Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Reinsfjell SL vs MSR vs Exped varianter


torbjornhb

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet at Reinsfjell og Exped Orion er mye diskutert her. Vurderer nytt helt igjen etter å ha kjøpt og solgt Reinsfjell Superlight 2 og 3 flere ganger. Sett bort fra pris, men med vekt, størrelse og hvor enkelt det er å slå opp/ned, som prioritet. Hvilken modell ville dere valgt av Reinsfjell Superlight 3, MSR Hubba Bubba NX, Exped Orion III UL og Exped Gemini III.

 

Undertegnede er 188cm lang og tynnere enn en sardin, men et romslig telt er å foretrekke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke erfaring med noen av de andre modellene du nevner enn MSR Hubba Hubba NX 2. Dette er i alle fall et telt som er veldig lett å sette opp, dette betyr riktignok at innerteltet må opp før ytterteltet festes - med mindre du kjøper ekstra bunnduk til teltet, da er det veldig enkelt å sette opp yttertelt før en fester innerteltet (kan sette opp yttertelt først uten ekstra bunnduk også, men det er straks litt mer knotete). Synes størrelsen er god, helt rektangulær grunnflate i innertelt med så å si helt "rette" vegger på alle fire sidene et godt stykke opp fra bakken. Synes teltet gir god opplevelse av volum. Mitt telt veier litt i overkant av 1,7 kg inkludert stang, plugger og rep.sett.

Teltet er som du sikkert vet et utpreget 3-sesongstelt, og kanskje mer et sommertelt enn noe annet. Likevel er det mange gode finesser ved det som jeg setter pris på, krever nokså lite område for oppsett, semi-frittstående, god lufting, to innganger, mulighet til å sette teltet opp uten yttertelt, eller sette det opp med bare yttertelt over hode- eller fotenden.

For veldig mange vil dette teltet være et veldig godt valg (det samme kan sikkert sies om de andre modellene også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Knutmae skrev:

Har ikke erfaring med noen av de andre modellene du nevner enn MSR Hubba Hubba NX 2. Dette er i alle fall et telt som er veldig lett å sette opp, dette betyr riktignok at innerteltet må opp før ytterteltet festes - med mindre du kjøper ekstra bunnduk til teltet, da er det veldig enkelt å sette opp yttertelt før en fester innerteltet (kan sette opp yttertelt først uten ekstra bunnduk også, men det er straks litt mer knotete). Synes størrelsen er god, helt rektangulær grunnflate i innertelt med så å si helt "rette" vegger på alle fire sidene et godt stykke opp fra bakken. Synes teltet gir god opplevelse av volum. Mitt telt veier litt i overkant av 1,7 kg inkludert stang, plugger og rep.sett.

Teltet er som du sikkert vet et utpreget 3-sesongstelt, og kanskje mer et sommertelt enn noe annet. Likevel er det mange gode finesser ved det som jeg setter pris på, krever nokså lite område for oppsett, semi-frittstående, god lufting, to innganger, mulighet til å sette teltet opp uten yttertelt, eller sette det opp med bare yttertelt over hode- eller fotenden.

For veldig mange vil dette teltet være et veldig godt valg (det samme kan sikkert sies om de andre modellene også).

Takk for mye god info og tankene dine rundt MSR teltet..har bestandig vært nysgjerrig på det, og det har vel fått mye god kritikk tidligere. Litt kjipt med oppsettet, at innerteltet må opp først. Men sin du nevner så finnes det jo en løsning på det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som hekta på tur selger Hubba Hubba til snaue 4000,- nå. Ser du på telt av denne typen burde du ta en kikk på Big Agnes Copper Spur HV UL2 som Addnature selger for enda snauere 4000,-  Ser ut som det er MountGlow versjonen og da får du juletrebelysning inne også.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hubba Hubba tåler ikke noe særlig vind, så om du skal over tregrensa ville jeg vurderert noe annet. Har måtte støtte opp tverrstanga på toppen med en kjepp for å unngå at det skulle kollapse, og dette var under tregrensa i Femundsmarka. 

Solgte nettopp mitt Hubba og kjøpte et Anjan 2. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kjøpt meg Orion UL iii, Mutha Hubba og Reinfjell SL var to av de andre jeg vurderte. Jeg endte opp med Orion pga større takhøyde og større fortelt enn Reinsfjell, Mutha utgikk pga at jeg har lyst på ett telt med tett innertelt, og at jeg oppfatter det som ett telt tilpasset varmere klima enn det jeg regner med å bruke teltet til.

Jeg har bare satt opp Orionen i stua, og det var enkelt å sette opp, men regner med at ingen av de andre er direkte kompliserte å sette opp, Reinsfjell er vel veldig likt i oppsettet(?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja..
Ekstra ligge lengden du har på reinsfjell kontra orion forsvinner pga. skrå vegger. I praksis er nok liggelengden i Orion like god, om ikke bedre om man bruker 7cm liggeunderlag.
Orion har særdeles dårlig løsninger når det kommer til glidlåser på dører. Kan kun åpnes "en vei". om du skjønner. Reinsfjell så kan man jo åpne i alle mulige varianter.
Orion Extreme har hel myggnetting på dør, stor fordel.
Orion Extreme har knotete bardunløsing, og stramere på pluggfester. Der er Helsport mye bedre. 
Det er nok bedre plass i Orion enn resinfjell pga. brattere vegger. 
like lett å sette opp begge to. 
Reinsfjell SL har latterlig tynn bunnduk. i praksis må man bære med seg en footprint. (min har mange små hull pga. ingen bunnduk blandet med lyng og barnåler.)
Større fortelt i Orion enn reinsfjell. stor fordel. 
Orion har dørene på "samme" side. Reinsfjell har de på skrå. Så man kan få døråpningen ved hode uansett hvilken retning man ligger i.

Det jeg kom på i farta. Gode telt begge to. Ender ned på smak å behag, og hvilke kompromisser man kan leve med, og hvilke man ikke kan leve med. 
Jeg for min del sitter å vurderer å bytte ut Reinsfjell 2SL med en eller annen hilleberg variant. Vurderte lenge Orion før jeg kjøpte reinsfjell.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen av de nevnte men har Orion II Extreme og har hatt Reinsfjell III Pro oppslått i stua før der gikk videre i familien.

Under antagelse at UL og SL har lik utforming som de to jeg har sett på; Orion har merkbart brattere vegger i fot/hodeende, noe som gir mye bedre plassutnyttelse. Orion har også større fortelt både i areal og volum, samt mer takhøyde.

Orion III UL

20190528_232627.jpg.90c4bb033beb07a6fc1d9f8b67f64037.jpg

Reinsfjell III SL

reinsfjell-superlight-3---grunnriss-0.png.smallimage.jpg.26429fa4e7e5334b015d24bd3b3ab390.jpg

Hubba Hubba NX

20190528_232811.jpg.2cb1a86bee0945d24ed413106e017ecb.jpg

Hubba-Hubba-NX-11.jpg.959524f9638201c7045f181f47cb1507.jpg

>>> Mente du egentlig Mutha Hubba NX, siden de to andre er 3P og Hubba Hubba er 2P?

Kikket en stund på Hubba Hubba selv, men det utgikk pga den gode luftingen på innerteltetsom jeg ihvertfall liker å kunne stenge av mer på enkelte turer/værforhold.

9c368620-c0e5-46c8-a7f7-f794bcdcf231.jpeg.cc8bf37f8942468fff9d683fb819ca62.jpeg

Løsning med feridig oppsett av innertelt når man setter opp ytterteltet passer også "skandinaviske" værtyper.

Vektmessig er MSR sitt lettest, deretter Helsports og tyngst er Exped sitt, men det er ikke så mange hundre gram forskjell.

PS. Det går to stk Exped Downmat LW i Orion II også. 🙂

 

 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både reinsfjell sl 3p, orion UL 3p og orion 2p (og allak). En grunn til at reinsfjell sl ble solgt ganske fort var at ytterdøra bare kan åpnes nedenfra, hvilket er helt rekordhåpløst når du skal lage mat, sjekke været eller bare ha litt ekstra lufting fra topp. En annen ting var at bardunene strammes fra pluggen vs fra festet pp teltet, det er også kjelkete om du har bardurnert med en stein og mp stramme opp litt. Kan sikkert knytes opp og festes på nytt. Sjekk om Helsport har fikset disse tingene før du evt kjøper teltet. 

Kjøpte orion UL3p og har ikke sett meg tilbake, det er også lettere å sette opp i vind siden du kan plugge det ned først og deretter sette i stengene, det gikk ikke på mitt reinsfjell. MEN det var førsteutgaven av SL 3p så det kan jo hende de har fikset litt på det.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Big Agnes Copper Spur UL2, forrige versjon av det nevnt over. Det teltet jeg bruker mest, også på fjellet. nye versjon er mer stabil i vind enn mitt. Er mye mesh i innertelt men jeg liker det, lite kondens og det blir ikke varmt i teltet om morgenen. Nye versjon veier vel 1,4 kilo i 2 manns versjon. De har og et enda lettere telt i samme stil som heter Tiger Wall. I carbonversjon ned i 765g

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sovjetunionen skrev:

Har hatt både reinsfjell sl 3p, orion UL 3p og orion 2p (og allak). En grunn til at reinsfjell sl ble solgt ganske fort var at ytterdøra bare kan åpnes nedenfra, hvilket er helt rekordhåpløst når du skal lage mat, sjekke været eller bare ha litt ekstra lufting fra topp. En annen ting var at bardunene strammes fra pluggen vs fra festet pp teltet, det er også kjelkete om du har bardurnert med en stein og mp stramme opp litt. Kan sikkert knytes opp og festes på nytt. Sjekk om Helsport har fikset disse tingene før du evt kjøper teltet. 

Kjøpte orion UL3p og har ikke sett meg tilbake, det er også lettere å sette opp i vind siden du kan plugge det ned først og deretter sette i stengene, det gikk ikke på mitt reinsfjell. MEN det var førsteutgaven av SL 3p så det kan jo hende de har fikset litt på det.  

Reinsfjell 2Sl kan åpnes fra toppen :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ny 2019-modell av Reinsfjell? Vet det var endringer fra 2017 til 2018, men har ikke fått med meg eventuelle endringer nå.

 

Moro å høre at Big Agnes har gode telt. Trodde dette var et "billigmerke" som kun var å få tak i på Reid.com eller noe slikt. Der har jeg bommet totalt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Hammer skrev:

Orion har særdeles dårlig løsninger når det kommer til glidlåser på dører. Kan kun åpnes "en vei". om du skjønner. Reinsfjell så kan man jo åpne i alle mulige varianter.

På Orion III UL 2017 er samtlige glidelåser to-veis med to dragere.

På innerteltet åpnes glidelåsen ved å dra dragerne ut mot ende(r). Samme med panelene over myggnetting i innerdørene.

På ytterteltet åpnes glidelåsen ved å dra drager inn fra ende(r). Det er en begrensning dersom du åpner ved å dra øvre drager ned - da får du ikke delt glidelåsen helt nederst, og kan ikke folde døren til side slik du kan når du åpner ved å dra nederste drager opp.  Det er imidlertid enkelt å kikke ut, ventilere og om teltet ikke er superstramt satt opp bør det også gå greit å smyge seg ut gjennom glipen. Her er glip med øvre drager dratt noe ned markert med blå pil:

1327765669_OrionBaklysTegnet(IMG_20180514_072736784_HDR).thumb.jpg.2117e847b10fcc6cc6c93c1ba7f4c1c7.jpg

18 timer siden, Hammer skrev:

Orion Extreme har knotete bardunløsing, og stramere på pluggfester.

På Orion III UL 2017 er samtlige strammere plassert nær teltveggen. Jeg synes de er svært enkle å bruke, men har fått med meg at det kan lønne seg å slå et halvstikk med tampen for å sikre strammingen dersom det blir mye vind. Siden dette er UL, er bardunlinen bare 2mm tykk og blir da kresen på strammere - til gjengjeld er den reflekterende og med kjerne av Dyneema. Jeg ønsker at linene hadde vært litt lengre.

Linker til strammere hos Dutchwaregear: https://dutchwaregear.com/product/slide-lock/ og  https://dutchwaregear.com/product/line-lock-light/

Ytterst på "Slide Lock"-linene har Exped det de kaller en "Claw Hook" (Link), som jeg vel egentlig kan styre min begeistring for. Sparer noen sekunder om man skal belegge i et tre, muligens en stein, men er ikke særlig hjelp ved bruk av plugger. Har ikke giddet å fjerne dem ennå, så de er vel ikke så mye i veien heller :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, torbjornhb skrev:

Moro å høre at Big Agnes har gode telt. Trodde dette var et "billigmerke" som kun var å få tak i på Reid.com eller noe slikt. Der har jeg bommet totalt 🙂

BA har tidligere vært litt tuklete å få tak i, men Addnature har tatt de inn i sortimentet og det gjør det hele litt enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten rart det er såpass rimelig. Det krysser jo av på de fleste punkter, både romslighet, vekt og at det er lett å sette opp. Ser det vinner mange tester ingen denne telt sjangeren også. 

 

Bestilte Reinsfjell Superlight 3 igjen i går med tilbudet til XXL, men godt gå jeg sender det tilbake. Falt faktisk for fristelsen og bestilte Ringstind SL 2 også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatt Big Agnes Cooper Spur UL3, 2017 og 2018 modell av Reinsfjell SL 3, Orion UL 2 og har nå Orion Extreme 2.

Mine tanker om produktene er:

Orion Extreme har såpass mange fordeler over Orion UL at de 500g ekstra er verdt det (lavere pris, sterkere materialer, tørkeloft følger med, hel myggnetting i innertelt, ytterteltet kan dras nesten ned til bakken). På mitt Orion UL klarte jeg ikke få det ene hjørnet av ytterteltet nærmere bakken enn 13cm, kontaktet importør UteDepot og de mente at det var normalt. På Extreme får jeg den 5cm fra bakken. Fordelene med Orion over Reinsfjell SL for meg er høyden, innerteltet er designet for å settes opp uten yttertelt, innerteltet kan åpnes med en glidelås (på Reinsfjell SL må du åpne to glidelåser), forteltene peker samme vei for utsikt, posene til barduner og justerbare pluggfester. Med andre ord, mange smarte løsninger! 

Den siste iterasjonen av Reinsfjell SL er mye bedre enn tidligere modeller. Den har god ventilasjon, ytterduken går helt ned til bakken og er ganske lett. Hadde jeg prioritert vekt og kuppeltelt ville jeg kjøpt Reinsfjell SL2. 

BA Cooper Spur er et fantastisk sommertelt. Luftig, lett og romslig. 

Nå har jeg slått meg midlertidig til ro med Ringstind 2 SL 2019 for minimalistiske turer, Orion Extreme 2 for komfort/eksponerte turer og Spitsbergen Pro Camp 3 for vinterturer. 

 

Forøvrig har fjellsport.no sjeldent god pris på Orion UL 2 nå:

https://www.fjellsport.no/exped-orion-ii-ul.html?gclid=Cj0KCQjw_r3nBRDxARIsAJljleFprit4NE1i8wvkD8UhxJB-zIMcClA5OikWs8eVih0sR82M5M2ap-0aAvy1EALw_wcB

Endret av Forsakencowboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten ting jeg setter pris på med Orion som Reinsfjell har bommet på, er plasseringen av ventilbeskyttelsen i overkant av teltet. På Orion er den på samme side som døråpninga slik at den fungerer som en liten baldakin eller markise som minsker risikoen for å få regn i innerteltet. Slike småting viser at noen har tenkt seg om da de designet teltet.

 

Orion_Reinsfjell.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Forsakencowboy skrev:

På mitt Orion UL klarte jeg ikke få det ene hjørnet av ytterteltet nærmere bakken enn 13cm, kontaktet importør UteDepot og de mente at det var normalt. På Extreme får jeg den 5cm fra bakken.

Mulig at 13cm ligger innenfor forventet variasjon i produksjonen, men jeg synes det høres mye ut. Kanskje kan slike variasjoner være en årsak til at meningene om Orion spriker litt?

Med våt duk er jeg ganske sikker på at jeg kan dra duken på mitt Orion UL ned til 5 cm i hjørnene, med tørr duk blir det nok litt høyere. Her er et annet utsnitt av det samme bildet som jeg la inn noen poster opp, da var duken helt tørr - og jeg tror ikke jeg strammet mer enn vanlig:

301099718_OrionBunn(IMG_20180514_072736784_HDR).thumb.jpg.370632654f8f33235807f36d0da56e36.jpg

Så lenge man får vinden fra andre siden, og ikke står i snøføyk, er det der helt akseptabel åpning for meg. Men synes selvsagt at det er helt greit at andre vurderer det annerledes. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter at jeg forelsket meg i vekten og pakkstørrelsen til Helsport Ringstind Superlight 2, men plassen og formen på Helsport Reinsfjell Superlight 3, så bestilte jeg må Big Agnes Copper Spur HV UL3 og Tiger Wall UL3. Blir spennende å se de oppslått!

 

Takker for mange gode tips, og ikke minst til @rayun for tips om Big Agnes 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.