Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsekk og hund(er) på tur..?


IkkeMonsen

Anbefalte innlegg

I sommer er planen å komme seg ut på flere langturer i skogen og fjellet. Jeg er så heldig at jeg har to turkompiser som alltid er med😍

Til vanlig har jeg hundene i Baggen-hoftebelte når vi går tur, men det funker dårlig under en sekk som allerede har hoftebelte. Jeg liker å ha hendene fri, så jeg leter etter en løsning der hundene er godt sikret til meg - men som ikke sliter unødvendig på sekken. Har for morro skyld prøvd å ha den ene hunden festet i sekkens hoftebelte, men når hun trekker litt blir sekken fort ustabil. Jeg lurer på om noen her inne har en god løsning på dette?😁20190228_174311.thumb.jpg.c544b74f6fc02382f0c67ada53e33e4b.jpg

(Her ser dere vaktbikkja og murmeldyret😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg hadde bikkje og gikk på tur festet jeg et 1-1,5m strikktau i hver av D ringene på siden av hoftebeltet og koblet lina inn på denne med en karabiner. Siden karabineren løper fritt på strikktauet ble belastningen/kreftene sideveis til å leve med. Mine storsekker 80 og 130L hadde slike fester beregnet på pulk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. nysgjerrig på hvorfor løsningen med baggen belte og sekk ikke fungerer? Jeg har brukt storsekk Norrøna recon sekken med baggenbelte uten problem. Hoftebeltet på sekken havner jo rett over hoftekantene og baggenbeltet ligger jo rett nedenfor :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, rayun skrev:

Når jeg hadde bikkje og gikk på tur festet jeg et 1-1,5m strikktau i hver av D ringene på siden av hoftebeltet og koblet lina inn på denne med en karabiner. Siden karabineren løper fritt på strikktauet ble belastningen/kreftene sideveis til å leve med. Mine storsekker 80 og 130L hadde slike fester beregnet på pulk.

Det var lurt! Sekken min har dessverre ikke slike fester..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Vimsehue skrev:

Hm.. nysgjerrig på hvorfor løsningen med baggen belte og sekk ikke fungerer? Jeg har brukt storsekk Norrøna recon sekken med baggenbelte uten problem. Hoftebeltet på sekken havner jo rett over hoftekantene og baggenbeltet ligger jo rett nedenfor :) 

Får ikke Baggen-beltet til å bli liggende der det skal. Mulig det er fordi jeg har noen kg ekstra på kroppen🙈

Endret av Fjellhammer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fjellhammer skrev:

Får ikke Baggen-beltet til å bli liggende der det skal. Mulig det er fordi jeg har noen kg ekstra på kroppen🙈

Ah, den er lei. For min del funka den løsningen veldig bra. Men beistet fikk gnagsår uansett hvem type sele jeg brukte under kløven, så da ga vi opp. Men har du testa å bruke et solid nylonbelte sånn som går i buksehempene, men som er med en ring på? Har en slik sjæl til de gangene jeg må feste hund til meg på tur, men ikke gidder å ta med magebeltet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, tubbs skrev:

Jeg har hatt både store og små hunder som jeg har vært på turer med og fellesnevnern på alle er at de har lært seg å gå i bånd og ikke trekke mer enn langlina/kobbelet er! :)
 

De går pent i halsbånd, men har lov til å trekke ordentlig med sele på og litt når de bærer kløv. Det hender såklart de glemmer seg bort og jeg tar i mot trekkhjelp i motbakkene😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anders_G skrev:

Hva med en minimalistisk klatresele? Jeg har ikke brukt det selv, men har sett andre gjøre det. 

Det skal jeg sjekke ut😊 Har kikket på noen klatreseler, men de har sett for klumpete ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vimsehue skrev:

Ah, den er lei. For min del funka den løsningen veldig bra. Men beistet fikk gnagsår uansett hvem type sele jeg brukte under kløven, så da ga vi opp. Men har du testa å bruke et solid nylonbelte sånn som går i buksehempene, men som er med en ring på? Har en slik sjæl til de gangene jeg må feste hund til meg på tur, men ikke gidder å ta med magebeltet :) 

Haha, ja. Jobber med saken😅 

Ser for meg at det blir samme greia, men skal absolutt teste det ut😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
3 timer siden, Diger Jotne skrev:

Jogge "trusa" til non stop ville jo her fungere.

Google non-stop comfort belt.  Evt canicross, går under flere navn der ute.

Screenshot_20190922-084804_Google.jpg

Artig sak, med stropper for å hindre at beltet kryper oppover. For meg er det desverre motsatt, jeg trenger et belte med stropper som hindrer det i å krype nedover. Årsaken er kroppsfasong. Den minner en del om å henge belte på ei biljardkule. Hundene trekker jo beltet nedover også.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er forholdsvis enkelt å sy et par solide D-ringer fast på (sy gjennom!) hoftebærebeltet så det blir som på fx Recon sekken til pulk trekk. D-ringer i rustfri stål kan du kjøpe bl.a i båtbutikker. Så har man som andre her skriver en sterk snor fra ring til ring gjerne med en karabin i den ene siden. Så kopler man trekksnoren på denne "hanefot" med en karabin. Dermed får man ikke trekk i noe beltespenne og ikke trekk sideveis. 

Jeg har sydd sådan på alle mine sekker og rumpetasker. Til småturer med rumpetaske trenger det ikke være D-ring, men en sterk snor fx paracord stukket gjennom hofteremmen. Dette har holdt i mange år med mine 2 huskyer. 

Utrolig så magelig og komfort orienterte huskyer er! De erobrer rutinemessig soveposen først!

Ikke tid til fotos nå, skal reise!

Elgen 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Her er et par fotos av de påsydde D-ringer på en gammel hofterem, som jeg bruker daglig. Ser man nøye, kan man se, at en snor er stukket gjennom hofteremmen som ekstra sikkerhet, om syningen skulle ryke. Men dette har altså holdt i 7 år til hverdags bruk med 2 huskyer foran på de daglige turer. Hanefot med karabin og svirvel til å sette liner i med 1 stk karabin. Så slippe man snoning, når hundene surrer rundt. Prinsippet er selvfølgelig det samme på hofteremmen på ryggsekken. Disse D-ringer er så av nylon, men fremstillet til bruk for fisketrål. De får du bare på et trålbinderi. D-ringer i rustfri stål får du (NB sveist!) får du i båt- og dykkerbutikker og butikk med utstyr for lærarbeider.

På rumpetasken er blott en sterk paracord stukket i gjennom hofteremmen og knyttet på baksiden med fiskerstikk. Det er stukket igjennom på et utvalgt sted, hvor det er en utvendig rem til forsterkning. (sidestrammer). Samme har jeg brukt på en medium sekk både til trekk av pulk kombinert med hundene foran. Dette har også holdt i mange år, men blir selvfølgelig ikke brukt hver dag.  

Dett har vært den ideelle løsning for meg. Jeg syns at enertien i en litt tung sekk oppfanger de værste rykk og napp, som kommer når huskyer værer lemmen mm. Mine går altid med sele: trekksele på tur og en billig sporsele på daglig turene. En del veterinærer mener nemlig, at mange hunder lider av nakkeslengskader fordi eieren "oppdrager" med rykk og napp, eller fordi de selv kaster sig frem i ulike situasjoner. Bor du i Oslo-regionen kan jeg hjælpe med syarbeidet etter uke 42. Men det blir for hand med seilmakernål og hvit spesialtråd (twist) som er sterk nok. Ikke maskinsydd.

Elgen

 

 

Photo0241.thumb.jpg.325fbd22e12d32e64b1cf617a72b942d.jpgPhoto0242.thumb.jpg.54e279b78a758ccd5bd593ec8dd6eedc.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å feste hundene inn litt høyere opp enn hoftehøyde når jeg går med tung sekk. Det kommer av at vippepunktet på kroppen blir forskjøvet når vekten av sekken kommer på overkroppen. Et kraftig rykk fra hundene er lettere å håndtere når det kommer i høyde med nederste ribben, enn i hoftehøyde. Dette blir enda mer merkbart om en går på ski enn til fots.

Jeg bruker også pakkrammesekk og fester hundene i meisen slik at kraften fra hundene fordeler seg utover hele ryggen, og ikke bare på 2-3 ryggvirvler midt på. Å feste hundene til sekken er også en bedre motvekt, Som Elgen er inne på, enn å ha kroppen som overgang mellom kraften fra hundene og motkraften fra sekken.

Jeg benytter to klatreslynger i passende lengde som samles i en karabin midt frempå. Om noen ønsker å benytte denne løsningen, så pass på at klatreslyngene er nøyaktig like lange, om ikke får du rykket på ene siden hver gang. Du blir hele tiden litt vridd, noe som blir slitsomt og vondt for ryggen i lengden.

DSC_7481.jpg.e1cbbc665c3b21ff2fcbd2986432d7aa.jpg

Trekkhunder trekker når de jobber, så jeg foretrekker vanligvis å gå med én hund fremfor to for å spare belastningen på egne knær. På bildet går jeg med fotografens hund i tillegg til min egen. Når jeg går med to hunder bruker jeg alltid hanefot mellom hundene og kun en line bak til meg, gjerne med svivel. Da blir det mindre linesurr når hundene bytter side. Skal du gå mye på smale stier, så kan asymmetrisk hanefot være en lur løsning. Da blir den ene hunden gående bakom den andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
elgen skrev (På 3.10.2019 den 0.09):

Hei

Her er et par fotos av de påsydde D-ringer på en gammel hofterem, som jeg bruker daglig. Ser man nøye, kan man se, at en snor er stukket gjennom hofteremmen som ekstra sikkerhet, om syningen skulle ryke. Men dette har altså holdt i 7 år til hverdags bruk med 2 huskyer foran på de daglige turer. Hanefot med karabin og svirvel til å sette liner i med 1 stk karabin. Så slippe man snoning, når hundene surrer rundt. Prinsippet er selvfølgelig det samme på hofteremmen på ryggsekken. Disse D-ringer er så av nylon, men fremstillet til bruk for fisketrål. De får du bare på et trålbinderi. D-ringer i rustfri stål får du (NB sveist!) får du i båt- og dykkerbutikker og butikk med utstyr for lærarbeider.

På rumpetasken er blott en sterk paracord stukket i gjennom hofteremmen og knyttet på baksiden med fiskerstikk. Det er stukket igjennom på et utvalgt sted, hvor det er en utvendig rem til forsterkning. (sidestrammer). Samme har jeg brukt på en medium sekk både til trekk av pulk kombinert med hundene foran. Dette har også holdt i mange år, men blir selvfølgelig ikke brukt hver dag.  

Dett har vært den ideelle løsning for meg. Jeg syns at enertien i en litt tung sekk oppfanger de værste rykk og napp, som kommer når huskyer værer lemmen mm. Mine går altid med sele: trekksele på tur og en billig sporsele på daglig turene. En del veterinærer mener nemlig, at mange hunder lider av nakkeslengskader fordi eieren "oppdrager" med rykk og napp, eller fordi de selv kaster sig frem i ulike situasjoner. Bor du i Oslo-regionen kan jeg hjælpe med syarbeidet etter uke 42. Men det blir for hand med seilmakernål og hvit spesialtråd (twist) som er sterk nok. Ikke maskinsydd.

Elgen

 

 

Photo0241.thumb.jpg.325fbd22e12d32e64b1cf617a72b942d.jpgPhoto0242.thumb.jpg.54e279b78a758ccd5bd593ec8dd6eedc.jpg

Denne tråden har gått helt i glemmeboka.. Tusen hjertelig for gode tips, dette her høres absolutt ut som en god løsning! Har du fortsatt lyst/mulighet til å hjelpe meg med syarbeidet? Bor ca en time fra Oslo og er lite "handy" 🙈 Jeg betaler selvfølgelig for arbeidet😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I disse corona tider - og jeg er faktisk pensjonist - så kan jeg gjerne sy et par D-ringer på en hofterem og fikse evt. rumpetaske. Men seilmakernål og -hanske ligger på hytta, hvor jeg jo skulle ha vært for lengst. 

Men jeg har annen kraftig nål og det viktigste: Sygarnet (twist). Med mindre du har skuddsikker hofterem, så fikser jeg det! Det kan vel ta 1-2 timer. Jeg har bare hvit sygarn og den svarte paracord ligger også på hytta, så syning vil bli synlig og for hand , men kan farges med svart tusj. Jeg har visst heller ingen D-ringer på lager, skal dog sjekke i kjelleren.

D-ringer må du selv skaffe fx: https://www.westsystem.no/p/11813/d-ring-syrefast det bør være (40 mm) 50 mm varianten, som er lettest å betiene med karabin, hansker og 2 ivrige huskyer foran. Det skal være den type D-ring som er sveist, ikke pynte D-ringer fra lærhandel. 

Vi kan treffes på min terrasse og du kan evt gå en tur i skogen med hundene mens jeg syr. Vi avtaler nærmere på personlig mail.

Elgen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 4/7/2020 at 12:28 PM, CNB said:

Fikk sydd på D-ringer på hoftebeltet hos skredder/skomaker forrige uke. 450 kr inkludert D-ringene og ser ut som det er gjort på fabrikken. Veldig fornøyd. 

Gjorde også akkurat det samme, betalte 300 kr inkludert alt. Fungerte helt ypperlig på min storsekk og hund. Festet hund i D-ringene med 30 cm klatreslynge og en karabiner i front. 

Endret av zumcern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.