Bjørn J skrev:

Lightroom har to hovedfunksjoner. Den ene er database/katalogiseringsfunksjonen, den er kraftig og funksjonell, og er fin til å sortere og holde orden på bildene dine. Den andre delen av Lightroom er råfilkonverteren - den er lett å bruke, men er ikke den beste på markedet. Men gir helt OK resultater på råfilene fra noen kameraer.
Så hvilket alternativ til Lightroom du finner kommer an på om det er råfilkonverteren eller databasefunksjonen du prioriteter høyest.

Sortere og holde orden på bildene klarer jeg helt fint uten hjelp av Lightroom, da jeg har tilløp til OCD og egen struktur på tingene. Så er nok raw fil konverteren som er viktigst. Men hvem som gjør hva best på mikroskopisk nivå har ofte lite å si så lenge programmet ikke føles lett og iniuativt å bruke. Jeg liker utrolig godt workflowen i Lightroom, men det er jo dette jeg har lært meg til. Ikke umulig at jeg liker andre programmer mye bedre bare jeg gir det litt tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tshansen skrev:

Det er så tregt at jeg får vondt i sjela av å bruke det.... 

Da er det bare å redusere arbeidsmengden så går det opp i opp :P

Men, det er vel kanskje prisen man betaler for gratis programvare tenker jeg, jeg bruker den type ting så lite at for meg betyr ikke et tregt program noe som helst, men ser jo at det er en utfordring for dem som behandler en haug med bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2019 den 18.08, Truant76 skrev:

Raw Therapee kanskje?

Når jeg redigerer bilder (RAW) så liker jeg å stille kontrast til høyre (+), og metning (saturation) til høyre (+) og så lys (lightning) til høyre (+), med litt exposure compasentation til høyre (+) og kanklje litt sort (black) til høyre (+). I noen lunde den rekkefølgen. Etter å ha dillet noen ganger nå så føler jeg det blir OK. Det er smak og behag og prøv og feil det går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har du tatt en titt på ON1 Photo RAW? Ikke abonnements-basert og det får gode kritikker (i alle fall de jeg har sett). Prisen er heller ikke ille.

Link: https://www.on1.com/

ON1 Photo RAW 2019.5 will give you the features photographers use the most from the Lightroom and Photoshop worlds in a single application.

Jeg er for opphengt i Lightroom selv, men hvis dagen kommer der jeg seriøst vurderer å skifte hadde jeg tatt en lang og grundig titt på ON1. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd noen uker med Capture One.... Det er håpløst å bruke! det er umulig å ha noen form for hurtig workflow som jeg hadde i Lightroom! En annen ting var at etter x antall dager fant programmet ut at det bare skulle slutte å fungere hver gang jeg prøvde å importere bilder. Det er et godt program, men langt ifra noe Lightroom killer.

 

On1 Photo Raw er så tregt at man må innom Haukeland for stråling etter noen timers bruk. Jeg får så hinsides spade av å sitte x antall sekunder å vente på en preview av et bilde (raw) filter skal rendre, bytter jeg mellom 2 bilder slettes cachen.... ja det er rett og slett langt ifra godt nok. Jeg sitter på en topp spec'a iMac og da skal det være unødvendig å bruke så mye tid på noe så enkelt. 

Slik det ser ut nå er det ingen som kan måle seg med Lightroom.... DESSVERRE. Ekstra ille er det at jeg har hørt rykter om at de skal øke prisen ytterligere på abbonent tjenesten sin. Noe som er helt hinsides all fornuft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øke prisen?? Er ikke 7000 i året nok? 😲 (Dumt spørsmål.. Det blir vel aldri nok...)

Trist at On1 ikke svarer til forventningene. Det ser bra ut på papiret, men slik er det jo med mye. 
Jeg prøvde det såvidt i fjor en gang, synes det oppførte seg bra/kjapt nok da. Slapp i alle fall å gå innom Haukeland etterpå. 😀 ...Men det har kanskje endret seg i negativ retning. Det er jo relativt nytt og tilsynelatende i konstant utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vandrenisse skrev:

Øke prisen?? Er ikke 7000 i året nok? 😲

7000,- for Lightroom?
Da har vel du en annen plan enn det som kun dekker fotoredigering som Lightroom/Photoshop..? Jeg betaler 117,50 pr mnd/1410,- pr år for "Fotoplan", som inkl Photoshop og Lightroom og litt til. Og det syntes ikke jeg er en ille pris for kvalitetsprogramvare som alltid har de nyeste oppdateringene og virker bestandig(hos meg hvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristian J. Vabø skrev:

7000,- for Lightroom?
Da har vel du en annen plan enn det som kun dekker fotoredigering som Lightroom/Photoshop..? Jeg betaler 117,50 pr mnd/1410,- pr år for "Fotoplan", som inkl Photoshop og Lightroom og litt til. Og det syntes ikke jeg er en ille pris for kvalitetsprogramvare som alltid har de nyeste oppdateringene og virker bestandig(hos meg hvertfall).

Jeg syntes det var billigere å bli stående på versjon 5.7.1 som var oppgradert dit via oppgraderingspris på ca 500,- pr helversjonsoppdatering siden 2.1.

Heldigvis har jeg ikke byttet ut noen kamerahus heller siden den gang slik at der lite å hente på oppdatering. Ble samtidig stående på Photoshoputgaven jeg hadde slik at det er samme cameraRaw i begge versjoner slik at man kan åpne i PS fra LR uten å generere en TIFF-fil som mellomledd (noe de drev med når CR-versjonene var forskjellige....

Men må vel krype til korset snart om jeg skulle ryke på noen nye objektiv eller kamreahus. 1410 i året høres ikke for ikke ut

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tshansen skrev:

Slik det ser ut nå er det ingen som kan måle seg med Lightroom.... DESSVERRE. Ekstra ille er det at jeg har hørt rykter om at de skal øke prisen ytterligere på abbonent tjenesten sin. Noe som er helt hinsides all fornuft. 

Jeg fornyet abonnementet midt nå midt i juni, med slik ett års kontrakt med månedlig betaling. Var ikke noe i e-posten min om fornyelse som tilsa at de skulle endre prisen for de som allerede er abonnenter det nærmeste året i alle fall. Har jo versert noen rykter om at de skulle doble prisen eller no, men det er vel blitt avkreftet.    

9 minutter siden, Vandrenisse skrev:

Øke prisen?? Er ikke 7000 i året nok? 😲 (Dumt spørsmål.. Det blir vel aldri nok...)

7000? Jeg betaler 117/mnd jeg, for Photoshop og Lightroom og det syntes jeg i grunn er helt greit for de to programmene som alltid holdes oppdatert og fungerer veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Heriks skrev:

Jeg betaler 117/mnd jeg, for Photoshop og Lightroom

Litt ulike kostnader, jeg betaler 106,- pr måned for PS & LR.
Husker ikke om jeg slo til på et tilbud, men det kan kanskje være lurt å "gå inn", på et gunstig tidspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Heriks skrev:

7000? Jeg betaler 117/mnd jeg, for Photoshop og Lightroom og det syntes jeg i grunn er helt greit for de to programmene som alltid holdes oppdatert og fungerer veldig bra. 

Beklager, 7000,- / år er selvsagt for hele CC-pakken. Jeg bruker programmene mye så det er forsåvidt verdt det, men synes likevel det er litt i overkant dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var vel rundt 99,- jeg betalte i måneden de 3 årene jeg hadde lightroom sist. Å det syns jeg var mye å bruke på et program som jeg ikke eier, det er jo bare en leie! Å det burde vært mulig å velge bare Lightroom uten Photoshop, siden det finnes så mange gode alternativ til Photoshop som jeg bruker. Affinity Photo er helt suverent til mitt bruk. 

Er du proff fotograf og har spesielle behov og kundekrav du må forholde deg til, så blir 100 måneden peanøtter! Men for en hobby fotograf med varierende behov og trøkk på mengde redigering. Ja da blir 100,- i måneden fort kroner når årene går. Men som sagt, det ser jaggu ut som jeg må krype til korset igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tshansen skrev:

Ja, det var vel rundt 99,- jeg betalte i måneden de 3 årene jeg hadde lightroom sist. Å det syns jeg var mye å bruke på et program som jeg ikke eier, det er jo bare en leie! Å det burde vært mulig å velge bare Lightroom uten Photoshop, siden det finnes så mange gode alternativ til Photoshop som jeg bruker. Affinity Photo er helt suverent til mitt bruk.  

Det går jo an å velge lightroom med skylagringsplass på 1 TB. Koster det samme men om man har mer brukt for lagringsplass i skyen enn Photoshop så er det jo et alternativ. https://www.adobe.com/no/creativecloud/photography/compare-plans.html?promoid=952G4WLC&mv=other

edit: nei, glem det ... var ikke pc versjonen inkludert, blir stadig lurt av det her lightroom/lightroom classic tullet. Men hvis du er i markedet for alternativer likevel så kanskje skybasert løsning er innafor uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt forvirret av hele greiene. Jeg hadde tidligere en versjon av lightromm som jeg kjøpte og installerte på macen. Nå har jeg gått over til nyeste versjon der jeg betaler 130 ish i måneden.. Hva er egentlig forskjellen på lightroom og lightroom classic? Har ikke helt forstått det🤬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja priser varierer nok. Har ettårsavtale med månedlig betaling på hele Adobe CC for 330,- eller så pr måned. 
Hender det er tilbud så det lønner seg følge med. Da er pris garantert for den 12mnd perioden og det er ikke noe krav om videre lisens etter 12 mnd.
Bruker både Photoshop, InDesign, Premiere Pro en del. Og noen av de andre i tillegg. Har ikke begynt med LR noe særlig siden jeg er vant til PS fra mange år tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anders Eriksen skrev:

Blir helt forvirret av hele greiene. Jeg hadde tidligere en versjon av lightromm som jeg kjøpte og installerte på macen. Nå har jeg gått over til nyeste versjon der jeg betaler 130 ish i måneden.. Hva er egentlig forskjellen på lightroom og lightroom classic? Har ikke helt forstått det🤬

Forklares ganske bra (på engelsk) i videoen du finner her: https://www.adobe.com/no/products/photoshop-lightroom-classic/lightroom-cc-vs-lightroom-classic.html?promoid=1NZGDC3J&mv=otherSkjermbilde.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Heriks skrev:

Ok, takk for den. Ser at jeg har både lightroom og lr-classic i min pakke. Må sette meg litt inn i dette å finne ut hvilken jeg bør bruke.. Har også photoshop i pakken, men det har jeg adri brukt... Eller forstått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Lightroom er dessverre ganske tregt selv med en rask og moderne maskin.

Hmm, merker ikke noe treghet på min maskin, og det er en gaming-PC kjøpt på Komplett i 2012.. (Intel® Core i7-2700K 3,50Ghz, 8Gb minne, og skjermkortet er et nyere ASUS GeForce GTX 750Ti 2GB PhysX CUDA). Kjører PS og Lightroom fra egen SSD-disk som kun er til disse to programmene, og ikke noe annet. Windows ligger og på egen SSD og all lagring går til en 3. disk..

Sånn sett så funker denne PCen knall, og veldig dyr var den heller ikke.. ikkeno behov for no overprisa iMac-shait her ;) 

Har man Windows-PC så kan det jo være kjekt å sjekke ytelsen på den, om det er noe som bremser opp.. Jeg har heller ikke så veldig mye annet på denne PCen, ingen unødige programmer som ligger å jobber i bakgrunnen osv. De PCene man kjøper med masse ubrukelig programvare installert fra forhandler/leverandør, holder jeg meg langt unna.

Untitled-11.jpg.9f0edac23148ac533b32c72de3151bec.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2019 den 18.01, tshansen skrev:

Jeg har hatt god erfaring med bruk av Lightroom og Photoshop tidligere, men den abonnent tjenesten til Adobe er jeg ikke noe fan av. Er det noen her som bruker eller har brukt Capture One? Noe jeg anser som kanskje det beste alternativet? 

Jeg har funnet fullgodt alternativ til Photoshop, jeg har gått over til Affinity photo, det er ikke like rikt på funksjoner, men har alle de funksjonene jeg trenger til mitt bruk. 

Men noe alternativ til Lightroom har jeg ikke funnet meg enda.

Jeg har heller aldri funnet noe godt alternativ til Lightroom. Capture One ble jeg aldri venn med de dagene jeg testet det ut. Fleste kameraprodusenter har jo egne rawkonvertere, noen av de fungerer ganske greit, men liker ikke helt arbeidsflyten i de. Også må jeg ærlig innrømme at egentlig er mest avhengig av libarymodulen i lightroom. For meg er den verdt pengene alene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 2.6.2019 den 18.01, tshansen skrev:

Jeg har hatt god erfaring med bruk av Lightroom og Photoshop tidligere, men den abonnent tjenesten til Adobe er jeg ikke noe fan av.

Heller ikke verken fan av eller villig til å abonnere på Adobe CC. Virusprogrammet mitt meldte om at Adobe har "forsøk på uautorisert tilgang til prosessdata". Mulig det var ved lesing av pdf-filer - vet ikke!

Foreløpig bruker jeg Nikons View NX-i. Er på utkikk etter nytt program selv. Nikon Capture One har jeg ikke hørt mye positivt om.

Endret av Fotogubbe
La til ny setning på slutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.