Gå til innhold
  • Bli medlem

Padlebekledning sommer, kajakk.


Anbefalte innlegg

Hva padler dere i om sommeren, sen vår og tidlig høst når været er ok?

Jeg har for lengst droppet tørrdrakten til fordel for en padlejakke som kan åpnes/lukkes rundt halsen og en padlebukse med føtter, med minder jeg skal ut i bølgelek med mye rulling såklart. Dette holder greit nok tett i tilfelle en wet-exit også.

Men det er fortsatt for varmt med kun brynjen under, og jeg padler til tider intensive treningsturer på en time. I dag tømte jeg en liten kaffekopp svette ut av hver fot på buksen, jeg må ha noe kjøligere å padle i som samtidig gir nok beskyttelse i tilfelle en rulle blir nødvendig, en kort wet-exit eller det begynner å blåse mye.

Neopren shorts (palm blaze), og en neoprengenser (artistic aqua skin) er det jeg vurderer. Er dette fint å padle i når tette klær blir for varmt, og den vanlige t-skjorten ikke kan tas fram enda? Eller har dere bedre forslag?

 

 

(Jeg har en pose gamle ullklær liggende fast i kajakken, og padlejakken ligger i dagluken i tilfelle det blir surt vær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varme sommerdager - løpetights type kort shorts og en singlet. Helst singlet i ull. Devold sin breeze-serie er gull på sommeren. Blir ikke klamt med ull. 

Vanlige sommerdager - inkluderer en padlejakke, og kanskje lengre tights eller stilongs. 

Kjøligere dager - våtdrakt og padlejakke. 

Alltid på neoprensko. De bør skylles godt. Just sayin’ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Jeg skal altså ha noe som er litt kjøligere enn padlejakken og padlebuksen, men fortsatt gi litt varme etter evt. velt/rulle.

Jeg ser det finnes en del i 0,5 mm neopren (eks. Palm neoflex) og i 3 mm (eks palm blaze.

Bør shortsen være 0,5 eller 3 mm?

Genser/overdel ser jeg egentlig for meg at må være 0,5 mm. For jeg tror at 3mm kan bli for varmt. (Og blir det kaldt slenger jeg over padlehakken fra dagluken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thigts er ikke varmt. Ikke mange millimeteren heller. Det er kun for å ikke vase rundt i trusa når jeg går ut av båten. Og det tørker fort. 

Er det litt kaldere så funker stillongs. Da kan jeg godt gå i sjøen uten å fryse helt ihjel. Men det er fortsatt snakk om sommer og her på Østlandet. 

På Vestlandet har jeg alltid brukt neopren. Tror den jeg har er 3 mm. Aner ikke. Den funker og det er bra nok. Og som regel jakke om det blåser. Men ellers kun en ulltrøye eller superundertøy. Er det ekstra kaldt og jeg er redd for vannet, så tar jeg bare stilongs under neoprenbuksa. 

Når jeg har badet med kajakk for å trene redning ol, så har jeg som regel hatt på neopren. Men ikke alltid jakke. 

Så jeg tror man klarer seg lenge med neopren longjohn og en jakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på stedet man padler. Går man nær land på "snille steder" så er det ikke allverdens ulykke om man går rundt også med tynne klær som ikke er vanntette. Noen meters svømming er kaldt, men ingen krise. Er forholdene røffe med lengre bratte partier hvor man ikke kommer opp så må man ha større sikkerhetsmargin. Også om man skal krysse lengre åpne stykker. Og ikke minst ved kald sjø.

De (relativt få) gangene jeg drar ut for å trene i kajakken, så legger jeg turen på et ufarlig strekke langs land. Da trenger jeg ikke kle meg så veldig. Tørrdrakta er forferdelig å trene i..

Er det sommer, 22 grader i fjorden og det ikke blåser, så padler jeg i badebukse og padlevest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.