Gå til innhold
  • Bli medlem

Oslo- hvor er det best å bo ift natur og kollektivtransport?


Anbefalte innlegg

Til dere som er kjent i Oslo- hvor er den ultimate plassen å bo om man vil ha naturen i gåavstand, og samtidig godt kollektivtilbud og trygge oppvekstvilkår?  Her er det bare å komme med subjektive kjærlighetserklæringer til stedet "ditt" 😆

Bor for tiden innenfor ring 2, så godt med kollektivtilbud, men etter flere år på Vestlandet og i Nordnorge er jeg blitt litt bortskjemt med tilgang til natur. Så selv om "alt" er i T-bane avstand, drømmer jeg innimellom å flytte litt lengre ut, for å få naturen enda nærmere. 

Jeg har ikke barn enda, men ønsker gjerne forslag om plasser som er fine for småbarnsforeldre og.

Økonomisk sett er nok steder nært Østmarka (eventuelt Lillomarka) mest sannsynlig, men som sagt, bare å komme med subjektive erfaringer  av ditt drømmeområde😉 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil si det er uante mange muligheter. Du har jo strekke fra Sørmarka, til Østmarka, Lillomarka og Nordmarka. 

Om du sjekker området mot Kaldbakken ol så har du Lillomarka og Nordmarka sant overkommelig til østmarka. Og det går t-bane. 

Selv «sogner» jeg til Nordre Aker og ville valgt Nordberg, Kjelsås og Grefsen. Men der er det dyrt. 

Kollektiv er ingen problem uansett om du ikke vil bo i marka. 

Men Opsal og den veien har også t-bane. 

Vestover og oppover (typ Bogstad, Røa og Holmenkollen) er mindre attraktiv all den tid tricotmaffiaen mener de har enerett på skogen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gittiamo Ja Grefsen og områdene der vil nok aldri bli aktuelt, med mindre Norsk tipping ringer😉

 

Har vært litt rundt Oppsal og Bøler, godt inntrykk av plassen, men kun gått litt i områdene, så alltid greit å høre hva folk som bor der/er kjent mener.

Hva blir egentlig "sydmarka"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke der, men broren min gjør. Han bor på Kampen, og kan visst sykle til marka, rundtur som han ofte tar. Busser til Nittedal for å gå Nordmarka på langs om vinteren. 

Men akkurat hvor i marka vet jeg ikke 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Imp skrev:

Jeg bor ikke der, men broren min gjør. Han bor på Kampen, og kan visst sykle til marka, rundtur som han ofte tar. Busser til Nittedal for å gå Nordmarka på langs om vinteren. 

Men akkurat hvor i marka vet jeg ikke 😆

Sånn lenge til markagrensa bor jeg likt som han. 

Var jo i marka daglig når jeg hadde hest/hund. Men da hadde jeg egen bil (man orker ikke sykle en mil for så å ri hest, og sykle en mil tilbake). 

Det funker med kollektivt. Men det er mye enklere når man kan gå ut av døra og rett ut i marka. Merker det gjør det mye enklere for min del. Og siden jeg har denne tilgangen jevnlig nå, så er det tyngre å måtte ta buss til skogen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du burde ta en kikk på traséen til buss 79 - den går langs store deler av markagrensen fra Grorud til Skullerud. 
Jeg bor slik til at den er min naturlige fraktmetode til markautgangspunkt, om jeg ikke gidder å gå helt hjemmefra selv.
Du kan bo sånn til på Bøler at du nærmest bor i marka, men det er Nøklevannrunden, så ofte mye folk.
Ta en kikk på rekkehusene på Haugerud/Lutvann.
Jeg ville også kikket på områdene rundt Ellingsrudåsen T-banestasjon.

Endret av Shun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i boretslag ovenfor Veitvet (inntil Krigsskolen) Bruker vel maks 5 minutter bort gata og inn i Lillomarka.
På vintern kan man ta på seg ski og gå bak blokkene og rett opp til flotte lysløyper. Linderud kjøpesenter 7 min. gange unna der de har det meste.En Joker butikk som er oppe alle dager ca.2 min. gange unna) Fra jeg går ut døra til jeg står på på Jernbanetorget så tar det rundt 22 minutter (T-bane)
Så sentralt nok til det meste synes ihvertfall jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde lenge i sentrum, med Jernbanetorget som nærmeste T-banestasjon samt Grønland bussterminal. For å kunne komme seg til forskjellige steder i marka, så var det et utmerket utgangspunkt, men terskelen var gjerne litt høy for kveldsturer. 

Nå bor jeg på Østerås, og her har vi jo også enkel tilgang til marka. Men man bør ha sykkel/bil eller som vi nylig har skaffet oss, scooter, for å komme seg fort og enkelt ut dit du vil gå tur. Ellers blir det fort 30-50 min gåing på gangveier og grusveier før du finner stiene. 

Ellers er det mange gode tips i tråden. Vi valgte Østerås på grunn av jobb. Men Ellingsrud, og Opsahl til Skullerud vil jeg mene er veldig fine områder med enkel tilgang til marka. Andre steder som ikke er for dyrt er jo Rødtvedt og Ammerud. 

 

Men spørsmålet er jo hvor langt unna byn og evt jobb du er villig til å flytte. For oss var reisetid til jobb med kollektivt et viktig punkt. Det er vi veldig glad for nå som de har satt opp bompengeprisen enda mer. Det er tiden til og fra jobb som stjeler mest tid i hverdagen. Så lenge vi bare har noen få minutter å kjøre for å komme godt inn i marka, så er det et godt utgangspunkt. Du skal være litt heldig skal du finne en bolig rett i markagrensen som tilfredsstiller de fleste kriterier og budsjett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, tronn skrev:

Det er tiden til og fra jobb som stjeler mest tid i hverdagen. Så lenge vi bare har noen få minutter å kjøre for å komme godt inn i marka, så er det et godt utgangspunkt. Du skal være litt heldig skal du finne en bolig rett i markagrensen som tilfredsstiller de fleste kriterier og budsjett. 

Det der har jeg grubla mye på i det siste. For jeg får testa begge deler nå. Og det grubles 😂 

Men jeg bruker gjennomsnittlig 11 minutter på vei til jobb fra min leilighet. Men jeg synes det er tungt å snu i døra når jeg kommer hjem etter jobb. Og så vite at det fort kan ta meg en time å komme ut i marka (Maridalen og 51-bussen som stort sett kjører timesruter). Da må jeg snu i døra før jeg rekker å koble ut jobbmodus. Men drar jeg rett fra jobb til Drammen så er den timen unnagjort. Uansett. Og da å bruke ett minutt til skogen, så er det så mye enklere. Men da har man fått den tiden på kollektiv til å skru av jobbhue før man er hjemme og kan skru på skogsmodus. 

Før dro jeg alltid rett fra jobb til stallen og skrudde av jobb i bilen og mens jeg møkka ut, før jeg var mentalt ute av jobbmodus og kobla på hest og fritidsmodus. 

Så jeg tror det er bedre å ha lengre reisevei til jobb, og kortere vei til marka, enn motsatt. I hvert fall for min egen del. Men så er det også latterlig praktisk å bo så sentralt at man på et øyeblikk kan være klar til å reise hvor som helst i hele verden med alle typer fremkomstmidler. 

 

6A3EDC59-B5FA-47C1-91B9-9898BC8FF56E.jpeg

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har erfart er å tenke på hva du syns er nærme marka. Da jeg flyttet sist tenkte også jeg at jeg ønsket å bo nærme marka, og flyttet derfor nærmere.

Problemet er bare at det fortsatt tar 10 minutter å gå til skogen, og jeg syns det er for langt. 

For meg hadde det derfor vært bedre om jeg hadde bodd på for eksempel sagene. Da kunne jeg tatt 54 bussen til marka når jeg ønsket det, bussen stopper rett ved marka. Og det ville ikke tatt lengre tid enn om jeg skulle gått fra der jeg nå bor. 

Skal jeg flytte nærme marka må jeg derfor kunne ta på skia utenfor døra mi for at det skal være nærme :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordre Aker er dyrt, men du verden så praktisk. "By og land, hand i hand" er en god beskrivelse. 

Hvis jeg skulle etablert meg i Oslo i dag ville jeg tenkt nord- eller sørsiden av Groruddalen. Alt fra Ammerud til Alna, Haugerud, Trasop og Bøler. Da er veien til Lillomarka eller Østmarka kort, både for hverdagslige løpeturer eller helgetur i roligere former.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tidligere kollega av meg, han bodde på Ammerud, det virket som ett rolig sted og han var godt fornøyd der. Kort vei til Lillomarka, kort vei til sentrum, skulle du foretrekke Nordmarka kan du kjøre dit, tar ca 20 min. Østmarka er tilgjengelig via Losby, ca 20 min dit også. Oslo sentrum ca 15 min.

Det er shitloads med barnehager der, om du skulle bli ivrig på å få kids. Kort vei til mange butikker og generelt sett kort vei til det aller meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Imp skrev:

Jeg bor ikke der, men broren min gjør. Han bor på Kampen, og kan visst sykle til marka, rundtur som han ofte tar. Busser til Nittedal for å gå Nordmarka på langs om vinteren. 

Men akkurat hvor i marka vet jeg ikke 😆

Ja bor  ikke så langt unna selv, men tenkte helst områder hvor man har marka rett utenfor døren. Er som sagt blitt litt bortskjemt etter å ha bodd lenge i nord og i vest, og savner det å nesten ha startet på turen bare man går ut av døren, hehe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Shun skrev:

Jeg tenker du burde ta en kikk på traséen til buss 79 - den går langs store deler av markagrensen fra Grorud til Skullerud. 
Jeg bor slik til at den er min naturlige fraktmetode til markautgangspunkt, om jeg ikke gidder å gå helt hjemmefra selv.
Du kan bo sånn til på Bøler at du nærmest bor i marka, men det er Nøklevannrunden, så ofte mye folk.
Ta en kikk på rekkehusene på Haugerud/Lutvann.
Jeg ville også kikket på områdene rundt Ellingsrudåsen T-banestasjon.

Ja hatt noen fine turer med disse plassene som utgangspunkt, men ikke så kjent i selve områdene ift hvordan det er å bo der🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tubbs skrev:

Jeg bor i boretslag ovenfor Veitvet (inntil Krigsskolen) Bruker vel maks 5 minutter bort gata og inn i Lillomarka.
På vintern kan man ta på seg ski og gå bak blokkene og rett opp til flotte lysløyper. Linderud kjøpesenter 7 min. gange unna der de har det meste.En Joker butikk som er oppe alle dager ca.2 min. gange unna) Fra jeg går ut døra til jeg står på på Jernbanetorget så tar det rundt 22 minutter (T-bane)
Så sentralt nok til det meste synes ihvertfall jeg :)

Der er jeg ikke så kjent, så takk for tips! Kjenner noen som bor på Tonsenhagen, det er vel ikke så alt for langt borte🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tronn skrev:

Jeg bodde lenge i sentrum, med Jernbanetorget som nærmeste T-banestasjon samt Grønland bussterminal. For å kunne komme seg til forskjellige steder i marka, så var det et utmerket utgangspunkt, men terskelen var gjerne litt høy for kveldsturer. 

Nå bor jeg på Østerås, og her har vi jo også enkel tilgang til marka. Men man bør ha sykkel/bil eller som vi nylig har skaffet oss, scooter, for å komme seg fort og enkelt ut dit du vil gå tur. Ellers blir det fort 30-50 min gåing på gangveier og grusveier før du finner stiene. 

Ellers er det mange gode tips i tråden. Vi valgte Østerås på grunn av jobb. Men Ellingsrud, og Opsahl til Skullerud vil jeg mene er veldig fine områder med enkel tilgang til marka. Andre steder som ikke er for dyrt er jo Rødtvedt og Ammerud. 

 

Men spørsmålet er jo hvor langt unna byn og evt jobb du er villig til å flytte. For oss var reisetid til jobb med kollektivt et viktig punkt. Det er vi veldig glad for nå som de har satt opp bompengeprisen enda mer. Det er tiden til og fra jobb som stjeler mest tid i hverdagen. Så lenge vi bare har noen få minutter å kjøre for å komme godt inn i marka, så er det et godt utgangspunkt. Du skal være litt heldig skal du finne en bolig rett i markagrensen som tilfredsstiller de fleste kriterier og budsjett. 

Ja enig i det! Bor sentralt nå, og alt er tilgjengelig med kollektivt, men kjenner jeg ofte savner det å ha naturen helt nært i hverdagen. Om man må bruke en time på å komme seg "ut", må det fort litt mer planlegging til (selv om det jo eeegentlig ikke er noe problem, da jeg er vokst opp med buss en gang om dagen).

Ift  avstand jobb jeg har nå, burde jeg nok boddi nærheten til Nordmarka, men det er ikke bankkontoen min helt enig i, hehe! 

 

Hvordan er det å bo på Østerås foruten om kort vei til marka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østerås er fint mtp marka. Nå var det Tronn du spurte men jeg bodde på de kanter i mange år og var mye i marka (med hest eller sykkel). Men det er mye settere der som det er lett å snuble i der de virrer rundt i hele skogen 😂 

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på Østerås er det stille og rolig. Høy pensjonistfaktor i mitt borettslag. Jeg bor rett ved senteret, da har vi gangavstand til alt vi trenger, og trenger ikke bil for å gjøre storhandel. 

Noen vil påstå at vi har marka rett utenfor døren. Det er for eksempel ikke mange hundre meterne vi må gå for å finne skispor ved snørike vintre. Men er du som meg, og ikke blir fornøyd før du går på sti, og ikke grusvei, så er det litt lengre å gå.

Mange mener det er for dyrt her, men flytter man fra Oslo får man definitivt mer for pengene. God buss og t-bane forbindelse(bane 2 går 8 ganger timen til kvelden). 15 min til Majorstua, og 22 min til Jernbanetorget.

Vi stortrives. Har startet med turorientering her nå, og da har vi masse poster både i nabolaget, og dypt inn i marka.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.