Gå til innhold
  • Bli medlem

DNTs forsøpling av naturen


Tom

Anbefalte innlegg

Tidligere i sommer gikk jeg fra Eidsbugarden og opp i Øvre Mjølkedalen. Store deler av ruten dit følger den sterkt trafikkerte DNT-motorveien mellom Fondsbu og Olavsbu. Jeg må si meg svært irritert over alle vardene og de røde T-ene. Hvorfor i all verden må man ha T-er og varder hver femte-sjette meter når stien er god og tydelig? Det er vel aldri så tåkete at man ikke kan se stien under føttene sine. Og i urer, der stien er vanskeligere å se, er det plutselig dårlig med både varder og T-er. Hvor er logikken? Nei, hvis folk ikke klarer å holde seg til en sti uten varde og T hver femte meter, kan de holde seg hjemme på kafeen i Oslo.

Hvordan er det rent juridisk dersom man river varder? Er dette å anse som hærverk og følgelig straffbart? Er det slik at når en fra DNT er fremme med malingspannet er plutselig steinen fredet til evig tid? Og hva med DNTs hærverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er i verste fall sivil ulydighet Tom, men hva er poenget med å rive det ned. Jeg pleier å nøye meg med å rive ned noen av alle de meningsløse vardene som ellers finnes i fjellet. Folke er altfor glade i varder.

Problemet i forhold til DNTs stimerking er etter min mening at det er så "lett" å merke nye stier, men når trafikken fører til slitasje, noen ganger nesten ukontrollert slitasje, så er DNT ikke akkurat raskt ute for å veldikeholde stiene DE har merket - for å si det pent. Jeg uttaler meg nå på grunnlag av stiene i Jotunheimen da jeg ikke vet hvordan det er med DNT og vedlikehold ellers.

Hvorfor kan ikke DNT ta initiativ til å redusere skadene på stien ned Bukkelægret. På stien ved Fondsbu. På stien over Besseggen utenom "skrytetrappa" 300 meter opp fra Gjendeosen som uansett ikke DNT har sått for så vidt jeg har forstått. De verste partiene er på mange måter sandsvaene litt lenger oppe og nedstigningen mot Memurubu hvor atter et nytt stiløp er "tatt i bruk" fordi DNT ikke har vedlikeholdt det opprinnelige tilstrekkelig.

At turistnæringen på Beitostølen og i Vågå kanskje har mer nytte av disse stiene er så sin sak, og de burde definitivt bidra mye mer - men de er nå opprinnelig merket opp av DNT vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten, hvorfor er det sivil ulydighet? Har DNT fått lovfestet at vardene deres er å anse som fredet? Er det noe magisk med en stein, som sier at dersom en fra DNT har malt på den, så kan den ikke flyttes? Synes det virker merkelig at du river andres varder, mens du lar DNTs få stå. Det forteller i verste fall en del om hvordan DNT har hjernevasket folket til å se på seg som noe nærmest hellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at DNT har fått tillatelse til å merke ruter av grunneier, så med mindre grunneier gir tillatelse (primært staten antar jeg) til at de rives, så er det vel i det minste en handling mot grunneiers ønske? Har ikke peiling jeg - synes også de kunne vært litt mer konsekvente i merkingen sin og litt mer tilbakeholdne med malingen, men ergrer meg ikke stort over det lenger :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNT mafia. Sjelden jeg hører denn "klubben" driver med annet enn vedlikehold av hyttene sine. Jeg har fremdeles ikke sett noen av disse folkene plukke søppel og drive vedlikehold av "sine" stier. Folk skal selvsagt ikke kaste søppel i naturen. Men noen må rydde opp etter natursvina der det er populære DNT ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke DNT alene ansvarlig for å plukke søppel. Det ansvaret har vi alle sammen.

Det som DNT derimot ikke er så flinke til er å markedsføre læren om sporløst ferdsel. Dette er stort i utlandet. Enkelte steder må man t.o.m. bære bommelom ut av nasjonalparker.

Selv om flere T-stier er nedlagt i løpet av de senere tiår Jotunheimen, er vel ikke DNT akkurat rette organ til å pese om sporløs ferdsel..

Her på berget synes man ikke så opptatt av dette. Antageligvis ser man problemene ved overbefolkede stier som eser ut og spiser av vegetasjonen i Jotunheimen. Man ser heller ikke hvor dette vil ende heller. Resultatet blir nok Big Brother-målinger av antallet turister på de ulike stiene og deretter adgangsbegrensninger på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eftersom jag är en av "mafiamedlemmarna" som använder en ferievecka varje år till att märka stigar ska jag försöka förklara hur det ligger till.

Nej, det är nog aldrig så dimmigt att man inte ser stigen, men det kan komma så mycket snö att man inte ser stigen. Är man ute under snöfallet så blir sikten också dålig, och då det behövs tät vardning. Att det står varder var femte meter har jag dock aldrig sett. När jag håller på med märkning har jag som mål att det ska vara i genomsnitt 30-40 varder per km, tätare i ur och glesare där det är tydlig stig.

I år är det väldigt lite snö i fjällen, vilket gör att man på många ställen går i ur, där det vanligen ligger snö. Har du gått i en ur som var dåligt märkt så kan det bero på att det låg snö det året man vardade så att man inte kunde varda.

Målning är man återhållsam med. Framför allt är det förbjudet att måla på fast fjäll och jordfasta stenar. Tyvärr finns det på sina ställen gammal sådan målning kvar och den är i stort sett omöjlig att få bort. Varder märks med ett rött T i måttlig storlek (10-12 cm) för att visa att det är en DNT-stig. Man behöver inte märka alla varder, men i ur brukar jag göra det, för att det ska vara lättare att se varden.

All DNT:s märkning är godkänd av grundägare och myndigheter och ska föregå enligt Merkeinstruksen.

Trivs man inte med att det är märkt, så kan man ju gå där inte är märkt. Det gör jag gärna själv. Däremot skulle det aldrig falla mig in att riva en varde, vare sid DNT:s eller någon annans, annat än om den är direkt vilseledande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de røde T-ene og uttråkka stiene er så fordømt irriterende, er det vel bare å gå utenom? Jeg tipper det er en særdeles liten andel av norsk fjellareal som er tråkka ned til sti.

Tenk at andre enn hardcore-folka som dere er så freidige at de faktisk tar turen til fjells!

For ikke å snakke om de som driver dugnad på fritida for å holde oppe hyttenettverket. Err - kan man ikke bo i telt, får man holde seg vekke?

Nei, fjellet er til for å gå i. Folk må da jammen finne seg i at andre går der også, og at forholdene legges til rette for det.

Ja til fjell for folk flest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alle DNT vennene så raskt ned i skyttergravene og angripe "annerledes menende" med påståtte motiver om at de vil ha fjellet for seg selv og en masse slikt sprøyt. Hvorfor kan ikke DNT vennene være villige til å innse at det på ENKELTE områder kanskje kunne vært prioritert litt annerledes (se til utlandet). Har egentlig stor forståelse for merkingen, men hvorfor kan man ikke være seg sitt ansvar mer bevisst når det gjelder de følgekonsekvenser som merkingen fører med seg? Ja det er den enkelte av oss som legger igjen søppel, og det er den enkelte av oss som lager nye stiløp når de andre er utslitt på grunn av for stor trafikk og dårlig vedlikehold.

Men det er utopisk at enkeltindividet skal ta ansvar for dette. Når jeg er i godt humør plukker jeg alltid søppel i fjellet, når jeg er i dårlig humør går jeg forbi. Når jeg er i godt miljøhumør tenker jeg på hvordan jeg går i forhold til stiløp og slitasje. Når jeg er i dårlig humør eller sliten, går jeg minste motstands vei.

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg, er det langt fra bare DNT som profiterer (i den grad DNT føler de PROFITERER) på de mest populære turiststiene, men det er DNT som har den største forutsetningen for å være en pådriver for tiltak mot erosjon, stislitasje og forsøpling. Turistnæringen kan du bare glemme, de burde i stedet pålegges å betale inn en "skatt" til et fond for miljøtiltak.

Dersom initiativene til slike ting til siste kommer fra myndighetene ved fylkesmannen e.l. så føler jeg at DNT har tapt. I Norge har vi et litt spesielt forhold med en så sterk DNT, i andre land er myndighetene mye sterkere inne både på miljøsiden og på merking og vedlikehold av ruter.

Kanskje løsningen hadde vært at myndighetene overtok en mye større grad av den praktiske forvaltningen av våre najonalparker. At DNT mistet ansvaret for merking og vedlikehold av stier m.m. Og at parkmyndigheter overtok dette samt en mye mer aktiv miljøforvaltning av naturen. ??

Men DNT er nok for godt innarbeidet, noe som også har positive sider, bare ledelsen ville fokusert mer på ikke inntektsgivende aktiviteter for miljøet. Tror det kunne gitt masse goodwill.

Ja jeg har mange ganger tenkt på å skrive både til Fjell & Vidde og til generalsekretæren, men det krever litt mer enn bare å lire av seg en remse full av skrivefeil her på fjellforum.

Men et eksempel: Bukkelægret burde enten stenges komplett eller så burde deler av ruta tørrmures (ovenfor det bratte). Å stenge Bukkelægret (fjerne kjetting og merking samt skilte at den er stengt og all ferdsel foregår på eget ansvar er det ingen som har mage til), så ta litt av de 455 x nesten 200.000 (Vi snakker om kontingenter og inntekter på mellom 50 og 100 millioner kroner her) kronene og mur opp en trapp på de stedene hvor turistene nå perforerer den sårbare fjellsiden med grøfter. Så får heller en markedskoordinator, og en administrasjonssekretær og en organisasjonskonsulent og en konsulentkonsulent strykes midlertidig fra medlemslista.

DNT gikk rundt også med 125.000 medlemmer, og med 150.000 og med 175.000. Nå er det visstnok godt over 200.000. Kontingenten står heller ikke akkurat stille, så det må være midler til slike tiltak, samt å sponse ryddedugnader med gratis fjellweekendopphold e.l.

Noen gullrøtter til positive tiltak og ikke bare lønn til organisasjonskunsulent og administrasjonssekretær. ???

Lurer egentlig også på om tørrmuring er å betrakte som faste installasjoner, eller om det fritt kan utføres? Solide varder er jo en form for tørrmuring.

De flotteste stipartiene i Jotunheimen er uansett etter min mening deler av den gamle leia over Høgvaglen mot Langvatnet. Forseggjorte saker.

Huff, nå blei jeg visst litt for engasjert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du skrev dette Morten, så sparte jeg meg for å skrive en del om det samme :) Jeg er jo selvsagt enig i at det er alles ansvar å plukke søppel. Men når DNT markedsfører turer vil det jo selvsagt føre til at all slags folk tar turen til fjells. En del av disse er ikke så nøye på at de kaster søpla si i naturen. Jeg skulle likt å vite hvor mye søppel jeg har plukket med meg siden jeg begynte å gå i fjellet, det er ikke lite. Sant å si så er jeg drittlei av å finne søppel, særlig når jeg er så sliten at jeg ikke orker å plukke. Ja det er alles ansvar å ikke kaste søppel, men det er lite realistisk at det vil skje. Det er alles ansvar å plukke søppel, og dette gjelder i høyeste grad også for DNT. Den dagen jeg ser folk fra DNT gå rundt å plukke søppel skal jeg revudere mitt syn på foreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemet med forsøpling har med manglende bevisstgjøring å gjøre. Hjemme har vi heldigvis ingen rødmerkede T løyper, annet enn til noen fjelltopper, så jeg kan ikke skylde på DNT.

På den siste fjellturen min fant jeg en knekt fiskestang, 6 ørretgarn, 5 flasker sprit (tomme), 1 tom 3 liters vindunk, 1 dagbladet fra 3 sept 200?, 2 plastflasker, 1 kaffeboks, 1 knust glass, 1 leverposteiboks og et par plastposer.

Jeg tok ned noe av det. Grunnen til at jeg fant det var at jeg gikk en hel dag og lette etter en fiskekniv. Så begynte jeg å se under steinhellene bortover. Nok av gamle synder i fra "gamle dager". Og ja jeg fant fiskekniven :)

Jeg tror like mye som at vi friluftslivs brukere forsøpler, så er jegere og fiskere på kompistur et like så stort problem. Ref ørtogsøtti Haglpatroner som ligger strødd rundt forbi... Har også funnet colabokser under steiner og det kan vel ikke være voksne som drasser på slikt...

Vi har snakket om å profilere Fjellsportgruppen vår, ved å ta en ryddedugnad der oppe. Time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i deres fremstilling av DNT folka.

Har vert mye på tur sammen med DNT folka har alderi sett noen som ikke har plukket opp søpla si, bortsett fra bommelom.

Vi syntes også det er for jævelig med søppel i fjellet, spesielt på de mest besøkte plassene.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A.I.

Det er da ingen som sier at DNT folka forsøpler. Les! Det er vel heller så at man antyder at det blir økt generell forsøpling som følge av tilrettelegging, som f.eks. merking av stier. For mitt vedkommende er det et savn etter et enda større engasjement i miljøbiten i forhold til merkebiten.

Jeg har aldri påstått og tror heller ikke at folk med tillitsverv i DNT kaster søpler. Tvert i mot tror jeg at mange av disse også selv plukker søppel.

Når man kritisererer et tre for å være for grønt, er det utrolig frustrerende når andre etterpå spør hvorfor jeg kritiserer trænre for å være for høye... Ja vi snakker om trær (DNT), men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk driter i om de slenger fra seg søpla her og der.. det er store mengder søppel overalt, bare man åpner øynene litt. Jeg blir god og varm i topplokket når jeg ser engangsgriller, spritflasker, ølbokser/brusbokser, plastemballasje, Real Turmat-emballasje osv slengende rundt. Det kan umulig være vanskelig å ta med seg hjem igjen?

Det verste er jo at det er brukere av fjellet som kaster dritten sin der... er det bare en generell "out of sight - out of mind" holdning ute og går? "Her kommer jeg, og jeg driter i alle andre som kommer etter meg!" Har en mistanke om at det mangler elementær folkeskikk blant mange... men det gjelder ikke bare i fjellet :)

Når det gjelder T-merking, så kunne den kanskje modereres noe... men jeg ser ikke på den som svært plagsom i forhold til den generelle forsøplinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i sommer gikk jeg fra Eidsbugarden og opp i Øvre Mjølkedalen. Store deler av ruten dit følger den sterkt trafikkerte DNT-motorveien mellom Fondsbu og Olavsbu. Jeg må si meg svært irritert over alle vardene og de røde T-ene. Hvorfor i all verden må man ha T-er og varder hver femte-sjette meter når stien er god og tydelig? Det er vel aldri så tåkete at man ikke kan se stien under føttene sine. Og i urer, der stien er vanskeligere å se, er det plutselig dårlig med både varder og T-er. Hvor er logikken? Nei, hvis folk ikke klarer å holde seg til en sti uten varde og T hver femte meter, kan de holde seg hjemme på kafeen i Oslo.

Hvordan er det rent juridisk dersom man river varder? Er dette å anse som hærverk og følgelig straffbart? Er det slik at når en fra DNT er fremme med malingspannet er plutselig steinen fredet til evig tid? Og hva med DNTs hærverk?

Hei Tom.

Min kjæreste jobber på Kripos jeg har spurt om hun kan sjekke ut det juridiske. Jeg har ikke fått svar ennu.

Min mening er att man kan straffes for det, under visse forutstninger, da det kan være fare for liv og helse. men det er mange men og viss her.

Viss jeg får ett svar fra Kripos skal jeg legge det ut her.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.