Gå til innhold
  • Bli medlem

Kryssing av landegrenser på tur


Anbefalte innlegg

Har forsøkt å google og søke her på forumet, men ble ikke klokere av den grunn. Det jeg lurer på er egentlig bare om det finnes lover/regler som sier noe om grensekryssing når man er på tur, står vi f.eks fritt til å krysse grensen mellom Norge og Sverige så ofte vi vil, og hvor vi vil, når vi er ute på tur? For min del er dette stort sett relevant for områder som Femundsmarka, men er litt nysgjerrig på hvordan dette egentlig er i rettslig forstand, regner f.eks med at det kanskje er andre normer på den Russiske grensen? Hva ev. med Finland?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Russland er strengt. Finland og Sverige helt ok nå. For Finland var det tidligere svært strengt. I Pasvik var det så vidt jeg vet kun Piilolaporten som var mulig å bruke som grensepassering i villmarka der.

En artig bok å lese ang. nettopp dette i nord er Thorbjørn Tuftes Øst i ødemarken, der han reiser oppover Pasvikelva i gummibåt(!). Russerne går fint, men da finskegrensa krysses blir det helvete! ;)

spacer.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vimsehue skrev:

Men ved kjøring av bil ja, men står ingenting hvis man går midt ute i skæven?🙈 

Det blir vel neppe mindre forbudt, selv om sjansen for å bli tatt er litt mindre. Kostnaden for å tilkalle veterinær, som hundeeier eventuelt må dekke, kan sikkert bli ganske høy hvis du er milevis fra sivilisasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

les oversikten om reise med hund hos Mattilsynet, som er den autoritaive kilde her!. Ja, du skal nå ha ormekur på hund også i Sverige mellom 24-120 timer før innreise i Norge. Den skal være urført o verifisert i hundepasset av veterinær. Vanskelig i Lappland og andre ødemarker. Det finnes alternativ 28 dagers kur, les nærmer hos mattilsynet. 

Streng tatt finnes Dverg bendelormen  vel bare i Sørsverige.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Eksilbergenseren skrev:

Det blir vel neppe mindre forbudt, selv om sjansen for å bli tatt er litt mindre. Kostnaden for å tilkalle veterinær, som hundeeier eventuelt må dekke, kan sikkert bli ganske høy hvis du er milevis fra sivilisasjon. 

 

7 minutter siden, elgen skrev:

Hei

les oversikten om reise med hund hos Mattilsynet, som er den autoritaive kilde her!. Ja, du skal nå ha ormekur på hund også i Sverige mellom 24-120 timer før innreise i Norge. Den skal være urført o verifisert i hundepasset av veterinær. Vanskelig i Lappland og andre ødemarker. Det finnes alternativ 28 dagers kur, les nærmer hos mattilsynet. 

Streng tatt finnes Dverg bendelormen  vel bare i Sørsverige.

Elgen

Skjønner de skal ha pilla ja, men hadde vært ille kjekt å slippe å drasse med seg 3 pass. Men da tror jeg heller jeg bare revurderer turen, og heller finner en lenger inn i sverige, så det ikke blir så mye grenser å forholde seg til 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man gerne vil vandre indover den Russiske grense. Så er min oplevelse af myndighederne derovre at de faktisk gerne vil have natur turister, og gerne vil hjælpe.

lLge i disse tider hvor man på politisk plan ikke taler så godt sammen, er det måske lidt sværere, men ellers så plejer man at komme langt med alm høflighed forespørgsel, især hvis ens planer er velbeskrevet.

Skal siges min erfaring ikke er den Norsk/Russiske grense, men andre steder i Rusland, selv steder som ellers normalt er lukket zoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2019 den 15.38, Vimsehue skrev:

 

Skjønner de skal ha pilla ja, men hadde vært ille kjekt å slippe å drasse med seg 3 pass. Men da tror jeg heller jeg bare revurderer turen, og heller finner en lenger inn i sverige, så det ikke blir så mye grenser å forholde seg til 😛 

Du må jo ha pass uansett når du skal hjem. Alternativet som er karantene for 3 hunder i 3 måneder kan fort bli litt mer strev enn 3 pass. Det er som nevnt to måter å ta pillene på, den ene som nevnt i et gitt tidsrom før innreise til Norge den andre er en 28 dagers løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2019 den 10.11, Joachim V skrev:

Du må jo ha pass uansett når du skal hjem. Alternativet som er karantene for 3 hunder i 3 måneder kan fort bli litt mer strev enn 3 pass. Det er som nevnt to måter å ta pillene på, den ene som nevnt i et gitt tidsrom før innreise til Norge den andre er en 28 dagers løsning. 

Ja, men da kan passa ligge i bilen til jeg skal hjem over grensa istedet ;) Og slapp av, alle er på 28 dagers pilla fra før ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.