Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips for pingler (lavterskel) i Sør-Norge


Fomle

Anbefalte innlegg

I flere år nå har mitt indre friluftsmenneske kjempet for å komme ut, men det sliter i motvind. Jeg bor midt i et av landets største flåttområder så jeg vil gjerne komme meg litt ut og opp i høyden der det i det tross alt er noe mindre av de små kreene enn nede ved kysten. Samtidig må det ikke være lenger unna enn at jeg kan komme meg avgårde i en helg. Jeg ser for meg at Sirdal, Setesdal, Aust- eller Vestheiene kan være innenfor rekkevidde. 

Det jeg tenker på er et noenlunde åpent fjellområde, med grei parkeringsmulighet der jeg kan gå noen km inn i fjellet etter merket rute, "gjemme" meg og teltet littegrann vekk fra stien og ta en overnatting i det fri. Som nybegynner vil jeg starte i det små så jeg ikke føler meg utrygg. Jeg er ikke redd for å bevege meg alene i fjellet på turstier ettersom jeg har vært på en del dagsturer rundt om de siste årene. Det som bekymrer meg inntil jeg har prøvd er hvordan jeg vil takle å sitte alene i fjellheimen når kvelden senker seg. Har en mistanke om at så snart jeg har prøvd det så kommer jeg til å synes det er helt greit med mindre jeg blir myrdet av en gal øksemorder, spist av bjørn eller gnagd på av en jerv 😉. Vi snakker altså ekstrem lavterskel her.

Hadde jeg hatt noen å gå sammen med ville det sannsynligvis ikke vært noe problem, men siden jeg må gå alene så vil jeg ikke tøye grensene for mye i første forsøk.

Alle tips mottas med takk.

Endret av Fomle
Lite tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er flotten så spredd over hele landet at du bør være litt mer spesifikk i sted fir å få tips. Nærmeste storby/tettsted hjelper. 

Når det er sagt. Hvis du på dine dagsturer langsomt tar små avstikkere fra stiene, så finner du fort ut at alene kan man være nærme andre. De fleste holder seg nemmelig på stiene. 

Jeg sov ute fra fredag til lørdag. Riktignok ved et vann, og sammen med datteren min, og vi møtte mange andre teltere ved vannet. Dette var 45 minutters gange fra ett populært utfartssted i Oslo. Men: på stien inn til vannet møtte vi ingen! Og hadde jeg vært alene, tatt en avstikker fra stien vekk fra vannet, da ville jeg ha vært helt alene!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder hvor det er gjort store naturinngrep i form av kraftutbygging så er det anleggsveier som gjør at man kan komme seg ganske langt inn i fjellheimen med enkle midler.  De fleste slike veier er sperret med bom, ikke en sånn bom hvor man trenger en bombrikke, men en sånn bom med hengelås. I slike tilfeller ar jeg ofte brukt sykkel. Da kan du sykle noen kilometer innover, parkere sykkelen og spasere ut i naturen. Tre svinger og en motbakke så ser du ikke lenger veien og da er du ute i villmarka. Faren for å bli spist er jo overhengende og allestedsnærværende, men mygg og knott spiser ikke så mye og de aller fleste overlever dette uten større problemer.

Bilderesultat for camping cartoon

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja et eller annet langs Suleskarvegen frister. Jeg kjørte der for første gang i fjor, på vei ned fra Hovden og det var utrolig fint der oppe. Så riktignok ikke mange potensielle plasser å sette fra meg bilen, men leter jeg litt så finner jeg vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ost skrev:

Nå er flotten så spredd over hele landet at du bør være litt mer spesifikk i sted fir å få tips. Nærmeste storby/tettsted hjelper. 

Nærmeste større by er Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Fomle said:

Takk, ja et eller annet langs Suleskarvegen frister. Jeg kjørte der for første gang i fjor, på vei ned fra Hovden og det var utrolig fint der oppe. Så riktignok ikke mange potensielle plasser å sette fra meg bilen, men leter jeg litt så finner jeg vel. 

Er noen lommer her og der om du leiter litt. Ellers så er det en litt større parkering ved øyuvsbu hytta

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er jo at du kommer til oss på Blefjelltreff, se link under

 

Da kan du telte i område nært oss,  dersom du ønker å ligge helt alene .  Så kan du komme innom campen for tips og sosialt samvære før du isolerer deg igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.