Gå til innhold
  • Bli medlem

Dupp og multifilament?


Gjest fightingfalcon

Anbefalte innlegg

Gjest fightingfalcon

Hei! Jeg har lurt på dette lenge og har prøvd å finne ut av det på nettet. I fjor prøvde jeg fireline for første gang til slukfiske og jeg digga det. Men! 

så var det en dag jeg fikk lyst til å fiske med mark og dupp. Hvordan fungerer dette med multifilament? Har folk to spoler, en med multi og en med mono. Eller bruker man en lang fortom med 

mono på multifilamentet? Jeg har lest at multifilament egner seg dårlig til duppfiske alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ofte fisket med dupp og multifilament, og har ikkje hatt noen problemer med dette. 

Eg bruker uansett alltid ein god meter med fluorcarbonfortom som eg skøyter med UNI eller Allbrightknuten. Men eg ser likevel ingen grunn til at det skulle vært noe problem å bruke bare multifilament ved duppfiske. Fortommen fra duppen må jo sjølvsagt være mono, ellers blir det fort krøll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste multisenene flyter og vil gi mye mer avdrift slik @tberg4 nevner.
Innen meitemiljøet brukes kun monofilamet eller fluorocarbonsene :)
Jeg har med meg 2 spoler til snella på tur. En med mono til duppfiske og en med multi til sluk.
Men selv med multi og sluk så bruker jeg en 60cm fortom av fluorocarbon :)
Man fisker aldri så langt ut når man duppfisker at man trenger de positive egenskapene til multifilamentsena.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kjelby1 skrev:

Eg har ofte fisket med dupp og multifilament, og har ikkje hatt noen problemer med dette. 

Eg bruker uansett alltid ein god meter med fluorcarbonfortom som eg skøyter med UNI eller Allbrightknuten. Men eg ser likevel ingen grunn til at det skulle vært noe problem å bruke bare multifilament ved duppfiske. Fortommen fra duppen må jo sjølvsagt være mono, ellers blir det fort krøll.

Du er sikkert flinkare til å knyta enn meg, eg synstest da var noke herk og skøyta multi og mono, fram til eg begynte og bruka ein ørliten svivel utan hempa. Berre pass på at ein ikkje drar den inn i stangringane. Egentlig har eg fått omtrent alle mine aurar nærme land så eg kunne vist berre brukt ein mono av god kvalitet. Har 2 spolar til snella mi, samt 300 m med berkley trilene 0,23 i boden. Lure på om eg kun skal bruka da på neste fjellfisketur. Då slepp eg og skøyta i svivelen samt kappa etterpå når stanga skal demonteres, eller vel må jo kappa uansett men enklare med berre mono heilt ut. Eg kan knuten for multi og eg kan uni knuten så detta er 100% latskap samt ein dose minimalisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes også det er noe herk å skjøte multi og mono. Etter x antall slitasjebrudd i skjøteknuten gikk jeg over til multi uten fortom (Nanofil 0,13mm) og ren mono (Stroft gtm 0,18mm) til ørretfiske.

Multi har klart noen fordeler med kontaktfølelse og lengde på kast, men etter endel testing frem og tilbake bruker jeg nå nesten utelukkende mono etter ørret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor tung sluk kan du bruka då, pleier sjølv ikkje bruka meir enn 18 gram, men brukte litt for tynn gøt før ved sjøfiske og 60 gr sluk. Er ein voldsom påkjenning på gøten akkurat i da ein hiv ut, plutselig rauk gøten i da eg kasta ut, blei bedre etter at eg gjekk litt opp på tjukkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode monofilamentsener tåler MYE mer enn det folk tror :)
Jeg bruker stort sett bare Stroft og har til gode å oppleve at den ryker i kast.
Fått gjedde på 4kg+(med 0,25 fluoro fortom) og karpe på 5,2kg på Stroft i 0,20mm.
Man skal jo ikke løfte fiske opp av vannet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg løfte dei som regel opp men så får eg aldri så store fiska som du får, er ikkje størrelsen på fisken som er problemet for min del iverfall. Er ved kontakt med gode gammle bunnulf samt i da eg foretar kastet. Eller eg løfte dei ikkje, eg drar dei berre inn på tørt land når eg tenke meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, can skrev:

Har de ein grei plass og kjøpa strofft då? Så kan eg prøva sjølv.

Stroft selges i mange butikker :)
Om du ikke har i nærbutikken så har både Gero sportsfiske og Skitt fiske det i nettbutikken.
Stroft kommer stort sett alltid best ut i test blandt monofilament.
0,18mm har f.eks en bruddstyrke på 3,6kg for de som er opphengt i bruddstyrke :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.