Gå til innhold
  • Bli medlem

Kompass Silva 20 - 400 nygrader


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et Silva 20 kompass fra 1970-tallet med 400-graders skive. Er det noen problemer med en 400-graderskive vs. 360-graders? I så fall hvilke?
Det er lite brukt og ser helt greit ut, så jeg kunne tenke meg å bruke det i stedet for å kjøpe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke noe annet problem enn at du må regne om dersom du skalbruke kompasskurset oppgitt med vanlige 360 graders kompass. 
Tar du ut kompasskursen selv er det ikke noe problem, siden du da starter med 400 grader og holder deg til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, haugoy skrev:

SI systemet er bygd opp med gon, men vi har aldri innført det.

Jo da - 400 grader har vært brukt innen landmåling her i landet. :) Så jeg har brukt begge, men 400 graders, kun i skolesituasjon. Ellers enig med  Arcticpek, går greit å bruke med noen forbehold.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem med 400 garders inndeling.

Her er mitt Silva Ranger 15T kjøpt en eller annen gang siste halvdel av 70 tallet om jeg husker rett, og i jevnlig bruk fra. Helt klart mitt foretrukne kompass, (selv om bobla har blitt i største laget.)

IMG_1289.thumb.JPG.643ad3971bc40396e193b7cc92f7c8de.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.