Gå til innhold
  • Bli medlem

Helligskogen til Masi, fottur 7 til 21 juli 2019


N_P_L

Anbefalte innlegg

Jeg er ny i Fjellforum, planlegger å gå  indre Troms og Finnmarksvidda  vest i sommer, 7  juli til 21 juli 2019.  Har gått lite i Finnmark. Så hensikten med dette innlegget er å få nyttige kommentarer/innspill fra  medlemmer av Fjellforum som er kjent i området.

 

Planlagt rute:

Buss Tromsø til E8 i Skibotndalenl

1 Fra E8 (Helligskogen) til Loassohytta

2 Loassohytta til Somashytta

3 Somashytta til Nedrefosshytta

4 Nedrefosshytta, opp av dalen ved Imojohka  elv (alternativ Livdiidjohka eller Lagosjohka) til teltovernatting i nærheten  av Njargavarritoppen.

5 Njargavarritoppen til telt 3 kilometer øst for Njivlojohka.

6 3 kilometer øst for Njivlojohka til nordvest av Soagnojavri (og øst av Bolihatt)

Litt vei og  litt sti underveis i området nord for Biddjovagge

7 På østsiden av Carajavri vannet starter en sti/vei østover retning Bolihat.

Følgende natt: teltsoving på- vestsiden av, nord av Soagnojavri.

8 De to siste dagene før Masi gås på sti videre  fra Bollihatt  til Stueroaivi   

9 neste dag fra Stueroaivi til Masi. Buss til Alta, evt Tromsø

 

I Masi vil det bli tatt avgjørelse om turen går 5-6 dagsetapper videre til Stabbursdalen Naturpark. Nedenfor listes opp estimerte dagsdistanser

 

10 Masi – Savostanjavri  20,4 km, teltovernatting.

11 Savostanjavri -  Joatkajaoure fjellstue 23 km målt, helårs betjent proviantsalg

Joatkatjavre Fjellstue - teltplass N. Stabbursdalsvannet  (Vuolit Rævttosjavri), 21 km 

12 N. Stabbursdalsvannet - Telt ved Njåkajavri 23 km.

13 Telt ved Njåkajavri – Telt ved Stuorra Binalvarri 21km målt

14 Telt ved Stuorra Binalvarri - Stabbursdalen Nasjonalpark  ved Austmo, 13 km målt

Buss til Alta eller Tromsø

 

Viktig informasjon/valg:

Første usikkerhet er om det er noe å tjene på ved å følge finskegrensen fra Loassohytta i en halvsirkel nord,  og nordøstover og sørøstover til Somashytta? Langs reingjerde?(Da går vi hele tiden i Norge).

Eller , om er det lettere/raskere å gå gjennom Finnland fra Loassohytta til Somashytta ? 

Dette er en steinet etappe, lite stimerking sies det. Underveis i Finnland er det er i hvert fall 2 finske hytter som er åpne. Pihtsushytta og Komakihytta.

 

Er det trygt/mulig å gå direkte fra Somashytta og ganske rett  ned til Nedrefosshytta som beskrevet her?

Somashytta til Nedrefosshytta. Vil gå ØSØ mellom Hårvvesjavri og Raikojavri og krysse Gånesjohka så høgt som mulig. Deretter nord for Doaresvarri og gå ned til Dahkojohka. Vil følge Dahkojohka frem mot det bratte partiet ned til Raisaelva (?). Begge sider av denne elva skal være gangbare ned til Nedrefosshytta.

 

Finnes det kjentfolk som kan anbefale hvor langt sør på den merkede stien  fra Nedrefosshytta  jeg bør  gå før man begynner  oppstiging  på østsiden av Reisadalen?  Er det 4 km til Imojohka eller 6km  til Livdiidjohka eller 9 km til Lagosjohka?   Det  burde det stå skilt som anviste retning  for å gå til Masi.

Har benyttet GPS som heter Satmap, active 10, og ønsker nå mere kart i Finnmark/Troms.

Min er faring er at det kun er engelskspråklige representanter med rar dialekt å få i tale. Kartene finnes på små chip som kan lastes  inn i Active 10.

Hvis noen har  god kontakt med Satmap er jeg interessert i å skaffe meg mere kart i Troms Finnmark.

 

Har laget meg dekningskart, men spør likevel om det er det noen som vet noe nyttig om telefondekning langs den planlagte løypa ?

 

Alle kommentarer er velkomne.

 

Arne Linjordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.