Gå til innhold
  • Bli medlem

Warmpeace viking 600 vs North Face Blue kazoo


ost

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter flere turer der temperaturen har krøpet nedover i de ensifrede varmegrader må jeg krype til korset og innse at min Helsport Sveabreen dunpose med t-lim til 0°C ikke duger. Senest i natt i hengekøye frøs jeg oppå beina selv om jeg hadde stillongs på, og gradestokken viste ca 5 grader. Om det er meg eller soveposen skal være usagt, 40--årskrisa eller flerårig slitasje kan begge deler ha betydning. Nok om det.

Jeg har nå nesten bestemt meg for å dra til med Warmpeace Viking 600. Mange her har den og de fleste virker fornøyd. T- lim til -9°C, 600 cuin andedun med 90/10. I long er vekten  1175 gram, og prisen hos Hektapåtur er respektable 2499,-. Jeg så også på Warmpeace Solitare 500, men der må jeg opp på 3799,- for long. Det blir for dyrt. 

I går ble jeg gjort oppmerksom på North Face Blue Kazoo. I long (198 cm) klokker XXL den inn på 2599,-. Den har T-lim på -9°C, 700 pro gåsedun, 1275 gram. 

Er det noen som har noen tanker om andedun mot gåsedun? 600 mot 700? Samme T-lim, ellers 100 kr mer for 100 gram mer, (men XXL har venners fest innimellom). Og er det noen som har gode bilder av begge posene i komprimert versjon? Hvor små kan man få dem? Jeg prøver å ikke gå med større sekk enn nødvendig, pakket størrelse er da vesentlig faktor.

Og finnes det andre alternativer til 3-sesongs sovepose med T-lim rundt -9°C, vekt rundt kiloen og pris rundt 2500 (ferdig importert) som jeg har oversett?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
43 minutter siden, ost skrev:

Jeg også på Warmpeace Solitare 500, men der må jeg opp på 3799,- for long. Det blir for dyrt.

Jeg har Solitaire 500 og det er en veldig god pose - jeg valgte den foran Viking 600 fordi den var på kampanje til 2999,- Gåsedun har jevnt over høyere bæreevne og er mer slitesterkt enn andedun. 

Men du må sjekke ut Cumulus, en polsk fabrikant som bruker 850 cuin polsk gåsedun i mange av sine poser. De slår de fleste andre på pris, og du kan også skreddersy din egen pose på nettsidene deres  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går god for Viking 600 selv om jeg ikke har betalt for posen. En fantastisk god sovepose som holder hva den lover! Jeg bruker også mye Viking 300 sommerstid, en virkelig god sommerpose. Warmpeaceposene leveres med etisk dun, hevdes det. ;)

I sommer så er begge nevnte poser med på tur, samt en amerikansk en fra Western Mountaineering, Ultralite. Selvsagt ikke alle på en gang... ;)

PS. Jeg har ikke betalt fem flate øre for WP-posene som er levert meg som endel av sponsing av bloggen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg går god for Viking 600 selv om jeg ikke har betalt for posen. En fantastisk god sovepose som holder hva den lover! Jeg bruker også mye Viking 300 sommerstid, en virkelig god sommerpose. Warmpeaceposene leveres med etisk dun, hevdes det. ;)

I sommer så er begge nevnte poser med på tur, samt en amerikansk en fra Western Mountaineering, Ultralite. Selvsagt ikke alle på en gang... ;)

PS. Jeg har ikke betalt fem flate øre for WP-posene som er levert meg som endel av sponsing av bloggen min.

Det er godt å høre, fikk den til jul som en pose som legger seg mellom vinter og sommerposen min temperaturmessig. Den blir nok med på neste tur på høyfjellet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet i min Viking 300 i natt temperatur rundt 5 grader og holdt varmen iført boxer og tynn merino overdel. Hadde posen vært like tett rundt hode/hals som Alta posen hadde jeg nok ikke hatt behov for overdelen. Skal nevnes at jeg er generelt varm når jeg sover.

Ble litt skeptisk da jeg fikk den og så hvor tynn den var og hvor lite den pakket i forhold til Alta, men etter 18 døgn i Femunden opp til 800m høyde og nevnte temperatur hadde jeg ikke stusset på å kjøpe den igjen. Tror kanskje 600 kunne blitt for varm for meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Truant76 skrev:

Jeg har sovet i min Viking 300 i natt temperatur rundt 5 grader og holdt varmen iført boxer og tynn merino overdel. Hadde posen vært like tett rundt hode/hals som Alta posen hadde jeg nok ikke hatt behov for overdelen. Skal nevnes at jeg er generelt varm når jeg sover.

Ble litt skeptisk da jeg fikk den og så hvor tynn den var og hvor lite den pakket i forhold til Alta, men etter 18 døgn i Femunden opp til 800m høyde og nevnte temperatur hadde jeg ikke stusset på å kjøpe den igjen. Tror kanskje 600 kunne blitt for varm for meg...

Jeg er også en varm person og 600-posen er faktisk mest brukt som dyne hos meg. Kan vel telle på én hånd de nettene jeg har vært nødt i zippe helt igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg er også en varm person og 600-posen er faktisk mest brukt som dyne hos meg. Kan vel telle på én hånd de nettene jeg har vært nødt i zippe helt igjen.

Hvilket underlag bruker du? På nevnte tur brukte jeg en kombo av "bamse" type + uisolert StS oppblåsbar som var veldig behagelig, men har byttet til Exped 7 LW siden for å spare volum. Hvordan dette påvirker i kaldere temperaturer vet jeg ikke helt da jeg kun har brukt det sammen med 300 posen i Børgefjell 2018 som var en (litt for?) varm tur. Det var så varmt at jeg tok en middagslur rett på bunnduken i teltet i bare boxeren etter å ha badet i vannet... Om jeg ikke husker feil hadde jeg vel 2 netter med 300 som dyne.

 

OT så føler jeg det er litt vanskelig å gi gode råd om poser og temperaturer i og med at vi er så forskjellige på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et 3-sesongs: Therm-a-Rest Neoair Xlite. Svært godt fornøyd med dette. Brukt dette siden våren 2013. Jeg bruker av og til fjellduken under, eller et foamunderlag, men det er mest som beskyttelse for underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg er i utgangspunktet varm av meg. Når kona ligger og hutrer i senga, påkledd pysj og vinterdyne, ligger jeg ved siden av med sommerdyne og bare boxer. 

Men: vi er alle forskjellige. Jeg tar ikke sjansen på å kjøpe 300 når spesifikasjonene ellers er relativt like til den posen jeg har i dag.

Jeg sover på ryggen/siden, og kuldeproblemet har vært på oversiden. Liggeunderlaget har fungert med både neoair på bakken og Bamse ekstrem i hengekøye. Det er ikke under meg at jeg fryser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått klådd litt på North Face-posen. Fin den, regular passet meg selv om jeg er 189 cm. Dog - den ga ikke gjenklang i hodebunnen. Jeg er litt sær slik, jeg kjøper ikke bare for å bli ferdig, jeg vil også føle meg trygg på at jeg velger rett.

Nå står det mellom Warmpeace Viking 600 og Solitare 500, den siste ble aktuell da jeg så av prisjakt at den for ikke så lenge siden var på salg til samme pris som 600, har et lite håp om at det skal skje igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ost skrev:

 står det mellom Warmpeace Viking 600 og Solitare 500

Jeg bestilte begge, og ende opp med å beholde Solitaire 500. Den er ett steg opp kvalitetsmessig, både når det gjelder dun, ytterstoff og sømmer. Den har en bedre passform og et penere design. Medfølgende oppbevaringspose og pakkpose er også mye mer forseggjort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvordan er passformen på disse warmpeace posene? Er på utkikk etter en 3 sesonger jeg kan bruke litt ut over høsten og, ned mot noen små blå men trenger en pose som ikke gir meg klaus og veier rundt kiloet. Klarer man trekke opp føttene inne i posen i disse? Jeg er forøvrig 185 høy. 

Endret av Tåkefyrsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Tåkefyrsten said:

Hvordan er passformen på disse warmpeace posene? Er på utkikk etter en 3 sesonger jeg kan bruke litt ut over høsten og, ned mot noen små blå men trenger en pose som ikke gir meg klaus og veier rundt kiloet. Klarer man trekke opp føttene inne i posen i disse? Jeg er forøvrig 185 høy. 

Min 300 føles ikke så bred. Jeg kan ikke sitte i "indianer" med beina i kors; posen strekker seg helt ut i bredden før det. Samme går for å trekke opp føttene antar jeg. (Jeg er 180cm)

Endret av Daktari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tåkefyrsten skrev:

Hvordan er passformen på disse warmpeace posene? Er på utkikk etter en 3 sesonger jeg kan bruke litt ut over høsten og, ned mot noen små blå men trenger en pose som ikke gir meg klaus og veier rundt kiloet. Klarer man trekke opp føttene inne i posen i disse? Jeg er forøvrig 185 høy. 

Du får den i wide utgave på 90 cm bredde også... Der vil jeg tro at du kan romstere ganske bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.