Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye fjellsko- tips?


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Er på utkikk etter noen nye fjellsko. Kriteriene er goretex, ikke altfor tunge, slitesterke, halvhøye og med god ankelstøtte og solid såle. 
Primært bruksområde: Toppturer på sommer og lange dagsmarsjer med 15-25 kg på ryggen. 

Er derfor på utkikk etter noen solide sko som tåler både klyving i steinur, samt lange marsjer med forholdsvis tung oppakning. 

Har tittet på blant annet La sportiva trango cube, trango tower, og Salomon quest 4d 3 gtx. Noen som har erfaringer med disse skoene, evt tips til andre sko som vil passe mitt bruk?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Salomon Quest 4d 2 GTX. De er snart 2 år gamle og slapp nå inn litt vann i nærheten av der skinnet møter gummien fram på skoen. Jeg har aldri tatt vare på skinnet så det er sikkert selvforskylt. Har vokset nå og håper jeg kanskje fikk fikset det, men har ikke fått prøvd de igjen enda. 

 

Hoppet rett inn i skoene og har aldri fått gnagsår eller ubehag, kjempe behagelige sko om det var opp galdhøpiggen eller med 20kg på ryggen. Greit rimelig er de og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du smal eller brei fot? Høy eller lav vrist? 

De forskjellige merkene og modellene er ofte tilpasset en type fot. Norske Alfa er for labber med lav vrist mens LaSportiva ofte passer sydeuropeisk føtter som gjerne er noe smalere og høyere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Gittiamo said:

Har du smal eller brei fot? Høy eller lav vrist? 

De forskjellige merkene og modellene er ofte tilpasset en type fot. Norske Alfa er for labber med lav vrist mens LaSportiva ofte passer sydeuropeisk føtter som gjerne er noe smalere og høyere. 

Ok, da faller jeg nok under kategorien "sydeuropeiske føtter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da heier jeg på LaSportiva Trango Cube 👍🏻

Veldig fornøyd med den selv. Støvlene sitter godt på foten og er gode å kante med ved klyvin/klatring og de elsker en real steinrøys. Funker fint med tung sekk også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Gittiamo said:

Da heier jeg på LaSportiva Trango Cube 👍🏻

Veldig fornøyd med den selv. Støvlene sitter godt på foten og er gode å kante med ved klyvin/klatring og de elsker en real steinrøys. Funker fint med tung sekk også.  

Høres bra ut! Forresten, hvordan opplever du slitestyrken til skoene? Har lest at sålen slites fort, noe som gjør meg litt mer betenkt på å kjøpe dem. De koster tross alt en del. 

Og er de store/små i størrelsen?

Endret av KS10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, KS10 skrev:

Høres bra ut! Forresten, hvordan opplever du slitestyrken til skoene? Har lest at sålen slites fort, noe som gjør meg litt mer betenkt på å kjøpe dem. De koster tross alt en del. 

Og er de store/små i størrelsen?

Tja. På mine så har gummien blitt hard etter flere års bruk. Skal man ha god friksjon, som man gjerne ønsker på stein, så må gummien også være litt myk. Og da slites den mer. 

Her er våre sko. Min dame Cube og Terka sin Cube og Trail. Vandrestøvelen er mykere i såla (ikke gummien men selve sålen) mens Cube er stivere for å kunne klatre med de. 

Cube-støvlene her er begge mange år og har mange steinrøyser og berg på samvittigheten. Noe hardere gummi er det men selve støvlene er uslitelige. 

98D7B3DC-5ECA-4E11-9508-8E07F78BEA7B.jpeg

7CA4EB33-E2EA-4F33-9F83-DFCE18BF43EA.jpeg

D43C415F-7CE6-4888-8121-13E7B2F130D1.jpeg

103F82CA-D949-4152-B86C-649B3030FB4D.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Gittiamo said:

Tja. På mine så har gummien blitt hard etter flere års bruk. Skal man ha god friksjon, som man gjerne ønsker på stein, så må gummien også være litt myk. Og da slites den mer. 

Her er våre sko. Min dame Cube og Terka sin Cube og Trail. Vandrestøvelen er mykere i såla (ikke gummien men selve sålen) mens Cube er stivere for å kunne klatre med de. 

Cube-støvlene her er begge mange år og har mange steinrøyser og berg på samvittigheten. Noe hardere gummi er det men selve støvlene er uslitelige. 

98D7B3DC-5ECA-4E11-9508-8E07F78BEA7B.jpeg

7CA4EB33-E2EA-4F33-9F83-DFCE18BF43EA.jpeg

D43C415F-7CE6-4888-8121-13E7B2F130D1.jpeg

103F82CA-D949-4152-B86C-649B3030FB4D.jpeg

Det høres lovende ut! Takk for god hjelp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 13.10, KS10 skrev:

Har tittet på blant annet La sportiva trango cube, trango tower, og Salomon quest 4d 3 gtx. Noen som har erfaringer med disse skoene, evt tips til andre sko som vil passe mitt bruk?

På forhånd takk!

 

På 26.5.2019 den 13.40, Tåkefyrsten skrev:

Jeg har Salomon Quest 4d 2 GTX. De er snart 2 år gamle og slapp nå inn litt vann i nærheten av der skinnet møter gummien fram på skoen. Jeg har aldri tatt vare på skinnet så det er sikkert selvforskylt. Har vokset nå og håper jeg kanskje fikk fikset det, men har ikke fått prøvd de igjen enda. 

 

Hoppet rett inn i skoene og har aldri fått gnagsår eller ubehag, kjempe behagelige sko om det var opp galdhøpiggen eller med 20kg på ryggen. Greit rimelig er de og. 

Jeg kjøpte disse i fjor sommer vel vitende om at det var en midlertidig løsning. 

En uke med 20kg på ryggen med de så er føttene mine lei og møre av å kjenne på underlaget.

En dag i våt lyng og de var søkkblaute, så jeg tar ikke det for gitt at de er så vanttette selvom det er utenfor normalen å traske i lyngen. 

Bortsett fra det har jeg samme gode erfaring med at det var rett på tur uten noe ubehag. Men for fremtiden blir de forbeholdt lettere turer, ev. korte turer med tung sekk. 
 

I år har jeg derfor gått til anskaffelse av Crispi Skarven 2. :) 

 

Edit: Jeg så nå det var 2 GTX jeg svarte på, jeg har 3 GTX.

 

Endret av Joachim V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 14.35, Gittiamo skrev:

Her er våre sko. Min dame Cube 

98D7B3DC-5ECA-4E11-9508-8E07F78BEA7B.jpeg

7CA4EB33-E2EA-4F33-9F83-DFCE18BF43EA.jpeg

D43C415F-7CE6-4888-8121-13E7B2F130D1.jpeg

103F82CA-D949-4152-B86C-649B3030FB4D.jpeg

Den lyseblå? Det er vel igrunn ein Trango evo s? I alle fall det mine heiter, som er samme støvel. Den skil seg slik eg opplever det, frå Cube, mellom anna i solens flex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tessatroll skrev:

Den lyseblå? Det er vel igrunn ein Trango evo s? I alle fall det mine heiter, som er samme støvel. Den skil seg slik eg opplever det, frå Cube, mellom anna i solens flex. 

Kanskje det 🤔 har samme støvler som deg. Men disse navnene går det hurramegrundt med. Viktigst er at støvlene er utrolig gode 😂 

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker på meg som at dere som har smalere fot har større utvalg å velge mellom, enn oss som har bred fot og lest. Litt misunnelig der. 

Min sambo kjøpte for øvrig Crispi besseggen, og denne har vært en svært god sko for henne, men er ørliten for liten. Denne skoen er desverre utgått nå, og finnes kun på enkelte XXL butikker (damemodellen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Det virker på meg som at dere som har smalere fot har større utvalg å velge mellom, enn oss som har bred fot og lest. Litt misunnelig der. 

Min sambo kjøpte for øvrig Crispi besseggen, og denne har vært en svært god sko for henne, men er ørliten for liten. Denne skoen er desverre utgått nå, og finnes kun på enkelte XXL butikker (damemodellen).

Det tror jeg du har rett i. Men igjen så tror jeg de med lav fot har mer å velge i enn oss med høy fot. Galt blir det uansett 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2019 at 11:01 AM, Arcticpeak said:

Jeg kjøpte Trango Cube i fjor, og jeg er svært fornøyd med de. Veldig gode å gå i, både på grusvei, myra og i steinrøysa.

Så du opplever ikke at de blir for stive i sålen for mindre bratte turer, samt turer i skog og mark med lett kupert terreng?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, KS10 skrev:

Så du opplever ikke at de blir for stive i sålen for mindre bratte turer, samt turer i skog og mark med lett kupert terreng?
 

Akkurat det vil nok være veldig individuelt, jeg liker å gå med stiv såle, andre liker det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rebel Lite GTX er vel kanskje den av Scarpa sine modeller som best tilsvarer modellene som nevnes i åpningsinnlegget. Har brukt mine på sti med og uten sekk, på bre og til å klyve i ur, og skoene leverte på alt. Skoene er lette og stabile, de puster og er vanntette. Veldig fornøyd med mitt par, men det viktigste er naturligvis at skoen sitter godt. Ta deg en tur til Oslo Sportslager, Braa Sport eller tilsvarende og ta deg god tid til å prøve. Eller bestill alle skoene på nett, prøv dem hjemme og send tilbake de som ikke funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt på mine Crispi Skarven under mesteparten av høstjakta de siste årene må jeg gjerne overtales til å bruke noe annet innendørs på jobb på senhøsten. ;-)

Jeg rett og slett digger de skoene og handlet et par makne etter varsel på prisjakt da de ramlet ned på 2000,- i romjula. Har de stående klar i boden. Handlet i frykt for at når jeg før eller siden sliter ut mine så er modellen utgått ;-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Espen Ørud said:

Etter å ha hatt på mine Crispi Skarven under mesteparten av høstjakta de siste årene må jeg gjerne overtales til å bruke noe annet innendørs på jobb på senhøsten. ;-)

Er Crispi Skarven 2.0 samme som Crisp Skarven, eller er det stor forskjell? Jeg spør litt ut av uvitenhet. Den gamle Crispi Skarven var lær, mens dette er Nubuck, og jeg ser det er litt forskjeller på Gtx også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Er Crispi Skarven 2.0 samme som Crisp Skarven, eller er det stor forskjell? Jeg spør litt ut av uvitenhet. Den gamle Crispi Skarven var lær, mens dette er Nubuck, og jeg ser det er litt forskjeller på Gtx også...

Fra Skarven til 2.0 skal det bare være forskjell på sveisingen og gummitypen på overgang mellom såle og fot?

 

Det var vel der det var problem på enkelte av originalen. Mine har holdt fint...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Skarven på vei ut ? Ser ut som det bare er xxl som har denne nå.

Selv ser jeg på alfa orre, men er ingen butikker som har den. Fjellsko vil jeg helst prøve i litt ulike merker, og også i litt ulike størrelser for å finne riktig størrelse i forhold til ulike sokker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crispi Rauma har jeg vært strålende fornøyd med! Hatt samme paret i 5 år (behandlet etter hver tur). Smal og forholdsvis lett. Lær.

Tror Rauma er en litt enklere variant av Crispi Valdres. Nå finnes det en som heter Rauma EVO, som ikke ser på langt nær like smidig og behagelig ut.

Kan fort bli Valdres neste gang på meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.