Gå til innhold
  • Bli medlem

Funker det å bruke sovepose liner til å øke temp? Eller bør en kjøpe varm pose?


Kenngu

Anbefalte innlegg

Så jeg har fundert på dette en stund, det koster å kjøpe 3 soveposer. Til tre forskjellige årstider, eller bruks områder. Hvorfor ikke bare kjøpe en, men kjøpe varme linere?
F.eks kjøpe en sommer pose med komfort temp på 6 grader. Så kjøpe en liner som øker temp med 8, og dermed kan en bruke den på fjellet hvor det kan bikke null?

Finnes jo også linere som øker temperaturen med hele 18 grader, og da snakker vi mulighet for å bruke sommer posen på høsten.

Noen som har prøvd eller har erfaring med dette?

Lurer på dette siden sommerposen + liner har nesten dobbelt så lav pakk volum, som den ene varme posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er diskutert mange ganger. Bruk søkefunksjonen, så finner du masse om dette. :)

Mange har to soveposer utenpå hverandre til vinterbruk. Pass bare på at posen er romslig nok til  kunne ha en til inni.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en tykk fleece innerliner sammen med en Helsport Alta i endel år på tidlig vår og seine høstfisketurer.
Skulle jeg gjort det samme igjen så hadde jeg gått for ett 2-pose system som de over meg her anbefaler :)
En Warmpeace 300 tar f.eks. ikke mye større plass enn en litt tykk innerliner og er mye mer anvenlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

 (Men bevis gjerne motsatt :) )

Ja, er ikke vanskelig å bevise at de fungerer :)
Spørsmålet er hvor effektivtive de er i forhold til 2-pose
Tykk fleeceliner funka veldig bra når jeg brukte det på fisketurer.
Men da var hverken vekt eller volum noe spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de tynne linerne ikke varmer så voldsomt mye, så forlenger de hvertfall levetiden på posen. Så er det jo også en faktor med skitten sovepose som isolerer dårligere enn en ren pose, noe en liner har innvirkning på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, tubbs skrev:

Ja, er ikke vanskelig å bevise 

Du svarer jo på noe annet enn det jeg spør om/påstår/tror: 

19 timer siden, Marius Engelsen skrev:

 tror jeg ett ekstra ullsett eller en ekstra genser/bukse gir mer. (Men bevis gjerne motsatt :) )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Du svarer jo på noe annet enn det jeg spør om/påstår/tror: 

 

Alt kommer jo an på tykkelsen/isolasjonsevnen på linern kontra ullsett.
Har Aclima sitt doublewool og med den så kan jeg nok ligge i sommerposen i kuldegrader.
Innerliner, ekstra ullsett og 2-posesystem fungerer.
Heller tykk innerliner enn tynt ulltøy. Men heller tykt ullsett enn tynn innerliner :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tubbs skrev:


Heller tykk innerliner enn tynt ulltøy. Men heller tykt ullsett enn tynn innerliner :)

Med andre ord, heller eller tykt enn tynt? 🤷‍♂️ 

Den påstanden kan jeg være enig i.

 

Uansett er erfaringene fra forumet at disse linerne ikke gir på langt nær like mye varme som det påstås i markedsføringen. Det er jo svaret trådstarter egentlig er ute etter. Så bruk like gjerne ulltøyet, enn å kjøpe ett overpriset produkt som ikke holder det det lover. Med mindre du er klar over det og allikevel foretrekker liner framfor ekstra klær

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg må si jeg liker 'liner' i posen, da jeg velger å tro at den forlenger posens levertid, samt at den gir økt temp dersom jeg trenger det. Bruker også liner'en for seg selv når det er varmt nok til det. 

Lå i telt med dama i hver vår pose senest natt til i dag. Vi har veldig forskjellig temp toleranse ("fryse punkt"), hun lå i en pose med komfort temp på 9 grader, det var kanskje 6 eller no, hun frøs da. Jeg klarte meg fint i egen pose uten noe ekstra klær eller noe, hun lå med to lag i sin pose ++. Ga henne liner'en min, dette sa hun selv hjalp veldig, så mye at hun tok at litt av lagene hun hadde på. 

Så de turene jeg så langt har hatt, har den gjort nytten. Men det er én manns erfaring. :) To-pose system er jo også selvsagt noe å vurdere, som andre sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fleece liner jeg har brukt mye tidligere , i kombinasjon med en ajungilaq sovepose som ikke helt holdt meg varm nok. Det var ett enkelt tiltak for å øke komforten uten å koste for mye. Men etterhvert ble jeg lei av å bære på to poser i fjellet og oppgraderte til en bedre pose som veide mindre en gamleposen og  fleecelineren til sammen. Og varmet like godt . Siden har jeg aldri brukt innerposen. Så for meg synes jeg det er best med en pose som varmer godt nok alene. Og slippe en innerpose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 20.11, Marius Engelsen skrev:

Har vert diskutert, jeg har ingen tro på at det er mange grader å hente. Da tror jeg ett ekstra ullsett eller en ekstra genser/bukse gir mer. (Men bevis gjerne motsatt :) )

Som nevnt avhengig av type innerpose. Tynn silke liner har liten effekt på varme, men fin for å holde skitt unna soveposen. Tykkere linere og fleece linere gir litt varme i soveposen.

Er ellers helt enig med deg i at ekstra klær er enklere og gir minst like mye varme. De er med uansett, så en ullundertøy, lue og en tynn dunjakke kan gi en komfortabel natt om nattefrosten kommer uventet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis testa ut Sea to Summit Reactor Extreme i håp om at den skulle øke temperaturgrensa på posen. Han sover veldig varmt og fryser aldri, likevel ble dette en kald erfaring og han har ikke brukt lineren noe mer så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anders_G skrev:

En kompis testa ut Sea to Summit Reactor Extreme i håp om at den skulle øke temperaturgrensa på posen. Han sover veldig varmt og fryser aldri, likevel ble dette en kald erfaring og han har ikke brukt lineren noe mer så vidt jeg vet.

Den koster 800kr på fjellsport, veier 400g og skal øke temperaturgrensen med 14 grader, så det var nok en skuffelse.

Jeg kunne faktisk tenkt meg en supertynn og lett innerpose til de dagene det er for varmt å ligge med ulltøyet i posen, så slipper man å tenke på at posen blir skitten.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det lønner seg å kjøpe eget stoff og sy egen liner. Har alltid problemer med å finne en som ikke er større enn posen men samtidig åpning på riktig side osv.  For det er kjekt å beskytte posen på innsiden. 

Prosjekt for regndager i sommer 🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en STS reactor og den blir så og si aldri brukt. Synes ikke den gir særlig mer varme og bruker heller toposesystem med lett sommerpose inni som gir reell tempraturøkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, RoyN skrev:

Har en STS reactor og den blir så og si aldri brukt. Synes ikke den gir særlig mer varme og bruker heller toposesystem med lett sommerpose inni som gir reell tempraturøkning. 

Jeg har akkurat samme "pose" og erfaring som deg. I tillegg syns det blir veldig plundrete med en liner, de er vanskelige å komme seg inn/ut av og stort sett har de ikke noe glidelås for lufting.

Jeg sover heller med dun/syntetjakke, duntøfler og tykk ull for å strekke strikken på sommerposen. Veldig anvendelig og klær blir jo da "multi purpose" som både sovepose og vanlige varme klær til pauser/camp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette med å være så forsiktig med å beskytte posen på innsiden. Det er da bare å vaske den? Jeg har som regel på meg klær i posen uansett, så den blir ikke så skitten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lompa skrev:

Jeg skjønner ikke dette med å være så forsiktig med å beskytte posen på innsiden. Det er da bare å vaske den? Jeg har som regel på meg klær i posen uansett, så den blir ikke så skitten..

Kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg er varm og sover best i kun boxershorts og da er liner en praktisk ting, spesielt når turen er på 12-14 dager.

Skal man vaske dunposer selv er det vel også en fordel om man har tørketrommel og tennisballer. Vask sliter jo også på posen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tynn dunpose som liner vil alltid overgå ullundertøy. 

Selv har jeg en dunpose på 450g inne i en syntetpose på vinteren. Syntetposen har vel comf på -10 og dunposen har på 0 grader. Jeg har sovet hele natten uten å våkne /fryse i -30. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, fiskekongen skrev:

En tynn dunpose som liner vil alltid overgå ullundertøy. 

Selv har jeg en dunpose på 450g inne i en syntetpose på vinteren. Syntetposen har vel comf på -10 og dunposen har på 0 grader. Jeg har sovet hele natten uten å våkne /fryse i -30. 

Det er samme oppsett jeg har (0 og -9) og jeg satser på at det skal passe meg ned til -20. Jeg er frøsen av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å søke litt, men lagde også ny tråd i håp om noen kanskje hadde prøvd noen nye linere. 

Drømmen hadde vært å kjøpt en warmpeace 300, kombinert med en Thermolite reactor som holdt mål for fjellet for sommern. Thermolite reactor extreme, for høsten. Det hadde vært mer fleksibelt!

Har brukt en syntetisk pose, med tynn liner og ull undertøy. Det har funka greit, men da er sekken pakket til den nesten sprekker. Og da pakket for en uke. Skal være to uker i Finnmark i sommer, og må på et eller annet vis få ned volumet. Posen alene tar opp nesten 1/4 av plassen i sekken. Så er uten tvil der jeg kan minske volum 😅

men leser jo at det er litt flere, som vil heller gått for én varm pose. Så ble ikke helt lett å bestemme seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.