Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til oppgradering av soveposer


Anbefalte innlegg

Jeg går litt i planer om å oppgradere soveposene min ettersom jeg fant ut atter dunpose og hund ikke var så stort problem, som jeg trodde 😛 Så jeg trenger litt input i mine egne tanker. Jeg har for øyeblikket Mammut kompakt 3-season (comf 2grader) og Mammut denali (comf -32 grader ca). 

Jeg tenker mest på å bytte ut Kompakt posen ut i en dunpose som tåler kanskje -3-4grader, og forhåpentligvis ikke ha en tyngre pose enn 1kg, kompakt posen veier 1,7kg. Siden jeg er veldig frysepinn, så er den posen helt grei ved 8 grader, og da har jeg på ullundertøy. Så tenker at en pose som går ned til -3-4 grader vil kanskje holde meg varmere på sommerstid? 

Og så funderer jeg på om jeg skal gå for en vinterdunpose som går ned i sekken, som kan brukes på vår, høst og vinter, som kanskje går ned mot -20grader? Og så beholder jeg Denali som kan brukes når jeg skal ha med pulken på tur. Siden jeg bor i Østfold (lite med snø til pulk her), og mye av turene er her, så ser jeg for meg at det er bedre å ha en sovepose som er litt mindre som en slags mellomting? 

Og så et siste krav er atter den bør ikke være trangere enn min nåværende pose; 83cm bred ved skulderne og 54cm bred ved fotenden, da jeg skal ha plass til 2 hunder nedi posen med meg å 😛 Også er jeg 176cm høy, så bør passe innafor der å 😛 

Noen som har noen input i mine tanker her? Evt tips til gode soveposer i dun kanskje? Vekt, volum og kvalitet er mye viktigere enn prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror Warmpace 600 kommer veldig nært det du beskriver som kriterier. Den tåler litt mere minusgrader enn hva du oppgir som ønsket. (dog med forbehold om du er kvinne eller mann, siden det er forskjellige temperature grenser oppgitt i henhold til kjønn)
Den kommer i wide versjon, men man kan kan også supplere med extender i tillegg om wide versjonen blir for trang:

https://www.hektapatur.no/warmpeace-viking-600

https://www.hektapatur.no/warmpeace-extender-til-sovepose

Det finnes også en Warmpace pose (modell 300) med høyere t-limit temperatur som kan være ett alternativ.
Du kan da gå for f.eks. en Warmpace 900 eller 1200 modell som vinterpose og bruke samme extenderen som du eventuelt valgte å kjøpe med 600 eller 300 modellen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Walle skrev:

Jeg tror Warmpace 600 kommer veldig nært det du beskriver som kriterier. Den tåler litt mere minusgrader enn hva du oppgir som ønsket. (dog med forbehold om du er kvinne eller mann, siden det er forskjellige temperature grenser oppgitt i henhold til kjønn)
Den kommer i wide versjon, men man kan kan også supplere med extender i tillegg om wide versjonen blir for trang:

https://www.hektapatur.no/warmpeace-viking-600

https://www.hektapatur.no/warmpeace-extender-til-sovepose

Det finnes også en Warmpace pose (modell 300) med høyere t-limit temperatur som kan være ett alternativ.
Du kan da gå for f.eks. en Warmpace 900 eller 1200 modell som vinterpose og bruke samme extenderen som du eventuelt valgte å kjøpe med 600 eller 300 modellen. 

 

Jeg er kvinne og frysepinn 😅 så ser for meg at 900 som sommerpose og 1200 tror jeg blir hakket kald som vinterpose med bare -10 grader som komfort 🙈 Men 900 er hakket tyngre enn jeg så for meg da, så da er spørsmålet mitt; er den veldig godt og verdt det? Siden jeg ser Helsport rago winter superlight går til -10 grader og veier 1kg og er da 395g lettere 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vimsehue skrev:

Jeg er kvinne og frysepinn 😅 så ser for meg at 900 som sommerpose og 1200 tror jeg blir hakket kald som vinterpose med bare -10 grader som komfort 🙈 Men 900 er hakket tyngre enn jeg så for meg da, så da er spørsmålet mitt; er den veldig godt og verdt det? Siden jeg ser Helsport rago winter superlight går til -10 grader og veier 1kg og er da 395g lettere 🤔

Helsport Rago Winter Superlight har 658 gram dun med 800 fillpower, mens Warmpeace 900 har 900 gram dun med 600 fillpower. Hva som i realiteten er varmest aner jeg ikke, men WP posene er kjent for å være gode.

Passform og størrelse, hva trenger du til deg pluss 2 hunder? 

Siden Helsport skriver at "alle detaljer er utformet med mål om å redusere vekt" og "Effektiv passform rundt kroppen som bidrar til å holde på varmen", vil jeg tro det er ganske kroppsnær pose. (Kjenner den ikke selv.)

WP Viking posene er ganske romslige i standard bredde sammenlignet med ME Helium (har begge typer), antar Helsport Rago ligner på sistnevnte i passform.

Som vinterpose kan du jo kjøre 2-pose system? Bruk den sommerposen du ender opp med inni en annen pose. Da får du ett ganske fleksibelt system. 

Mountakk Hardwear Phantom posene Shun nevner har også fått gode tilbakemeldinger.

Hvilket prisområde tenker du er greit for disse posene? (Påvirker utvalget av alternativer.) 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shun skrev:

Jeg har både sommerpose og 3-sesongerspose (på salg her nå) fra Mountain Hardwear, og kan love at de er varme. Jeg har hatt tid til å vente på salg før jeg kjøpte dem relativt billig.



 

Den 3 sesongersposen har jeg titta litt på, kanskje jeg skulle teste ut den :) takk for tips.

1 time siden, Terka skrev:

Helsport Rago Winter Superlight har 658 gram dun med 800 fillpower, mens Warmpeace 900 har 900 gram dun med 600 fillpower. Hva som i realiteten er varmest aner jeg ikke, men WP posene er kjent for å være gode.

Passform og størrelse, hva trenger du til deg pluss 2 hunder? 

Siden Helsport skriver at "alle detaljer er utformet med mål om å redusere vekt" og "Effektiv passform rundt kroppen som bidrar til å holde på varmen", vil jeg tro det er ganske kroppsnær pose. (Kjenner den ikke selv.)

WP Viking posene er ganske romslige i standard bredde sammenlignet med ME Helium (har begge typer), antar Helsport Rago ligner på sistnevnte i passform.

Som vinterpose kan du jo kjøre 2-pose system? Bruk den sommerposen du ender opp med inni en annen pose. Da får du ett ganske fleksibelt system. 

Mountakk Hardwear Phantom posene Shun nevner har også fått gode tilbakemeldinger.

Hvilket prisområde tenker du er greit for disse posene? (Påvirker utvalget av alternativer.) 

Hm.. kjenner jeg har veldig lite greie på det fillpower og hva jeg faktisk bør se etter på disse dunposene.. 

Siden jeg har en pose som er 83cm bred ved skulderne, som jeg egentlig er ganske fornøyd med bredden på, så ønsker jeg jo ikke å gå for trangere enn dette. Og jeg er jo 176cm lang, så usikker på om kanskje 180 pose holder, har 195 nå. 

Men siden jeg er så frysen atter jeg ikke kan gå for noen standard sommerpose som ligger på 5grader + i komfort, så tenker jeg kanskje det er like greit å ha 1 til hver årstid som kan "lappe" hverandre liksom. Kjipt å kjøre 2 poser hele året å liksom 😛 

Hm.. takk, kanskje jeg skal ta en nærmere titt på Mountain Hardwear Phantom da. Føler meg helt på villspor her. Jeg gir blanke i pris når det kommer til sovepose, jeg kan gladelig legge litt penger i en sovepose for å få den så lett og varm som mulig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer det @Terka sa.

Jeg har ikke Warmpace selv, men leser mye positivt om produktene deres.
Selv har jeg soveposer fra bla Western Mountaineering for "3 årstider" (Puma GS, Versalite, ,Summerlite)
Har i tillegg en stk extender, som passer til alle posene.

Og det at du kan få lignende oppsett fra Warmpace, er noen som jeg ser på som positivt.
De har poser som passer til alle 3 årstidene, (Vinter, Vår&Høst og Sommer - listet i rekkefølgen jeg liker best)
Men de tilbyr i tillegg at man kan få posene i forskjellige lengder og bredder.

At man i tillegg kan kjøpe en extender, gjør at man fint kan kjøpe ett oppsett for to-pose system for bruk på vinteren og veksle mellom posene på sommer og Vår&Høst sesong, avhenging av meldt vær. 

Man vet jo selv best hvor temperaturgrensene ligger for en selv, og dermed sånn ca hva man burde gå for. (ref oppgitte temperatur grenser for posene)
Og i tillegg hvordan man sover. Tungt, urolig etc etc. 

Selv vet jeg at jeg i ubevisst halvørska åler meg ut av posen om det er for varmt istedenfor å våkne og feks åpne glidelåsen, så dermed er det best for meg å ha en pose som ikke er for varm, slik at jeg ikke plutselig våkner av at jeg fryser, utenfor posen.  Om det blir kaldt våkner jeg derimot, og kan ta på meg ett ekstra lag klær, eller rulle tilbake oppå liggeunderlaget :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Terka skrev:

Helsport Rago Winter Superlight har 658 gram dun med 800 fillpower, mens Warmpeace 900 har 900 gram dun med 600 fillpower. Hva som i realiteten er varmest aner jeg ikke, men WP posene er kjent for å være gode.

Ved å multiplisere dunvekt med dunspenst (sistnevnte fortrinnsvis basert på felles standard) får man et uttrykk for det isolerende volumet som dunen skaper. 658*800=526 400. 900*600=540 000. Siden Warmpeace får litt høyere volumtall, ville den vært litt varmere alt annet likt. Men alt annet jo ikke likt, så da er vi tilbake til at realitetene egentlig er ukjent :) Dog mistenker jeg at med såpass like volumtall er de ganske jevnbyrdige.

(Hvis man gjerne vil ha gjenkjennelige volumtall å forholde seg til, kan man dividere volumtallene ovenfor med 2 152,3 - da vil disse være konvertert til liter ekspandert dun. Helsporten har da 244,5 liter dun, mens Warmpeacen har 250,9 liter dun)

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Som sommerpose så står jeg igjen med 
Warmpeace-viking 600
https://www.hektapatur.no/warmpeace-viking-600

Mountain-equipment helium 400
https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-helium-400-cosmos.html

Mountain hardwear phantom flame
https://www.fjellsport.no/mountain-hardwear-phantom-flame-sleeping-bag-reg-cyber-green.html

Noen som kan hjelpe meg å si hvilken de hadde gått for og hvorfor? Jeg føler meg veldig usikker er på hvilken som ville vært et godt valg å prøve ut :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en MH Phantom selv, ikke fult så varm som den du ser på. En ose jeg har brukt på alle sommerturer de senere årene. Vært fornøyd med den. 
De andre posene du linker til har jeg ingen erfaring med. Men ser også at Warmpeace koster mye mindre og veier marginalt mer. Så mulig jeg har hadde gått for Warmpeace hvis jeg skulle kjøpt selv. er vel flere her inne som er fornøyd med de posene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på her, er litt nysgjerrig på spesielt den Mountain-equipment helium 400 posen, til vår/sommer/høst i alt fra 0-800moh, for en varm person.
Har bare en billig McKinley Tur Dun 0, som ble kjøpt billig på G-Max i 2016 nå, men den blir litt kald når der 10+ og nedover... Ellers funker den bra nok.

Helium 400 koster forresten 2999,- på G-Sport, og blir enda billigere om de har rabatt. Var 2099,- i helga med 30% avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.