Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny lyddemper - må børsemaker "montere" denne?


Kikut

Anbefalte innlegg

Her kommer forumets kanskje dummeste spørsmål, men hva gjelder våpen vil jeg alltid være 100% sikker:

Har kjøpt ny lyddemper over nettet. Tok bilder av rifla og gammel lyddemper, og butikken svarte ganske kjapt at de så hvilken demper som passet på min rifle. Deretter gikk det et par dager til jeg hadde en splitter ny Hausken-demper i postkassa.

Imidlertid står det på "bruksanvisningen" at børsemaker alltid skal montere lyddempere på rifler? Dette må da kun gjelde når du må drille nye "riller" på børsa? Saken passer jo allerede på rifla mi og er vel for meg bare å skru på?

Hva har andre her gjort når dere har kjøpt ny demper?

 

Takknemlig for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar.

Riktig at børsemaker må inn i bildet for å lage gjengene på løpet ja.  

Ettersom dette er allerede gjort på ditt løp, så er det bare å skru av den gamle og sette på den nye.   Skru varsomt til, slik at du føler at gjengene passer til den nye!

Har to forskjelige typer demper til et av mine løp.  Den store brukes på banen, mens carbon demperen brukes på jakt evt. aktive hørselsvern.

NB! mest sansynlig vil du oppleve at du må justere siktepunktet!!!

 

 

Endret av Blaser
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med samme diameter og gjengestigning skal det være plug and play, men i noen tilfeller er det så stor forskjell på produsentenes gjengespesifikasjon at du alikavel kan oppleve dårlig tilpassning. Dette merker du lett. I såfall må en børsemaker slå nye gjenger etter demperprodusentens spesifikasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg faktisk litt skremt av at du vet såpass lite om eget våpen at du ikke vet åssen man tar av og på en lyddemper, denne bør jo faktisk tas av vær gang du pusser børsa, og gjengene bør oljes slik at den ikke setter seg, lyddemperen bør også demonteres med jevne mellomrom da det bygger seg kruttslam i denne som tilslutt kan bli så mye at det blokkerer løpet. Første bud lær deg og kjenne ditt eget våpen.

  • Forvirret 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trond Arvid Hagen skrev:

Nå ble jeg faktisk litt skremt av at du vet såpass lite om eget våpen at du ikke vet åssen man tar av og på en lyddemper, denne bør jo faktisk tas av vær gang du pusser børsa, og gjengene bør oljes slik at den ikke setter seg, lyddemperen bør også demonteres med jevne mellomrom da det bygger seg kruttslam i denne som tilslutt kan bli så mye at det blokkerer løpet. Første bud lær deg og kjenne ditt eget våpen.

Er det ikke det han nettopp gjør her da, lærer seg om våpen før han tukler med det? Alltid greit å spørre om råd på noe man er usikker på, våpen er ikke rette plassen å bedrive "learning by doing". Nå spør han heller ikke hvordan man tar den av eller på, men om det kreves tilpasning av børsemaker.

Men enig i det du sier her ellers, lyddemper skal av ved pussing. Jeg tar den av etter hver gang jeg har brukt våpenet, og lagrer aldri våpenet med den på. Tørk også av enden av løpet etter bruk, danner seg sot her som sammen med fukt skaper tæring. 

Ser det veksles litt mellom M14 1,0 og M14 1,5. Mitt våpen har 1,0 i gjengestigning og en eldre hausken demper passet derfor ikke. Dette kjenner du fort når du prøver å skru den på. Nye hausken har jeg sett med 1,0 i stigning. Skal aldri bruke makt ved montering, skal gå lett og tight hele veien til den treffer enden av gjengepartiet/løpet. Der skal tilpasningen være så god at du får en følelse av at demperen "suger seg fast". Det skal kreves litt makt å løsne den igjen, men ikke når du skrur til. Husk også å dobbeltsjekke at du har fått riktig demper til riktig kaliber(viktig!). 

Kan være en ide å ta med demperen til en børsemaker og spørre om du kan få være med når han tar en gjennomgang av hele børsa før sesongen, samt om din nye lyddemper krever tilpassing. Da får du nok noen gode råd underveis. 

Ny demper krever innskyting på nytt, kjenn også etter  neste gang du er på banen at demperen ikke løsner når løpet har vært varmt og kaldt under/etter skyting. Da er tilpasningen for dårlig og du vil få en endring i treffpunkt som kan føre til skadeskyting.    

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2019 den 14.48, Trond Arvid Hagen skrev:

Nå ble jeg faktisk litt skremt av at du vet såpass lite om eget våpen at du ikke vet åssen man tar av og på en lyddemper, denne bør jo faktisk tas av vær gang du pusser børsa, og gjengene bør oljes slik at den ikke setter seg, lyddemperen bør også demonteres med jevne mellomrom da det bygger seg kruttslam i denne som tilslutt kan bli så mye at det blokkerer løpet. Første bud lær deg og kjenne ditt eget våpen.

Hei Trond Arvid!

Du må nesten lese spørsmålet mitt på nytt. Jeg lagrer aldri demper på børsa og jeg er nøye med våpenpuss og øvrig våpenhåndtering for øvrig. Jeg var kun i "beit" her fordi jeg hadde fått klar beskjed fra butikk om at jeg bare kunne montere ny demper på børse og reise til skytebanen, da det er riktig gjengestørrelse og riktig kaliber - men leste så medfølgende bruksanvisning som, noe uklart, sa jeg måtte gå til børsemaker for montering av ny demper.

Jeg har nå forhørt meg med flere som bekrefter det andre i denne tråden sier. Jeg tok også opp tråden med ansvarlige på skytebanen. Føler derfor jeg har vært rimelig grundig i min håndtering her.

Ønsker deg en fin sommer og skitt jakt til høsten!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kikut said:

Hei Trond Arvid!

Du må nesten lese spørsmålet mitt på nytt. Jeg lagrer aldri demper på børsa og jeg er nøye med våpenpuss og øvrig våpenhåndtering for øvrig. Jeg var kun i "beit" her fordi jeg hadde fått klar beskjed fra butikk om at jeg bare kunne montere ny demper på børse og reise til skytebanen, da det er riktig gjengestørrelse og riktig kaliber - men leste så medfølgende bruksanvisning som, noe uklart, sa jeg måtte gå til børsemaker for montering av ny demper.

Jeg har nå forhørt meg med flere som bekrefter det andre i denne tråden sier. Jeg tok også opp tråden med ansvarlige på skytebanen. Føler derfor jeg har vært rimelig grundig i min håndtering her.

Ønsker deg en fin sommer og skitt jakt til høsten!

Har to løp i samme kaliber med samme gjengediameter og stigning men Atecdempern min kan kun brukes på den ene. Hausken er litt mere romslig og passer på begge løpene. Om det ikke passer lett så fikser en børsemaker dette for deg. 

God jakt! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..for å bygge litt videre på dette med Hausken:

Jeg har kal. 6,5. Når jeg fikk demperen i posten oppdaget jeg at dette var kal. 30. Ringte med butikken hvor jeg møtte på en kar som virket å ha god peiling. Han fortalte at dette spilte liten rolle, og at kal.30 nær sagt var bedre å bruke da det var litt romsligere og enklere å holde rent/fri for skitt etc.

Selvfølgelig en forutsetning at demperen sitter godt på børsa.

Noen her som har tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En .30-kaliber demper på ei børse i 6,5 vil dempe marginalt dårligere enn en demper i 6,5 vil. Utover det, er det ingenting å bry seg om. At den drøye millimeteren større diameter på hølet skal gjøre noe fra, eller til, når det gjelder hvor lett den er å holde ren har jeg lite tro på. I teorien, kanskje, i praksis, neppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kikut skrev:

Hei Trond Arvid!

Du må nesten lese spørsmålet mitt på nytt. Jeg lagrer aldri demper på børsa og jeg er nøye med våpenpuss og øvrig våpenhåndtering for øvrig. Jeg var kun i "beit" her fordi jeg hadde fått klar beskjed fra butikk om at jeg bare kunne montere ny demper på børse og reise til skytebanen, da det er riktig gjengestørrelse og riktig kaliber - men leste så medfølgende bruksanvisning som, noe uklart, sa jeg måtte gå til børsemaker for montering av ny demper.

Jeg har nå forhørt meg med flere som bekrefter det andre i denne tråden sier. Jeg tok også opp tråden med ansvarlige på skytebanen. Føler derfor jeg har vært rimelig grundig i min håndtering her.

Ønsker deg en fin sommer og skitt jakt til høsten!

jepp, har nok ikke lest grundig nok jeg, bare og beklage, skitt jakt og lykke til med ny demper, veldig behagelig og skyte med, mitt største problem med demper er at den blir veldig varm og når jeg banker ut skudd etter skudd på banen får jeg ofte mirage i kikkerten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Trond Arvid Hagen skrev:

 mitt største problem med demper er at den blir veldig varm og når jeg banker ut skudd etter skudd på banen får jeg ofte mirage i kikkerten.

Ett mirage bånd løser jo mye av det problemet. :)
Og demper er jo i utgankspunktet ikke beregnet for å ligge å banke ut masse skudd på bane heller.
Da er skikkelige hørselsvern og evt en rekylbrems (om man vil ha "snillere" børse) veien å gå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge  testskyting utført av Jørund Lien og referert i Ladeboka nr 8, side 196,  vil en en Hausken SD cal. 30 demper på en 6,5x55 børse dempe 3 decibel dårligere enn en Hausken SD cal 6,5.  Jeg personlig ville aldri kjøpt en såpass dyr kvalitetsdemper og gått glipp av de 3 decibelene.  Skjønner dog at butikkfyren argumenterte som han gjorde.

"En økning på 3 decibel (dB) er det samme som en dobling av lydtrykket og du halverer tiden du kan oppholde skadefritt i dette lydnivået. Dette betyr at for hver 3 dB du bruker i beskyttelse kan du doble den trygge tiden du kan oppholde deg i støynivået."  https://www.hantek.no/pages/stoykalkulator

 

Endret av SnorreL
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.