Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til teltplasser langs veien


droppkne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og planlegger min første langdistanse sykkeltur.

Jeg skal besøke en kompis i Nissedal og tenkte det hadde vært kult å komme seg dit på sykkel. Starter i Sirevåg.

Tanken er å sove i telt noen netter på vei bort. Ruta er bare 266 km, men jeg vil ta det veldig rolig, så tenker å ta det på 5 dager. Har funnet raskeste rute på sykkelveg.no

Men, problemet er bare hvor jeg skal slå opp teltet. Har prøvd å finkjemme kartet, men for meg ser det i mange strekninger nesten umulig ut å finne plass nære veien som verken er innmark, tett skog eller veldig ulendt terreng. 

Er det noen som har noen tips til hvordan finne gode teltplasser?

Eventuelt vet om egnet utmark nær vei ved Byrkjedal, Fidjeland, Setesdal og Åslandsgrend? 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, Imp skrev:

Du kan feks spørre i lokale grupper på face. 

Forslaget fra @Imp kan være veldig bra. Kjenner ikke personlig til hva som finnes på Facebook, men et spørsmål der er sikkert ikke dumt.

3 timer siden, whistler skrev:

Kjenner ikke ruta du skal sykle spesielt, men et generelt tips er å se etter grusveier som leder til skau / fjellområder. En liten avstikker fra slike veier så finner du som regel en OK plass. Antar du ikke vil ligge tett på en riks / fylkesvei uansett. 

Ellers er det som @whistler sier, å se etter småveier som tar av fra veien du er på. Visst du ikke vil synes er det som oftest best om grusveien tar av opp fra hovedveien, enn ned. Tar den av nedover må du som oftest lengre inn før du ikke synes fra veien.

Problemet med å finne plasser langs veien er størst der det er kupert + landbruk. Ofte er plassene som kunne vært aktuelle sperret av et gjerde, eller det er innmark. I slike områder kan du høflig spørre på butikk/bensinstasjon, eller om du ser noen, om de vet om en liten flat flekk hvor du kan få slått opp teltet for en natt. Det er helt utrolig hvor hjelpsomme og hyggelige folk er når du kommer på sykkel. Selv har jeg hatt telt i hager, bak bensinstasjonen, i et hjørne på fotballbanen for å nevne noe. Jeg har blitt tilbudt seng inne og jeg har sovet på benken i busskur.

Ellers så er det jo campingplasser mange steder, særlig langs trafikkerte veier. Det er ganske digg å få seg en varm dusj etter en lang dag og kanskje få ladet mobilen etc. 

Uansett, ikke la bekymringer rundt overnatting stoppe deg. Du vil altid finne en plass å sove, selv om det noen ganger kan bli lengre dager enn ventet på sykkelsetet. Det som er viktigere å vite er hvor neste matbutikk er. Nei hiv deg ut i det, en slik sykkeltur lever du lenge på. Lykke til😃

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, rayun said:

Selv har jeg hatt telt i hager, bak bensinstasjonen, i et hjørne på fotballbanen for å nevne noe. Jeg har blitt tilbudt seng inne og jeg har sovet på benken i busskur. 

 

Vi var på en lengre fjelltur, og gikk tom for mat, så de siste to dagene levde vi (3 stykker) på en Toro-pose som vi delte. I tillegg hadde jeg ganske høy feber. Etter en flere mils lang marsj kom vi ned til et tettsted sent på kvelden, matbutikken var stengt, og vi slo opp teltene på den gresskledde midtrabatten i stedets eneste veikryss :-)
Det ble litt tuting på morgenen fra forbipasserende biler, men vi sov godt, og sto klar foran butikkdøra da den åpnet. Tror aldri jeg har spist så mye på en gang!

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult at flere skal benytte sykkel som transportmiddel til ferien i sommer :) Skal selv på lang sykkelferie i år og følger gjerne denne tråden for tips da jeg er relativt fersk selv :)

Etter å ha tatt noen helgeturer med motorsykkel har jeg et råd. Finn ut hvor du har mulighet til å campe før du drar. Blir et slit hvis du må begynne å lete på slutten av dagen, og du ender opp med mange kompromisser. 

Skråning ovenfor veien gir bedre kamuflering enn nedenfor veien, bilister vil ikke se deg der oppe :) 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.